Skadeglädje och egenansvar!

Status
Ej öppen för fler svar.
Det jag reagerade på mest är att man gör sån skillnad på folk å folk.

Ena dan så är det en tråd där man ser en HD-åkare tappa fästet p.g.a. dålig markfrigång i en kurva. Trots att man inte fick se hur illa han klotade så kunde man nog anta att han gjorde illa sig rejält. (Speciellt som han körde utan skyddsställ = mindre bra)
Då garvade dom flesta å tyckte det var rätt åt honom.

Nån dag senare så kommer en annan tråd där man ser en stuntande sporthojsåkare smälla in i en bil.
Då var det en som garvade, medans resten gick till hårt angrepp mot han som garvade, och moraliserade om att man inte ska garva när andra gör sig illa.

Vilken jäkla dubbelmoral. :kocko

Någon motiverade detta med att HD-åkaren klotade för han inte kunde köra hoj.
Vilket jävla argument, med tanke på alla sporthojskillar som smäller på detta forum så är det ju rent löjligt påstående.
Det är ju inte helt utan anledning att försäkringspremierna för custom hojar är många gånger lägre än sporthojar.

Man har sett detta ofta på forumet, allt som inte är sporthoj = skit.
Jag har inget emot lite pajkastning, det är sånt man får räkna med på ett forum som nischar in sig på en typ av fordon.
Det är ju ett sporthojsforum, men nån jäkla måtta får det vara på hyckleriet.
Ska man garva år när en customkille klotar å gör sig illa, så ska man inte bli sur om nån garvar när en sporthojskille krashar.
Speciellt inte när sporthojskillen ifråga stuntade = tänjde lite på gränserna.

Jag gillar stuntare, men är för kass/feg/försiktig för att hålla på själv.
Jag kör dessutom både sporthojar och HD-choppers, och blir iallafall inte sämre förare när jag sitter på choppern.
Det gör nog dessutom lika ont att vurpa oavsett vilken hoj jag sitter på för dagen.
Jag har kört hoj i 11 år nu, och pekar inte finger åt folk som kör för fort eller stuntar, för jag är inte mycket bättre själv.
(Jag menar nu inte dom som kör som svin å riskerar andras liv, såklart. Jag gråter inte när dom åker dit eller klotar, för dom sabbar för oss alla andra.)
Att man riskerar olyckor är något man ska ha klart för sig innan man börjar köra mc, även om jag klarat mig hittills. :gnissla

Nä rätt ska vara rätt.
Jag garvar gärna åt folks klantighet och slap-stick, men då ska det gälla alla, även sporthojsåkare.
(Eller så struntar man i att garva åt andras olycka helt och hållet.)
Dubbelmoralen, och hyckleriet kan vi vara utan tycker jag.

War-psycho skrev:
Det jag reagerade på mest är att man gör sån skillnad på folk å folk...

Sant! Och nån sade att det var roligare att han inte hade ställ på sog då det visade hur korkat det var, i liknelse med han som stuntade.

Last edited:
War-psycho skrev:
Ena dan så är det en tråd där man ser en HD-åkare tappa fästet p.g.a. dålig markfrigång i en kurva...
Då garvade dom flesta å tyckte det var rätt åt honom...

Nån dag senare så kommer en annan tråd där man ser en stuntande sporthojsåkare smälla in i en bil.
Då var det en (1) som garvade...

Vilken jäkla dubbelmoral. :kocko
Jag gillar stuntare, men är för kass/feg/försiktig för att hålla på själv.

Att man riskerar olyckor är något man ska ha klart för sig innan man börjar köra mc, även om jag klarat mig hittills. :gnissla

Nä rätt ska vara rätt.
Jag garvar gärna åt folks klantighet och slap-stick, men då ska det gälla alla, även sporthojsåkare.
(Eller så struntar man i att garva åt andras olycka helt och hållet.)
Dubbelmoralen, och hyckleriet kan vi vara utan tycker jag.

Förlåt om jag klippt lite nu...

Jag garvar gärna åt andras misstag också.. I det här fallet står jag nog på allas sida dock!

Jag hånade och garvade när jag stod på Ks med en blomma åt en polare som skapat sig ett fritt syresatt skulderblad (dvs, han skrapade sönder hela j*a ryggen pga inget ställ), det VAR kul, rätt åt honom osv... "Det ska göra ont att vara dum"!

När folk dör, eller blir invalida för livstid däremot. Då är det en annan sak!

Så med citatet "Pain is temporary, coma (stavas det med C?) isn´t" så skyddar jag nog de som garvade åt HD-hudlös, men försvarede "stuntarn" som förlorade livet såsom han kände det!

