Skaffa båt...

rapidgeek

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
Crescent
Jag funderar på att skaffa båt (läs; min sambo vill ha en båt..). Problemet är att det enda jag vet om båtar är att det är bra om vattnet stannar kvar på utsidan och att man blir skitfull på de som åker till Finland. Personligen skulle jag kunna leva med en riktigt snabb motorbåt men det jag tror "vi" vill ha är en långsam motorbåt med plats för två vuxna och två barn som man kan vara ute med några dagar eller en vecka eller så. Tips någon?

/geek
 

Sajmon

Bulist
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Uppsala
Hoj
28" Yosemite "Wapama" by Biltema samt V70
Mors!
Svårt att rekommendera då man inte vet "er" budget. Personligen skulle jag skaffa en snabbare båt som ju det även går att köra långsamt med om sambon vill det. Typ en HT/salongsbåt i storleken 24-30 fot.

Långsamma båtar, typ ruffade snipor (ej planande) finns det massor av, plast är väl att rekommendera för underhållets skull. Är dock inte så upphetsande utseendemässigt men det är ju en smaksak. Brukar vara rymliga och bra på sitt sätt.

Bra och välkända märken är bl a Örnvik, Ryds, Flipper, Bella men det finns ju massor av andra och de flesta har liknande modeller.

En polare har en Flipper 700 med Volvo inombordare som funkar bra som weekend-båt. Litet kök, 4-7 sovplatser, stadig som fan och inget fartvidunder. Ligger väl runt 150.000 inkl allt för en tidig 80-talare.

In- eller utbordare kan man diskutera. Utbordare anser jag vara mer lättsnodda, mer lättmeckade och låter högt (om det inte är en fyrtaktare). Inombordarna är tystare och svårmeckade (oftast pga platsbrist men har man tummen mitt i handen så spelar det ju ingen roll). Oftast har de större båtarna inombordare pga att det annars krävs dubbla utombordare för tillräcklig effekt så det är väl vilket som egentligen. Personligen skulle jag välja inombordare om det är en större båt.

Hoppas du blev något klokare, "på återseende" annars! :tummenupp

Edit: Kom på en sak! Om du inte vet ett dyft om båtar så ta det lite "piano" när det väl blir dags att dra ut på sjön. Jag är ingen större sjöman själv men lite sunt förnuft är att rekommendera. Båtar i 7-8 metersklassen med 150-300 hk är inga jollar direkt så man bör veta på ett ungefär vad man gör. Speciellt om "la familia" ska med på en tur. Moralpolisen har talat färdigt! :)

Edit igen: Tips! Kollla på http://www.medborgarskolan.se och ta eventuellt kursen Förarintyg som du hittar under ämnet Navigation. Bra grundkurs för noviser!
 
Last edited:

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Trosa
Hoj
Hamas kom och sprängde den
Formula, Wellcraft, Arriva och andra big block-räsers går ju fort och ser inte så pjåkiga ut... Men budget är ju trevligt att veta...
 

rapidgeek

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
Crescent
Budgeten ligger väl på en 100000 ungefär. Jag föredrar nog inombordare för ljudnivåns skull.

/geek
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Thundercat skrev:
Tänk på att en bensinare drar väldigt mycket soppa...

naje, en 4-taktare drar ju inte så in i förbannat, nu snackar vi ju innombordare, då är det ganska okej.. men snackar vi utombordare, tvåtakt, då kan vi snacka om soppa förbrukning...
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Fluxir skrev:
naje, en 4-taktare drar ju inte så in i förbannat, nu snackar vi ju innombordare, då är det ganska okej.. men snackar vi utombordare, tvåtakt, då kan vi snacka om soppa förbrukning...

Men du får inte ihop det med 100 000-kronorsekonomin om du skall köpa en båt med fyrtaktsmotor på... om vi snackar utombordare.
 

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
När jag blir stor så..
Fluxir skrev:
naje, en 4-taktare drar ju inte så in i förbannat, nu snackar vi ju innombordare, då är det ganska okej.. men snackar vi utombordare, tvåtakt, då kan vi snacka om soppa förbrukning...

Ja, det är klart.
Men du får gärna åka med min båt 30 sjömil i marsh 22 med en 4-taktsinombordare och betala bensinkostnaderna :tummenupp

Diesel är mer ekonomiskt på större båtar som inte har ett fartbehov.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Fluxir skrev:
naje, en 4-taktare drar ju inte så in i förbannat, nu snackar vi ju innombordare, då är det ganska okej.. men snackar vi utombordare, tvåtakt, då kan vi snacka om soppa förbrukning...

Nej. Fel.
Jag hoppas du har rätt iofs, men det ser inte så ut på mitt bensinkort.
4-takt inombordare drar även dessa ruskigt med bensin. :4skrika
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Ställde dessa frågor till en kunnig jobbarpolare för nåt år sedan.
Köp inte utombordare, finns inte så mycket reservdelar, och de som finns är svindyra + ofta måste man leja bort jobbet.
Inombordare är det som gäller, då är det ofta bilmotorer som är snålare, driftsäkrare och billigare i underhåll.
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
-PLM- skrev:
Ställde dessa frågor till en kunnig jobbarpolare för nåt år sedan.
Köp inte utombordare, finns inte så mycket reservdelar, och de som finns är svindyra + ofta måste man leja bort jobbet.
Inombordare är det som gäller, då är det ofta bilmotorer som är snålare, driftsäkrare och billigare i underhåll.

Exakt, köp en båt med inombordare, gärna en volvomotor. De är driftsäkra och borde finnas reservdelar till överallt.
 

Davo

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
2005 KTM 625
Thundercat skrev:
Exakt, köp en båt med inombordare, gärna en volvomotor. De är driftsäkra och borde finnas reservdelar till överallt.
Tyckte han sa att han ville ha en snabb båt? Köp inget med en sur jävla marinkonverterad volvospis.... Om du ska köra mycket kan det löna sig med en diesel annars spelar det ingen roll då en båt med diesel oftast kostar x antal kronor mer än en likadan med bensinare... Jämför gärna prisskillnad mellan bensin o diesel o fundera hur mycket du kommer att köra per säsong..
 

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Ort
Umeå
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
Davo skrev:
Tyckte han sa att han ville ha en snabb båt? Köp inget med en sur jävla marinkonverterad volvospis....


vi har en "sur jävla marinkonverterad volvospis" i våran båt och den gör 30knop sen om du tycker det är långsamt är ditt problem :7peta :3freak
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Davo skrev:
Tyckte han sa att han ville ha en snabb båt? Köp inget med en sur jävla marinkonverterad volvospis.... Om du ska köra mycket kan det löna sig med en diesel annars spelar det ingen roll då en båt med diesel oftast kostar x antal kronor mer än en likadan med bensinare... Jämför gärna prisskillnad mellan bensin o diesel o fundera hur mycket du kommer att köra per säsong..

"Personligen skulle jag kunna leva med en riktigt snabb motorbåt men det jag tror "vi" vill ha är en långsam motorbåt med plats för två vuxna och två barn som man kan vara ute med några dagar eller en vecka eller så. Tips någon?"

Läs om läs rätt. :7peta
 

Davo

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
2005 KTM 625
Thundercat skrev:
"Personligen skulle jag kunna leva med en riktigt snabb motorbåt men det jag tror "vi" vill ha är en långsam motorbåt med plats för två vuxna och två barn som man kan vara ute med några dagar eller en vecka eller så. Tips någon?"

Läs om läs rätt. :7peta
Hehe sorry...
 

Davo

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
2005 KTM 625
Roughack skrev:
vi har en "sur jävla marinkonverterad volvospis" i våran båt och den gör 30knop sen om du tycker det är långsamt är ditt problem :7peta :3freak
Jo jag tycker 30 knop är långsamt... Eller tycker du 55km/h är snabbt så är det ditt problem :)
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top