Skall köpa hojen i England istället.

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Var och hälsade på min käre bror och vi bestämde oss för att ta en sväng förbi BMW där borta och kolla in deras F800R och hur mycket de tar för den.

6300 pund för en som har gått dryga 200 mil, det motsvarar 72500 kr, jag har självklart kollat omkring i Sverige och det går inte att hitta en enda begagnad F800R pga att hojjen släpptes 2009. F800R kostar 89 000 kr så som jag vill ha den utrustad NY så det tar emot att köpa den i Sverige. Brodern min säger att man kan pruta ganska bra på den för 6300 och att det kommer gå att hitta billigare när den nya säsongen börjar och folk byter sina motorcyklar.

Nu tänker jag så att jag går till banken, lånar pengar åker bort till England och köper hojjen. Vad måste jag tänka på? Lysen? Avgasrör? Fick den briljanta iden att skriva hojjen på brodern där borta och köra med en engelskreggad motorcykel här i Sverige? Vad har jag att förlora på det?

Börjar så, kommer nog bli lite frågor och svar som sedan utvecklas till annat.

Den måste ha körts mer än 600mil annars åker du på extra avgifter... rätt mig om jag har fel.

Du sparar 16500 men sen skall den fraktas och reggas, sen är den ju begagnad, känns inte som en super affär?
Hastighetsmätare och lampor behöver bytas innan besiktningen också vilken kan vara upp mot 10000:- bara en tanke..
Ingen demo till salu hos någon svensk handlare?

Tycker jag lät som en försvinnande liten förtjänst, 10.000 billigare kanske, men begagnad samt import? Vad gör det på andrahandsvärdet...

Strålkastaren kommer du att få byta eller iaf delar av den. Kan du inte hitta beggat så är det nytt som gäller = dyrt. I övrigt ser en UK-hoj ut som hemma. Moms kommer du såklart inte undan så lägg på 25% där.

Att skenförsäkra vinner inga poäng i min bok men det är ju din hoj (eller brorsans i försäkringsbolagets ögon...)

Last edited:
Du sparar 16500 men sen skall den fraktas och reggas, sen är den ju begagnad, känns inte som en super affär?
Hastighetsmätare och lampor behöver bytas innan besiktningen också vilken kan vara upp mot 10000:- bara en tanke..
Ingen demo till salu hos någon svensk handlare?

Om hojen har dubbla skalor i miles per hour och km i timmen så behöver han inte byta. 9 av 10 modeller har det, oavsett om det är digitala eller analoga mätare.:fakta

Men låt oss säga att jag skiter i att regga om den och allt, man får väl köra i Sverige med en engelsk reggad motorcykel? Den står på min bror men jag "lånar" den?

Men låt oss säga att jag skiter i att regga om den och allt, man får väl köra i Sverige med en engelsk reggad motorcykel? Den står på min bror men jag "lånar" den?

enda som sätter stopp för det är väl försäkringen i england, vet inte hur dem har det men för svenska fordon brukar dte stå i avtalet att fordonet får brukas max 2 veckor i sträck utomlands eller liknande, annars måste man betala för tillägsförsäkring

Är inte helt säker, men har för mig att man inte får köra hur länge som helst med ett fordon i annat land än där det är registrerat. Vet heller inte hur du ska lösa försäkringsfrågan. Ska du försäkra den i England då eller? Eller försäkra en engelsk MC i Sverige? Undrar vad det gör med premien.

Mitt råd är att kolla upp med myndigheter och försäkringsbolag så du inte står där med tvättad hals i vår. Oftast är det ju utformat så att det är svårt att fiffla, speciellt om det innebär att staten förlorar pengar på det.

Har inge fakta för det, men har verkligen för mig att man inte får köra ett fordon som är registrerat i ett annat land än där du är skriven. Dvs du får inte köra en engelsk hoj i sverige ( utom vi export undantag osv ) Nu vet jag inte om det är så, men har för mig det så värt att kolla upp.

Moms lär du väl inte behöva betala iom att GB oxå är medlemmar i EU?

om den gått under 600mil räknas den som ny och då ska du betala mellanskillnaden på momsen, england har väl 12% sådär och sverige 25%, annars skulle ju alla handlare plocka engelska hojar

Tänk på att dom har en annan sorts luft i däcken där borta... Med tanke på att dom kör på fel sida. Viktigt!

Förr behövde man ha interimsskyltar på om man skulle köra hem ett fordon man köpt utomlands, men jag tror dom skippat den regeln nu.

Vi frågade den frågan till försäljaren angående hur många dagar man får t.ex. köra en engelskreggad hojj i sverige och försäkringen skall gälla ändå. Han svarade 90 dagar, hur i hela friden skall försäkringsbolaget i England hålla koll på hur många dagar jag kör hojjen i Sverige?

Putte : Det kan ju inte stämma, alla som kör resor igenom hela europa, menar du att deras försäkringar inte gäller så fort de åker till ett land utanför Sverige?

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back