Om att ta risker.. Ja, jag tillhör de som brjade på två hjul som 9-åring. Min första bedrift med körkort var ju inte att göra en perfekt garagevänding om man säger så.. men med trafikvanan kom även lite vett då jag började inse att allt inte längre hängde på mig.

Ibland funderar jag på hur många mil vissa hojåkare har i kroppen? Jag har lite handikapp då jag kört mkt i jobbet, och även mkt stadstrafik med pandlande och shit.. Men vissa verkar på sitt sätt att läsa situationer inte ha mer än max 1000 mil bakom sig... Oftast är det dem jag irriterar mig på när man är ute också iofs..

Det är en lite farlig kultur vi lever i ändå.. Stuntande och gatraceande börjar nog i förhållande till både hpj och trafikkoll alldeles för tidigt i många fall..

Ingen 22-åring utan bilkort som vill säga emot här??? (Snääääälla)

Last edited:
Dawg skrev:
Så med citatet "Pain is temporary, coma (stavas det med C?) isn´t" så skyddar jag nog de som garvade åt HD-hudlös, men försvarede "stuntarn" som förlorade livet såsom han kände det!

Stuntarn vart precis som innan, han bröt något ben och slog i ögat... han fick inga men mer än psykiska.

RF_Racing skrev:
Stuntarn vart precis som innan, han bröt något ben och slog i ögat... han fick inga men mer än psykiska.

Que??

Nåväl, jag vet att jag inte kan hålla hastighetsbegränsningen när jag kör hoj, men jag vet dessutom att det inte finns några " säkra ställen " att köra som fan på heller... Förutom på ett avlyst område, bana osv.. Sen om jag klotar i 150/200 på E18 fine...

Jag tror mycket handlar om att man ska va lite på styva linan, det låter mycket, många tittar osv och man får ett ännu större ego... Tyvärr....

Men en sak är säker att det ger sig med åldern, tror jag? Nu har jag inte kört båge jättelänge, men jag har blivit skitskraj när jag åker för fort med bil...

Vilket man inte va när man var för nått år sedan, 200km/t med bil går ruskigt fort och jag gör det inte helst heller med någon mer i bilen, om det inte tjatas om det och andan faller på...

En polare smällde med full bil i över 200km/t två dog och han själv och två andra klarade sig, men de som klarade sig hyste inget agg mot honom då de hetsatt, uppmanat att det skulle gå fortare... En oerhörd tragedi och polaren får leva med ärr i både kropp och själ för något så onödigt..

Jag kan garva åt HD killen men vet ju inte vad som hände sen?

Och ja så länge det inte drabbar en själv så tror man att man är odödlig...

Anderzzon skrev:
Nåväl, jag vet att jag inte kan hålla hastighetsbegränsningen när jag kör hoj, men jag vet dessutom att det inte finns några " säkra ställen " att köra som fan på heller... Förutom på ett avlyst område, bana osv.. Sen om jag klotar i 150/200 på E18 fine...

Jag tror mycket handlar om att man ska va lite på styva linan, det låter mycket, många tittar osv och man får ett ännu större ego... Tyvärr....

Och ja så länge det inte drabbar en själv så tror man att man är odödlig...

Hehe.. 150-200 på E18... Jag klassar nog det som ganska säkert faktiskt (relativitetsteorier?) om det inte är utanför Frescati i rusningstid då ill säga...

Jag tror på vad du säger om "styva linan".. Hela "bränna-däck" köret hänger no där och vinglar... För helt seriöst, vem fan tycker att det är kul att elda gummi? Centralbron - Pampas fort som fan, visst..Men det svänger ju och bjuder på annat..

Sen hör det ju kulturen till (nu låter jagsom min farsa igen :va ), men de delar som kräver ren tur för att inte vara direkt farliga förstår jag inte! Som bus i stan etc.. Otur kan alla ha.. Jag slog sönder knäet för att nån dåre valde att gina på en crossbana, vad är oddsen för det? I trafiken är däremot idioti från andra nåt man ska kalkylera med, amn får det liksom på köpet!

sandstream skrev:
Och jag är benägen att hålla med dig :)

Och jag är benägen att hålla med Er. :tummenupp

förutom
"Man kör bana och då är det fullfart, men ändå 10% kvar till gränsen"

10% kvar är ju massor..

War-psycho skrev:
Någon motiverade detta med att HD-åkaren klotade för han inte kunde köra hoj.
Vilket jävla argument, med tanke på alla sporthojskillar som smäller på detta forum så är det ju rent löjligt påstående.
Om du hade bemödat dig med att läsa hela tråden så hade du förstått varför jag skrev så.
Han tyckte synd om customåkaren som åkte omkull, däremot tyckte han inte synd om den andra killen för att han, av ren ofärdighet, klotade... enligt honom.
Då påpekade jag att anledningen till att customåkaren drog på arslet kan ha varit ofärdighet.

Dubbelmoral så det står härliga till.

Nitrogen skrev:
Om du hade bemödat dig med att läsa hela tråden så hade du förstått varför jag skrev så.
Han tyckte synd om customåkaren som åkte omkull, däremot tyckte han inte synd om den andra killen för att han, av ren ofärdighet, klotade... enligt honom.
Då påpekade jag att anledningen till att customåkaren drog på arslet kan ha varit ofärdighet.

Dubbelmoral så det står härliga till.

Jag tyckte det var MER synd om hd snubben... Du hade förstått det om du hade bemödat dig med att läsa det jag hade skrivit.
Nej jag tyckte inte synd om han som stuntade då det han gjorde var idiotiskt! Skit ska skit ha! Vad det framkom på bilderna så utsatte inte hd snubben nån annans liv för fara. Du väljer vad du vill höra.

Du skrev att jag påpekade att han körde i av ofärdighet och att du då påpekade att det var av ofärdighet :3freak ?

RF_Racing skrev:
Jag tyckte det var MER synd om hd snubben... Du hade förstått det om du hade bemödat dig med att läsa det jag hade skrivit.
Nej jag tyckte inte synd om han som stuntade då det han gjorde var idiotiskt! Skit ska skit ha! Vad det framkom på bilderna så utsatte inte hd snubben nån annans liv för fara. Du väljer vad du vill höra.

Du skrev att jag påpekade att han körde i av ofärdighet och att du då påpekade att det var av ofärdighet :3freak ?
Han släpper ju handen mitt i kurvan? Hur jävla klantig kan man vara? Senast i somras skulle en sån där knutte hälsa på mig mitt i en 4-vägskorsning när han höll på att svänga. Det höll på att sluta med att han körde in en klunga människor. Ett finger fick han tillbaka, jävla pajas!

HanneZ skrev:
Han släpper ju handen mitt i kurvan? Hur jävla klantig kan man vara? Senast i somras skulle en sån där knutte hälsa på mig mitt i en 4-vägskorsning när han höll på att svänga. Det höll på att sluta med att han körde in en klunga människor. Ett finger fick han tillbaka, jävla pajas!

Jaha jag uppfattade inte att han släppte med flit... Men det ändrar inte så mycket.

hållundan skrev:
Har mycket lätt. Går fortfarande i skolan. Faktiskt.

Det var dock inte det tråden handlade om. Ut och stegra med "ban crossen" nu.

Om du FORTFARANDE går i skolan så kan du inte ha det så lätt :fatta! .
Det är inget fel med att skriva ban cross... det är juh vad det är!

Dawg skrev:
Frågan är egentilgen såhär:

Hur vi alla kör är nog ingen hemlighet här, men VAR? Hur många av er gör egentligen en vettig riskanalys och kör därefter i stan eller tät trafik etc?

Tillåt mig ställa en motfråga. VAD är en vettig riskanalys?

Man ska inte hetsa upp sig alltför mycket över allt detta. Jorden forstätter snurra och solen kommer alltid att gå upp i öster, efter regn kommer alltid sol, folk kommer alltid att köra ihjäl sig på snabba hojar och de som kommer undan med blotta förskräckelsen får sig en tankeställare och aktar sig i fortsättningen. Sånt är livet.

Tar man alla delar av hojåkandet och trycker in dem i miniräknaren och trycker på EXE-knappen så står det på min skärm: "Kör inte hoj på gatan överhuvudtaget, det är för farligt!".

Faktum är att en hoj är en ren glädjemaskin där riskfaktorn är en del av upplevelsen. Den är faktiskt ganska värdelös på allt annat och ska man ta riskfaktorn på allvar så borde alla posörhojar transporteras med släpkärra till McDonalds varefter ärgarna får byta om till skinnställ och posera bredvid. Bil är ett mycket säkrare transportmedel och rent allmänt bättre är MC alla kategorier. Kollektivtrafik är mycket billigare. Cykel är mycket nyttigare.

Äh, förresten... Ni har rätt.

Krashar man på något annat än en sporthoj så förtjänar man att garvas åt.
(Customåkarna är ju ändå bara kriminella, säkert är dom alla pedofiler också.)

Alla sporthojspiloter är ju minst 10ggr bättre förare än andra hojåkare.
Jag ska genast framföra detta till mitt försäkringsbolag, så dom sänker premien på mina sporthojar och höjer på HD'n. :rolleyes:

Rätt ska vara rätt. :tummenupp

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...