Skadeglädje och egenansvar!

Status
Ej öppen för fler svar.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag vaknade till lite om den tidigare tråden där en snubbe wobblar ner från bakslangen och kraschar in i en bil och skadas allvarligt.

Ska dels säga att jag har grym respekt för det som hände där, jag har själv en grav att besöka efter en liknande händelse..

Någon i tråden fick grymt mkt skit för att visa skadeglädje över detta. Vilket iofs högg lite då jag som sagt varit nära själv.

Däremot håller jag till viss del med. Det ska göra ont att vara dum!

Men jag funderar lite på hur ni själva kör. En helt vanlig onsdagkväll på sveavägen ser man hur många som helst som slangar iväg i 150-200 bland bilar och folk, hur många av dem är NI?

Vad säger ni den dag NI eller polaren är den som ligger klämd under fronten på en bil på Sveavägen? :gnissla

Frågan är egentilgen såhär:

Hur vi alla kör är nog ingen hemlighet här, men VAR? Hur många av er gör egentligen en vettig riskanalys och kör därefter i stan eller tät trafik etc?

Jag är av åsikten att "mitt liv är mitt ansvar", men den som kan komma ivägen, hur ofta ser man inte folk som sätter andras liv på spel både i stan, och utanför skolor etc? :kocko

Åsikter eller bikter?

Dawg skrev:
Hur vi alla kör är nog ingen hemlighet här, men VAR? Hur många av er gör egentligen en vettig riskanalys och kör därefter i stan eller tät trafik etc?

Jag är av åsikten att "mitt liv är mitt ansvar", men den som kan komma ivägen, hur ofta ser man inte folk som sätter andras liv på spel både i stan, och utanför skolor etc? :kocko

Åsikter eller bikter?

Jag är vare sig slang-kungen eller den som är snabbast på väst-kusten om man säger så...men...
Jag tycker att man ska välja sina tillfällen beroende på trafiksituation och körskicklighet. Och det är väl när den ekvationen inte går ihop som olyckan är framme.

Edit:
Problemet är väl mångt och mycke självkännedom och trafikerfarenhet

Last edited:
Ska jag vara ärlig så åker jag mest o leker i trafik där det inte förekommer så mycket trafik, men visst händer det ibland att man "råkar" göra något på lite mer trafikerad väg... Men som alla säger; IDIOT!!! när en o annan smäller i trafiken efter en slang. Men jag är då medveten att ni får säga så om mig när jag nu smäller i trafiken... Även om jag då försöker utse en säker slangning i trafiken.

Vet inte vart jag vill komma med detta... men försökte säga något vettigt även om vi alla säger citat: "IDIOT!!!" men inte tänker på det själv att man slangar här o där.

Nu har jag bara en ban-cross, men förut då jag hade en aprilia rs250 och körde på vägen så var jag väldigt försiktig.
Jag var livrädd då det var barn i närheten och körde ALDRIG för snabbt i samhället!

Jag visste någorlunda mina begränsningar och gasade bara ur min hoj hemma.
Om man ska leka så måste man vara säker på att om det går fel så ska ingen annan än sig själv kunna bli skadad!

btw Så hade jag med en hoj-åkande vän en gång i tiden vars liv togs ifrån han vid 17 år ålder.

Dawg skrev:
Jag vaknade till lite om den tidigare tråden där en snubbe wobblar ner från bakslangen och kraschar in i en bil och skadas allvarligt....
Jag är inne på samma spår som du och har ventilerat det i ett antal trådar där folk kör som svin rent ut sagt.

Problemet med dem som kör så och inte bryr sig om någon annan än sig själv är att de anser att alla som någon gång kör 1 km/h för fort ska hålla käften för det är enligt dem precis samma sak som att dåna förbi Donken på bakhjulet i 150.

Dawg skrev:
Men jag funderar lite på hur ni själva kör. En helt vanlig onsdagkväll på sveavägen ser man hur många som helst som slangar iväg i 150-200 bland bilar och folk, hur många av dem är NI?

Har varit en hel del på sveavägen och aldrig sett någon slanga iväg i 150-200. Vore rätt skickligt att lyckats med det....

Freppa skrev:
Har varit en hel del på sveavägen och aldrig sett någon slanga iväg i 150-200. Vore rätt skickligt att lyckats med det....

En gång var det en kille som körde minst i 200 jag tror det var 250 på bakslangen mitt i rusningen på Svevägen.

Freppa skrev:

B.S!

Från rdöljuset observatorielunden får du lätt upp farten och därifrån har jag flera gånger sett folk dra upp hjulet i höjd med korsningen sveavägen/Odengatan.. Inga problem om man vill!

Det är å andra sidan helt ointressant för ämnet. Relevant är att alltför många totalt glömmer att det i trafiken beror på så galet mkt mer än just MIN körskicklighet om en olycka händer eller inte..

I verkligheten är det dessutom såhär:

"Det gör inte mindre ont på KS för att man hade rätt" Definitivt inte om man ligger bredvid tjejen som fick hojen på sig för att en tredje part gjorde nåt märkligt!

RF_Racing skrev:
Nu har jag bara en ban-cross, men förut då jag hade en aprilia rs250 och körde på vägen så var jag väldigt försiktig.

