Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Medium eller hard ska jag ha, är det någon skillnad på fram och bak?
Medium eller hard ska jag ha, är det någon skillnad på fram och bak?
2.0 fram och 1.8 bak(kalla) körde jag på mina bridgestone.2983555Däckstryck på gotland någon?
2.0 fram och 1.8 bak(kalla) körde jag på mina bridgestone.
Vilket tryck ska jag köra med på gotland ring? Har rennsport både fram och bak!
Kalla däck, 2.1 fram, 1.9 bak
Okej kör något sådant då får det bli.Folk talar dock att underlaget är annorlunda på gotland ring än på andra ställen, stämmer det? Friktionbiten menar jag.
Ja, dina däck kommer mest troligt se ut som skit efter två passDet är lägre friktion på gotland och ytgummit spinns sönder. Har du däckvärmare är det ett klart plus.
Andra året jag var där körde jag på ett Rennsport fram och ett hårt "gatdäck" bak för att det skulle hålla. Det var tipset från de lokala förarna.
Prova med 2.1 och ändra sedan till 2.3 och se om det syns och/eller känns någon skillnad. Eller så går du den gyllene medelvägen och kör 2.2.Säkra på att jag ska köra så lågt tryck i däcken? Inte 2.3 istället? En bandag i nacken bara. Kör medel på gotland.
Prova med 2.1 och ändra sedan till 2.3 och se om det syns och/eller känns någon skillnad. Eller så går du den gyllene medelvägen och kör 2.2.
EDIT: Om det nu var framdäcket du menade.
Nu kommer vi in på lite OT här men just angående däckstryck så har jag några funderingar.
Jag har under flera år kört på Rennsport (och numer Racetech) och jag har följt råden om däckstryck. Problemet är att jag alltid haft väldiga problem med slitaget. Däcken går åt ganska snabbt och det behövs inte mycket för att dom typiska "Rennsportgroparna" framträder bakom däcksmönstret på sidorna. Tanken har ju alltid varit taskig fjädring, inställning av nånting, taskig gaskontroll, fet förare eller annat liknande. Detta oberoende om jag har kört 1000 eller 600, standard fjädring eller värstingsÖhlinsgrejer. Det enda som varit statiskt är däckstrycket, 2.1 fram och 1.9 bak.
Jag fick då rådet att sänka ännu mer i bakdäcket men det blev ännu värre.
I fjol började jag exprimentera med att höja trycket, slitaget minskade direkt och mycket tydligt. För några veckor sedan var jag på Kemora i finland med flångnya Racetech både bak och fram. Det jag gjorde då var att bara sänka (från gattryck 2.5 fram och 2.9 bak) till 2.2 fram och 2.5 bak.
(Allmänna gaslagen plus lite moms alltså)
Resultatet var att däcken ser väldigt fina ut efter två dagar på bana, bakdäcket håller säkert en dag till. Jag hade inga släpp överhuvudtaget och jag sänkte mitt personbästa med 2 sekunder till en hyfsat anständig tid för en amatör.
Min egen teori är att jag ialla år kört för sakta för den här däckstypen. Jag når inte dom 80-90 grader som dom är gjorda för utan får kallavrivning. Tanken med att sänka trycket är ju att få mer plats för tryckökning på grund av värmen. Om jag då kör för sakta så når jag inte det trycket som det egentligen skall vara och slitaget är ett faktum. Om jag då höjer trycket så får jag åtminstone den styvnad i däcket som det skall vara, dock inte temperatur. Jag har testat vanliga gatdäck i omgångar också men dom börjar släppa ganska snabbt så jag har definitivt nytta av däckstypen.
Sensmoral: Däck är inte alltid en exakt vetenskap, testa lite egna vägar, det kan ju bli riktigt bra![]()
Då undrar vän av ordning förstås vad för sorts varvtider det handlar om när man kör "för sakta" för ett lågt däckstryck? Säg på t.ex Gelleråsen eller Sviesta. Ditt resonemang låter vettigt tycker jag.
Mmm, då blir det ett litet problem här. Jag har bara kört på Sviestad (inte Gelleråsen) och då hade jag ingen tidtagning. När jag kör på Mittsverige så motsvarar mitt tempo till att kvala i mitten av ett rookiestartfält ungefär. På en snabb bana som Kemora så skulle jag kanske kvala sist eller inte alls. Kemora påminner om Mantorp i fart om det säjer dej nånting?
Nej Kemora säger mig ingenting. Men mitten av ett Rookiefält säger väl ganska mycket om ditt tempo. då är det kanske som de säger då: kör fortare så blir slitaget bättre![]()
Jag har funderat mycket på däck och jag tror att vi borde fokusera på att skaffa däck som passar våran körtemperatur. Många av oss glada amatörer köper rejsdäck för att vi tror att det skall vara så. Problemet är att vi kör för sakta med dom vilken gör att det blir för låg temp och kallavrivning=dyrt däckskonto. Om vi valde sportiga gatdäck som är gjorda för den temperatur som vi kommer upp i så får vi faktiskt bättre fäste än med svala rejsdäck, och ett mycket bättre slitage på köpet. För två år sedan körde jag sex bandagar i sträck på ett Pirelli Diablo Corsa, kanondäck!
Tyvärr så finns det inte i 190/55 så då blir det Racetech istället...

|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |
|
|
Framtidens hjälmar är här!
Bland finesserna finns ljus... |
|
Öhlins, som under många år ... |
|
|
|
Bridgestone lanserar nytt sportdäck
Bridgestone har presenterat... |
|
|
Ny Suzuki-importör
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
Suzuki byter importör!
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil
Den traditionella finalbild... |
|
|
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024
Är din KTM bland dem som sk... |