Ska ni bara läsa en bok i år...

Har du läst en svensk översättning eller på originalspråket?

Originalspråket, jag hoppas innerligt att ingen förstört denna serie genom att översätta den till svenska. :gnissla

Svenska är ett rent skitspråk när det kommer till skrift, ungefär som att låta sin femåring gå på konstmuseum och rita av det han ser så du kan kolla hemma istället för att göra dig besväret att gå dit.

Sista boken kommer på måndag!

:banana:banana:banana

Men förhelvete! Dessa jävla ljudböcker. Längtar folk tillbaks till sagostunden på dagis eller? :huvet

Hade jag tid skulle absolut läsa i bokform men då det bara finns 24h/dygn så är det svårt att läsa så mycket som jag vill :(
Förr läste jag alltid i bokform, gärna minst en i veckan men då hade jag ett jobb där jag kunde läsa medan jag "jobbade" och jag hade lugn att ro att läsa hemma också.
Så tills dess att jag har ett bibliotek med öronlappsfåtölj så kör jag stenhårt på ljudbok :yoparty

För övrigt så är det ju en morot med ljudbok, man vill bara sätta på sig jobbarkläderna och börja lyssna på bok och det är en av få motivationer.

Tim Jackson

Tim Jackson - Prosperity without growth. Tycker nyligen jag har hört att den utkommit på svenska också. Det är nog den boken man ska läsa i år, om man bara tänkt sig läsa en enda bok.

..jupps! - " Välfärd utan tillväxt" isbn 9789170375644 cirkus 230kr - beställd...........

Men förhelvete! Dessa jävla ljudböcker. Längtar folk tillbaks till sagostunden på dagis eller? :huvet

Anser du också att man inte läst en bok på riktigt förrän man läst den första utgåvan av den inbundna versionen, naturligtvis, på orignalspråket även om det råkar vara kinesiska?

Man måste ha ett ganska tomt liv för att orka bekymra sig för huruvida folk intar sina böcker läsande eller lyssnande.

Kan du inte berätta hur du påverkas av att folk lyssnar på en ljudbok gentemot om de läser den i stället?

Anser du också att man inte läst en bok på riktigt förrän man läst den första utgåvan av den inbundna versionen, naturligtvis, på orignalspråket även om det råkar vara kinesiska?

Man måste ha ett ganska tomt liv för att orka bekymra sig för huruvida folk intar sina böcker läsande eller lyssnande.

Kan du inte berätta hur du påverkas av att folk lyssnar på en ljudbok gentemot om de läser den i stället?

Eller skriv en bok i ämnet? :hihi

Jaja, jag är bakåtsträvare. Förlåt. :D

Undrar då hur tomt liv man har om man orkar irriteras av att någon bekymrar sig för något så trivialt...:näsblod

Rykten säger att ljudböcker är lämpligare än traditionella pappersböcker för bl.a. yrkesförare, brevbärare och t.ex den som sitter som montör vid bandet....

Jag har lyssnat på ljudböcker två gånger. Den ena gången var när vi drog ner till Rom för ett par år sen. Sket sig totalt. Går inte att vara helt insatt i boken och fullständigt koncentrerad på Autobahn. Nåt får stryka på foten oavsett simultanförmåga. En bok vill jag gärna vara helt slukad av utan yttre irritationsmoment.

Den andra gången var när jag hade opererat ögonen förra vintern. Då var det kanon. Men då satt man ju i ett mörkt rum med solbrillor på och det fanns inte så mycket annat man kunde göra.

Men det går inte upp mot att läsa en riktig bok. Lite barnsligt faktiskt. Som sagt. Sen får man ju inte lika mycket språk av det heller.

Last edited:
Kan bara hålla med Bazooka. Ljudböcker är ghey och kommer alltid förbli ghey. Riktiga män läser böcker. På originalspråk om möjligt. Engelska författare ska läsas på engelska, inte svenska.

