Skatten på bensin och diesel ska höjas med 75 öre per liter

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Kan någon förklara hur man får effektivare energi användning i nedanstående artikel med att satsa 12 miljarder(vad är det som kostar?) och vad har bensin och diesel med den saken att göra, blir det effektivare bara för att man höjer skatten? Är energiutredaren full eller är jag bara trög?

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\11\18\312039&sectionid=Ettan

Sverige bör satsa 12 miljarder kronor under fem år för att använda energin effektivare. Målet, som är ett EU-direktiv, ska vara att till 2016 bli 14 procent effektivare och på så sätt spara 50 terawattimmar (TWh). Det motsvarar all fjärrvärme som i dag produceras i landet.

Det föreslår Energieffektivitetsutredningen i sitt slutbetänkande. Utredare har varit Tomas Bruce. Han vill, för att målet ska nås, bland annat höja flera skatter.

Bilar med hög bränsleförbrukning bör få höjd fordonsskatt, skatten på bensin och diesel ska höjas med 75 öre per liter och även skatten på vatten- och kärnkraftsel ska höjas. Detta bland annat för att finansiera de statliga satsningen på 12 miljarder.

Inom bostadssektorn vill utredaren att det vid ny- och ombyggnader införs individuell mätning av varmvatten, så att varje hushåll bara betalar för den mängd det konsumerar.

Last edited:
Kan jag verkligen betala MER fordonsskatt när jag redan betalar 6000+ kr per år för min personbil, för att den drar 0.79 och släpper ut 190gram. Sjukt isåfall...

Jag har aldrig sett VVs eller några sådana här hippies förslag som verklighetsanknippade utan det är något desperat sätt att få in mer cash.

Jag kan nog tänka mig att om skatten höjs 75öre så är dessa pengar något som är ringmärkta till det företag som drivit fram frågan så pass hårt att det gått igenom = mygel och mutning.

De får inte höja skatten för diesel, såvida de inte tar bort den straffavgift på fordonsskatten som idag är på personbilar som använder diesel. Att jag betalar 3000 kr mer per år, eller 250 kr mer varje månad i bara ren skatt känns oerhört idiotiskt.

Har försökt be motormännen ta upp detta. De har gett svar, och det verkar som det kan tas upp.

Last edited:
Äh... Det är bara staten som vill ha in mer pengar...
Och varför inte lägga det på fordonsparken? Det är enkelt eftersom alla måste registrera sig och det ger bra genomslag eftersom de flesta äger minst ett... Så här kommer det att fortsätta i all evighet...

Inom bostadssektorn vill utredaren att det vid ny- och ombyggnader införs individuell mätning av varmvatten, så att varje hushåll bara betalar för den mängd det konsumerar.

Det låter vettigt, men det blir ju hyres- eller bostadsrättinnehavarna som får betala sådana mätare, så det behövs ingen skattepålaga för det.

Jag kommer aldrig att ha råd att åka bil/mc eller äga bil/mc :arsele

Höja skatten mer? Den är ju tok för hög redan nu!

"även skatten på vatten- och kärnkraftsel ska höjas"

Jahapp då skrotar vi vatten samt kärnkraftsverken och startar upp massa kolkraftverk istället då! så har vi löst problemet:näsblod :tummenupp

Någon som har koll på vad EU-direktiven säger att koldioxidskatten ska ligga på?
Alltså alla andra utsläpp än fordonstrafiken.

Swedie, du kan tycka det är hur "tjatigt" du vill men faktum kvarstår:
Anledningen till att bensinpriset kan bli så högt är dels att vi har köpt myten om klimatförändringar och dels att vi lever i ett land där enorm offentlig sektor ses som naturligt. M.a.o: liberalt.

Det är ett strukturellt fel när skatter tillåts bli så höga, alla andra sätt att attackera frågan kommer (bevisligen) att misslyckas.

Tillverkningsindustrin och transportsektorn kommer jubla. Det här blir finfint för konkurrenskraften.

Jag tycker det är rätt.
Det ska synas att man har pengar :D vad är det annars för vits med att vara rik.

Jag tycker det är rätt.
Det ska synas att man har pengar :D vad är det annars för vits med att vara rik.
Vadå! Det syns ju inte att man är rik om man skattar bort alla pengar :) som det gjorts under sossestyret där alla ska tjäna lika mycket i slutändan. :mad:

Nej, rakt skattesatt operoende av inkomstlön så har vi löst alla problem.

Jag tittade en del på detta innan förra valet... Alla skulle höja skatten, men olika mycket. Bränsle skatten kommer att fortsätta höjas tills dess att oljan är slut.

då kommer disel tillverkas på granbarr och annat skit och då kommer dom börja beskatta det till det inte längre är lönsammt att tillverka.

sen när alla börjar köpa elbilar... då kommer lilla bredbands gubben med elskatts räkningar till höger och vänster.

sen när alla börjar köpa elbilar... då kommer lilla bredbands gubben med elskatts räkningar till höger och vänster.

