Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En liten noobfråga måhända, men vilka är de vanligaste orsakerna till att sådant här förekommer?
Generellt pga. att framhjul tappar markkontakt och återfår markkontakt utanför bakhjulets linje/riktning. Frivilligt bakhjulsåka, hård acceleration på jämnt/ojämnt underlag osv kan vara orsakande faktorer.
Okej - Dom har inte snackat något alls om det på körskola och de har heller inte stått någonstans om ett sådant fenomen i min teoribok haha, hur ska man agera då? Motarbeta etc.?
Lika bra att kunna, kan ju hända mig imorgon ;-)
Det ser ut att uppkomma helt oprovocerat och väldigt snabbt
De gånger man själv fått smått vobbel på grund av ojämhet i marken eller liknande, så brukar hojen själv stabilisera sig (aldrig öka mer o mer). Men jag kan tänka mig att fel däckstryck eller felaktigt inställda stötdämpare kan få hela hojen att självsvänga?!
Det hjälpte inte med Öhlins styrdämpare i 170 för mig.
Det värsta styrwobbel jag haft var på en BMW R60 med Earlesgaffel. Jättepackning baktill. Satte igång i samma ögonblick hojen började rulla, kanske 5km/h. Stannade vred åt styrbromsen (fanns mekanisk sådan av friktionstyp på R60) och körde vidare utan problem. Så när jag köpte Suzukin hösten 2009 och och upptäckte den saknade styrbroms blev jag orolig. Men efter drygt 1000mil har jag aldrig haft styrwobbel på någon av mina nuvarande hojar.Tyngdpunkt på föraren, däcktryck, fjädring och stelhet i ram/däck påverkar. Finns säkert olika skolor bland räserputtarna hur man ska agera. Tyngd på framhjul, hålla löst i styre samt accelerera/bromsa (varav det första nog är att rekommendera, då bromsning under styrwobbel lätt resulterar i krasch) är vad jag lärt mig.
Japp, det är lite trist att ligga som ett vårdpaket ett halvår och inte ens kunna r***a sig trött när tristessen blir för storSkönt att han inte hade några handskar heller. Han skulle skrapat ner till ben...
Lyckades du få vobbel på Apan?
Annars är tankslappers synonymt med gixxers..(hade en Srad, med chassi från helvetet)
Tydligen hade han enbart jeans på sig, samt en "armor" väst, dvs inget skinn eller något man kan glida på. Hade ju definitivt varit körd om han åkt omkull där.
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |