Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexiko, ska vi börja där?

Last edited:
Det blir lite hoppigt bland ämnena här, men jag ska försöka svara på dina frågor.

Personlig skattepåverkan är nog ointressant då min personliga situation är något speciell, men säg runt 10 procentenheter lägre marginalskatt. 2026 sjunker det ytterligare 5 procentenheter på viss del av inkomsten.

Inflationen är påtaglig och man ser ett kundmönster som skiftar till lågprisföretagens fördel. Som i andra delar av världen ser man en K-utveckling av köpkraften där de som sitter på inflationssäkrande investeringar har stärkt sin köpkraft. Bostadspriser är fortsatt höga pga av de låga räntorna många låste in under tidigare år (ofta låsta över 30 år). Bränslepriserna sjunker för tillfället.

Återigen anser jag att man bör skilja på det som i tråden kallas MAGA och stödet för det bredare konservativa partiet. Den skriande kritik som gaphalsarna håller på med nu liknar det som skedde i Sverige under SD’s tillväxt - man försökte ta lätta poäng genom att dra fram rasistkortet istället för att adressera sakfrågorna. Det är egentligen ointressant hur den nuvarande presidenten upplevs som person då han snart kommer ersättas ändå. En begåvad kritiker borde lyssna på de tysta väljarna och se hur deras vardag ser ut, istället för att langa slag under bältet för 5 minuter i rampljuset på sociala medier.

Vad tror ni? Hur många röster vinner SD när det skrivs om hur könsidentifiering driver Kriminalvården? Hur många röster vinner republikanerna varje gång någon skriker sig hes över hur många kön det finns?

Den stora massan hörs inte. Kom ihåg det.

Nato och handel… Europeiska medlemmar ska börja betala för sig och rustar upp det egna försvaret så USA kan minska sin roll som världspolis. Vad är problemet med det?

Samtidigt investerar storbolag i ett flertal industrier mer och mer i USA som ett resultat av tullarna. Väldigt trubbigt implementerat, men resultaten får väl tala för sig.
Det är inte ofta jag länkar till självutnämnda nazister men jag kommer göra det här.
Nick presenterar problemet på det sätt som också jag i stort sett ser det.
Hur många i den tysta massan talar han för?
Tror du hans insikt om en cirkusartad inkompetent administration kommer självdö eller växa?
Om du hoppas på resultat för den breda tysta massan från den här administrationen får du nog vänta ett tag.
Kan absolut hända att det är jag har fel. 🤷
Som du skriver så får tiden utvisa. 👍

Det är inte ofta jag länkar till självutnämnda nazister men jag kommer göra det här.
Nick presenterar problemet på det sätt som också jag i stort sett ser det.
Hur många i den tysta massan talar han för?
Tror du hans insikt om en cirkusartad inkompetent administration kommer självdö eller växa?
Om du hoppas på resultat för den breda tysta massan från den här administrationen får du nog vänta ett tag.
Kan absolut hända att det är jag har fel.
Som du skriver så får tiden utvisa.

YouTube använder jag enbart för att studera växellådsrenoveringar, så jag kommer tyvärr inte sabba min välskötta algoritm med det där klippet.

Nu har jag lagt fram hur politiken påverkat mig positivt. Hur har den påverkat er negativt?

Du får vara mer konkret om du söker svar.
Om en part lägger tullavgifter på någonting kommer allt som innehåller den typen av komponenter påverkas.

Lägger USA avgifter på kinesiska komponenter blir det viktigt för Kina att sälja på andra marknader och det drabbar de som inte haft lika mycket kinesiska konkurrenter tidigare.
Ska man investera i produktion behöver man vara säker på att marknaden finns kvar när man har byggt upp fabriken. Med tullsatser som ändras från dag till dag blir investeringar senarelagda för att man inte vet vad som gäller framgent.

Säkerhetsmässigt tycker jag att Trumps hattande med vad Ukraina ska få för stöd och inte har slagit över lite väl mycket till rysk fördel. Det är bara att studera senaste dagarnas variation kring den påstådda attacken mot Putin. Hans grundinställning är att Putin är den som talar sanning. Lustigt nog ändrade han sig efter att CIA sagt emot.

