Skatten på bensin och diesel ska höjas med 75 öre per liter

Hur kommer det sig att man vill höja med ett fast belopp? Jag trodde fram till nu att skattesatserna var procentuella...?

Som kuriosa kan nämnas att en gallon i morse kostade $1,97 på den lokala macken. Det är en nedgång med 50% på bara ett par månader. Jag förutsätter att bensinpriserna i Sverige dalar i samma takt tack vare sjunkande "världsmarknadspriser"...

Hur är det, kan man köra trafikförsäkrat trots att bilen är avställd? Försäkringen sägs ju upp automatiskt när man ställer av bilen men det kanske går att undvika skatten ändå :rolleyes:
Själv kör jag obesiktigade bilar av två orsaker; För jobbigt att besiktiga skiten och Bilprovningens nazi-regler är inget jag uppskattar. Vore ju perfekt om man kunde köra både oskattad och obesiktigad bara för att vara riktigt outlaw.
Nu måste jag dock åka och besiktiga finbilen *5 månader för sent* bara för att helförsäkringen gäller inte på en obesiktigad bil och tjejens körning litar jag inte på...

Men kom ihåg; Det är tufft att betala skatt :yoparty

Vad har det med bensinskatten att göra? :va

hörde om den där energideklarationen på hus ochså :huvet skulle kosta mellan 6-10000 en gubbe som ska kika på huset o skriva lite papper :confused: de måste ju va nån fulskatt också :va

Blir till o skaffa egna solfångare på garaget. Kanske kan man sälja lite el också till grannen. :) Får bara hoppas att inte FRA spionerar och kräver in skatt för elen man tillverkar själv. :gnissla

Det är förjudet att som privatperson producera el och sälja!

Sverige ligger långt efter på den punkten, det finns ett eller ett par dispanser utfärdade för utvärdering.

I tyskland uppmuntras det genom att man får MER betalt för det man levererar ut än för den el man köper tillbaka nattetid.

Vi ligger som sagt efter...

Det är förjudet att som privatperson producera el och sälja!

Sverige ligger långt efter på den punkten, det finns ett eller ett par dispanser utfärdade för utvärdering.

I tyskland uppmuntras det genom att man får MER betalt för det man levererar ut än för den el man köper tillbaka nattetid.

Vi ligger som sagt efter...

Det kunde man ge sig fan på. :mad:

Lite svårt att gömma solfångare eller vindsnurror i garderoben ifall länsman kommer förbi. :gnissla

Jag vet att ditt inlägg är riktat till Swedie, men jag kan ändå inte låta bli att undra över din koppling mellan liberalism och stor offentlig sektor:confused: . I min bok är det snarare tvärt om, där är det vänstern som står för tron på den offentliga sktorns förträfflighet. Och den nu rådande nyliberalismen vill väl snarare avskaffa den.

I övrigt kan jag väl hålla med dig om att klimatlobbyn har sitt finger med i spelet.

Liberaler och vänster är samma sak i min bok. Kolla bara i Sverige, arbetarepartiet moderaterna är väl ngt typ av liberaler/sossar?

Vad har det med bensinskatten att göra? :va

Det hade med Swedies inlägg att göra angående skatten på bilar bland annat, du kanske missade att det handlade om mer än bara bränsleskatt?

Vad hade din quotning med skatten på bränsle att göra :va

Det kunde man ge sig fan på. :mad:

Lite svårt att gömma solfångare eller vindsnurror i garderoben ifall länsman kommer förbi. :gnissla

Jag har sedan slutet på 80-talet läst tidningen "HomePowerMagazine" som .pdf och med intresse följt utvecklingen i USA.
Vill du läsa ikapp har jag "hört" att alla nummer finns i sjön!

Där är det vanligt med "grid tied system" och det fungerar utmärkt.

Som kuriosa kan nämnas att en gallon i morse kostade $1,97 på den lokala macken. Det är en nedgång med 50% på bara ett par månader. Jag förutsätter att bensinpriserna i Sverige dalar i samma takt tack vare sjunkande "världsmarknadspriser"...

Jag betalade ju 4.15 i juli. :gråta
Å andra sidan var dollarkursen 6.15 då. :)

Jag har sedan slutet på 80-talet läst tidningen "HomePowerMagazine" som .pdf och med intresse följt utvecklingen i USA.
Vill du läsa ikapp har jag "hört" att alla nummer finns i sjön!

Där är det vanligt med "grid tied system" och det fungerar utmärkt.

Har faktiskt ett häfte hemma med lite tips på hemmabyggen, alltså typ vindsnurra byggd av en bilgenerator o sånt. Men eftersom jag bor i en hyreslägenhet så har alla projekt tyvärr skjutits på framtiden.

Men tackar för tipset och ska nog kolla in vad sjön har för något att läsa om så länge. :)

Edit: jag bor ju i takvåningen så omöjligt är det inte...

Last edited:
Har faktiskt ett häfte hemma med lite tips på hemmabyggen, alltså typ vindsnurra byggd av en bilgenerator o sånt. Men eftersom jag bor i en hyreslägenhet så har alla projekt tyvärr skjutits på framtiden.

Men tackar för tipset och ska nog kolla in vad sjön har för något att läsa om så länge. :)

Edit: jag bor ju i takvåningen så omöjligt är det inte...

Jag började läsa på när jag bodde i hyreslägenhet på bottenvåningen, bara på kul, nu har jag massor med eget tak mot solen, och läser fortfarande bara på kul...

Hittar du inte i sjön får vi lösa det på något annat sätt...

Liberaler och vänster är samma sak i min bok. Kolla bara i Sverige, arbetarepartiet moderaterna är väl ngt typ av liberaler/sossar?

