Skadeglädje och egenansvar!

Status
Ej öppen för fler svar.
snabbåka skrev:
2.Och när han befunnit sig på den platsen så har han varit omgiven av stockholms mest kompetenta hojåkare och bör därför ha tillräckliga kunskaper i ämnet "Bakslangen på Sveavägen"

Och menar ändå att det skulle vara svårt? Skickligt skulle jag inte kalla det, jävligt dumt däremot!

Exempel 2 som är en klassiker..

Riddarholmen ner mot Kornhamnstorg... Jag påstår inte att är den som håller 50 där (Hey, det svänger ju :banana ). Men det finns grader i helvetet också!

Klicka upp hojen förbi Grönan mellan guppen där är en annan hit.. Hornsgatan upp från Liljeholmsbron...

Det finns tusen exempel på platser där det mer ofta körs betydligt hårdare än vad situationen medger..

Jag påstår inte att farten dödar eller nåt sånt blaj.. över 80% av alla MC-olyckor sker i tät trafik i relativt låg hastighet.. Däremot ofta i kombination med vårdlöshet i trafik (vilket enligt lagtolkning iofs kan betyda hur larviga saker som helst) vilket inte ens i verkligheten är särskilt förvånande.

En alzheimersgissning är att de flesta dödsfall är singelolyckor.. Men OCH! Mitt liv = mitt ansvar (om man inte frågar försäkringsbolagen, men den debatten tar jag inte)!

Jag älskar också att härja.. Det är väl därför man kör hoj fan.. Men frågan är varför det verkar va så viktigt att göra det där man syns och hörs? Är vi fortfarande tomvarvande trimmoppeåkare med hjälmen på armbågen och hjärnan i hjälmen eller?

Dawg skrev:

Du om någon har väldigt sunda åsikter men när det började disskuteras hastigheter på Svevägen då tycker jag att du bjöd på den :tummenupp

Alla som bor i våran fina huvudstad har någon gång kört denna väg och har nog således kunskap om den.

HanneZ skrev:
Påhittat?

Vad är en ban-cross föresten? Lr snarare vad är en icke ban-cross?

Hahahaha.. Det här kan jag svara på!

En "icke ban-cross" är en harv ägd av en bonnläpp som "kört cross 3 år" (dvs han har en som han sladdar på gården med ibland) och anser att gummistövlar och ridhjälm är fullgod skyddsutrustning eftersom "han inte kör på bana"!!!

:arsele

De använder de som hårt trimmade moppar ungefär, och gör nog skillnaden i att deras maskiner inte får ringarna bytta förrän man kan kicka med tungan :slicka

*Asg*

HanneZ skrev:
Påhittat?

Vad är en ban-cross föresten? Lr snarare vad är en icke ban-cross?

Alltså ingen gatreggad cross... Om jag bara hade sagt cross kunde jag ha blivit missförstådd.

Varför skulle det vara påhittat?

Dawg skrev:
Hahahaha.. Det här kan jag svara på!

En "icke ban-cross" är en harv ägd av en bonnläpp som "kört cross 3 år" (dvs han har en som han sladdar på gården med ibland) och anser att gummistövlar och ridhjälm är fullgod skyddsutrustning eftersom "han inte kör på bana"!!!

:arsele

De använder de som hårt trimmade moppar ungefär, och gör nog skillnaden i att deras maskiner inte får ringarna bytta förrän man kan kicka med tungan :slicka

*Asg*

En suzuki 250 -02a... och jag har cross ställ. Jag är inte en bonde.

RF_Racing skrev:
Alltså ingen gatreggad cross... Om jag bara hade sagt cross kunde jag ha blivit missförstådd.

Varför skulle det vara påhittat?

En suzuki 250 -02a... och jag har cross ställ. Jag är inte en bonde.

Hur många crossar är landsvägsregistrerade? En del enduro är det ju dock...

Jag vet inte, det lät helt enkelt påhittat.

HanneZ skrev:
Hur många crossar är landsvägsregistrerade? En del enduro är det ju dock...

Jag vet inte, det lät helt enkelt påhittat.

Ockej men jag skrev "ban cross" för att visa att jag inte kör på gatan, nån med en 520 ktm gatreggad endurom kunde ha sagt cross med?

Okeeej? :va
Men det är det inte...

snabbåka skrev:
Du om någon har väldigt sunda åsikter men när det började disskuteras hastigheter på Svevägen då tycker jag att du bjöd på den :tummenupp

Ja.. Jag bjuder på att referensen var som att säga att "95 % av alla som..." med innebörden "väldigt många"...

Att bedöma hastighet utifrån är inte lätt, men varvtal skvallrar lite och fort går det...

Att det skulle va omöjligt köper jag fortfarande inte (jag tänker däremot definitivt inte överbevisa dig genom att prova), sträckan innan korsningen är lång så fart är inga probs.. Och "stockholms mest kompetenta hojåkare" vittnar nog också om att det inte är några större problem att dra upp en hoj i runda hundra.. Därifrån går få så högt att de inte accar rätt hårt och 50-100 meter senare går det betydligt snabbare än vad Karin 19 i pappas Opel gillar när hon blir omkörd!

Eller?

(Dessutom handlar detta om något jag sett ett fåtal ggr... på en sådär 7 års tid)

snabbåka skrev:
Du om någon har väldigt sunda åsikter...

Och ett tack vore nästan på sin plats...

Tack :)

Dawg skrev:
B.S!

Från rdöljuset observatorielunden får du lätt upp farten och därifrån har jag flera gånger sett folk dra upp hjulet i höjd med korsningen sveavägen/Odengatan.. Inga problem om man vill!

Om klockan är 05:00 och solen vägrar gå upp samtidigt som vargen ylar, då kanske det har varit folk som idiotiskt nog kört på bakhjulet i 250. Annars vågar jag påstå att en höna gör ingen kycklingfarm. Att vilja något är en sak. Att defacto göra det är en helt annan. Jag vill vinna Endurance VM. Det är inga problem, för jag vill.

Sedan kanske jag skall göra ett tillägg: Jodå, folk kör på bakhjulet på Sveavägen, det är ej ifrågasatt.

sandstream skrev:
Problemet med dem som kör så och inte bryr sig om någon annan än sig själv är att de anser att alla som någon gång kör 1 km/h för fort ska hålla käften för det är enligt dem precis samma sak som att dåna förbi Donken på bakhjulet i 150.

Jag är benägen att hålla med här.

Köra för fort på allmän väg, kurvig sådan, utanför stan och med låg trafikintensitet är en sak. Gör man rätt och har framförhållning samt förstår att hastigheter som innebär knäskrap inte är riktigt bra så faller nog de flesta av oss in i den kategorin.

Man kör aktivt och för fört på småvägar (men inte FÖR fort så att säga)
Man kör bana och då är det fullfart, men ändå 10% kvar till gränsen
Man kör ganska lugnt inne i stan, kör inte förbi rödljus, men kör mellan i köer.

Detta torde innefatta de flesta Sporthojsåkarna (hoppas jag). Sen finns det galningar som tycker att bakhjulsåka kan man gärna göra inne i tät trafik liksom de som anser att allt ovanpå hastighetsbegränsningen hör hemma på bana..

Kort sagt: Kör man med normal omdömme och förståelse för medtrafikanter så klarar man sig bättre.

RF_Racing skrev:
Lite ot som jag funderat över... Hur snabbt kan man gasa upp en tex r1 ostrypt i?

Dagens 1a pris för meningsbyggnad tror jag...

Vad är egentligen frågan?

Man kan gasa upp dem.... Jättesnabbt? Och i säkert över en minut.. Sen går det nog närmare 300 än lagligt och då brukar man behöva bromsa för det kommer oftast saker ivägen!

Dawg skrev:

Man kan gasa upp dem.... Jättesnabbt? Och i säkert över en minut.. Sen går det nog närmare 300 än lagligt och då brukar man behöva bromsa för det kommer oftast saker ivägen!

Hmm jo först nu insåg jag hur fel det vart... Omformulering ;

Hur snabbt kan man köra då man fortfarande kan gasa så mycket att man stegrar med en avstrypt r1a.

Sry...

Tjoffe skrev:
Hur snabbt?

jättesnabbt

Det är relativt.

Dawg skrev:

Va inte för katig nu, den där grabben är en tuff en! Har han ju faktiskt en ban-cross :hihi

I övrigt känns ämnet rätt så svårdiskuterat. Det har nog mest med personlighet och/eller mognad, dessa saker är ganska svåra att påverka.

RF_Racing skrev:
Hmm jo först nu insåg jag hur fel det vart... Omformulering ;

Hur snabbt kan man köra då man fortfarande kan gasa så mycket att man stegrar med en avstrypt r1a.

Sry...

Det är relativt.
Haha, du får nog försöka en gång till.

Dawg skrev:
Vad säger ni den dag NI eller polaren är den som ligger klämd under fronten på en bil på Sveavägen? :gnissla
Grejen är nog den att om man resonerar som så att det händer andra men inte mig så är det bara att gasa.
Själv är man väl odödlig, eller? :va

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...