SKF packboxar - vilket håll ska de monteras?

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 1050
Hej,

Upptäckte att det rann gaffelolja på ena gaffelbenet och beställde nya athenaboxar men vet inte om det var dålig kvalitet eller jag som monterade tätningen fel för det fortsatte rinna olja efter bytet.

Hursomhelst så beställde jag nya SKF-tätningar och tänkte dra på dem istället men blev osäker på åt vilket håll de ska monteras. Har googlat för att finna svar men blev inte så mycket klokare av det, det var olika bud beroende på vilken typ av gaffel och modell!

Dessa tätningar skall sitta på en Triumph tiger 1050 -07 med Showagaffel 43mm USD och tätningarna är SKF-kit 43S, både tätning och dammskydd.

Det följer även med en plastdistans på ca 1-2mm tjock och jag funderar på om jag behöver den och hur ska den då monteras. Kollar jag måtten för originaltätningar för tigern så är det 43x54x11 medans SKF har måtten 43x54x9 men med distansen så blir det ca 11mm men är den nödvändig?

Jag bifogar lite bilder som visar tätningarna.

Så, åt vilket håll skall jag montera tätning och dammskydd?
 

Bifogat

  • IMG_20200730_132231_1.jpg
    IMG_20200730_132231_1.jpg
    916.6 KB · Visningar: 34
  • IMG_20200730_132238_1.jpg
    IMG_20200730_132238_1.jpg
    944.6 KB · Visningar: 32
  • IMG_20200730_132548_1.jpg
    IMG_20200730_132548_1.jpg
    923.2 KB · Visningar: 34
Håller du i ytter-röret med hålet upp ska sakerna sättas i denna ordning: distans, packbox med texten uppåt, dammskydd.
 
På bilderna du tagit är bilden med "djupa sidan" fel. På de andra två bilderna är grejerna vända på rätt håll.
 
Bara för att jag ska vara 100% säker, menar du hålet jag har markerat på bilden? När jag byter tätning så har jag tagit bort det yttre (bronsfärgade) benet och trär på grejerna på det inre gaffelbenet.
52bcd428193b7b91a03b1cfe82a8b464.jpg


Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
 
Last edited:
Texten ut är tumregeln. Distansen vetefan...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Bara för att jag ska vara 100% säker, menar du hålet jag har markerat på bilden? När jag byter tätning så har jag tagit bort det yttre (bronsfärgade) benet och trär på grejerna på det inre gaffelbenet.
52bcd428193b7b91a03b1cfe82a8b464.jpg


Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
Hålet är rätt, så om du vänder gaffelbenet upp-och-ner så blir mina instruktioner rätt. Du ska alltså montera alla delar i det bronsfärgade yttre röret, inte det mindre silverfärgade.
Kolla videon jag länkade så får du nog till det, han går igenom alla moment där.
 
Hålet är rätt, så om du vänder gaffelbenet upp-och-ner så blir mina instruktioner rätt. Du ska alltså montera alla delar i det bronsfärgade yttre röret, inte det mindre silverfärgade.
Kolla videon jag länkade så får du nog till det, han går igenom alla moment där.

Kanon, då är jag på det klara med hur det ska monteras! :tummenupp
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top