Skall köpa hojen i England istället.

Gynna svenska handlare. För fan.

Jag kan förstå att folk gärna vill köpa grejer utomlands för att det är billigt. Men, tänk om du hade varit MC handlare och kämpat som fan för att överleva, sen kommer det nån jävel som du vet att han/hon bor 500 meter från din affär, på en sprillans ny bmw s1000rr!

"vart har du köpt den"
"Tyskland"
"jahapp... den var ju fin, hur mycket gav du?"
"8 spänn plus moms och andra avgifter! skitbilligt!
"men jag skulle ju bara ha 10 spänn..."
"jo meneeh, jodå så att deeh..."

Hallå liksom. Nej fyfan. Det handlar om ett par tusingar.. Ingenting i sammanhanget.

Asså räkna alla avgifter och tillskott som kommer med import, sen kostar det förmodligen en slant att regga här i sverige, sen ska du byta lykta, byta luft i däcken (!).

Inte läst hela tråden men där fick du min tjuga.

Med tanke på handlarnas tråkiga attityd till privatimport skulle jag gärna handla utomlands även om jag förlorade på det.

Det känns mest som om TS vill vara lite "outlaw" och kunna berätta om vilket kap han gjort. Vederbörande kommer dock att endast nämna nettopriset. Vidare kan man ju tänka att vederbörande tycker det är häftigt att köra UK-reggat och på så sätt upplevas som en smula mer exotisk vid Sibylla.

Med tanke på handlarnas tråkiga attityd till privatimport skulle jag gärna handla utomlands även om jag förlorade på det.

Handlarna tycker det är trist att det kan säljas i andra länder under gynnsammare villkor.

Hantverkarna tycker det är trist att deras jobb tas av polacker som har gynnsammare villkor och lägre löner.

Etc..

Problemet vi har i Sverige är inte girigare handlare/yrkesmän än någon annanstans i Europa, det är snarare att vi/de "bestraffas" för att försöka tjäna ihop sitt levebröd.

Problemet med detta fallet, är enligt mig, att TS försöker gå runt ett problem med lite högre pris på hemmaplan genom att flytta kostnaderna till andra delar och skaffa sig problem och massa extra arbete.
Göra en korrekt utförd import kommer kosta mer, "gå runt" problemet med import genom att köra engelskskyltat hoj och senare stöta på problem...

Var och en gör som ju han/hon vill såklart.

Gynna svenska handlare. För fan.

Jag kan förstå att folk gärna vill köpa grejer utomlands för att det är billigt. Men, tänk om du hade varit MC handlare och kämpat som fan för att överleva, sen kommer det nån jävel som du vet att han/hon bor 500 meter från din affär, på en sprillans ny bmw s1000rr!

"vart har du köpt den"
"Tyskland"
"jahapp... den var ju fin, hur mycket gav du?"
"8 spänn plus moms och andra avgifter! skitbilligt!
"men jag skulle ju bara ha 10 spänn..."
"jo meneeh, jodå så att deeh..."

Hallå liksom. Nej fyfan. Det handlar om ett par tusingar.. Ingenting i sammanhanget.

Asså räkna alla avgifter och tillskott som kommer med import, sen kostar det förmodligen en slant att regga här i sverige, sen ska du byta lykta, byta luft i däcken (!).

Inte läst hela tråden men där fick du min tjuga.

Jag gynnar gärna svenska handlare som förtjänar det. Men att handla svenskt bara för sakens skull -aldrig.

Tyvärr är branschen (precis som bil och båt) full av firmor som man häpnar över att de överlever år efter år. Hur många trådar finns det inte på SH i just det ämnet? Jobbar med försäljning själv o är kanske extra kinkig men skulle jag behandla mina kunder på det sätt jag blivit bemött hos några auktoriserade handlare runt Stockholm så skulle jag inte sälja en skruv, fi fan vilka jävla pellejönsar det finns:arsele

Har fö importerat ett antal hojar, både från UK och Tyskland, och vet man vad man letar efter så handlar det garanterat om mer än några futtiga tusenlappar i prisskillnad på totalen. Skillnaden i andrahandsvärde är heller inget att bråka om, iaf om man kikar på hojar med ett par, tre år på nacken.

Varför tror du den är tråkig då? :död

Jag gynnar gärna svenska handlare som förtjänar det. Men att handla svenskt bara för sakens skull -aldrig.

