Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexiko, ska vi börja där?

Last edited:
Men om Trump lyckas styra över till mer amerikanskt producerat så blir det ju mer pengar i landet för att betala av den där skulden.

Egentligen ser jag inte riktigt varför du citerar mig med nåt av det där. Jag tycker inte att nåt av det egentligen har någon relevant koppling till mitt inlägg.
Nå första stycket, sedan vevade jag iväg litegrann.

När de hade ett möte i vita huset uppträdde de, eller ja främst Trump, som om de var bästa kompisar förevigt. Men det går nog över

Det var väl i princip bara vid det enskilda tillfället och det var nog främst ett spel för pressen, tidigare har han ju varit minst sagt kritisk och till och med antytt att mamdani borde arresteras och/eller skickas ut ur landet så... Har svårt att se att han tycker särskilt bra om honom innerst inne. Men ja, vi får se.

Hihi, den var skoj! :hihi

Håller du inte med? Varje gång jag varit inblandad i att flytta tillverkning och annan infrastruktur till/från olika länder har tullsatser, transportkostnader, handelsavtal, skatteavtal, osv varit med i analysen. Det inkluderade givetvis också stora svängningar bland dessa.

Tullarna implementerade under Biden ställde till det rejält för mig för några år sedan. Vi justerade för det utan att sitta på internet och kalla honom ”gubbsur” eller andra personliga påhopp.

Håller du inte med? Varje gång jag varit inblandad i att flytta tillverkning och annan infrastruktur till/från olika länder har tullsatser, transportkostnader, handelsavtal, skatteavtal, osv varit med i analysen. Det inkluderade givetvis också stora svängningar bland dessa.

Tullarna implementerade under Biden ställde till det rejält för mig för några år sedan. Vi justerade för det utan att sitta på internet och kalla honom ”gubbsur” eller andra personliga påhopp.
Jag håller absolut med om att man "Bör".
Men jag har aldrig varit med om att det skulle ha hänt.

Tvärt om så så brukar jag bli idiotförklarad om jag försöker påstå att man ska ta höjd för någon osäker variabel i uträkningar, eller planera för möjliga scenarier på förhand.
Då är man motsträvig eller "svår".
Tills någonting händer förstås, då ör det istället "varför tänkte ingen på det här?!".
:glömdet

Fast nu är vi ganska off topic.

Jag håller absolut med om att man "Bör".
Men jag har aldrig varit med om att det skulle ha hänt.

Tvärt om så så brukar jag bli idiotförklarad om jag försöker påstå att man ska ta höjd för någon osäker variabel i uträkningar, eller planera för möjliga scenarier på förhand.
Då är man motsträvig eller "svår".
Tills någonting händer förstås, då ör det istället "varför tänkte ingen på det här?!".
:glömdet

Fast nu är vi ganska off topic.

Det kan jag tro och det är sådana ledarskapsteam som sedan står med byxorna nere och försöka skylla på någon annan för att undvika ansvar.

”how could we possibly see this coming?”

Jämföra Bidens tullar med gubb-surs tull-tombola blir bara tramsigt.

Och gubb-sur ligger bakom fler öknamn än någon annan så gnälla på det blir ännu tramsigare.

Ta höjd för att tullavgiften kan ha fördubblats från det att man beställt sin vara och fram tills den är framme vid tullen?

Ta höjd för att Trump kan hitta på vad fan som helst när man väl byggt upp sin fabrik i USA?

Man vet ju aldrig med honom, kan kan ju lika gärna göra det förbjudet för utlänningar att äga fabriker i USA.

Ta höjd för att tullavgiften kan ha fördubblats från det att man beställt sin vara och fram tills den är framme vid tullen?

Ta höjd för att Trump kan hitta på vad fan som helst när man väl byggt upp sin fabrik i USA?

Man vet ju aldrig med honom, kan kan ju lika gärna göra det förbjudet för utlänningar att äga fabriker i USA.

Ja, det är normalt att simulera sådana scenarion när man designar en global infrastruktur. Framförallt när man inkluderar nationer med mer volatila relationer.

Man ska också förstå att många företag använder sig av transferpriser på ett sätt som minimerar det total skattetrycket. Det innebär ofta att man har ett högt transferpris för att realisera en större del av vinsten utomlands. Högre tariffer motiverar ett lägre transferpris, vilket resulterar i högre vinstrealisering i lokala bolag, vilket i sin tur ökar den lokala skatteintäkten.

Är det viktigt att förutse den landade kostnaden på en produkt så kan man se över sina inco-terms.
Instabila relationer mellan länder gör det givetvis svårare för företagen att planera, men det finns lösningar om man väljer att sätta sig in i hur global handel fungerar.

På skalan av logistiska problem landar detta långt under vad vi hanterade under Covid. Protesterna i Hong Kong var ett riktigt problem, likaså tsunamin och det resulterande hotet av radioaktiv strålning från Fukushima. Jag lyckades ha ”turen” att bo lokalt under alla dessa och reste in till Sendai med en strålningsmätare på höften för att lösa leveranser av skyddsprodukter och utrustning för att minska risken för spridning. I jämförelse är tullvariationer ett Excel-problem man kan se över på muggen…

Håller inte med faktiskt.
Du utger dig för att vara affärsman samtidigt som du försvarar gubb-surs tullar och gäller över Bidens.
Sen gäller du över öknamn på öknamnens mästare vilket känns rätt woke faktiskt.
Så nä, inte synd alls.

Det är synd att du inte vill utveckla diskussionen utan hellre sitter här och gnäller.

Är det något Epstein relaterat som skall komma ut idag?
Eftersom det verkar ha börjat bli livat inne i Venezuela nu

*/ ?>
Back