Sketsnack/Allmänt tjöt

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Fredagskänsla för första gången i mitt liv. Har aldrig haft ett måndag till fredag jobb innan.
Nu sitter jag vid en pool med en bärs, en Cohiba och en Talisker. Fan va gött
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Själv har man precis landat efter en vecka på Rhodos, så man har fått sin dos sol, värme och bad så man klarar vintern som kommer. :hihi

Photo 2013-08-06 14 20 39.jpg
 

Goforit

Medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Har du kört mycke bana i år kman? Har vart lite sugen att haka på en smc kurs, men har inte blivit av. Nån gång efter de måste även jag testa bana...
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Nä, det har blivit väldigt lite bana i år tyvärr. Bara en kväll på Anderstorp. Hoppas att klämma in en kväll till innan säsongen är över.

Anderstorps kvällskörningar är ett bra ställe att börja. Billigt och oteknisk bana. SMC-kurs är också bra. Försök boka in en sån :tummenupp
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Kinnekulle i slutet av aug början sept finns platser ! Jag tänkte ev åka dit om det finns platser nån dag innan så jag ser vädret !
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Funderar en del på en Quadrocopter, hittade denna snubben på tuben.
Cool video.
FPV Flight!

Ja ser onekligen väldigt nice ut, funderade på om han möjligen kör med ett par FPV brillor till den med, finns ju sådana att skaffa om man vill få "first had view" när man flyger och filmar.

Klart du ska skaffa en Quadrocopter... :tummenupp
Problemet blir väl vad man ska välja och i vilken prisklass man man ska lägga sig.
 

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Ja ser onekligen väldigt nice ut, funderade på om han möjligen kör med ett par FPV brillor till den med, finns ju sådana att skaffa om man vill få "first had view" när man flyger och filmar.

Klart du ska skaffa en Quadrocopter... :tummenupp
Problemet blir väl vad man ska välja och i vilken prisklass man man ska lägga sig.

Här finns prisvärda Quad och Hexa mm.

Jag skaffar nog en ihop med en arbetskamrat som älskar foto och teknik lika mycket som jag :)
Vi siktar nog in oss på en Quad till att börja med, man får en för ca 5000:- och en radio för ca 2000:-
ArduPilot MEGA 2.6 GPS Autopilot system
3dRobotics stomme FPV grejer.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Redigerat en gång

Dag 1, Tisdag

Denna väg http://goo.gl/maps/d4DHl blev det mellan Huskvarna och Sthlm. Jag svängde av åt höger när jag såg en färjeskylt efter Söderköping. Körde ner och ställde mig på färjan "B" skitnöjd över att ha lyckats tima in den klockrent. Börjar fippla med telefonen men det vill inte visa var jag är och frågar en gubbe.. Då visar det sig att jag är på fel båt och dessutom på väg söderut.... Vände runt hojen på stödet och körde av strax innan bommen gick ner. han berättade att jag skulle köra höger i ett vägskäl en bit upp från hamnen, vilket jag gjorde. GPSen ville inte vara med och visa var jag befann mig vilket gjorde att en enorm "jag är vilse och kommer missa finlandsfärjan" känslan infann sig. Jag hitta dock ut och kan varmt rekommendera vägen från söderköping ner till B. Den var bättre än Brudfjällsvägen väster om Vänern och i klass med bästa vägen jag åkte på Orust men med mycket högre höjdskillnader.
Väg 134 är en höghastighetsbana = Sporthoj, men gick bra även med touringloket även om det gärna fått vara torrt.

Det regnade nästan hela vägen men det var någon där uppe som såg mig efter min navigationsmiss efter Söderköping för där var det nästan torrt och det kom bara några stänk. Jag körde senare ut på e4 då jag tyckte det började bli lite bråttom. Då öppnade sig skyarna på riktigt.. Vattensprayet var som att stå framför en högtryckstvätt, tempot sjönk till 90. Kom i tid till färjan.

Elvis spelade och ölen var god efter en varm dusch och torra kläder!


Dag 2, Onsdag

Helsingfors till Lahti, det tog ca 5h med alla kartstopp och mat mm. Körde massvis med småvägar, hittade en som var helt fantastisk utmed ett vattendrag, skyltad till 60 och stundtals var det faktiskt nästan rättvist..
http://goo.gl/maps/hnQMf Vägarna har vart väldigt bra och det började inte regna förrän jag stod och krånglade med hotellbokningsterminalen i foajén.

På kvällen gick jag ut och hittade en engelsk pub. Det var som en finsk pub fast med svartmålade väggar.. Träffade dock ett flertal riktigt trevliga människor varav ett par som kört mc, de tipsade mig om termiitti.com/tieinfo. En site där de bästa vägarna för mc läggs upp (bra verktyg!!).

På morgonen kunde jag f.ö. inte hitta hojen på färjan. Tryckte mig förbi lastbilar, bussar, bilar och japanska turister på bildäck. Jag tror jag tog mig runt skeppet 3 varv innan jag hittade gubben som vinkade in mig vid lastningen. De hade fällt ut en stor vägg precis bakom den och lastbilar som gick på i Mariehamn boxade in den.. Har nog aldrig vart så svettig, var helt blöt med alla kläder i värmen. Tungt med all packning och trånga utrymmen, fick stanna efter jag kört av och fixa det sista (läs andas ut). Soligt och fint i Helsingfors.


Dag 3, Torsdag

http://goo.gl/maps/gVVlW
Bara en liten omväg på sträckan Lahti - Tampere :3freak Fick tips om hur jag skulle köra av de finska motorcyklisterna. Var laddad till tusen för denna sträcka.

Innan jag körde från Lahti åkte jag upp till skidhoppstadion och tog mig upp i tornet till den största hoppbacken. 77meter högt över marken och det stod ju på ett mindre berg så det var fin utsikt. Första gången jag åkt sittlift på sommaren.

Körningen denna dag var helt ok även om vägarna kanske inte var så kurviga som jag trott. Fina vyer över sjöarna och små broar som passerades. När jag kom i närheten av Jyväskylä hamnade jag mitt mellan två sträckor i rallyt och vägarna var fulla av motorcyklister/bilar med flaggor ut ur fönster och takluckor och även en och annan rallybil. Helt fullt på vägarna och poliser överallt.

När jag kom fram åkte jag och min syssling Helka upp till ett utkikstorn där man kunde se staden och sjöarna så jag kunde få en uppfattning om hur det såg ut och sedan tog vi en promenad i staden. Mycket fin medelstor stad som förtjänar ett besök.
Det var mulet men regnade inte på hela dagen.


Dag 4, Fredag

Då jag redan sett karavaner med rallybilar körandes på allmänna vägar och hur förbaskat mycket folk det var uppe i Jyväskylä lägger jag om rutten.
http://goo.gl/maps/GOZId

Edit: Såhär blev det. Körningen tog 7h innan jag checkade in på Best western i Kokkola med 15% biker-rabatt. http://goo.gl/maps/eFWHH

Det kändes extremt konstigt när jag plötsligt befann mig i något som mer såg ut som småland. Röda timmerhus byggda i svensk stil och alla skyltar var på svenska sedan finska t.ex. "nisses biffar". Sedan anlände jag i Nykarleby Som såg ut lite som någon korsning av svensk/finsk småstad. Svenska gatunamn. Detta är den svenskspråkiga delen av Finland men den svenska som pratas.. går att förstå men är inte riktigt som vi är vana vid. Lite andra ord osv. Vädret var bra hela vägen förutom en gaska tjock dimma som passerades på ca 5min.

Hittade några riktigt fina kurviga sträckor men det mesta blev transport genom jordbrukslandskap på mindre vägar där man inte behövde vara speciellt aktiv. När man inte behöver vara så aktiv på vägen kunde man titta lite mer på omgivningarna och det var riktigt vackert på sina ställen.

Hotellets bastu var varm ett par timmar efter jag anlänt så minibaren länsades på Karjala och det blev resans första bastubad. Senare på kvällen gick jag ut och hittade en engelsk pub, men precis som den första i Lahti var det mer en finsk pub målad med svarta väggar och finsk karaoke/finskt liveband som spelade finska låtar.. Hade en trevlig kväll ändå och träffade ett flertal trevliga personer.


Dag 5, Lördag

Såg en australiensare på en äventyrskittad versys i Kokkola, hade tyvärr ingen möjlighet att prata med honom. Körningen var lite mixad. 25mil varav hälften "motorväg" och andra hälften mindre väg med stundtals goa kurvor och aktiv körning. Det märks att man börjar komma långt upp i norr. Vägarna blir rakare. en sträcka på några mil var det raksträckor på 3-5km med svaga kurvor i mellan.
Körde ut till Östersjön och fotade lite vid ett minnesmärke för ett sjöslag där finnarna sänkte ett brittiskt skepp innan jag började min tripp mot Ii.
http://goo.gl/maps/mvG5M

Soligt och fint hela vägen, anlände till min mammas kusin med familj på eftermiddagen. Bastar i deras 126år gammal bastu som har på gården. Den är bäst!