P.S. Då menar jag inte gay, Jörgen. Utan ghey. Gay != ghey.

Tim Jackson - Prosperity without growth. Tycker nyligen jag har hört att den utkommit på svenska också. Det är nog den boken man ska läsa i år, om man bara tänkt sig läsa en enda bok.

Både denna bok OCH TS boktips bör läsas.

Vad gäller maten är det iofs inte så jävla konstigt, ät mat utan onödiga tillsatser och utan att bli hysterisk över vare sig mängden protein, fett, eller kolhydrater. Det jämnar ut sig i längden, så länge man inte äter större mängd mat/energi än man förbrukar.

Svenska är ett rent skitspråk när det kommer till skrift, ungefär som att låta sin femåring gå på konstmuseum och rita av det han ser så du kan kolla hemma istället för att göra dig besväret att gå dit.

Beror på typen av litteratur, och om det är originalspråk eller ej. Vad gäller t.ex. Liza Marklund-deckare eller översatt fantasy kan jag hålla med, men då beror det ju också på författare/översättare som inte behärskar språket till fullo. Finns massor av utmärkt svensk litteratur men kanske inte nödvändigtvis inom den/de genrer du gillar.

Last edited:
Här försöker man tipsa om en seriös bok som beskriver hur västvärlden misslyckats kapitalt i sitt försök att hindra oss från att bli sjuka genom att göra helt fel och det enda ni kan tjafsa om är barnböcker (fantasy), ljudböcker osv.

Skit på er allihop :mad:

:D

Här försöker man tipsa om en seriös bok som beskriver hur västvärlden misslyckats kapitalt i sitt försök att hindra oss från att bli sjuka genom att göra helt fel och det enda ni kan tjafsa om är barnböcker (fantasy), ljudböcker osv.

Fort som fan gick det också, med urspårandet. :)

När det gäller mat så är det ju inget hokus pokus. Bra råvaror tillagat på bra vis och varierat så mår man bra.

Skitnerej! Här försöker man tipsa om två seriösa böcker om hur vänstervärlden misslyckats kapitalt i sin argumentation och om landsförräderi.

Så vill folk prata barnböcker och mat :mad:

Stämmer, om det är rätt råvaror, inte pasta, ris, bröd, potatis mm. Läs och du kommer att bli förvånad.

Jag är skeptisk till det där att snåla på någon typ av födoämnen, även om jag håller med författaren av boken att det är fel att bara fokusera på fettsnål kost. Man ska äta varierat, och i tillräckligt stor mängd (dvs varken för mycket eller för lite). Har iaf funkat i min familj de senaste generationerna. Att hela tiden fokusera på exakt vad maten innehåller tror jag snarare kan leda till stress som därmed motverkar dietens syfte (stress frisätter kortisol vilket påverkar förbränningen negativt).

Om Andreas Eenfeldt är en lika kategorisk förespråkare för kost med lågt kolhydratinnehåll som lite fett-förespråkarna före honom var har jag lika lika liten tilltro till honom som till hans dietisiska föregångare.

Stämmer, om det är rätt råvaror, inte pasta, ris, bröd, potatis mm. Läs och du kommer att bli förvånad.
Starta en egen tråd då! :krama

Det finns några stycken genom historiens lopp som ätit av ovanstående och ändå mått bra. Diet och näringshysterin har för mycket av pseudovetenskap över sig för att det på allvar ska vara intressant.

Kan bara hålla med Bazooka. Ljudböcker är ghey och kommer alltid förbli ghey. Riktiga män läser böcker. På originalspråk om möjligt. Engelska författare ska läsas på engelska, inte svenska.

Man får vara väldigt duktig på engelska/whatever originalspråket är för att man inte ska tappa mer nyanser än man gör ens med en halvtaskig översättning, är min uppfattning. Så länge vi inte pratar ren mellanstadienivå givetvis. Prova att läsa till exempel Thomas Mann på tyska.....

Last edited:
Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back