Skicka stora filer över e-post

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har ett litet delikat problem. Tänkte skicka över ett antal högupplösta bilder via e-post via gmail. Är det smidigaste sättet att dela upp dem och skicka ett antal separata mail? Någon som vet var taket går. Det vill säga hur stora filer som smidigt går att skicka. Totalt är bilderna ca 90 Mb. Att lägga dem i en zip fil fungerar inte.

Det är inga personliga bilder. Så jag skulle även kunna tänka mig att lägga upp dem på någon bildsite eller nedladdningssite och skicka en länk till avsändaren istället. Finns det några kostnadsfria sådana sidor som är lämpliga att använda om mail är uteslutet. Att sitta och dra iväg massor med mail bara för att få med bilderna känns inte så smidigt.

Varför skulle det inte funka att splitta dom med winzip? Då kan du ju välja att få en uppdelad zip-fil där varje del är tex 3mb vilket brukar vara helt ok att skicka.

Gränsen för hur stora mail man kan få styrs av ISP oftast. Jag har fått mail på över 15-20mb hem, på jobbet funkar nå liknande, men jag har suttit hos kunder som har haft gränser på 1-5mb.

Varför skulle det inte funka att splitta dom med winzip? Då kan du ju välja att få en uppdelad zip-fil där varje del är tex 3mb vilket brukar vara helt ok att skicka.

Gränsen för hur stora mail man kan få styrs av ISP oftast. Jag har fått mail på över 15-20mb hem, på jobbet funkar nå liknande, men jag har suttit hos kunder som har haft gränser på 1-5mb.

Jag ska prova att dela upp dem i 5 mindre zipfiler och se om det går att skicka iväg dem. Sitter begränsningen hos mottagaren med 1-5 Mb. Då får jag nog fundera på att lägga upp dem på någon site.

Använd www.dropbox.com

Det blir som vilken mapp som helst i din dator/mobil. Synkas dessutom mellan alla dina datorer och telefoner om du nu vil det. Funkar skitbra. Du kan skapa undermappar (precis som vanligt) med olika rättigheter och dela med olika folk.

Mottagaren installerar antingen dropbox själv, eller så följer han/hon en länk från dig och tankar ned filerna därifrån.

Det är helt gratis och kontot blir automatiskt större när man bjuder in fler.

Lite väl fult att länka via dig utan att meddela. Har ändrat! // Putte

Last edited by a moderator:
Testar att skicka en mindre zip fil på ca 22 Mb. Fungerar det inte ska jag testa dropbox. Tack för tipset! Kan vara bra att använda i framtiden.

Tack för tipsen som trillat in. Sprend verkar dock ha en stor begränsning med 2 Mb per fil. Google mail har ett tak på 25 Mb upptäckte jag. Allt under fungerar ypperligt att skicka i en zipfil.

Det är lite fult att använda sig själv som referrals bara för att få tillgång till mer lagringsutrymme för att man rekryterat SH-medlemmar.

Annars kan jag hålla med om att www.dropbox.com är bra.
(Använd denna länk ifall ni inte vill sponsra Starstriker)

Ha ha..

Jag funderade just på hur det där med invitation fungerade när man lade upp en länk på ett publikt forum som alla kan gå in på. Något de måste ha tänkt på tycker man. Annars skulle ju alla lägga upp den typen av länkar hela tiden för att få större lagringsutrymmen.

Last edited:
Tack för tipsen som trillat in. Sprend verkar dock ha en stor begränsning med 2 Mb per fil. Google mail har ett tak på 25 Mb upptäckte jag. Allt under fungerar ypperligt att skicka i en zipfil.

Ha ha..

Jag funderade just på hur det där med invitation fungerade när man lade upp en länk på ett publikt forum som alla kan gå in på. Något de måste ha tänkt på tycker man. Annars skulle ju alla lägga upp den typen av länkar hela tiden för att få större lagringsutrymmen.

Gränsen på sprend är 2gb inte mb.

Man skickar inte stora filer med mail, man använder dropbox eller andra alternativa sätt.

Skickar du filerna med mail så tar dom upp en jävla massa plats på mailservrarna.

IOFS klarar nog dagens mailservrar det, men det är ett jäkla oskick ändå.

Jag försökte skicka en fil en gång, men fick inte in förpackningen i scannern. Det blev kladd överallt. :(

Det där var nog det sämsta jag har skrivit på länge. Nästan så att Nilax skulle bli stolt.

Man skickar inte stora filer med mail, man använder dropbox eller andra alternativa sätt.

Skickar du filerna med mail så tar dom upp en jävla massa plats på mailservrarna.

IOFS klarar nog dagens mailservrar det, men det är ett jäkla oskick ändå.

Håller med till 100%. :tummenupp

Dropbox är suveränt om man vill vara ett gäng som skall dela filer eller foton. Som efter helgens svensexa för en polare har jag delat ut en folder som alla deltagarna kan lägga filmer i som jag sedan skall klippa ihop till en svensexa-film inför bröllopet.

Detsamma gäller ett projekt på jobbet, där har vi en gemensam dropbox-folder där vi kan lägga gemensam dokumentation som man då hela tiden har synkad och uppdaterad på jobbdator, hemdator och mobil och som dessutom är versionshanterat så om någon klåpare skriver över den nyaste systemdokumentationen med en gammal kopia så finns det möjlighet att plocka fram den korrekta versionen igen...

(Detta projekt är inkluderar tre olika aktörer/företag.. internt jobbar vi med TFS för versionshantering)

Det är lite fult att använda sig själv som referrals bara för att få tillgång till mer lagringsutrymme för att man rekryterat SH-medlemmar.

Annars kan jag hålla med om att www.dropbox.com är bra.
(Använd denna länk ifall ni inte vill sponsra Starstriker)

Du, tänk att det tycker inte jag. Jag skrev det tom i mitt inlägg.

Dessutom får man 250 MB EXTRA om man följer min länk. Varför skulle man INTE göra det, och varför skulle man inte sponsra någon annan? Det är ju gratis? Klickar man på din länk istället för på min är man nog rätt dum ändå. Jag tipsade om en riktigt bra tjänst som jag vet löser TS problem. Vad är felet med att jag (och han) får 250MB extra? Att du inte får något?

Fan vilken gnet du är. Har du inte fått nåt på länge?

Jag tipsade om en riktigt bra tjänst som jag vet löser TS problem. Vad är felet med att jag (och han) får 250MB extra?

Nu har jag registrerat mig och laddat ner programvaran. Tack tipset, kan vara bra att ha i framtiden. Jag e-postade över bilderna i fyra zip filer. Fungerade också bra. Det är ju frivilligt att öppna dem för mottagaren. Med dagens internet kapacitet lär det knappast vara något problem.

Nu försöker vi vara vänner allihopa tycker jag :tummenupp

Nu har jag registrerat mig och laddat ner programvaran. Tack tipset, kan vara bra att ha i framtiden. Jag e-postade över bilderna i fyra zip filer. Fungerade också bra. Det är ju frivilligt att öppna dem för mottagaren. Med dagens internet kapacitet lär det knappast vara något problem.

Nu försöker vi vara vänner allihopa tycker jag :tummenupp

Nu behöver du aldrig mer maila filer till dig själv för att ha dom "överallt". Du kan också kasta ev USB-stickor och annat löst :)

Här på jobbet funderar vi på att börja betala för Dropboxen eftersom vi använder den så mycket. Efter ett tag kommer man på en massa smarta sätt som den kan användas på. Tex har jag lagt upp databasen för mitt säljstödsprogram där så att jag kommer åt den överalltifrån.

Dessutom har de grym backup på hela videvitten, så om man data/dokument som verkligen är viktiga så är de säkrare där än på en hårddisk i ett kassaskåp.

Använd Dropbox

eller så följer han/hon en länk från dig och tankar ned filerna därifrån.

Sorry lär lånda tråden lite..
Hur får du fram den länken?

Har letat lite men hittar ett fält där ja ska fylla i e-mail adresser till alla jag vill bjuda in.

Jag skulle inte betrakta Dropbox som kassaskåpssäkert, det krävs fler/bättre backuplösningar enligt mig. Jag litar inte blint på dem, och jag lägger inte "känslig" information på dropbox heller. Nu har jag inte läst det finstilta, men tror inte de tar ansvar för mina filer. Jag förutsätter att mina filer kan försvinna när som helst. Å andra sidan finns filerna kvar i datorn om så sker. Och jo, jag är rätt nojjig med viktiga filer :)

Men det är grymt för att dela filer med andra och om du har många enheter såsom fler datorer, iPhone och iPad.

TS: Skicka stora filer -> Sprend som tidigare nämnts.

så om man data/dokument som verkligen är viktiga så är de säkrare där än på en hårddisk i ett kassaskåp.

[Foliehatt_paranoid]
Förutom om de inte är krypterade, eller om de innehåller väldigt egenkär information av ekonomisk/affärsmässig betydelse.
Någon annans svåger på Dropbox (eller vilket molnföretag som helst) kan ju jobba med konkurrerande verksamhet.
[/Foliehatt_paranoid]

Sorry lär lånda tråden lite..
Hur får du fram den länken?

Har letat lite men hittar ett fält där ja ska fylla i e-mail adresser till alla jag vill bjuda in.

Välj "Open Dropbox website", sen account -> referral status.
Längst ned där ser du länken :tummenupp

Jag skulle inte betrakta Dropbox som kassaskåpssäkert, det krävs fler/bättre backuplösningar enligt mig. Jag litar inte blint på dem, och jag lägger inte "känslig" information på dropbox heller. Nu har jag inte läst det finstilta, men tror inte de tar ansvar för mina filer. Jag förutsätter att mina filer kan försvinna när som helst. Å andra sidan finns filerna kvar i datorn om så sker. Och jo, jag är rätt nojjig med viktiga filer :)

Men det är grymt för att dela filer med andra och om du har många enheter såsom fler datorer, iPhone och iPad.

TS: Skicka stora filer -> Sprend som tidigare nämnts.

Well, filerna jag lägger är upp där är inte viktiga för någon annan än mig. Om nån vill läsa mina årsrapporter eller kolla på bilder som är värdefulla för mig så varsågod :)

[Foliehatt_paranoid]
Förutom om de inte är krypterade, eller om de innehåller väldigt egenkär information av ekonomisk/affärsmässig betydelse.
Någon annans svåger på Dropbox (eller vilket molnföretag som helst) kan ju jobba med konkurrerande verksamhet.
[/Foliehatt_paranoid]

Jovisst. Men vad är det som säger att inte google har anlitat en miljard kineser som sitter och dekrypterar all datatrafik i hela världen och läser igenom alla dokument som skickas kors och tvärs :foliehatt :D

Ännu värre: Nån kanske förföljer dig med kikare IRL varenda dag utan att du vet om det. :FOLIEHATT :död

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...