Det kan jag i och för sig hålla med dig om, men vad jag fortfarande inte förstår är hur du kan koppla liberalism med stor offentlig sektor. Om moderaterna glider åt vänster så glider de ju bort från sin tidigare marknadsliberalism. Och folkpartiet, som blir allt mer nyliberalt, har knappast utmärkt sig för att vilja ha en stark offentlig verksamhet.

Swedie, du kan tycka det är hur "tjatigt" du vill men faktum kvarstår:
Anledningen till att bensinpriset kan bli så högt är dels att vi har köpt myten om klimatförändringar och dels att vi lever i ett land där enorm offentlig sektor ses som naturligt. M.a.o: liberalt.

Det är ett strukturellt fel när skatter tillåts bli så höga, alla andra sätt att attackera frågan kommer (bevisligen) att misslyckas.
Behövde du ens skriva din första rad och inkludera din åsikt om mig? Kan du inte debatera utan att göra det sådär personligt? Du sjunker Markus.

Är detta ett uttryck för det vanliga politikerföraktet eller har du uppgifter om att detta har hänt tidigare?
Sluta kalla mig och andra för olika saker bara för att du inte kan läsa en åsikt utan att kräva extra tolkningshjälp. Det jag skriver bör inte vara så svårt att förstå. Men ändå ska du komma med påhopp istället för att diskutera. Bra personligt.. verkligen.

hörde om den där energideklarationen på hus ochså :huvet skulle kosta mellan 6-10000 en gubbe som ska kika på huset o skriva lite papper :confused: de måste ju va nån fulskatt också :va
Vi ska betala för staten ska kunna upptaxera eller nertaxera värdet på landets hushåll. Känns bra... För inte lär vi få tillbaka de pengarna vid försäljning.

Last edited:
Behövde du ens skriva din första rad och inkludera din åsikt om mig? Kan du inte debatera utan att göra det sådär personligt? Du sjunker Markus.

Öh, om du har glömt det så hade du tagit bort mitt första inlägg med motiveringen att det var "tjatigt". Är det jobbigt om jag då svarar att man kan tycka det är tjatigt och sedan utvecklar min ståndpunkt?

Öh, om du har glömt det så hade du tagit bort mitt första inlägg med motiveringen att det var "tjatigt". Är det jobbigt om jag då svarar att man kan tycka det är tjatigt och sedan utvecklar min ståndpunkt?
Varför detta behov att provocera hela tiden Markus? Är det ditt piller för en glimt av glädje i livet? Kan du inte bara utesluta det personliga och skriva en åsikt utan att inkludera någon annans åsikt för att provocera?

Sluta kalla mig och andra för olika saker bara för att du inte kan läsa en åsikt utan att kräva extra tolkningshjälp. Det jag skriver bör inte vara så svårt att förstå. Men ändå ska du komma med påhopp istället för att diskutera. Bra personligt.. verkligen.

Vad snackar du om? När kallade jag dig något? Allvarligt? :confused: Det är en rak och enkel fråga: Har du eller har du inte information om att skattepengar gått till företag innan på det sättet som du beskriver?

Vad snackar du om? När kallade jag dig något? Allvarligt? :confused: Det är en rak och enkel fråga: Har du eller har du inte information om att skattepengar gått till företag innan på det sättet som du beskriver?
Men .. dude. Ska jag förklara för dig vad du skrev? Som du verkar passande ha "glömt"? Du skrev ... i korthet "om det var det vanliga politikerföraktet", samt om jag har grund (källa.. suck) för vad jag skrev.

Om du läser så är det så att jag skriver "Jag kan nog tänka mig"... Är det att skriva att det ÄR så? Nej. Jag gissar! Då dessa skattehöjningar ibland är väldigt underligt framtagna och det bör knappast vara något du eller någon annan behöver en "källa" till!

Snyggt.

Swedie, du kan tycka det är hur "tjatigt" du vill men faktum kvarstår:
Anledningen till att bensinpriset kan bli så högt är dels att vi har köpt myten om klimatförändringar och dels att vi lever i ett land där enorm offentlig sektor ses som naturligt. M.a.o: liberalt.

Det är ett strukturellt fel när skatter tillåts bli så höga, alla andra sätt att attackera frågan kommer (bevisligen) att misslyckas.

Skatten kanske går till att betala alla som blir arbetslösa nu när bilindustrin går på knä?Någonstans måste de ju plocka pengar. Vad smarta moderaterna är!! låter alla bensinslukande bilister betala.
Är nog inte långt kvar till att GM konkar .Vi har inte sett slutet på det här..

Last edited:
Men .. dude. Ska jag förklara för dig vad du skrev? Som du verkar passande ha "glömt"? Du skrev ... i korthet "om det var det vanliga politikerföraktet", samt om jag har grund (källa.. suck) för vad jag skrev.

Om du läser så är det så att jag skriver "Jag kan nog tänka mig"... Är det att skriva att det ÄR så? Nej. Jag gissar! Då dessa skattehöjningar ibland är väldigt underligt framtagna och det bör knappast vara något du eller någon annan behöver en "källa" till!

Snyggt.

Du har nog lite rätt:tummenupp . Utan att påstå at skattepengarna går i något företags ficka så är det ändå så att den eventuella skatehöjning som troligen blir fallet av minskad E 85-försäljning är till för att hålla oljebolagen under armarna, mer än att slå ett slag för miljön.

Snyggt.

Vet du vad Swedie? Jag tänker inte ha den här diskussionen med dig. Det är ett kontroversiellt påstående (ja, det är ett påstående) som iaf jag skulle vilja veta om det fanns grund för. Speciellt när det kommer från grundaren av ett av sveriges största motorforum. Men vi skiter i det.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph