Skelett, men från vad? Naturvetare se hit!

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Hittade den här ute vid en ö utanför Hälsö i Göteborgs skärgård. Den är ca 8-10 cm lång och ca 4 cm bred. Men vad kommer den ifrån? Det ser ut som det har suttit tänder på undersidan. Fågel? Fisk? Eller från något annat djur?

:va

Bifogat

• skelett_1.jpg
    skelett_1.jpg
    105 KB · Visningar: 472
  • skelett_2.jpg
    skelett_2.jpg
    104.6 KB · Visningar: 393
Thundercat skrev:
Hittade den här ute vid en ö utanför Hälsö i Göteborgs skärgård. Den är ca 8-10 cm lång och ca 4 cm bred. Men vad kommer den ifrån? Det ser ut som det har suttit tänder på undersidan. Fågel? Fisk? Eller från något annat djur?

:va

Skulle jag gissa bara så här utan att hålla och se på den så tror jag att det är från ett vildsvin eller en gris av nåt slag. Dom har tänderna långt bak samt rundad nos.
Kan nästan säga med säkerhet att det iaf är ett växt ätande djur eftersom tänderna sitter långt bak i käken.
Det är iaf vad jag tror :)

Snygg undertail! men du kanske skulle lacka den i matchande färger?

(sorry va OT det blev nu ;))

Pink_dreams skrev:
Skulle jag gissa bara så här utan att hålla och se på den så tror jag att det är från ett vildsvin eller en gris av nåt slag. Dom har tänderna långt bak samt rundad nos.
Kan nästan säga med säkerhet att det iaf är ett växt ätande djur eftersom tänderna sitter långt bak i käken.
Det är iaf vad jag tror :)

Gris/vildsvin är det inte. Det kan jag säga med säkerhet. :mattias

Det ser inte underkäkeslikt ut överhuvud taget. :brinnerup

Men sedan är jag helt lost... Jag har inte sett/lärt mig skelett från marina djur. Knappt om fåglar heller. :död
Min vilda chansning är att det är en bröstbensplatta. Insänkningarna skulle kunna vara ledytor för revben... bild 2 skulle i sådant fall visa en rejäl bröstbenskam, där rejäla bröstmuskler kan fästa in. Flyga, simma??

Flamma77 skrev:
Gris/vildsvin är det inte. Det kan jag säga med säkerhet. :mattias

Det ser inte underkäkeslikt ut överhuvud taget. :brinnerup

Men sedan är jag helt lost... Jag har inte sett/lärt mig skelett från marina djur. Knappt om fåglar heller. :död
Min vilda chansning är att det är en bröstbensplatta. Insänkningarna skulle kunna vara ledytor för revben... bild 2 skulle i sådant fall visa en rejäl bröstbenskam, där rejäla bröstmuskler kan fästa in. Flyga, simma??

Kollar man på bild 2 som den ligger på bilden, så ser iaf dom 2 hålen ut som näshålor.
Men som du säger kan vara ett ben i kroppen med.
Har skickat bilden till en bekant som är biolog. Han är tyvärr på semester. Men lovade att kolla på den så fort han kom tillbaka.

Tycker även jag att det ser ut som ett bröstben (del av) till någon slags fågel... En relativt stor fågel (mås/and) eller liknande. Är nog i alla fall ingen skalle eller del av något däggdjur...

Meddela "oss nyfikna" när du vet närmare...

/G

Göran_Gullbro skrev:
Tycker även jag att det ser ut som ett bröstben (del av) till någon slags fågel... En relativt stor fågel (mås/and) eller liknande. Är nog i alla fall ingen skalle eller del av något däggdjur...

Meddela "oss nyfikna" när du vet närmare...

/G

Hade även jag gissat på. Bröstben, där brösthalvorna ligger på var sida om benet i mitten...

Bifogat

• skelett_2.jpg
    skelett_2.jpg
    104.6 KB · Visningar: 167
Vad är detta? En fråga som den samlade sporthojskunskapen inte klarar av att svara på?!? Trodde att man kunde få svar på vad som helst här... :3freak

Kan det vara från en svan? :va

Pink_dreams skrev:
Kollar man på bild 2 som den ligger på bilden, så ser iaf dom 2 hålen ut som näshålor.
Men som du säger kan vara ett ben i kroppen med.
Har skickat bilden till en bekant som är biolog. Han är tyvärr på semester. Men lovade att kolla på den så fort han kom tillbaka.

Här är en grisskalle. :)

Bifogat

• pig.jpg
    pig.jpg
    21.8 KB · Visningar: 50
TinaTjejen skrev:
kom ut till Jälla ska jag visa dig en skalle med tillbehören kvar på :hihi
(alive that is)

Gärna det! ;) Kul med levande som omväxling.

Jag sommarjobbar som besiktningsassistent på slakteriet i Skara nu. Det slaktas ca 9000 grisar i veckan. Det känns som jag skulle kunna montera ned och sätta ihop en gris i sömnen... :hihi ...nötter med för den delen.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph