Skena? Eller inte skena? De e frågan!

skenförsäkring, ok?

• Antal röstningar
    0

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Husabusaberg
Blev lite inspirerad av "Gubbe 53...." tråden.
Så låt oss reda ut dehär. Är de ok med skenförsäkring??

Har själv kört så tidigare utan problem. Har ej de behovet längre. Kommer nog inte att göra de igen men dömmer inte dom som gör. hoj e för skoj!

Jag är som jag har sagt så många gånger förr 17år
och har inget arbete än men ska skaffa. dvs jag lever på studiebidraget på 950kr (1050 nu).

och JAG KLARAR FÖRSÄKRINGEN då ska fan inte någon annan komma och säga att det kostar för mycket.
då har ni köpt en för dyr hoj och om ni har råd med en för dyr hoj så har ni råd med försäkringen.

så det är INTE OKEJ

Orka bry sig! Än mindre fråga, har du ingen egen vilja? Nu skenar inte jag, men skulle självklart göra det om jag tjänade på det och risken att inte få ersättning bedöms som låg.

Oddjob skrev:
och har inget arbete än men ska skaffa. dvs jag lever på studiebidraget på 950kr (1050 nu).

och JAG KLARAR FÖRSÄKRINGEN då ska fan inte någon annan komma och säga att det kostar för mycket.
då har ni köpt en för dyr hoj och om ni har råd med en för dyr hoj så har ni råd med försäkringen.

så det är INTE OKEJ

Du har kanske råd med trafik/halv men inte hel, det är helförsäkring som diskuteras för det är där problemen ligger.
Har själv inte råd att helförsäkra, får betala själv för rep. Hade jag haft möjlighet att skriva försäkring på nån annan skulle jag kanske gjort det.

Freddy82 skrev:
Du har kanske råd med trafik/halv men inte hel, det är helförsäkring som diskuteras för det är där problemen ligger.
Har själv inte råd att helförsäkra, får betala själv för rep. Hade jag haft möjlighet att skriva försäkring på nån annan skulle jag kanske gjort det.
Har man inte råd att helförsäkra så halvförsäkrar man.

Oddjob skrev:

så det är INTE OKEJ

Men det är ändå inte humant i vissa fall där försäkringen kostar mer än vad hojen kostar i inköp... "någonstans" är det fel i försäkringssystemet..

Till er som som "klotat" (som det så fint heter) å tagit ut det flera gånger på försäkringen, kör lite lugnare nästa gång! :tummenupp

Men nu är jag som vanligt ute på fel spår när det gäller trådens fråga... :huvet

honkiie skrev:
Har man inte råd att helförsäkra så halvförsäkrar man.

Ja, tyvärr men det hade kostat mer att helförsäkra på mig själv än att betala en lättare reparation. Krashar jag ordentligt har jag nog annat än hojen att vara orolig över.

Fotrally skrev:
Men det är ändå inte humant i vissa fall där försäkringen kostar mer än vad hojen kostar i inköp... "någonstans" är det fel i försäkringssystemet..

Till er som som "klotat" (som det så fint heter) å tagit ut det flera gånger på försäkringen, kör lite lugnare nästa gång! :tummenupp

Men nu är jag som vanligt ute på fel spår när det gäller trådens fråga... :huvet
Det har ju inget med det att göra tyvärr, det har med risktagandet att göra (för försäkringsbolaget)

Vad tror du det kostar för försäkringsbolaget när en 21åring bryter ryggen och inte kan jobba resten av sitt liv? Han kanske i samma veva orsakar nån annan person skada med..

Spelar det nån roll om han kör en 2 eller 3 år gammal hoj då? Att hojen kostar 30k spelar ju ingen roll igentligen, risktagandet är endå stort..

Fick du en tankeställare?

Freddy82 skrev:
Nu så har jag helförsäkring eftersom jag fick försäkra på 25kw,
men sen ska jag ha halv eller hel om jag har jobb.

men man ska inte köpa en hoj om man inte har råd att försäkra den så som man vill
hel eller halv.

vill man försäkra hel så får man köpa en man har råd att försäkra.

så enkelt är det, vad är det svåra?

Har man inte råd med försäkringen ska man välja en annan hoj....

Oddjob skrev:

men man ska inte köpa en hoj om man inte har råd att försäkra den så som man vill
hel eller halv.

Du är så duktig så :tummenupp

Själv så bryr jag mig inte hur folk försäkrar, det som stör mig riktigt ordentligt är bedrägerier :gnissla

Oddjob skrev:

hel eller halv.

Blir svårt att jämföra då eller hur med 25kw.

Oddjob skrev:

så det är INTE OKEJ

:fakta
Säger detsamma. Kolla försäkringen först, hojjen sen.
Ringer man runt lite så kan man tjäna mycket pengar.
Smakar det så kostar det... :gnissla

Freddy82 skrev:
Blir svårt att jämföra då eller hur med 25kw.

Dom försäkringsbolag jag pratat med försäkrar på orginal effekten.

Fotrally skrev:

Ja nu är du helt fel ute, hade du läst i någon annan tråd så finner du säkert att trafikförsäkringen inte har ett dugg med hojens värde att göra.

AndersJohansson skrev:
:fakta
Säger detsamma. Kolla försäkringen först, hojjen sen.
Ringer man runt lite så kan man tjäna mycket pengar.
Smakar det så kostar det... :gnissla

Dom försäkringsbolag jag pratat med försäkrar på orginal effekten.

Tydligen inte hos det försäkringsbolaget som oddjob har.

Åh ska man behöva dra det igen.

Folksam gjorde fel och jag får ha den på 25kw i ett år.
hursomhelst så har jag råd att försäkra den på originaleffekten sen
när jag väl ska avstrypa den, så det har egentligen inte med saken att göra.

Oddjob skrev:

hel eller halv.

Du har väl aldrig pillat på strypningarna?
Om inte, surt för dig!
Annars, välkommen i gänget :hihi

Oddjob skrev:
Åh ska man behöva dra det igen.

Folksam gjorde fel och jag får ha den på 25kw i ett år.
hursomhelst så har jag råd att försäkra den på originaleffekten sen
när jag väl ska avstrypa den, så det har egentligen inte med saken att göra.

Du påstod att hade du råd med ditt studiebidrag så har alla råd, men alla vill inte ha en mc med 34hk.

Det handlar inte om att ha råd, det handlar om att folk kanske inte vill lägga en stor del av sin lön på en försäkring. Därför skenförsäkrar endel folk sina bilar och motorcyklar.

Hultan skrev:
Det har ju inget med det att göra tyvärr, det har med risktagandet att göra (för försäkringsbolaget)

Vad tror du det kostar för försäkringsbolaget när en 21åring bryter ryggen och inte kan jobba resten av sitt liv? Han kanske i samma veva orsakar nån annan person skada med..

Spelar det nån roll om han kör en 2 eller 3 år gammal hoj då? Att hojen kostar 30k spelar ju ingen roll igentligen, risktagandet är endå stort..

Fick du en tankeställare?

Jo klart det inte bara är vad hojen kostar...men...

min tankeställare:
Men ändå anställer dom fler och fler personer....så nog fan dom går plus alltid :) det verkar inte direkt som försäkringsbolagen (vissa iaf) går på fattighuset direkt...plus att deras löner inte är direkt låga :tungan

Det råkar inte finnan någon räknare på forumet där man kan se hur många foruminlägg det finns om försäkringar? :3freak

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg