Skaplig tankslapper

Lär ha sett rätt lustigt ut från avstånd. Vart kör han, Algeriet? Hans klädsel verkar stå i proportion till hans intelligens (+260km/h i jeans med hängröv och utan handskar...)

En liten noobfråga måhända, men vilka är de vanligaste orsakerna till att sådant här förekommer?

En liten noobfråga måhända, men vilka är de vanligaste orsakerna till att sådant här förekommer?

Generellt pga. att framhjul tappar markkontakt och återfår markkontakt utanför bakhjulets linje/riktning. Frivilligt bakhjulsåka, hård acceleration på jämnt/ojämnt underlag osv kan vara orsakande faktorer.

Generellt pga. att framhjul tappar markkontakt och återfår markkontakt utanför bakhjulets linje/riktning. Frivilligt bakhjulsåka, hård acceleration på jämnt/ojämnt underlag osv kan vara orsakande faktorer.

Okej - Dom har inte snackat något alls om det på körskola och de har heller inte stått någonstans om ett sådant fenomen i min teoribok haha, hur ska man agera då? Motarbeta etc.?

Lika bra att kunna, kan ju hända mig imorgon ;-)

Det ser ut att uppkomma helt oprovocerat och väldigt snabbt :va

De gånger man själv fått smått vobbel på grund av ojämhet i marken eller liknande, så brukar hojen själv stabilisera sig (aldrig öka mer o mer). Men jag kan tänka mig att fel däckstryck eller felaktigt inställda stötdämpare kan få hela hojen att självsvänga?!

Var inte det Nash? Han kanske inte han förstår susukiska, så när mcn berättade att den ville vara pod-racer fattade han inte vad som komma skulle..

Okej - Dom har inte snackat något alls om det på körskola och de har heller inte stått någonstans om ett sådant fenomen i min teoribok haha, hur ska man agera då? Motarbeta etc.?

Lika bra att kunna, kan ju hända mig imorgon ;-)

Mjo, fast de lär å andra sidan inte ut att köra på bakhjulet eller pressa hojen till bristningsgränsen. Det ska ganska mycket till för att du ska få ett ordentligt styrwobbel under normal gatkörning. Om detta är något man har problem med bör man montera en styrdämpare.

Tyngdpunkt på föraren, däcktryck, fjädring och stelhet i ram/däck påverkar. Finns säkert olika skolor bland räserputtarna hur man ska agera. Tyngd på framhjul, hålla löst i styre samt accelerera/bromsa (varav det första nog är att rekommendera, då bromsning under styrwobbel lätt resulterar i krasch) är vad jag lärt mig.

Det ser ut att uppkomma helt oprovocerat och väldigt snabbt :va

De gånger man själv fått smått vobbel på grund av ojämhet i marken eller liknande, så brukar hojen själv stabilisera sig (aldrig öka mer o mer). Men jag kan tänka mig att fel däckstryck eller felaktigt inställda stötdämpare kan få hela hojen att självsvänga?!

Jag tror detta och att han inte kör avslappnat utan krampade i styret hela vägen, både före och under själva akten. Innan eller precis när det slutar så flyger näven upp..

Edit: Han håller i allt vad han har med händerna och när ojämnheterna i vägen får trycket fram att minska drar han till sig gassidan (som man brukar anstränga mest som nybörjare?). När det börjar wobbla så gör han allt för att inte släppa styret. Eventuellt försöker han även bromsa för hastigheten minskar fort:va..

Last edited:
Nåt skakade ju loss iallafall. Undrar vad det var?

Tyngdpunkt på föraren, däcktryck, fjädring och stelhet i ram/däck påverkar. Finns säkert olika skolor bland räserputtarna hur man ska agera. Tyngd på framhjul, hålla löst i styre samt accelerera/bromsa (varav det första nog är att rekommendera, då bromsning under styrwobbel lätt resulterar i krasch) är vad jag lärt mig.
Det värsta styrwobbel jag haft var på en BMW R60 med Earlesgaffel. Jättepackning baktill. Satte igång i samma ögonblick hojen började rulla, kanske 5km/h. Stannade vred åt styrbromsen (fanns mekanisk sådan av friktionstyp på R60) och körde vidare utan problem. Så när jag köpte Suzukin hösten 2009 och och upptäckte den saknade styrbroms blev jag orolig. Men efter drygt 1000mil har jag aldrig haft styrwobbel på någon av mina nuvarande hojar.
Min slutsats är att 40 års utveckling gett hojar med mycket bättre väghållning.

har bara haft en antydan till vobbel när jag hade ett 190 däck ibak istället för 180.

Lyckades du få vobbel på Apan?

Annars är tankslappers synonymt med gixxers..(hade en Srad, med chassi från helvetet)

Japp. På min gamla R6:a ut ur torparen var det bara att fortsätta hålla fullt när det tjonga i styrstoppen. Nu vete fan vad jag borde gjort.

Kolla i högra sidan på kåpglaset vi 2.13-14. Det är två sneda skarvar i vägen precis där styrslaget börjar så det är nog garanterad de som får hjulen ur fas.
I 260 så har man inte så mycket marginal direkt :död

Ett litet slag eller bula eller liknande i fel ögonblick räcker för att det skall bli vobbel. Har fått det själv och det som gnisslar som någon frågade om är framhjulet som studsar mot asfalten. Skulle vilja se spåren efter framdäcket jag lämnade små ca 30cm långa spår som sicksack efter min tur. Hängde som en vante men det gick vägen. En bra styrdämpare är aldrig fel.

Ang. ifall han la en skiva brunt eller inte i sina filsingar: som jag ser det finns två alternativ.

1) När det börjar wobbla, glömmer skithålet vad det ska göra och släpper loss i något som liknar uttåget ur Egypten.

2) Röven klämmer ihop sig som om det inte fanns någon morgondag, skulle man stoppa upp en bit kol skulle föraren (när han en vecka senare väl får bajsa) skita ut en diamant.

Tydligen hade han enbart jeans på sig, samt en "armor" väst, dvs inget skinn eller något man kan glida på. Hade ju definitivt varit körd om han åkt omkull där.

Tur^3?

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...