Skatteåterbäring eller restskatt?

Var skyldig staten 58000kr från 2009 som skulle in nu i mars. Lagom kul. :huvet

När ska restskatten vara betald?

Ca 17 000:- innan jag har börjat med de lite mer kreativa avdragen...

När ska restskatten vara betald?

3 maj
Extra skatteinbetalning ska vara bokförd på Skatteverkets konto för att undvika kostnadsränta. Det gäller om underskott av slutlig skatt beräknas till högst 20 000 kronor. Fr.o.m. den 4 maj räknas ränta.

Normalt skall restskatt vara inbetald 3 månader efter du har erhållit din slutskattsedel, så får du den i juni, så i september. Datumet står på inetalningskortet som du får med din slutskattsedel.

Mitt billån står på min kvinna. Hur gör jag smidigast för att föra över de pengar hon får för ränteavdrag till mig i stället?

OnT: Får tillbaks 9500kr plus lite till förhoppningsvis.

Har alltid fått tillbaks ca 8-10kkr de senaste 5 åren trots flera olika arbetsgivare och trots att jag först för tre år sedan lämnade svenska kyrkan. Skatteverket är min homeboy.

Ta upp hennes ränteutgifter på din inkomstdeklaration samt styrk den från hennes, under övriga upplysningar skriver du bara vad du har gjort och hänvisar till hennes persnummer, och hon gör detsamma på sin deklaration.

Last edited:
Hurra för Skatteverket! För TRE år sen avvecklade jag min verksamhet, avregistrerade F-skattsedeln och hela baletten. Ändå vill dom ha in momsblanketter. Fy fan så jävla trött jag är på att ringa till dom och förklara vartenda år att det inte finns något företag, att det inte finns några tillgångar (eller utgifter heller för den delen) och att de fan får börja läsa vad man skriver till dom!

Hurra för Skatteverket! För TRE år sen avvecklade jag min verksamhet, avregistrerade F-skattsedeln och hela baletten. Ändå vill dom ha in momsblanketter. Fy fan så jävla trött jag är på att ringa till dom och förklara vartenda år att det inte finns något företag, att det inte finns några tillgångar (eller utgifter heller för den delen) och att de fan får börja läsa vad man skriver till dom!

Du måste avregga dig från momsen, de två skilda avdelningar som granskar moms och företag och jag medger att avdelningarna inte alltid har den bästa kommunikationen sinsemellan!:glömdet

Med föräldraledigt (lägre inkomst), husförsäljning och ökade lån så vart det svårt att räkna så man kom nära noll... så det blev lite drygt 6k tillbaka istället.

Försöker tänka så som Markus, att varför låna ut till staten räntefritt. :va

Säga vad man vill om skatteverket men att kunna sina egna register verkar inte vara deras största egenskap. Jag pratade med dem i 4år och gjorde som de sa varje gång men ändå envisades de med att vilja ha in företagsblanketter trots nedlagd verksamhet. Snacka om att man blev trött varje gång det kom.
Sista gången skrev jag argt på blanketten att jag skickar inte in några extra blanketter med hänvisning till föregående deklaration och den innan och den innan, då äntligen vart det tyst på dem på den fronten.

Snilleblixt: Undrar om man kan göra likadant med vanliga deklarationen och slippa höra ifrån dem nästa år överhuvudtaget? :banana :gnissla :glömdet

För många samtidiga användare, var vänlig försök senare
Till skatteverkets startsida

bra jobbat...

Med föräldraledigt (lägre inkomst), husförsäljning och ökade lån så vart det svårt att räkna så man kom nära noll... så det blev lite drygt 6k tillbaka istället.

Försöker tänka så som Markus, att varför låna ut till staten räntefritt. :va

Säga vad man vill om skatteverket men att kunna sina egna register verkar inte vara deras största egenskap. Jag pratade med dem i 4år och gjorde som de sa varje gång men ändå envisades de med att vilja ha in företagsblanketter trots nedlagd verksamhet. Snacka om att man blev trött varje gång det kom.
Sista gången skrev jag argt på blanketten att jag skickar inte in några extra blanketter med hänvisning till föregående deklaration och den innan och den innan, då äntligen vart det tyst på dem på den fronten.

Snilleblixt: Undrar om man kan göra likadant med vanliga deklarationen och slippa höra ifrån dem nästa år överhuvudtaget? :banana :gnissla :glömdet

Krister alla anställda på SKV har inte tillgång till alla register eller har behörighet att göra allt.
Granska deklarationer har de senaste året lagts ut på landet vilket gör att de duktiga granskarna i Sthlm har fått andra arbetsuppgifter har tyvärr inneburit en sämre service för de flesta, men det är tyvärr vår nye GD som har fattat det beslutet.

Ta upp hennes ränteutgifter på din inkomstdeklaration samt styrk den från hennes, under övriga upplysningar skriver du bara vad du har gjort och hänvisar till hennes persnummer, och hon gör detsamma på sin deklaration.

Kanon! Det var ju förvånansvärt smidigt. Tack.

Du måste avregga dig från momsen, de två skilda avdelningar som granskar moms och företag och jag medger att avdelningarna inte alltid har den bästa kommunikationen sinsemellan!:glömdet

Kanske en dum fråga men när man har f-skattsedel så får man ju "tillbaka" pengarna (om man har tur) i december och inte på/under sommaren som vanliga människor. Sen jag avreggadde mitt företag (f-skattsedel) har jag nu längtat efter att bara godkänna och få pengarna innan midsommar. Såg nu detta om momsen och vet inte om jag avreggat mig från den. :näsblod Påverkar det när jag får tillbaka pengarna också eller måste jag aktivt skriva noll o inte få dem förrens efter sommaren alt. i december?

Kanon! Det var ju förvånansvärt smidigt. Tack.

:tummenupp

Kanske en dum fråga men när man har f-skattsedel så får man ju "tillbaka" pengarna (om man har tur) i december och inte på/under sommaren som vanliga människor. Sen jag avreggadde mitt företag (f-skattsedel) har jag nu längtat efter att bara godkänna och få pengarna innan midsommar. Såg nu detta om momsen och vet inte om jag avreggat mig från den. :näsblod Påverkar det när jag får tillbaka pengarna också eller måste jag aktivt skriva noll o inte få dem förrens efter sommaren alt. i december?

Först beror det på hur länge sedan det var du avreggade din Fskatt, låt oss säga att du avreggade den år 1 alltså skall din deklaration vara för askatt år 3. Momsen kan påverka, men de flesta som avreggar fskatt minns faktiskt att avregga momsen.

Har du fått förfrågan från SKV att inkomma med momsbilagor kan du vara tämligen säker på att du inte har avreggat den.

Vänta några dar (just nu e de många som ringer :näsblod), ring SKV och prata med någon på momsen, de bär även se när du har avreggat din fskatt och när din deklaration blir "vanlig" igen.

Last edited:
Så länge jag slipper betala, som förra året, så känns det som en vinst. Dock är jag på så bra humör idag att jag inte vågar gå in & kolla :D

Mitt billån står på min kvinna. Hur gör jag smidigast för att föra över de pengar hon får för ränteavdrag till mig i stället?
.

Av vilken orsak vill man det? Slutsumman blir väl ändå samma eller har jag fel där? Kanske har med var och ens årsinkomst att göra...Nån som vill och kan förklara.

Räknade ut idag med köp/sälj från Nordnet att jag kommer få betala in skatt på 10 000kr nästan exakt.

Så nu är det bara att fiska fram cashen och betala in.

Av vilken orsak vill man det? Slutsumman blir väl ändå samma eller har jag fel där? Kanske har med var och ens årsinkomst att göra...Nån som vill och kan förklara.
Ja, slutsumman blir densamma. Behöver ju inte gå in på detaljer, men jag hade inte så bra koll på min egen ekonomi för några år sedan. Detta kombinerat med ungdomlig dumhet gör att jag har en betalningsanmärkning som löper ut i augusti.

Enormt klantigt, men nu har man snart sonat sitt straff.

Ja, slutsumman blir densamma. Behöver ju inte gå in på detaljer, men jag hade inte så bra koll på min egen ekonomi för några år sedan. Detta kombinerat med ungdomlig dumhet gör att jag har en betalningsanmärkning som löper ut i augusti.

Enormt klantigt, men nu har man snart sonat sitt straff.

Okej. men det har alltså ingen betydelse vem som tar avdraget.

Om tex jag tjänar 500 000:-, min fru 300 000:- och gemensamma ränteavdrag på gemensant lån på säg 40000:-.

Delas ju 50/50 per automatik men om man ändrar så jag tar allt, blir det någon skillnad då eller spelar det ingen roll.

Har hört nåt om att den som tjänar mest skall ta så mycket av
avdragen som möjligt. Har dock inte fått nån förklaring varför.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt