Ska ni bara läsa en bok i år...

Jag är skeptisk till det där att snåla på någon typ av födoämnen, även om jag håller med författaren av boken att det är fel att bara fokusera på fettsnål kost. Man ska äta varierat, och i tillräckligt stor mängd (dvs varken för mycket eller för lite). Har iaf funkat i min familj de senaste generationerna. Att hela tiden fokusera på exakt vad maten innehåller tror jag snarare kan leda till stress som därmed motverkar dietens syfte (stress frisätter kortisol vilket påverkar förbränningen negativt).
Förstår om du är skeptisk men fundera en stund på hur mycket kolhydrater människan haft tillgång till under evolutionen. Den lilla mängd vi fick tag på gillade kroppen och lagrade in den som reservenergi så fort den kunde i form av fett. Så såg det ut i tiotusentals år tills vi började raffinera socker och spannmålsprodukter (för att de gick att transportera och lagra längre). Nu finns kolhydraterna nästan överallt och våra kroppar är inte gjorda för att hantera så stora mängder som vi äter. Fetman i USA har aldrig varit värre än vad den är nu och inom 20-30 år kommer det inte att finnas några normalviktiga kvar på andra sidan Atlanten (om de inte ändrar sina matvanor).

Det som bevisats om och om igen under det senaste årtiondet i massor av forskningsrapporter är att en fettsnål kost med mycket kolhydrater leder till västerländska sjukdomar som diabetes, fetma och hjärtsjukdomar. Antalet insjuknande stämmer väldigt bra ihop med den mängd kolhydrater vi äter.

Har man en bra vikt finns det självklart ingen större anledning att ändra på sin diet, den är då tillräckligt varierad för att kroppen ska må bra. Lider man däremot av övervikt, diabetes, epilepsi mm kan kolhydraterna vara värda att minska på, det är ju inte direkt svårt.

Men alla blir vi saliga av våra egna upplevelser och jag kommer att köra en månad med mindre kolhydrater och ingen motion för att se om det som står i boken stämmer på mig eller inte :)

Förstår om du är skeptisk men fundera en stund på hur mycket kolhydrater människan haft tillgång till under evolutionen. Den lilla mängd vi fick tag på gillade kroppen och lagrade in den som reservenergi så fort den kunde i form av fett. Så såg det ut i tiotusentals år tills vi började raffinera socker och spannmålsprodukter (för att de gick att transportera och lagra längre). Nu finns kolhydraterna nästan överallt och våra kroppar är inte gjorda för att hantera så stora mängder som vi äter. Fetman i USA har aldrig varit värre än vad den är nu och inom 20-30 år kommer det inte att finnas några normalviktiga kvar på andra sidan Atlanten (om de inte ändrar sina matvanor).

Det som bevisats om och om igen under det senaste årtiondet i massor av forskningsrapporter är att en fettsnål kost med mycket kolhydrater leder till västerländska sjukdomar som diabetes, fetma och hjärtsjukdomar. Antalet insjuknande stämmer väldigt bra ihop med den mängd kolhydrater vi äter.

Har man en bra vikt finns det självklart ingen större anledning att ändra på sin diet, den är då tillräckligt varierad för att kroppen ska må bra. Lider man däremot av övervikt, diabetes, epilepsi mm kan kolhydraterna vara värda att minska på, det är ju inte direkt svårt.

Men alla blir vi saliga av våra egna upplevelser och jag kommer att köra en månad med mindre kolhydrater och ingen motion för att se om det som står i boken stämmer på mig eller inte :)

Ja, jag betvivlar inte att många behöver minska på sitt kolhydratintag, men anledningen är, som jag ser det, inte kolhydraterna i sig, utan att man äter för mycket mat öht. Trycker man i sig en massa pasta trots att man sitter och slöar på ett kontor dagarna i ända blir man såklart överviktig, men det hade man ju blivit om man tryckt i sig för mycket protein också. Om man varit fysiskt aktiv så är det ju kolhydrater kroppen behöver, eftersom de är lättast att tillgodogöra sig, att då snåla på kolhydraterna kan ju innebära att man tär på kroppens andra reserver, trots att det inte skulle behövas egentligen. Trots allt är motion minst lika viktigt som att äta rätt om man vill må bra. Tror inte att stenåldersmänniskan, eller medeltidsmänniskan för den delen, satt still dagarna i ända heller.

Vi är nog inte så långt ifrån varandra egentligen, men det vore inte första gången som en påstådd mirakeldiet skulle visa sig ha nackdelar som man inte upptäckt förrän senare, så det är väl mycket det som gör att jag är skeptisk till detta. Plus att jag, som du också nämner, inte har några viktproblem, trots att jag äter mycket kolhydrater (även om en stor del av det är t.ex. rotfrukter men även mycket spannmål).

som en manual för framtiden!! :D
Läste synopsis för boken. Väldigt likt filmen Last man standing med Bruce Willis förutom tidsepoken.

I övrigt anser jag att alla dieter är skit. Hur svårt kan det vara? Lägger man på sig oönskad vikt så äter man för mycket. Varför är det så svårt att fatta tillgång/efterfrågan, +/-, intag/uttag. Å andra sidan finns det stormakter som lånar pengar till driften av landet och det resonemanget är jämförbart. Människan är bekväm (lat) av naturen men det finns inte många genvägar...

Last edited:
Om man varit fysiskt aktiv så är det ju kolhydrater kroppen behöver, eftersom de är lättast att tillgodogöra sig, att då snåla på kolhydraterna kan ju innebära att man tär på kroppens andra reserver, trots att det inte skulle behövas egentligen.
Du kanske ska berätta det för Björn Ferry som vann OS-guld i skidskytte förra året "trots" LCHF-diet ;)
http://www.kostdoktorn.se/forsta-os-guldet-pa-lchf

Eller till Jonas Colting som vann det här Triathlon-loppet 2009, 10 minuter före förra årets vinnare, också han på LCHF:

Loppet börjar med en cykelsträcka på 48 km med en avslutande klättring på 8 kilometer. Därpå växlar man över till en löpsträcka på 7.5 km som i princip är helt uppför med det brantaste partiet lämpligt döpt till ”Cardiac Hill”. Man hoppar därefter i Lake Awosting för en simsträcka på 1.8 km innan man återigen springer, nu 9 km. Den andra simningen i Lake Minnewaska är 800 m lång och växlar över till dagens längsta löpning som är 13 km som avslutas med en stigning som döpts till ”Godzilla”. Sista simningen är också 800 meter och bär fram till den avslutande löpningen som visserligen bara är 1 kilometer men rakt uppför bergssidan till målet!

Så visst går det bra att träna och tävla på elitnivå med LCHF :)

...men det vore inte första gången som en påstådd mirakeldiet skulle visa sig ha nackdelar som man inte upptäckt förrän senare, så det är väl mycket det som gör att jag är skeptisk till detta...
Men i grund och botten är LCHF lika mycket diet som det du äter. Skillnaden är att människan har kört LCHF i tiotusentals år och "din" diet kanske vi har kört i 150-200 år. Resultatet är minst sagt nedslående för vi har aldrig varit sjukare än vad vi är idag.

Finns gott om böcker från 1900-1950 som beskriver hur "infödingar" i olika delar av världen helt saknade de sjukdomar som vi i västvärlden har idag. För att inte tala om deras tänder som var kritvita trots att de troligtvis gjorde rent dem med en pinne någon gång då och då. När det började äta som den vite mannen var det kört...
I övrigt anser jag att alla dieter är skit. Hur svårt kan det vara? Lägger man på sig oönskad vikt så äter man för mycket. Varför är det så svårt att fatta tillgång/efterfrågan, +/-, intag/uttag.
Tittar man lite djupare ner i näringsläran och hur vår kropp tar hand om olika energityper så stämmer inte det där, det vet man nu och "kalorier in - kalorier ut"-teorin fungerar fint på pappret men inte i verkligheten.

Som jag skrev innan, kolhydrater höjer blodsockret, insulinet tar ner blodsockret för att vår kropp inte ska bli skadad och passar på att lagra in energin i fettcellerna.

Jag är personligen ingen fanatiker som ryser när jag ser en kolhydrat, jag försöker bara minska på intaget :)

Men i grund och botten är LCHF lika mycket diet som det du äter. Skillnaden är att människan har kört LCHF i tiotusentals år och "din" diet kanske vi har kört i 150-200 år. Resultatet är minst sagt nedslående för vi har aldrig varit sjukare än vad vi är idag.

Finns gott om böcker från 1900-1950 som beskriver hur "infödingar" i olika delar av världen helt saknade de sjukdomar som vi i västvärlden har idag. För att inte tala om deras tänder som var kritvita trots att de troligtvis gjorde rent dem med en pinne någon gång då och då. När det började äta som den vite mannen var det kört...
Tittar man lite djupare ner i näringsläran och hur vår kropp tar hand om olika energityper så stämmer inte det där, det vet man nu och "kalorier in - kalorier ut"-teorin fungerar fint på pappret men inte i verkligheten.

Trots allt har spannmål odlats av människan i över 10.000 år så en viss tid har vi nog haft på oss för att anpassa oss till den typen av kost. Ska man gå längre tillbaka så äter många primater huvudsakligen frukt och grönsaker, ingen LCHF-kost där. Att sen ta upp stamfolks försämrade allmänhälsa när det gått från en diet som varit anpassad till deras metabolism till undermåliga, ensidiga och billiga matvaror när de införlivats i vårt konsumtionssamhälle ser jag inte som ett entydigt bevis för att LCHF-kost är svaret på kostrelaterade folkhälsoproblem.

Som jag skrev innan, kolhydrater höjer blodsockret, insulinet tar ner blodsockret för att vår kropp inte ska bli skadad och passar på att lagra in energin i fettcellerna.

Jag är personligen ingen fanatiker som ryser när jag ser en kolhydrat, jag försöker bara minska på intaget :)

Även proteiner och fett höjer blodsockret, tro mig. Som typ-1 diabetiker har jag ganska bra koll på det. Det krävs ju dock ett eller par extra steg i metabolismen, så det går lite långsammare än kolhydrater. Sen är inte alla kolhydrater likvärdiga, men det vet du givetvis och det är nog där min slutkläm landar.

Dvs, att man ska försöka undvika de överförädlade produkterna som tillfredställer kroppens "instant gratification"-begär när man inte har något kroppsligt behov av det, och istället fokusera på matvaror som man tillgodogör sig i något långsammare takt. LCHF kan vara ett svar, men jag menar att man kan komma lika långt genom att t.ex. byta ut det vita riset mot råris och andra liknande åtgärder. Kolhydrater, i form av grönsaker, har också den fördelen att man samtidigt får i sig en mängd näringsämnen och spårämnen som saknas i tillräcklig mängd i fett och protein.

Jag har ett par böcker i kö men den här ser jag fram emot att öppna!

guns-germs-and-steel1.jpg

Trots allt har spannmål odlats av människan i över 10.000 år så en viss tid har vi nog haft på oss för att anpassa oss till den typen av kost. Ska man gå längre tillbaka så äter många primater huvudsakligen frukt och grönsaker, ingen LCHF-kost där. Att sen ta upp stamfolks försämrade allmänhälsa när det gått från en diet som varit anpassad till deras metabolism till undermåliga, ensidiga och billiga matvaror när de införlivats i vårt konsumtionssamhälle ser jag inte som ett entydigt bevis för att LCHF-kost är svaret på kostrelaterade folkhälsoproblem.
Men det är en jäkla skillnad för kroppen att ta hand om grovmalet spannmål (tekniken var nog inget vidare för 10.000 år sedan) och raffinerat vitt mjöl.
Dvs, att man ska försöka undvika de överförädlade produkterna som tillfredställer kroppens "instant gratification"-begär när man inte har något kroppsligt behov av det, och istället fokusera på matvaror som man tillgodogör sig i något långsammare takt. LCHF kan vara ett svar, men jag menar att man kan komma lika långt genom att t.ex. byta ut det vita riset mot råris och andra liknande åtgärder. Kolhydrater, i form av grönsaker, har också den fördelen att man samtidigt får i sig en mängd näringsämnen och spårämnen som saknas i tillräcklig mängd i fett och protein.
Där är vi överens, det viktigaste är att få bort överflödet av skit vi stoppar och häller i oss :tummenupp

Faktiskt en mycket läsvärd bok! (matrevolutionen) Jag är så pass övertygad att jag är inne på andra veckan av LCHF-kost nu...

Så jag backar upp Sandstream i hans recension. Det här ÄR kunskap alla borde ha, och dessutom vetenskapligt belagd.:tummenupp

Läser en grymt bra bok just nu som heter Shantaram av Gregory David Roberts. Säkert en och annan som redan läst den. Oerhört fängslande berättelse och miljöer.

Håller på med Torgny Lindgren - Berättelserna just nu och den karln är ett geni, en bok fylld av korta, påhittade historier om folk i inre norrland som inte liknar något annat.

Har hittills bara läst Pölsan av honom än men om resten av böckerna håller samma klass som dessa två böcker kommer jag ha det jag gör ett tag. Lästips deluxe alltså!

4129-4164-large.jpg

Det värsta med såna här bantnings-"metoder" är alla jävla fanatiska anhängare som försöker pracka på alla andra det bara för att det är bäst. Är det för att de själva inte vill ha fel eller vad är grejen?
Samma sak var det när GI var modernt, man blir ju förbannad :mad:

Sunt förnuft är den bästa bantnings/levnadsmetoden, men folk är lite som kristna idioter och måste ha vägledning tydligen...

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back