Skena? Eller inte skena? De e frågan!

skenförsäkring, ok?

• Antal röstningar
    0
HanneZ skrev:
Ja nu är du helt fel ute, hade du läst i någon annan tråd så finner du säkert att trafikförsäkringen inte har ett dugg med hojens värde att göra.

jaja...jag är helt ute fel...men förstå min poäng med det hela! :pannkyss

Freddy82 skrev:
Du påstod att hade du råd med ditt studiebidrag så har alla råd, men alla vill inte ha en mc med 34hk.

Det handlar inte om att ha råd, det handlar om att folk kanske inte vill lägga en stor del av sin lön på en försäkring. Därför skenförsäkrar endel folk sina bilar och motorcyklar.
Jag ska inte har 34hk så länge till tror jag,
men om man inte vill lägga ner så stor del av sin lön så får man försäkra halv eller trafik.
eller så skiter man helt enkelt i att köpa den hojen.

har man inte råd/vill inte lägga ner pengarna så ska man skita i det, inte fuska.

eppe skrev:
Du har väl aldrig pillat på strypningarna?
Om inte, surt för dig!
Annars, välkommen i gänget :hihi
Först var den ostrypt och försäkrad som så,
sen ströp jag den och försäkrade på 25kw vid ägarbytet.

ja det är synd om mig, tror ni att jag VILL ha strypningar :rolleyes:
det är bara det att jag inte ens har körkortet än så det är inte så nödvändigt då ;)

Oddjob skrev:
Jag är som jag har sagt så många gånger förr 17år
och har inget arbete än men ska skaffa. dvs jag lever på studiebidraget på 950kr (1050 nu).

och JAG KLARAR FÖRSÄKRINGEN då ska fan inte någon annan komma och säga att det kostar för mycket.
då har ni köpt en för dyr hoj och om ni har råd med en för dyr hoj så har ni råd med försäkringen.

så det är INTE OKEJ

Klarar försäkringen ...Vänta tills du ska börja pröjsa bensin och däck......... :gnissla

Jag skiter i vem folk försäkrar sina fordon på

Oddjob skrev:
Jag ska inte har 34hk så länge till tror jag,
men om man inte vill lägga ner så stor del av sin lön så får man försäkra halv eller trafik.
eller så skiter man helt enkelt i att köpa den hojen.

har man inte råd/vill inte lägga ner pengarna så ska man skita i det, inte fuska.

Riktigt så enkelt är det ju inte. Visst, en fin tanke om alla skulle sköta sig, men så ser inte verkligheten ut.

Tycker det är helt okej med skenförsäkring, och jag bryr mig inte ett dugg om någon annan gör det.

Du med din felförsäkrade hoj - du har ju själv fel försäkring, blev det okej bara för att bolaget gjorde en miss eller?

Jolon kommer det alltid att finnas för många av så det är ingen mening med att ens ta upp ämnet till diskussion.

Det handlar inte om att skenförsäkra eller inte skenförsäkra, utan hur mycket man kan skena. :fakta
Billigast premie vinner....

Skenförsäkra är som bidragsfusk. Man rider på någon annans kamel!

Varför är det dyrt att försäkra en sporthoj om man är 22 år? Jo, för att unga förare med stora hojar orsakar en jäkla massa olyckor. Så ÄR det.

Om man skriver hojen på någon äldre släkting så kommer det i slutändan att vara lika dyrt att försäkra en sporthoj när man är 50 som när man är 22. Alltså har man sabbat det för dom äldre med, som egentligen inte orsakar olyckorna. Taskigt tycker jag.

Markus: Vad är det för skillnad på bidragsfusk och skenförsäkring egentligen, förutom att det ena är staten och det andra är ett företag?

juha01 skrev:
Om man skriver hojen på någon äldre släkting så kommer det i slutändan att vara lika dyrt att försäkra en sporthoj när man är 50 som när man är 22. Alltså har man sabbat det för dom äldre med, som egentligen inte orsakar olyckorna. Taskigt tycker jag.

Såhär har det ju hållt på hur länge som helst, med skenförsäkring. Men varför är det inte lika svindyrt för 50-åringar då?

:confused:

Så du menar att de äldres premier ökar (pga skenförsäkrare), medan de yngres inte gör det? :tummenupp

Bryr mig inte särskilt mycket om någon skulle försäkra på sin fader eller inte.
Inom familjen ser jag inte allt för stort fel med det.

Ljunghusen skrev:
Såhär har det ju hållt på hur länge som helst, med skenförsäkring. Men varför är det inte lika svindyrt för 50-åringar då?

Så du menar att de äldres premier ökar (pga skenförsäkrare), medan de yngres inte gör det? :tummenupp
Det är hursomhelst så att premierna ökat för äldre oxå. För 9 år sen betalade jag 2.500:- hel/hel för min gamla gixx 750 från -92. Då var jag 22 år. Nu när jag har 30+ försäkring så skulle det gå på runt 20.000:- hel/hel för mig med min gamla harv från -98:a... det kallar jag premieökning. Med den utvecklingen så kommer det kosta en halv mille när jag är 50 bast.

Och nej. Jag varken skenförsäkrar eller har helförsäkring.

newstead skrev:
Det är hursomhelst så att premierna ökat för äldre oxå. För 9 år sen betalade jag 2.500:- hel/hel för min gamla gixx 750 från -92. Då var jag 22 år. Nu när jag har 30+ försäkring så skulle det gå på runt 20.000:- hel/hel för mig med min gamla harv från -98:a... det kallar jag premieökning. Med den utvecklingen så kommer det kosta en halv mille när jag är 50 bast.

Och nej. Jag varken skenförsäkrar eller har helförsäkring.

Allvarligt talat så tror inte jag premien ökat pga just skenförsäkrare... Varför skulle det ö.h.t ha med det att göra?

Ljunghusen skrev:
Allvarligt talat så tror inte jag premien ökat pga just skenförsäkrare... Varför skulle det ö.h.t ha med det att göra?
Hur svår är ekvationen att få ihop?

Färre som betalar rätt premie=dyrare för de som inte skenar.

Om du betalar premie enligt din riskgrupp så funkar systemet= dom som orsakar skadorna betalar dom.

Om du betalar enligt nån annans riskgrupp men orsakar skador så kommer kostnaden på den andra gruppen=den gruppen får höjda premier.

Går det att förklara enklare? Allvarligt talat så tror jag att du inte VILL förstå hur det hänger ihop.

Ljunghusen skrev:

Det ÄR svindyrt för äldre också! PGA skenförsäkring!

Varför är det :tummenupp att nån annan pröjsar de yngres skador? :confused: :rolleyes:

Nr:18 skrev:
Hur svår är ekvationen att få ihop?

Färre som betalar rätt premie=dyrare för de som inte skenar.

Om du betalar premie enligt din riskgrupp så funkar systemet= dom som orsakar skadorna betalar dom.

Om du betalar enligt nån annans riskgrupp men orsakar skador så kommer kostnaden på den andra gruppen=den gruppen får höjda premier.

Går det att förklara enklare? Allvarligt talat så tror jag att du inte VILL förstå hur det hänger ihop.

Det ÄR svindyrt för äldre också! PGA skenförsäkring!

Varför är det :tummenupp att nån annan pröjsar de yngres skador? :confused: :rolleyes:

Jo det stämmer ju, men varför är det nästan lika dyrt för en 50-åring att försäkra, med en försäkring som inte tillåter att man lånar ut hojen till någon?

Ljunghusen skrev:
Jo det stämmer ju, men varför är det nästan lika dyrt för en 50-åring att försäkra, med en försäkring som inte tillåter att man lånar ut hojen till någon?
Om du tänker efter så står svaret på din fråga i mitt förra inlägg. De ökade kostnaderna för de äldres försäkringsgrupp ger högre premier för de äldre.

Ljunghusen skrev:
Jag tror att det är en bland många orsaker. Olyckor händer i alla åldersgrupper men yngre förare är klart överrepresentarade i olycksstatistiken. När dom försäkrar farmor eller mormor eller vem det nu är så höjs premien även för de äldre, eftersom försäkringsbolagen vet att skenförsäkring förekommer (ganska ofta t.o.m).

En annan orsak till att premierna stigit kraftigt är att varje kategori av fordon idag ska vara självbärande, dvs att sporthojsförsäkringar ska täcka kostnader orsakade av sporthojar. För 10 år sen var det solidariskt fördelat över alla mc-kategorier, dvs att en olycka orsakad av en sporthoj ersattes med intäkterna från mc-försäkringar.

Det finns förmodligen ännu fler faktorer som spelar in men jag är, trots att jag är medveten om dessa, av den åsikten att skenförsäkringar är en av dessa faktorer.

@edit: Ljunghusen... varför säger du i det ena inlägget att det INTE är lika dyrt att försäkra för en 50-åring och sen i nästa säger du att det ÄR lika dyrt för en 50-åring? Beror det på att du egentligen inte har nån aning om det eller?

Last edited:
Ljunghusen skrev:

Av samma anledning som vid skenförsäkrin där det också står ordagrant att försäkringen inte gäller om någon annan än försäkringstagaren som ska vara den huvudsakliga brukaren. Man hoppas alltså att klotningen ska bli måttlig så att man kan skylla på pappa till fb.

newstead skrev:
Jag tror att det är en bland många orsaker. Olyckor händer i alla åldersgrupper men yngre förare är klart överrepresentarade i olycksstatistiken. När dom försäkrar farmor eller mormor eller vem det nu är så höjs premien även för de äldre, eftersom försäkringsbolagen vet att skenförsäkring förekommer (ganska ofta t.o.m).

En annan orsak till att premierna stigit kraftigt är att varje kategori av fordon idag ska vara självbärande, dvs att sporthojsförsäkringar ska täcka kostnader orsakade av sporthojar. För 10 år sen var det solidariskt fördelat över alla mc-kategorier, dvs att en olycka orsakad av en sporthoj ersattes med intäkterna från mc-försäkringar.

Det finns förmodligen ännu fler faktorer som spelar in men jag är, trots att jag är medveten om dessa, av den åsikten att skenförsäkringar är en av dessa faktorer.

En faktor kan jag gå med på, men inte den enda

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...