Skall köpa hojen i England istället.

En oreggbar BMW?
Var skulle den ha kommit ifrån då, fd bankörningshoj eller? ;)

Kör tillbaka skiten till England och säljer den till BMW :P Brorsan bor där som sagt. E mitt enda problem på riktigt försäkringen?

Ditt stora problem är att du krånglar till det för dig. Inse att du inte har något att vinna på att köpa en relativt ny hoj därborta. Tvärtom.

om den gått under 600mil räknas den som ny och då ska du betala mellanskillnaden på momsen, england har väl 12% sådär och sverige 25%, annars skulle ju alla handlare plocka engelska hojar

får väll ta nått varv eller 2 runt ön innan man åker hem ;)

Jag bodde i Belgien tidigare och tog då med min Hornet när jag flyttade till Göteborg.
Gick finfint att i 2 säsonger utan gnäll från varken Polisen eller Försäkringsbolaget.

Dock blev hojen stulen under vintern 07.
Jävla massa stök med försäkringsbolaget, men i slutändan betalade dem inte ut ett skit.
Så kolla noga upp vad försäkringsbolaget tycker om att man brukar hojen utomlands, det är iaf en tabbe jag inte gör om.

Köpa hoj utomlands

Tips:Köp hojen i Sverige av 2010 års modell,den är värd ca.7-8tusen mer än en 09 den dagen du säljer den,BMW har inte höjt sina priser nästan alls tills i år.Pruta sedan ned några tusenlappar på den nya hojen och köp hos en handlare som lämnar 5års garanti t.ex.
Bike i Trollhättan eller MC-Huset i Malmö så kommer du att få en problemfri tillvaro i många år.Merkostnaden utslagen t.ex.på fem år är minimal och du får billig BMW-försäkring.

PS.om du ändå väljer England så kolla garantivillkoren och tänk på att den kommer att värderas en 6-7tusen lägre när inbytet kommer.
Oavsett,lycka till med ditt hojköp. :)

om den gått under 600mil räknas den som ny och då ska du betala mellanskillnaden på momsen, england har väl 12% sådär och sverige 25%, annars skulle ju alla handlare plocka engelska hojar

VAT i UK är 17,5%

Sedan fattar jag inte riktigt varför det skiljs på fordon och andra varor.
Om varan är begagnad är momsen redan betald i inköpslandet och ska inte betalas en gång till.
Om vara är ny är inte momsen betald än och ska då betalas enligt momssats i köparens hemland.
Men jag tror du har helt rätt i att 600mil anses som nytt fordon.
Idiotiskt.

VAT i UK är 17,5%

Om varan är begagnad är momsen redan betald i inköpslandet och ska inte betalas en gång till.
Om vara är ny är inte momsen betald än och ska då betalas enligt momssats i köparens hemland.
Idiotiskt.

Men är den äldre än 6månader (sen den togs i trafik) räknas den då fortfarande som "ny"? Finns ju en 6-mån regel med

Edit näe; Den räknas som ny även om den är 10 år men gått under 600mil :död

Last edited:
Köpa hoj utomlands

Hej igen,kolla noga valutakursen när du ev.köper hojen utomlands.
Slog dina 6300 pund på Forex köpkurs och fick fram 78.000?:va

VAT i UK är 17,5%

Idiotiskt.

Men om man köper en hoj som gått 400mil, då räknas den ju som ny, men den är redan momsad i UK med 17.5%, får man då betala 25% moms i sverige eller räcker det med mellanskillnaden?

tycker rent logiskt att det borde räcka med att betala 7.5% moms då 17.5% redan är betalt, men antagligen får man väl betala 25% oavsett :gnissla

Varför gör jag det? Jag hälsar på 3-4 ggr om året i vilket fall. Passar på att köpa skiten där borta, åker ut till havet och hoppar på båten med den. Är tillbaka i Sverige. Sparat mig själv 14-15k.

Kan nog få ett lån på 75 tusen utan att lägga någon handpenning, ska jag köpa hojjen på bmw group här i gbg med en finansiering som är ganska bra måste jag ändå lägga handpenning på 18 tusen.

Men är det något stort jag missar så informera mig för jag är själv småskeptisk till detta men har inte hittat någon riktig nackdel än.

Ska du åka båt kan du räkna med ca 5000:- enkel resa mellan immingham och gbg.

det lät som en riktigt dålig idé...

ava mc hade ju en lika dan för 79 + att du kan säkert pruta på den..
du verkar försvara "köpet", men de går inte så bra.. hahah.

Annars köper du hojen. Skriver den på din bror.
Sedan efter någon vecka så har du ju kommit upp i 600mil. Och skriver över hojen på dig.

Reglerna kan ju mycket väl ha ändrats, men såvitt jag vet får du inte köra ett utlandsreggat fordon i Sverige om du är svensk medborgare.

Nästan rätt.
Man får inte köra ett utlandsregistrerat fordon i Sverige om man är
skriven i Sverige.
Jag är medborgare i Sverige, men inte skriven i Sverige. Då går
det utmärkt att i Sverige framföra ett fordon som är registrerat i Tyskland där jag är skriven.

Verkar som årets krångligaste affär:näsblod

Vad sägs om följande;

* Knalla in på BMW i sverige
* De fixar förmånlig finansiering utan kontantinsats
* BMW's märkesförsäkring är billig.
* Kör hem med en hoj med högt andrahandsvärde inom
1 timme.

Gynna svenska handlare. För fan.

Jag kan förstå att folk gärna vill köpa grejer utomlands för att det är billigt. Men, tänk om du hade varit MC handlare och kämpat som fan för att överleva, sen kommer det nån jävel som du vet att han/hon bor 500 meter från din affär, på en sprillans ny bmw s1000rr!

"vart har du köpt den"
"Tyskland"
"jahapp... den var ju fin, hur mycket gav du?"
"8 spänn plus moms och andra avgifter! skitbilligt!
"men jag skulle ju bara ha 10 spänn..."
"jo meneeh, jodå så att deeh..."

Hallå liksom. Nej fyfan. Det handlar om ett par tusingar.. Ingenting i sammanhanget.

Asså räkna alla avgifter och tillskott som kommer med import, sen kostar det förmodligen en slant att regga här i sverige, sen ska du byta lykta, byta luft i däcken (!).

Inte läst hela tråden men där fick du min tjuga.

Last edited:
Gynna svenska handlare. För fan.

Jag kan förstå att folk gärna vill köpa grejer utomlands för att det är billigt. Men, tänk om du hade varit MC handlare och kämpat som fan för att överleva, sen kommer det nån jävel som du vet att han/hon bor 500 meter från din affär, på en sprillans ny bmw s1000rr!

"vart har du köpt den"
"Tyskland"
"jahapp... den var ju fin, hur mycket gav du?"
"8 spänn plus moms och andra avgifter! skitbilligt!
"men jag skulle ju bara ha 10 spänn..."
"jo meneeh, jodå så att deeh..."

Hallå liksom. Nej fyfan. Det handlar om ett par tusingar.. Ingenting i sammanhanget.

Asså räkna alla avgifter och tillskott som kommer med import, sen kostar det förmodligen en slant att regga här i sverige, sen ska du byta lykta, byta luft i däcken (!).

Inte läst hela tråden men där fick du min tjuga.

Gynna svenska köpare, köp där det är billigast. Kan inte handlarna hålla konkurrenskraftiga priser förtjänar dom att kursa.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back