Skala ett ägg?

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date

sportbike

Guest
Finns det nån patentlösning för att få av skalet utan att behöva pilla småflisor i en kvart?
Sköljer med kallt vatten nån minut, men ibland är det stört omöjligt att få av skiten innan lunchen är slut.
Olika ägg verkar vara olika villiga att klä av sig.
Tips mottages, dock ej "borra" o dyl.
Ge mig......

Hur skall ägget ätas?
Ska du bara få ner ägget snabbast möjligt så äre enklast o dela skiten me en kniv o gröpa ur me sked.

Annars tycker ja väl de e enklast när man sköljt så de e lite varmare än kroppsvärme så att säga.. kanske, ja vet inte..fan 50/50 ändå :D

Jag tror tyvärr inte att det finns några patentlösningar på det där. Vissa ägg är helt enkelt för djäkliga att skala.
Jag brukar knacka sönder skalet lite innan jag sköljer det i kallt vatten. då får man inte vatten mellan skalet och själva ägget. Jag får för mig att det funkar för det är sällan som jag får bråka med äggen numera.

Jag tror tyvärr inte att det finns några patentlösningar på det där. Vissa ägg är helt enkelt för djäkliga att skala.
Jag brukar knacka sönder skalet lite innan jag sköljer det i kallt vatten. då får man inte vatten mellan skalet och själva ägget. Jag får för mig att det funkar för det är sällan som jag får bråka med äggen numera.

Det var ju en tanke förstås :tummenupp

Behöver du skala ditt ägg själv? Du får väll beodra nån annan att fixa :CHEF

Bara för att du får äggtoddy av fröken :mad:

Last edited:
Varför äter folk ägg? Fisluktande fågelmens. Smaskelibubbans!

Ju färskare ägg, desto svårare att skala skiten. Jag beställer ägg från en lokal ägguppfödare *eller vad fan det nu kan heta* och de är totalt omöjliga att skala jämfört med de "gamla" ägg man köper i butik.
Eller så är det bara nåt jag har fått för mig, men det tror jag inte. Skölja i kallvatten är ju ett måste dessutom.

Btw, är det nån mer än mig som tycker att ägg har blivit sjukt dyrt på sistone? Nu betalar jag förvisso inte mer än 75 öre per ägg men köper man liknande i butik så är det över 2.40:- per ägg! Om man som mig själv äter mycket kokta ägg och scrambled eggs osv så blir det ju svindyrt.

Ju färskare ägg, desto svårare att skala skiten. Jag beställer ägg från en lokal ägguppfödare *eller vad fan det nu kan heta* och de är totalt omöjliga att skala jämfört med de "gamla" ägg man köper i butik.
Eller så är det bara nåt jag har fått för mig, men det tror jag inte. Skölja i kallvatten är ju ett måste dessutom.

Btw, är det nån mer än mig som tycker att ägg har blivit sjukt dyrt på sistone? Nu betalar jag förvisso inte mer än 75 öre per ägg men köper man liknande i butik så är det över 2.40:- per ägg! Om man som mig själv äter mycket kokta ägg och scrambled eggs osv så blir det ju svindyrt.

Varför va du tvungen att säga de :gnissla
2.15kr/ägg kosta visst mina kollade ja nu, de håller ju inte me den äggkonsumtionen man lagt till me, käka ju just upp 3 st på ett naffs.

Varför va du tvungen att säga de :gnissla
2.15kr/ägg kosta visst mina kollade ja nu, de håller ju inte me den äggkonsumtionen man lagt till me, käka ju just upp 3 st på ett naffs.

Exakt det jag menar :( Dagens lunch kommer bestå av 5 ägg mixade med lite salami, rödlök och persilja, sen en omelett av det hela. Iofs en billig lunch jämfört med utemat men frågan är om det är så jävla dyrt att föda upp ägg :va
De tar väl betalt för att det ska vara så miljövänligt och sånt skit :mad:

Pitcha idéen i Draknästet. Färdigskalade ägg är något som kan sälja bra nu när 90-talisterna ska flytta hemifrån och "orka" laga frukost själva.

En gång hade jag ett plastägg med lock, som man knäckte ner ägget i, satte på locket och stoppade i micron valfritt antal sekunder.
Gick snabbare än att koka, och man slapp allt aber med att skala skiten.
Om jag hittar den i någon av alla mina flyttkartonger så kan du få den :tungan

Ägg är ingalunda dyrt. Ett uttmärkt födoämne med massor av nyttigheter, samtidigt som det ger möjlighet till fantastiska brakskitar. Men, som påpekats: De får inte vara för färska.

Testa att knacka en liten yta sedan använder du en tsked som du vänder så att den skålade ytan följer äggets yta. Kör in skeden mellan skalet och ägget och bryt loss skalet. Funkar bra för mig om jag ska skala många ägg snabbt.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back