Skillnader på Yamaha XT:s ??

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Vad är det för skillnad egentligen mellan Yamaha XT 660 med tillägget R, SM respektive X ?
 
Det finns sju skillnader.

De två största är:

Hjulen är SM-style på X.

Frambromsen är annorlunda (bättre) på X.

Sedan är det 5 småsaker, som har med framskärm, högre rumpa osv att göra.

Allt enligt MC-varuhusets försäljare som även hävdar att det inte är värt att inhandla en X för 69.900 (06) när man kan köpa en R för 54.900 (05). R´n går utmärkt att köra på landsväg, om än de medföljande däcken snabbt slits på det underlaget.

Men det är en intressant fråga. X eller R. X är snyggare enligt mig. R är mer ekonomisk försvarbar enligt mig.


Lycka till!!


//Niclas

xt_660 skrev:
2050317 Vad är det för skillnad egentligen mellan Yamaha XT 660 med tillägget R, SM respektive X ?
 
Veratio skrev:
2050361 Det finns sju skillnader.

De två största är:

Hjulen är SM-style på X.

Frambromsen är annorlunda (bättre) på X.

Sedan är det 5 småsaker, som har med framskärm, högre rumpa osv att göra.

Allt enligt MC-varuhusets försäljare som även hävdar att det inte är värt att inhandla en X för 69.900 (06) när man kan köpa en R för 54.900 (05). R´n går utmärkt att köra på landsväg, om än de medföljande däcken snabbt slits på det underlaget.

Men det är en intressant fråga. X eller R. X är snyggare enligt mig. R är mer ekonomisk försvarbar enligt mig.


Lycka till!!


//Niclas


okey, så det är mestadels "kosmetiska" saker som skiljer dem åt?

Jag menar, ur försäkringssynpunkt, är det någon skillnad mellan de olika modellerna? E nån "värre" än den andre?

Vad står SM för? (nej jag äger inte en XT..ännu! men en vacker dag så.. :) )


en till fråga..

finns det liknande modeller/märken som motsvarar en XT ungefär?
 
Last edited:
Rasorblade skrev:
2050440 SM= supermotard


okey.. så för att verkligen klargöra så finns det två olika XT-modeller på marknaden, en R-modell och en X-modell, SM finns det ingen modell som heter utan är endast en benämning för ex. då en viss däcktyp som sitter fabriksmonterad på X-modellen?
 
xt_660 skrev:
2050517 okey.. så för att verkligen klargöra så finns det två olika XT-modeller på marknaden, en R-modell och en X-modell, SM finns det ingen modell som heter utan är endast en benämning för ex. då en viss däcktyp som sitter fabriksmonterad på X-modellen?
Ja!
X-modellen har 17 tumsfälgar både fram å bak.
 
okey, tack för svaren.

Spinner vidare med en liten till xt-fråga..

på gamla xt-modellen, säg en 02a, är det dyrt och komplicerat att byta ut blinkersen mot vita miniblinkers där?
 
xt_660 skrev:
2050701 okey, tack för svaren.

Spinner vidare med en liten till xt-fråga..

på gamla xt-modellen, säg en 02a, är det dyrt och komplicerat att byta ut blinkersen mot vita miniblinkers där?

Mmm knappast dyrare än vanliga beroende på vad du ska ha. Bara en lite nyfiken fråga, hur länge har du kör mc?
 
Hjulen är SM-style på X.

Går det att montera motard hjulen på R modellen?
Är sving och framgaffel identiska?
Fast då stämmer det kanske inte med bromsarna :confused:

Hade ju varit kul om man kunde skifta mellan grusvägsåka och seriös asfalt åka på detta sätt...
 
Lånar tråden lite...
Funderar på att köpa en XT och undrar hur den är att busa med?
Blir nog en XT660R.

Vill ha en hoj som är hyffsad vid landsvägskörning och ändå går att busa lite med.
 
