skinnställ eller Goretex???

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..
Tjena alla.

Jag ska inhandla ett ställ men vet inte vad jag ska välja...
ett skinnställ eller ett allvädersställ typ goretex...

vilket är bäst, fördelar och nackdelar, och vilka är coolast?

Tack

Smaken avgör.

Gore tex: Underhållsfritt, vattenfrånstötande (tro inte att det är helt vattentätt), lätt att röra sig i, passar på stan när man har offråd, kanske lite gubbigt, sitter ej dikt mot kroppen=mindre säkert eftersom skydden inte är 100% på plats, aningen mindre tåligt mot slipskador jämfört med skinn.

Skinnställ: Helt "inne" för stunden, sitter tajtare=säkrare, fladdrar ej i fartvinden, tjejerna tänder på dig, mer slipskadestarkt jämfört med g-t, jobbigt att underhålla om man man verkligen följer tillverkarens anvisningar. Samt att man ser ut som en gravid höna när man går ifrån hojen, OBSERVERA, jag säger inte att det är osexigt att gå som en gravid höna. ;)

Haha!
Ser ut som en gravid höna :lol

En sak som hände mig för några veckor sedan:
Kom i trapphuset på väg till garaget för en tur med hojen.
På väg ner mötte jag en tjej på väg upp.
Jag såg hur hon synade mig från stövlarna och upp för att sedan spontant säga "Wow!"
Sedan följde ett blygt "Hej!"

Kan bara säga att det spädde på mitt ego och att jag inte byter tillbaka till mitt Gortex-ställ! :D

Sweedo skrev:
Haha!
Ser ut som en gravid höna :lol

En sak som hände mig för några veckor sedan:
Kom i trapphuset på väg till garaget för en tur med hojen.
På väg ner mötte jag en tjej på väg upp.
Jag såg hur hon synade mig från stövlarna och upp för att sedan spontant säga "Wow!"
Sedan följde ett blygt "Hej!"

Kan bara säga att det spädde på mitt ego och att jag inte byter tillbaka till mitt Gortex-ställ! :D

Jag sa ju att det var sexigt. :D

Jag bara citerar Lasse Anrell i sikta mot stjärnorna.
"HumhumjadendärTinaTurnerGravidhönaHumhum. :p

Jag har både skinn & Gore-tex.

Gore-tex
+ Gore-tex är perfekt till jobbet. Det känns svalare än skinnstället.
+ Gore-tex är enklare att ta på sig.
+ Enkelt att rengöra. Kör i maskin 30 grader.
- Skyddar sämre än ett skinnställ ?!?
- Gore-tex har tendens att fånga upp mer vind. Den blir som ett segel eftersom det inte sitter tight mot kroppen.

Skinnställ
+ Skinnställ, tror jag skyddar bättre i och med att det inte kan rotera runt dig ifall du dimper i backen. Skydden sitter kvar där dom ska i skinnstället.
+ Ser coolt ut.
- Har du inte en perfekt kropp går det inte att dölja eftersom skinnstället visar det mesta.
- Skinn är jobbigt att rengöra.
- Du blir smidig som en sköldpadda. Skulle da ramla på rygg så är det kört. Du ligger där och sprattlar. :skrämd

Föredrar skinnställ jag ... :tummenupp

Goretex är inte kul att köra fort i, man blåser upp som en michelin gubbe och det fladdrar rejält. Så är i alla fall min erfarenhet av goretex ställ.

Sen ska man väl alltid ha i bakhuvudet att bankörningarna kräver väl i stort sett alltid skinnställ, om man nu vill köra sånt.

Nää, skidkläder tycker jag att man ska ha i skidbacken inte på en mc, så det så! :D

Köp för faan inte et gortex, du kommer att se ut som en fisåkande gubbe eller ännu värre bli misstagen för en snut och som salt i såren så blir det bara skit av gortex om du skulle råka glida i horizontalläge!. :D

hmmm ok, tack för alla svar... får väl se om jag kommer att se ut som en sexig gravid höna eller en fisåkande gubbe och bli misstagen för en snut... :D :D :D :D

Halvarssons och Jofama har ju annars skinnställ med vatten och vindtätt membran i, har ett sådant själv faktiskt. :)

Då behöver man ju inte välja. :tummenupp

Lucky Luke skrev:
Halvarssons och Jofama har ju annars skinnställ med vatten och vindtätt membran i, har ett sådant själv faktiskt. :)

Då behöver man ju inte välja. :tummenupp

ok, låter ju intressant... hur mycket ligger ett sånt ställ på?
Vad heter ditt skinställ så jag kan kolla lite på deras respektive hemsidor om det.

Hurtig skrev:
ok, låter ju intressant... hur mycket ligger ett sånt ställ på?
Vad heter ditt skinställ så jag kan kolla lite på deras respektive hemsidor om det.

Mina byxor heter H9R
Jackan kommer jag inte ihåg vad den heter, den var av utgående modell förra säsongen.

Jofama

Hurtig skrev:
Tjena alla.

Jag ska inhandla ett ställ men vet inte vad jag ska välja...
ett skinnställ eller ett allvädersställ typ goretex...

vilket är bäst, fördelar och nackdelar, och vilka är coolast?

Tack

Det beror lite på identiteten hos dig som person. Grabbarna i skinnställ ser ruskigt läckra ut. Om man nu tycker att man är en cool läckerbit på en cool hoj - ja då ska du ha ett flashy skinnställ. Skydsfaktorargument är bara en naturlig försvarsmekanism för att berättiga det dyra köpet. Själv är jag en ful, tjock gubbe o smyger obemärkt omkring på en o-hip hoj i Gore-Tex kopia. Nackdelen är att jag får aldrig köra något annat än grön grupp på bana.

/håkan

Jag kör med skinnställ, Dainese Luce. Jag tycker att det står emot vatten ganska bra. Det går att köra ett par mil i regn på kåphoj iaf. Så jag röstar för att du ska köpa ett skinnställ och eventuellt komplettera med ett regnställ om du skall åka iväg på semester eller liknande... :tummenupp

Skitsamma!

Båda funkar, huvudsaken är att det är rätt passning. Jag har både och, och använder de olika kläderna efter vad jag ska göra. Busa hemma några timmar på småvägar = skinn. Långsemester eller weekendresor = Gore-tex.
En annan fördel med Goretexställen är antalet fickor. Till inlägget som sa att det bara var vattenfrånstötande vill jag bara hosta ett litet *bullshit*!! Jag körde 5 dar i Norge med spöregn och blev endast blöt nere vid händerna i skarven mot jackan. Det går dessutom alldeles utmärkt att marscha i 200+ med goretex bara man inte köper för stora kläder. :hej

Man muss gas geben, nicht bremse!!!

Last edited:
Intressant tråd. :)
Sitter själv i samma sits och funderar över vad jag ska köpa..

Goretex verkar överlag vara mycket bekvämare och lättare att få på sig än vad ett skinnställa verkar,
har den erfarenheten av att man inte ska stå nära någon som kränger sig i ett skinnställ, armbågarna far åt alla håll och kanter innan du e i det =)

men skinnställ ser mycket råare ut, så vill man ha uppmärksamhet så e det skinnställ vad jag fattat. och det vill man ju.?? :D

Lycka till med ditt val!

Funderar åxå på att sälja eller byta mitt gamla för stora skinnställ mot ett gore tex. Iom att jag börjar köra rätt tidigt på "våren" och slutar sent på hösten, så skulle de va skönt att ha ett varmare ställ till mars-april och oktober eftermiddagarna :)
Mitt nuvarande skinnställ är.. TAJT, så det går inte under så mkt under det, mer än ryggskydd, underställ å så.. :rolleyes:

Vilka har de bästa gt ställen då?
Rukka ska va bra vad jag vet.. men de e ju schwajndyra...

Tinatjejen skrev:
finns nåra religioner som inte håller med dig på den punkten
:D

Ha ha ha, den var rolig den....

Nä, jag kör med skinn BÅDE på hela kroppen och på underkroppen =).... MIN relgion tillåter det =)

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back