Du har nog rätt i det där, jag tror att den största anledningen till att det inte pushats mer för elbilar från regeringshåll är att dom får det svårt att baka in massa skatter. Det skulle se ut det om man endast får ladda bilarna från speciella stationer som har fordons-el som kostar 12kr/kWh och kriminella typer som laddar batterierna direkt ur motorvärmaruttaget riskerar grova böter och en sväng till finkan.

Precis som det är nu om man tankar dieselbilen med villaolja, frityrolja eller annat betalt men oöverskattat bränsle...

Miljön ska man visst vara rädd om, så länge man tjänar pengar på det.:rolleyes:

Vadå! Det syns ju inte att man är rik om man skattar bort alla pengar :)

Skulle vilja påstå att det kvittar vad som står i lönekuveret, om man betalar 20% eller 80% i skatt, utan det är vad du får för dina pengar som är viktigt.

Jämför Big Mac index: Hur många minuter behöver du arbeta för att köpa en BM och så jämför du det med andra länder. Med 80% skatt så går ju lite mer pengar runt i systemet bara.

Skulle ev fungera om det hade varit så från början, men nu när alla löner är satta med den skattesats som vi har så skulle en sådan idé behöva många år för att justera rättvist.

Du har nog rätt i det där, jag tror att den största anledningen till att det inte pushats mer för elbilar från regeringshåll är att dom får det svårt att baka in massa skatter. Det skulle se ut det om man endast får ladda bilarna från speciella stationer som har fordons-el som kostar 12kr/kWh och kriminella typer som laddar batterierna direkt ur motorvärmaruttaget riskerar grova böter och en sväng till finkan.

Precis som det är nu om man tankar dieselbilen med villaolja, frityrolja eller annat betalt men oöverskattat bränsle...

Miljön ska man visst vara rädd om, så länge man tjänar pengar på det.:rolleyes:

Blir till o skaffa egna solfångare på garaget. Kanske kan man sälja lite el också till grannen. :) Får bara hoppas att inte FRA spionerar och kräver in skatt för elen man tillverkar själv. :gnissla

Last edited:
Detr är klart att energianvändningen blir effektivare om man höjer skatten på bensinslukande bilar och på drivmedel. Men det jävliga är att jag måste hålla med dem som säger att det mest handlar om att dra in mer till statskassan.
Nu är det billigare att köra sin så kallade miljöbil på bensin än på E 85. Därför är det allt fler som tjänat en tiotusing vid inköp som tankar bensin. Felet är naturligttvis att politikerna i sin iver att se ut som om de är miljökämpar gått på etanollobbyns propaganda. Och nu när riksdagen avslöjats med byxorna nere så blir svaret sannolikt en skattehöjning på bensin o diesel. Det kallas politikerlogik:mad: .

Vadå! Det syns ju inte att man är rik om man skattar bort alla pengar :) som det gjorts under sossestyret där alla ska tjäna lika mycket i slutändan. :mad:

Hög skatt på produkter och tjänster gör att bara rika kan använda dom.
Jag använder dom, alltså är jag rik :D

Jag kan nog tänka mig att om skatten höjs 75öre så är dessa pengar något som är ringmärkta till det företag som drivit fram frågan så pass hårt att det gått igenom = mygel och mutning.

Är detta ett uttryck för det vanliga politikerföraktet eller har du uppgifter om att detta har hänt tidigare?

Swedie, du kan tycka det är hur "tjatigt" du vill men faktum kvarstår:
Anledningen till att bensinpriset kan bli så högt är dels att vi har köpt myten om klimatförändringar och dels att vi lever i ett land där enorm offentlig sektor ses som naturligt. M.a.o: liberalt.

Det är ett strukturellt fel när skatter tillåts bli så höga, alla andra sätt att attackera frågan kommer (bevisligen) att misslyckas.

Jag vet att ditt inlägg är riktat till Swedie, men jag kan ändå inte låta bli att undra över din koppling mellan liberalism och stor offentlig sektor:confused: . I min bok är det snarare tvärt om, där är det vänstern som står för tron på den offentliga sktorns förträfflighet. Och den nu rådande nyliberalismen vill väl snarare avskaffa den.

I övrigt kan jag väl hålla med dig om att klimatlobbyn har sitt finger med i spelet.

Last edited:
Hur är det, kan man köra trafikförsäkrat trots att bilen är avställd? Försäkringen sägs ju upp automatiskt när man ställer av bilen men det kanske går att undvika skatten ändå :rolleyes:
Själv kör jag obesiktigade bilar av två orsaker; För jobbigt att besiktiga skiten och Bilprovningens nazi-regler är inget jag uppskattar. Vore ju perfekt om man kunde köra både oskattad och obesiktigad bara för att vara riktigt outlaw.
Nu måste jag dock åka och besiktiga finbilen *5 månader för sent* bara för att helförsäkringen gäller inte på en obesiktigad bil och tjejens körning litar jag inte på...

Men kom ihåg; Det är tufft att betala skatt :yoparty

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...