Ismannen skrev:
2091352 Lånar tråden lite...
Funderar på att köpa en XT och undrar hur den är att busa med?
Blir nog en XT660R.

Vill ha en hoj som är hyffsad vid landsvägskörning och ändå går att busa lite med.


Precis de kriterier jag också eftersträvar, har indikationer på att en XT är perfekt för detta ändåmål! :banana


edit: ungefär hur mkt drar en xt vid blandad körning?
 
Last edited:
Ismannen skrev:
2091352 Lånar tråden lite...
Funderar på att köpa en XT och undrar hur den är att busa med?
Blir nog en XT660R.

Vill ha en hoj som är hyffsad vid landsvägskörning och ändå går att busa lite med.
duger alldeles utmärkt att busa med...
köp en X och kasta på andra däck med lite mer "mönster" på så är den underbar att köra grusvägar med den oxå.. men mycket roligare i stan :yoparty
 
M A N G E skrev:
2092427 duger alldeles utmärkt att busa med...
köp en X och kasta på andra däck med lite mer "mönster" på så är den underbar att köra grusvägar med den oxå.. men mycket roligare i stan :yoparty

Känns som det blir en sån..
Ska ta ett allvarligt snack med banken i veckan om jag får tid.
Blir en ny (05) grå om allt går som jag vill :yoparty
 
Sondek skrev:
2090515 Går det att montera motard hjulen på R modellen?
Är sving och framgaffel identiska?
Fast då stämmer det kanske inte med bromsarna :confused:

Hade ju varit kul om man kunde skifta mellan grusvägsåka och seriös asfalt åka på detta sätt...

Det är en anna gaffel på x. Större bromsskiva fram.
Köp en x och sätt på halvgrova däck så kan du köra lite grus också. Personligen tycker jag xen är mycket snyggare.
 

Bifogat

  • webb4.JPG
    webb4.JPG
    82.3 KB · Visningar: 96
  • webb9.JPG
    webb9.JPG
    55.6 KB · Visningar: 111
Carl-m skrev:
2092561 Det är en anna gaffel på x. Större bromsskiva fram.
Köp en x och sätt på halvgrova däck så kan du köra lite grus också. Personligen tycker jag xen är mycket snyggare.


kanske en larvig fråga men jag är inte så jävla insatt.. ska ta mc-kort i sommar.

på XT:n, ser man vilken växel man kör på i digitaldisplayen?
 
xt_660 skrev:
2092912 kanske en larvig fråga men jag är inte så jävla insatt.. ska ta mc-kort i sommar.

på XT:n, ser man vilken växel man kör på i digitaldisplayen?

nu är min visserligen en vanlig XT, men känner mig 95% säker att den inte visar det i displayn.

finns ingen motorcykel jag känner till som gör detta - förutom att vissa neutral-läget. vilken växel man har i lär man sig snabbt, för min egna del vart det i början lite mer tänkande och koncentration över det hela "ettan, tvåan nu, trean, fyran, ner till trean osv."
nu för tiden tänker jag i princip aldrig på det, man lägger ihop varvtal med hastighet automatiskt och räknar ut vilken växel man har i - simpelt och automatiskt och tar inte lång tid att lära sig.
dock händer det lite då och då att jag vill putta i nästa växel fast högsta är i... men så är det när man inte har en R1:a antar jag :näsblod
 
Werzion skrev:
2093085 nu är min visserligen en vanlig XT, men känner mig 95% säker att den inte visar det i displayn.

finns ingen motorcykel jag känner till som gör detta - förutom att vissa neutral-läget.

Tror det är en gsx 400 från 80 tal.
Den visar iaf vilken växel du har i på displayen :).
 
xt_660 skrev:
2092912 kanske en larvig fråga men jag är inte så jävla insatt.. ska ta mc-kort i sommar.

på XT:n, ser man vilken växel man kör på i digitaldisplayen?

Visar ej vilken växel man har på displayen.
dä e bara å åk :)
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top