Tyvärr är branschen (precis som bil och båt) full av firmor som man häpnar över att de överlever år efter år. Hur många trådar finns det inte på SH i just det ämnet? Jobbar med försäljning själv o är kanske extra kinkig men skulle jag behandla mina kunder på det sätt jag blivit bemött hos några auktoriserade handlare runt Stockholm så skulle jag inte sälja en skruv, fi fan vilka jävla pellejönsar det finns:arsele

Har fö importerat ett antal hojar, både från UK och Tyskland, och vet man vad man letar efter så handlar det garanterat om mer än några futtiga tusenlappar i prisskillnad på totalen. Skillnaden i andrahandsvärde är heller inget att bråka om, iaf om man kikar på hojar med ett par, tre år på nacken.

Visst fan finns det röt ägg. Den "stora" handlaren här nere har jag bojkottat för längesen. Går man in där och slår en kik, och är påväg ut tomhänt efteråt, så väntar man bara på ett nackskott.

Nej jag kanske överdrev när jag sa "några" tusenlappar. Men ni förstod säkert mitt resonemang. Springer du in och köper en hoj hos din återförsäljare, så är han/hon säkerligen trevligare mot dig vid nästa besök. Det är tragiskt att det ska behöva vara så, men det är trots allt sverige vi lever i.... där den mest nonchalanta människan blir upphöjd på en piedestal för att sedan bli hyllad av folket.

Last edited:
Ringde vägverket för några dagar sen och kollade med dem hur det skulle vara att köra en engelskreggad motorcykel som t.ex. står på brodern min i England. Det skall tydligen inte vara några som helst problem att köra en engelskreggad hoj i sverige under ett helt år, så länge man har svenskt MC körkort.
Året reggas om så länge motorcykeln åker ut ur landet (ställer den i brorsans förråd under vinterhalvåret) och sen så gäller nytt år när jag kommer med den till Sverige.

Jag ser inget problem med att åka fram och tillbaka med hojjen då jag ändå hälsar på 3-4 ggr om året och det kommer bara vara kul att köra hojjen.

Nackdelarna är väl om jag smäller med den eller om den blir stulen, men vi ska kolla med försäkringsbolagen i england hur det ligger till egentligen.

Återkommer med mer information.

Ja vad ska man säga, fick upp ögonen för en ktm duke 690 helt plötsligt och nu har jag köpt mig en. :P

Gynna svenska köpare, köp där det är billigast. Kan inte handlarna hålla konkurrenskraftiga priser förtjänar dom att kursa.

Så dom ska gå back för du ska få köpa hoj?

Förmodligen.

Jag tycker också svenska handlare är äckliga. Svindyrt är bara förnamnet. Men om det handlar om en så här stor grej så kan det ju vara ganska bra med garantier osv.

Man kan nog ha en hel del att säga om handlarnas attityder etc, men en sak är ju klar och det är att dom måste ju profitera för att kunna leva på hojhandel, samma sak gäller dom i England. Och om jag inte är helt ute och cyklar så blir det inte så stor skillnad mellan dom engelska priserna och svenska på nya hojar när allt är betalt. Det jag däremot kan förespråka är att handla beggat då priserna är helt annorlunda där än här i många fall. Jag handlar mycket beg därifrån och man kan framför allt få tag i grejor som skrotarna här bara säljer skitdyrt.
Kolla och avgör själva.

Vart kan man ta reda på vilka motorcyklar som man kan importera och regga in i sverige? Är det bara nyare modeller som man kan regga in?

Vart kan man ta reda på vilka motorcyklar som man kan importera och regga in i sverige? Är det bara nyare modeller som man kan regga in?

Det mesta går att regga men kostnaden och pappersexercisen skiljer sig åt beroende på vad och varifrån du importerar. Är det någon speciell modell du tänker på?

bmw fr800

Mc ska enligt svensk lag för att räknas som beg import ha varit reg 6mån + gått 600 mil.om dessa kriterier uppfylls kommer du att kunna importera moms fritt o endast betala bes + registrering bes.Men kolla j....noga pappren att inte den är ombyggd på något sätt.Då blir det en j.... massa pappersarb o det är inte BMW i Sverige så pigga på att hjälpa till.Jag skulle nog köpa den i Tyskland istället för där är det major kris i mc branschen,så där ska man pruta som faaan.Där kan du få nya mc till samma pris beg låg förut.Har släkt där som driver mc handel.Alla mc handlare har kris pga av att förra årets hjälp till Bilhandeln där alla som köpte en Tysk bil fick ett j... bra pris om do skrotade sin gamla bil o köpte en ny.Detta gjorde att alla nästan köpte en ny bil,ingen hoj försäljning.Nu ligger alla handlare på 1,2,3 års nya mc som måste bort.
Åk dit o pruta:tummenupp

Skit i BMWn nu, har införskaffat mig en KTM 690 Duke, längtar tills det är dags. Är det i slutet av mars början i april man kan åka ut och busa eller?

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back