Hur f-n går det ihop? :va Du är 16år och har tidigare haft en rs250 som du kört gata med? :va

jens_rock skrev:
Edit:
Problemet är väl mångt och mycke självkännedom och trafikerfarenhet

Tror att trafikerfarenhet är magin här faktiskt... Att kunna slanga mil efter mil är en sak, att lägga långa stoppies likaså.. Jag är gammal crossåkare, jag ansåg mig ha relativt bra hojkontroll med mig i bagaget redan från start för en sådär 7 år sen när jag hamnade på två hjul i trafik från början...

Saken är att det är för den med lite koll mindre farligt för den med koll att slanga på Sveavägen än för tant Agda 67 att ens hålla i bilnyckeln i hallen...

TILLS nån annan gör fel! När nån kliver ut från krogen, en unge jagar en boll eller en bil får punka eller bara gör nån meningslös manöver (och tro fan att det händer) då är man rätt chanslös med ett av hjulen i luften..

Om det då skickar mig till sjukan eller graven för den delen, det ska andra skita i.. Men den som pga osäkerhet gör ett konstigt filbyte och får 200 Kg i huvet pga min oförmåga till undanmanöver, vem är den skyldiga där?

Jag är inget helgon här... södertunneln svängerbar den med om mätaren lutar lite åt rätt håll... Men det är likförbannat idioti, och precis sånt som gör att en allt större del av befolkningens hat mot oss ökar för varje år..

Dawg skrev:
B.S!
Från rdöljuset observatorielunden får du lätt upp farten och därifrån har jag flera gånger sett folk dra upp hjulet i höjd med korsningen sveavägen/Odengatan.. Inga problem om man vill!

Nä har du sett det! vet du att jag såg en gång en kille som wheelade hela ringvägen utan att sätta ner och då är samtliga rödljus inkluderade.
Han körde med 4:ans växel och han höll stumt!.

Last edited:
EasyRider skrev:
Hur f-n går det ihop? :va Du är 16år och har tidigare haft en rs250 som du kört gata med? :va

Jag är 17 men ja jag har hafft en rs250 och kört gata med, lika olagligt som att köra avstrypt 25kw! Olovlig körning!

snabbåka skrev:
Nä har du sett det! vet du att jag såg en gång en kille som wheelade hela ringvägen utan att sätta ner och då är samtliga rödljus inkluderade.
Han körde med 4:ans växel och han höll stumt!.

Big Fish :trött

Dawg skrev:

Ja ja whatever anledningen till att jag skrev dessa humoristiska inlägg är följande.

1.Freppa har nog spenderat mer tid än någon annan av oss här på forumet
på den plats vi i detta nu disskuterar.

2.Och när han befunnit sig på den platsen så har han varit omgiven av stockholms mest kompetenta hojåkare och bör därför ha tillräckliga kunskaper i
ämnet "Bakslangen på Sveavägen"

3.Punkt.

snabbåka skrev:
Freppa har nog spenderat mer tid än någon annan av oss här på forumet
på den plats vi i detta nu disskuterar.

fEtT

snabbåka skrev:
stockholms mest kompetenta hojåkare

En sak först bara: jag själv kan vara forumets sämsta hojåkare, definitivt. Och med det klargörandet så måste jag bara fråga:
Varför står en kompetent hojåkare med parkerad hoj utanför en hamburgerrestaurang?

Spelar vell ingen roll om man själv kan köra då alla andra inte kan det!? Och man kan nog inte ragera lika bra och väja undan i 200 på bakhjulet.

Dawg skrev:
Tror att trafikerfarenhet är magin här faktiskt... Att kunna slanga mil efter mil är en sak, att lägga långa stoppies likaså.. Jag är gammal crossåkare, jag ansåg mig ha relativt bra hojkontroll med mig i bagaget redan från start för en sådär 7 år sen när jag hamnade på två hjul i trafik från början...

Saken är att det är för den med lite koll mindre farligt för den med koll att slanga på Sveavägen än för tant Agda 67 att ens hålla i bilnyckeln i hallen...

TILLS nån annan gör fel! När nån kliver ut från krogen, en unge jagar en boll eller en bil får punka eller bara gör nån meningslös manöver (och tro fan att det händer) då är man rätt chanslös med ett av hjulen i luften..

Om det då skickar mig till sjukan eller graven för den delen, det ska andra skita i.. Men den som pga osäkerhet gör ett konstigt filbyte och får 200 Kg i huvet pga min oförmåga till undanmanöver, vem är den skyldiga där?

Jag är inget helgon här... södertunneln svängerbar den med om mätaren lutar lite åt rätt håll... Men det är likförbannat idioti, och precis sånt som gör att en allt större del av befolkningens hat mot oss ökar för varje år..
Ja så är det, det kvittar hur duktig man är på att slanga eftersom det finns andra i trafiken och dom förväntar sig knappast att det ska komma någon i +100 blås på bakhjulet inne i stan.

Samma sak gäller på krokiga favoritvägen, herr bonnläpp med 10 meter bred harv bakom traktorn hinner knappast väja om han möter någon fartdåre i en skymd kurva, det blir kebab...

Stunta & lek om ni får en kick av det, men gör det på säkra ställen :tummenupp

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...