Skena? Eller inte skena? De e frågan!

skenförsäkring, ok?

• Antal röstningar
    0
Solidaritet är svårt! För min del så är jag enig i att det bästa hade varit att de som utnyttjar systemet mest får betala mest, oavsettt vilken hoj man har eller var man bor. Man kunde ju valt grupperna "de som har krockat" mot "De som inte har krockat".
Problemet är väl att FB måste välja något sätt att beräkna på samt sätta gränser för hur många faktorer som ska beräknas. Givetvis kunde de, för att glädja Markus, göra en djupodlad psykologisk profil på alla och göra en totalt individuell prissättning, men vem tror att det verkligen skulle fungera? Istället är det smidigare att välja de faktorer som historiskt har visat sig förklara den största delen av skillnaden mellan olika grupper. Faktoranalys med andra ord. I detta fall har det ju visat sig att yngre killar i stora städer med snabba hojar är farligare som GRUPP, behöver inte betyda som individ. :mattias

Som vanligt är jag ju intresserad av att se vilken källa Markus har för sitt påstående om att hudfärg har betydelse för olycksrisken... Det kan ju vara att han har rätt och om den då förklarar mer än någon av de andra borde det helt klart disskuteras!

Fotrally skrev:
Jo klart det inte bara är vad hojen kostar...men...

min tankeställare:
Men ändå anställer dom fler och fler personer....så nog fan dom går plus alltid :) det verkar inte direkt som försäkringsbolagen (vissa iaf) går på fattighuset direkt...plus att deras löner inte är direkt låga :tungan

Det råkar inte finnan någon räknare på forumet där man kan se hur många foruminlägg det finns om försäkringar? :3freak
Det funkar inte så heller, det spelar ingen roll hur "mycket" pengar ett fsb tjänar, varje kategori måste bära sig själv, och det gör inte hojarna i den kategorin oftast.. Ett fsb tjänar på andra sakförsäkringar, ja, men hojarna är i princip förlustaffärer..

Hultan skrev:
Det funkar inte så heller, det spelar ingen roll hur "mycket" pengar ett fsb tjänar, varje kategori måste bära sig själv, och det gör inte hojarna i den kategorin oftast.. Ett fsb tjänar på andra sakförsäkringar, ja, men hojarna är i princip förlustaffärer..

Nej tydligen funkar det inte så, men tänk om de kunde jämna ut det mer, det hade ju varit bra!

Dock för att för att sänka premierna måste bedrägerina/stölder minska och en del folk börja köra lite mer med insidan av skallen och inte köra på gränsen till deras förmåga så fort de har chansen.. Men det kommer aldrig hända misstänker jag. :(

Oddjob skrev:
Åh ska man behöva dra det igen.

Folksam gjorde fel och jag får ha den på 25kw i ett år.
hursomhelst så har jag råd att försäkra den på originaleffekten sen
när jag väl ska avstrypa den, så det har egentligen inte med saken att göra.

Antar att du ska fortsätta köra strypt i 2 år till även när du får betala för fulleffekt då?

$noop skrev:
Antar att du ska fortsätta köra strypt i 2 år till även när du får betala för fulleffekt då?
Vet inte.

om jag skulle avstrypa, vafan skulle det göra för fel.
jag betalar ju isåfall för full effekt.

En fundering..

Detta jäkla tjat att det är inte hojen som kostar utan invaliditet för unga människor kostar minsann 10-tals miljoner livet ut blabla. Förklara då varför det är just VAGNSKADEDELEN som står för halva premien (ca)!!?? På min är vagnskadedelen tom 30% dyrare än trafikdelen...

Kan det vara så att vi i sverige har en sjukvård som betalas av alla skattebetalare och inte av försäkringsbolagen!? Nu kommer nån stolle att skriva att de visst betalar en massa, ja de betalar. Men det är bara engångssummor för vilken invaliditetsgrad man får... Nu kan jag ha lite fel här, rätta mig isf (ni som VET alltså, inte ni som tror). Men poängen är att det är INTE personskadorna som kostar i försäkringsfrågan!

Fotrally skrev:
Nej tydligen funkar det inte så, men tänk om de kunde jämna ut det mer, det hade ju varit bra!

Dock för att för att sänka premierna måste bedrägerina/stölder minska och en del folk börja köra lite mer med insidan av skallen och inte köra på gränsen till deras förmåga så fort de har chansen.. Men det kommer aldrig hända misstänker jag. :(
Japp håller med, men det kanske inte "sven o lena, två barn, volvo och villa" håller med om om deras villapremie går upp med en tusing.. :)

Men visst mindre "utnyttjande" av försäkringar hade varit smöget, men som du sa, det lär antagligen inte hända..

Suomalainen skrev:
En fundering..

Detta jäkla tjat att det är inte hojen som kostar utan invaliditet för unga människor kostar minsann 10-tals miljoner livet ut blabla. Förklara då varför det är just VAGNSKADEDELEN som står för halva premien (ca)!!?? På min är vagnskadedelen tom 30% dyrare än trafikdelen...

Kan det vara så att vi i sverige har en sjukvård som betalas av alla skattebetalare och inte av försäkringsbolagen!? Nu kommer nån stolle att skriva att de visst betalar en massa, ja de betalar. Men det är bara engångssummor för vilken invaliditetsgrad man får... Nu kan jag ha lite fel här, rätta mig isf (ni som VET alltså, inte ni som tror). Men poängen är att det är INTE personskadorna som kostar i försäkringsfrågan!
Du har en poäng där, skall fundera lite på det,, :)

Men vagnskadedelen är dyr den med, halvkrachade bågar, som får lösas in kors o tvärs, många lusentappar det med..

Oddjob skrev:
Vet inte.

om jag skulle avstrypa, vafan skulle det göra för fel.
jag betalar ju isåfall för full effekt.

Öööhhh, du satt just och klaga på skenförsäkrare och sen ska du köra utan giltigt körkort?

Tyckte du skrev att du var 17 år, vad jag vet så får man inte köra obegränsat förrän tidigast 20...rätta mig om jag har fel?

Jag personligen skiter i vad folk gör och inte gör men du verkar ha kraftig dubbelmoral...

$noop skrev:
Öööhhh, du satt just och klaga på skenförsäkrare och sen ska du köra utan giltigt körkort?

Tyckte du skrev att du var 17 år, vad jag vet så får man inte köra obegränsat förrän tidigast 20...rätta mig om jag har fel?

Jag personligen skiter i vad folk gör och inte gör men du verkar ha kraftig dubbelmoral...
Att jag kör utan rätt körkort skulle inte påverka någon annan ekonomiskt,
jag kör inte som en idiot, jag testar inte gränserna innan jag har rätt ålder inne.

Men någon som skenförsäkrar skadar andra ekonomiskt.

Jag skiter i lagen sålänge det inte skadar andra, men skadar det andra så är det en annan femma.

t-rex skrev:
Bollen ligger på straffpunkten.... Han siktar och tar sats.....
Den ligger tydligen på straffpunkten igen...

Oddjob skrev:
jag kör inte som en idiot, jag testar inte gränserna innan jag har rätt ålder inne.

Jag skiter i lagen sålänge det inte skadar andra, men skadar det andra så är det en annan femma.

ska jag?

Mopp... nä, jag skiter i det.

Hultan skrev:
Japp håller med, men det kanske inte "sven o lena, två barn, volvo och villa" håller med om om deras villapremie går upp med en tusing.. :)

hehe,möjligt men utslaget på ett år är inte spec mkt...

ja just sjukvården ja... :)

Oddjob skrev:

HAHAHA!!! Du verkar ha koll på läget :rolleyes:

kom dessutom på att jag faktiskt inte alls skiter i vad andra gör och inte gör :näsblod

Last edited:
Oddjob skrev:

Dina ev sjukvårdskostnader kostar ju. Det skadar väl andra ekonomiskt genom skatten likväl som skenförsäkringar genom försäkringsbolagen.

Inte innan säger du, men efter du fått kortet, ska du börja testa gränser och köra som en idiot då? :)

Freddy82 skrev:
Dina ev sjukvårdskostnader kostar ju. Det skadar väl andra ekonomiskt genom skatten likväl som skenförsäkringar genom försäkringsbolagen.

Inte innan säger du, men efter du fått kortet, ska du börja testa gränser och köra som en idiot då? :)
Kanske inte köra som en idiot, men vem testar inte gränser då och då :tomten

Oddjob skrev:
Kanske inte köra som en idiot, men vem testar inte gränser då och då :tomten

exakt, vem testar inte gränser då och då? Gissar på att du inte är något undantag...Och vad kan hända då?

och om du skulle råka köra på och skada någon annan då? Gissa vilka som kommer få pröjsa för dina hyss då? Eller nåt sånt kanske aldrig kan hända dig heller?

Vänta till du har åldern inne istället...

$noop skrev:
exakt, vem testar inte gränser då och då? Gissar på att du inte är något undantag...Och vad kan hända då?

och om du skulle råka köra på och skada någon annan då? Gissa vilka som kommer få pröjsa för dina hyss då? Eller nåt sånt kanske aldrig kan hända dig heller?

Vänta till du har åldern inne istället...
Var det inte det jag sa från första början?

Nä inte riktigt va....

Oddjob skrev:
Att jag kör utan rätt körkort skulle inte påverka någon annan ekonomiskt

Jo det kan det faktiskt göra.

Oddjob skrev:
Oddjob skrev:
men vem testar inte gränser då och då

Du svarade själv...var du 17 sa du?

bonny skrev:
Som vanligt är jag ju intresserad av att se vilken källa Markus har för sitt påstående om att hudfärg har betydelse för olycksrisken... Det kan ju vara att han har rätt och om den då förklarar mer än någon av de andra borde det helt klart disskuteras!

Som vanligt har du inte lärt dig quote-funktionen så man ramlar på dina inlägg lite hux-flux. :mad:
MIn källa är ett radioinslag för kanske två år sedan om att invandrare var kraftigt överrepresenterade, jag tror både VV och NTF släppte bomben. Förklaringen den gången var att de kom från kulturer där man inte var van vid motorfordon tror jag. Det tolkar jag som att de var mörkhyade, eller finns det vita människor som inte lärt sig vad en bil är ännu? :confused:
Det var inte poängen att klanka ner på om invandrare smäller mer eller inte, poängen var att vissa grupper är okej att prissätta kollektivt medans andra inte är det. Jag får inte ihop det.

:hej

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...