Dag 6, Söndag

Har lite semester i Ii. Vi firar en sysslings konfirmation. Dögött väder, försöker lära mig lite finska fraser;
Apua sahaan mottorisahalla persettäni = "Hjälp jag sågar mig i röven med motorsågen"

Öl är gott, Bastu är gött. Kombinationen är svårslagen :)


Dag 7, Måndag

Har tvättat hojen och fyllt på lite olja. Börjar fundera på hur rutten hem ska läggas.
"Flyttar" mellan två av mammas kusiner. Ii till Oulo http://goo.gl/maps/fH9Lc

Även denna dag blev det ett par timmar in och ut ur bastu med öl. Satt ute till klockan var 03.30 och deras söner 4 och 2år gamla var effektiva väckarklockor vid 7.30.


Dag 8, Tisdag

Ingen körning. Vi åkte in till Oulo och köpte ett par öl och satte oss nere på stranden och njöt av solen. Grillat bastu och mer öl. Satt ute till 03.00.. Väckning klockan 07.30 men det var inte så svårt att ignorera p.g.a. sömnbristen


Dag 9, Onsdag

Uppdaterar på sporthoj och lägger upp en rutt söderut till Torsdag och ordnar med sovplats i Tampere så det blir en lagom dagsetapp.
Kombinerar bra vägar på termiitti.com i google maps och detta ser ut att kunna bli en riktigt bra tur.
Det blir dock lite transportsträckor då norra Finland är likadant som norra Sverige, ganska raka vägar men jag försöker hålla mig till de mindre som eventuellt kan ha något att visa. Ser fram emot Tampere - Helsinki som blir på Fredag då det kryllar av rekomenderade vägar i den regionen.

Film från en av de rekomenderade vägarna som är inkluderade: http://www.youtube.com/watch?gl=US&hl=fi&client=mv-google&v=AW4YxBTQyRA&nomobile=1

http://goo.gl/maps/5vv4U

Vaknade av ilskna 2årsvrål vid 08.00 men hade inga problem att stänga av öronen pga lätt sömnbrist :) Tog oss ner till en riktigt fin sandstrand innan bastun startades.


Dag 10, Torsdag

Dagens körning 70mil. En radarkontroll, två ganska långa grusvägsavsnitt, 375000 flugor i hjälmen, wuiilispärren försvunnen och en ganska ordentlig felplanering i google maps. Karta

Många fina vägar mellan sjöarna och bra grusvägar. Kunde köra på i bra hstighet även på gruset så även om det var oplanerat så förlorade jag inte för mycket tid på det. Började köra ca 11.00 från Oulo och var framme i Tampere klockan 20.45.

Jag har börjat hitta balanspunkten nu och på en raksträcka när jag hade en riktigt lång och hög wheelie. När jag satte ner framhjulet såg jag en parkerad bil vid sidan av vägen hade en radarenhet utstucken ur fönstret:jisses Jag hade troligtvis inte hållit skyltad hastighet (60 eller 80??) utan snarare +40. Tvärnit det till 70 och sedan lugnt och fint förbi bilen som jag då insåg inte var polis utan en "vägverket" bil som troligtvis gjorde en kontroll av hastigheterna. Var tvungen att stanna och andas en stund efter det, vågar inte gissa vilket bötesbeloppet hade blivit.:död

Felplaneringen var att tro att vad som ser litet och kurvigt ut i norrland inte är asfalterat. Kom ut på en riktigt rolig liten asfaltväg. Efter någon kilometer blev det sämre och sämre grusväg och när jag skulle hitta korsningen så visar det sig att de byggt på vägnätet så google inte inte var riktigt uppdaterat. Slutade med att jag körde 2-3mil tillbaka och tog ut på den större vägen igen.

Trött som sjutton och hojen ser ut som den har gått genom amazonas...


Dag 11, Fredag

Party party till och i Helsinki

Kvällen innan så kablades det ut info om århundradets storm som var på väg söderifrån så jag förberedde mig mentalt på att alla fina vägar skulle bli i det blöta.
Vägvalet komponerades med hjälp av termiitti.com och innehöll 3 sträckor varav jag kört en på vägen norrut.

Det gick bra med tanke på de regnbyar jag fick köra igenom, regnstället gjorde sitt jobb. Behövde endast använda det några mil och det var inte i de bästa partierna.
Träffade en trevlig finne med svartorange 990smt och stod och pratade en stund. Var lite nervös för att klanta till navigeringen i Helsingfors men körde rakt in och fram till dörren utan några komplikationer.

Rekommenderar sträckan!! Blandat med aktiv körning och vackert landskap, bra kvalité på vägarna.

På kvällen inspekterades utelivet. Blev inte besviken mer än på öppettiderna.

http://goo.gl/maps/X6UDd


Dag 12, Lördag

Party party Helsinki
Ska boka färja, visar sig svårare än beräknat men hittar en för endast 290kr från Åbo.
Hade helst tagit en över natten så man inte kommer fram så sent i Stockholm men i detta fallet avgjorde 1000kr i prisskillnad och det blev en dagsfärja.


Dag 13, Söndag

Turistar i Helsinki


Dag 14, Måndag

Går upp klockan 05.45 och tar mig till färjan i Åbo till 08.10. Det regnar ganska ordentligt. Färjeresan var dryg. Trött efter för lite sömn hade det vart gött med en hytt så man kunde sova en stund men 290kr mot 1200kr, ja det gick utmärkt att spela bort ett par timmar på pokerautomater och sitta och titta på öar mm.

Klockan 19.00 rullar jag av färjan i Stockholm och påbörjar hemfärden.
Startar med att köra E4 till Södertälje för tankstopp. Frågar en gubbe på bensinmacken om tips och han säger att jag ska köra Nyköpingsvägen. Den var riktigt fin men efter en stund så kommer jag till e4 skyltarna och känner att jag borde ta mig hem innan det blir mörkt..

Efter 7mil av bakhjulsåka hade jag inget kul kvar att göra. Stannade för att äta. När jag kom ut så hade temperaturen sjunkit från behagliga 21+ till 13. Inte så mycket mer att skriva om detta, e4 blir lite intressantare i 180 så det börjar svänga lite iaf. Kom hem 22.30. med ca 330mil på mätaren tror jag.

http://goo.gl/maps/4LB1f

En riktigt bra semester utan problem med utrustning eller andra förutsättningar, förutom att jag behöver skaffa någon typ av gps för framtiden. Inte kul när man försöker uppdatera kartan på mobilen någonstans mitt ute i ödemarken och kartan försvinner när det inte finns mobiltäckning. Ska även införskaffa ett likadant regnställ som det jag fick låna av kman, det har fungerat felfritt.
Regnet som kommit har inte vart några problem och jag har insett att det inte går att lita på någon väderleksrapport! Stormen som skulle dränka Helsingfors, ja den försvann någonstans på vägen för den såg vi inte skymten av.

Jag blev varnad här på SH om att inga mackar tog VISA men det stötte jag bara på två gånger och det blev en hel del tankande. Några € i plånboken löser det då de fortfarande har sedelfunktion på dessa pumpar.

// Johan
 

Goforit

Medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Nä, det har blivit väldigt lite bana i år tyvärr. Bara en kväll på Anderstorp. Hoppas att klämma in en kväll till innan säsongen är över.

Anderstorps kvällskörningar är ett bra ställe att börja. Billigt och oteknisk bana. SMC-kurs är också bra. Försök boka in en sån :tummenupp

R bra i september

Det måste jag kolla upp, Ingen som vet hur ofta de har kvällskörningar där gröngölingar får vara med?

Ska försöka boka in en sån, får ev bli nästa säsong, men finns det någon som passar i september eller nåt så kanske det blir en redan denna säsongen om platser o budget tillåter
 
Last edited by a moderator:

jockesurf

Old school racing
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Habo
Hoj
Suzuki GSXR-1000 K2
Nice, det måste jag kolla också. Passar det o budget tillåter så e jag sugen! :tummenupp

Jag kommer att köra Kinnekulle lördag 31 aug (åker upp med familj på fredagen). Vore kul med fler från SH :tummenupp Det är väl investerade pengar och smilet kommer att se ut så här :hihi heeeela dagen
 
Last edited:

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Ort
STOCKHOLM
Hoj
Tuono 2014
Jag kommer att köra Kinnejulle lördag 31 aug (åker upp med familj på fredagen). Vore kul med fler från SH :tummenupp Det är väl investerade pengar och smilet kommer att se ut så här :hihi heeeela dagen

Om det finns platser kvar när jag kommit hem från semestern nästa vecka så bokar jag och hakar på :)

Vilket steg ska du gå?
 

jockesurf

Old school racing
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Habo
Hoj
Suzuki GSXR-1000 K2
Om det finns platser kvar när jag kommit hem från semestern nästa vecka så bokar jag och hakar på :)

Vilket steg ska du gå?

Vore nice :tummenupp

Jag har kört steg 1-4, bokade in mig på steg 3 igen...tydligen så gäller vagnskada steg 1-3 men bara trafik när man kör steg 4, tror bara att det är LF (suzuki märkesförsäkring) som har det så. Logiken är glasklar :confused: borde man inte vara mindre benägen att klota ju fler steg man har gått???
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top