Skaffa båt...

rapidgeek

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Crescent
Jag funderar på att skaffa båt (läs; min sambo vill ha en båt..). Problemet är att det enda jag vet om båtar är att det är bra om vattnet stannar kvar på utsidan och att man blir skitfull på de som åker till Finland. Personligen skulle jag kunna leva med en riktigt snabb motorbåt men det jag tror "vi" vill ha är en långsam motorbåt med plats för två vuxna och två barn som man kan vara ute med några dagar eller en vecka eller så. Tips någon?

/geek

Mors!
Svårt att rekommendera då man inte vet "er" budget. Personligen skulle jag skaffa en snabbare båt som ju det även går att köra långsamt med om sambon vill det. Typ en HT/salongsbåt i storleken 24-30 fot.

Långsamma båtar, typ ruffade snipor (ej planande) finns det massor av, plast är väl att rekommendera för underhållets skull. Är dock inte så upphetsande utseendemässigt men det är ju en smaksak. Brukar vara rymliga och bra på sitt sätt.

Bra och välkända märken är bl a Örnvik, Ryds, Flipper, Bella men det finns ju massor av andra och de flesta har liknande modeller.

En polare har en Flipper 700 med Volvo inombordare som funkar bra som weekend-båt. Litet kök, 4-7 sovplatser, stadig som fan och inget fartvidunder. Ligger väl runt 150.000 inkl allt för en tidig 80-talare.

In- eller utbordare kan man diskutera. Utbordare anser jag vara mer lättsnodda, mer lättmeckade och låter högt (om det inte är en fyrtaktare). Inombordarna är tystare och svårmeckade (oftast pga platsbrist men har man tummen mitt i handen så spelar det ju ingen roll). Oftast har de större båtarna inombordare pga att det annars krävs dubbla utombordare för tillräcklig effekt så det är väl vilket som egentligen. Personligen skulle jag välja inombordare om det är en större båt.

Hoppas du blev något klokare, "på återseende" annars! :tummenupp

Edit: Kom på en sak! Om du inte vet ett dyft om båtar så ta det lite "piano" när det väl blir dags att dra ut på sjön. Jag är ingen större sjöman själv men lite sunt förnuft är att rekommendera. Båtar i 7-8 metersklassen med 150-300 hk är inga jollar direkt så man bör veta på ett ungefär vad man gör. Speciellt om "la familia" ska med på en tur. Moralpolisen har talat färdigt! :)

Edit igen: Tips! Kollla på http://www.medborgarskolan.se och ta eventuellt kursen Förarintyg som du hittar under ämnet Navigation. Bra grundkurs för noviser!

Last edited:
Formula, Wellcraft, Arriva och andra big block-räsers går ju fort och ser inte så pjåkiga ut... Men budget är ju trevligt att veta...

Thundercat skrev:
Tänk på att en bensinare drar väldigt mycket soppa...

naje, en 4-taktare drar ju inte så in i förbannat, nu snackar vi ju innombordare, då är det ganska okej.. men snackar vi utombordare, tvåtakt, då kan vi snacka om soppa förbrukning...

Fluxir skrev:
naje, en 4-taktare drar ju inte så in i förbannat, nu snackar vi ju innombordare, då är det ganska okej.. men snackar vi utombordare, tvåtakt, då kan vi snacka om soppa förbrukning...

Men du får inte ihop det med 100 000-kronorsekonomin om du skall köpa en båt med fyrtaktsmotor på... om vi snackar utombordare.

Fluxir skrev:

Ja, det är klart.
Men du får gärna åka med min båt 30 sjömil i marsh 22 med en 4-taktsinombordare och betala bensinkostnaderna :tummenupp

Diesel är mer ekonomiskt på större båtar som inte har ett fartbehov.

Fluxir skrev:

Nej. Fel.
Jag hoppas du har rätt iofs, men det ser inte så ut på mitt bensinkort.
4-takt inombordare drar även dessa ruskigt med bensin. :4skrika

Ställde dessa frågor till en kunnig jobbarpolare för nåt år sedan.
Köp inte utombordare, finns inte så mycket reservdelar, och de som finns är svindyra + ofta måste man leja bort jobbet.
Inombordare är det som gäller, då är det ofta bilmotorer som är snålare, driftsäkrare och billigare i underhåll.

-PLM- skrev:
Ställde dessa frågor till en kunnig jobbarpolare för nåt år sedan.
Köp inte utombordare, finns inte så mycket reservdelar, och de som finns är svindyra + ofta måste man leja bort jobbet.
Inombordare är det som gäller, då är det ofta bilmotorer som är snålare, driftsäkrare och billigare i underhåll.

Exakt, köp en båt med inombordare, gärna en volvomotor. De är driftsäkra och borde finnas reservdelar till överallt.

Thundercat skrev:
Exakt, köp en båt med inombordare, gärna en volvomotor. De är driftsäkra och borde finnas reservdelar till överallt.
Tyckte han sa att han ville ha en snabb båt? Köp inget med en sur jävla marinkonverterad volvospis.... Om du ska köra mycket kan det löna sig med en diesel annars spelar det ingen roll då en båt med diesel oftast kostar x antal kronor mer än en likadan med bensinare... Jämför gärna prisskillnad mellan bensin o diesel o fundera hur mycket du kommer att köra per säsong..

Davo skrev:
Tyckte han sa att han ville ha en snabb båt? Köp inget med en sur jävla marinkonverterad volvospis....

vi har en "sur jävla marinkonverterad volvospis" i våran båt och den gör 30knop sen om du tycker det är långsamt är ditt problem :7peta :3freak

Davo skrev:
Tyckte han sa att han ville ha en snabb båt? Köp inget med en sur jävla marinkonverterad volvospis.... Om du ska köra mycket kan det löna sig med en diesel annars spelar det ingen roll då en båt med diesel oftast kostar x antal kronor mer än en likadan med bensinare... Jämför gärna prisskillnad mellan bensin o diesel o fundera hur mycket du kommer att köra per säsong..

"Personligen skulle jag kunna leva med en riktigt snabb motorbåt men det jag tror "vi" vill ha är en långsam motorbåt med plats för två vuxna och två barn som man kan vara ute med några dagar eller en vecka eller så. Tips någon?"

Läs om läs rätt. :7peta

Thundercat skrev:
"Personligen skulle jag kunna leva med en riktigt snabb motorbåt men det jag tror "vi" vill ha är en långsam motorbåt med plats för två vuxna och två barn som man kan vara ute med några dagar eller en vecka eller så. Tips någon?"

Läs om läs rätt. :7peta
Hehe sorry...

Roughack skrev:
vi har en "sur jävla marinkonverterad volvospis" i våran båt och den gör 30knop sen om du tycker det är långsamt är ditt problem :7peta :3freak
Jo jag tycker 30 knop är långsamt... Eller tycker du 55km/h är snabbt så är det ditt problem :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman