SKF packboxar - vilket håll ska de monteras?

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 1050
Hej,

Upptäckte att det rann gaffelolja på ena gaffelbenet och beställde nya athenaboxar men vet inte om det var dålig kvalitet eller jag som monterade tätningen fel för det fortsatte rinna olja efter bytet.

Hursomhelst så beställde jag nya SKF-tätningar och tänkte dra på dem istället men blev osäker på åt vilket håll de ska monteras. Har googlat för att finna svar men blev inte så mycket klokare av det, det var olika bud beroende på vilken typ av gaffel och modell!

Dessa tätningar skall sitta på en Triumph tiger 1050 -07 med Showagaffel 43mm USD och tätningarna är SKF-kit 43S, både tätning och dammskydd.

Det följer även med en plastdistans på ca 1-2mm tjock och jag funderar på om jag behöver den och hur ska den då monteras. Kollar jag måtten för originaltätningar för tigern så är det 43x54x11 medans SKF har måtten 43x54x9 men med distansen så blir det ca 11mm men är den nödvändig?

Jag bifogar lite bilder som visar tätningarna.

Så, åt vilket håll skall jag montera tätning och dammskydd?
 

Bifogat

  • IMG_20200730_132231_1.jpg
    IMG_20200730_132231_1.jpg
    916.6 KB · Visningar: 34
  • IMG_20200730_132238_1.jpg
    IMG_20200730_132238_1.jpg
    944.6 KB · Visningar: 32
  • IMG_20200730_132548_1.jpg
    IMG_20200730_132548_1.jpg
    923.2 KB · Visningar: 34
Håller du i ytter-röret med hålet upp ska sakerna sättas i denna ordning: distans, packbox med texten uppåt, dammskydd.
 
På bilderna du tagit är bilden med "djupa sidan" fel. På de andra två bilderna är grejerna vända på rätt håll.
 
Bara för att jag ska vara 100% säker, menar du hålet jag har markerat på bilden? När jag byter tätning så har jag tagit bort det yttre (bronsfärgade) benet och trär på grejerna på det inre gaffelbenet.
52bcd428193b7b91a03b1cfe82a8b464.jpg


Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
 
Last edited:
Texten ut är tumregeln. Distansen vetefan...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Bara för att jag ska vara 100% säker, menar du hålet jag har markerat på bilden? När jag byter tätning så har jag tagit bort det yttre (bronsfärgade) benet och trär på grejerna på det inre gaffelbenet.
52bcd428193b7b91a03b1cfe82a8b464.jpg


Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
Hålet är rätt, så om du vänder gaffelbenet upp-och-ner så blir mina instruktioner rätt. Du ska alltså montera alla delar i det bronsfärgade yttre röret, inte det mindre silverfärgade.
Kolla videon jag länkade så får du nog till det, han går igenom alla moment där.
 
Hålet är rätt, så om du vänder gaffelbenet upp-och-ner så blir mina instruktioner rätt. Du ska alltså montera alla delar i det bronsfärgade yttre röret, inte det mindre silverfärgade.
Kolla videon jag länkade så får du nog till det, han går igenom alla moment där.

Kanon, då är jag på det klara med hur det ska monteras! :tummenupp
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top