YouTube använder jag enbart för att studera växellådsrenoveringar, så jag kommer tyvärr inte sabba min välskötta algoritm med det där klippet.

Nu har jag lagt fram hur politiken påverkat mig positivt. Hur har den påverkat er negativt?
Kanske är det du som behöver komma ut din eko-kammare? 😉
Tänkte bara du kunde tycka det var intressant att se att "konservativa" också ser problemen som jag ser och pekar ut här på SH.
Om du nu tyckte jag var för woke i min eko-kammare.

Jag tycker nog jag skrev hur det påverkat mina kunder negativt.
Och även hur den irrationella politiken påverkar Europa och världen negativt.
Och i längden tror jag inte det är bra för USA heller som jag skrev.

Från ditt förra inlägg:
Pax-Americana är över.
Något som gagnat våra liberala demokratier väl.
Att alla Nato-medlemmar skall betala för sig har jag skrivit länge.
Att inte ha USA som världspolis lämnar plats för skurkstater som Kina, Ryssland och Iran tex.
Inget världen inklusive USA mår bra av av imo.

Kanske är det du som behöver komma ut din eko-kammare?
Tänkte bara du kunde tycka det var intressant att se att "konservativa" också ser problemen som jag ser och pekar ut här på SH.
Om du nu tyckte jag var för woke i min eko-kammare.

Jag tycker nog jag skrev hur det påverkat mina kunder negativt.
Och även hur den irrationella politiken påverkar Europa och världen negativt.
Och i längden tror jag inte det är bra för USA heller som jag skrev.

Från ditt förra inlägg:
Pax-Americana är över.
Något som gagnat våra liberala demokratier väl.
Att alla Nato-medlemmar skall betala för sig har jag skrivit länge.
Att inte ha USA som världspolis lämnar plats för skurkstater som Kina, Ryssland och Iran tex.
Inget världen inklusive USA mår bra av av imo.

Njae, jag är ju här och läser, så det får nog tolkas som att jag är utanför min kammare

Självklart ser även jag problem med nuvarande politik, men kritiken bör stå i relativ jämförelse till alternativen. Hur hade det sett ut om USA inte fått sätta egna tullar? Om landet fortsatt agera världspolis? Om skattesatser fortsatt öka för att subventionera insatser motsatt folkets önskan? Osv

Om det krävs ökat tryck på tex Kina och Ryssland, varför kommer då inte detta från Sverige? Från övriga Europa? Varför anses det på något sätt självklart att just USA ska axla den rollen?

Om en part lägger tullavgifter på någonting kommer allt som innehåller den typen av komponenter påverkas.

Lägger USA avgifter på kinesiska komponenter blir det viktigt för Kina att sälja på andra marknader och det drabbar de som inte haft lika mycket kinesiska konkurrenter tidigare.
Ska man investera i produktion behöver man vara säker på att marknaden finns kvar när man har byggt upp fabriken. Med tullsatser som ändras från dag till dag blir investeringar senarelagda för att man inte vet vad som gäller framgent.

Säkerhetsmässigt tycker jag att Trumps hattande med vad Ukraina ska få för stöd och inte har slagit över lite väl mycket till rysk fördel. Det är bara att studera senaste dagarnas variation kring den påstådda attacken mot Putin. Hans grundinställning är att Putin är den som talar sanning. Lustigt nog ändrade han sig efter att CIA sagt emot.

Jag har sysslat med global handel och investeringar i infrastruktur på ledningsnivå, inkl i USA och Kina, i många år, så jag förstår hur det fungerar. Frågan är hur det drabbar just dig eller andra anställda i Sverige.

Att Sverige ställt om från tillverkningsindustri till serviceindustri är uppenbart. Att det gör landet och lokala företag mer beroende av andra länder i leverantörs- och kund-leden är också uppenbart. Det betyder dock inte att andra länder förväntas hålla tullar stabila i all evighet - detta är helt enkelt något man bör ha tagit med i sin riskanalys och något man får justera för.

Jag har sysslat med global handel och investeringar i infrastruktur på ledningsnivå, inkl i USA och Kina, i många år, så jag förstår hur det fungerar. Frågan är hur det drabbar just dig eller andra anställda i Sverige.

Att Sverige ställt om från tillverkningsindustri till serviceindustri är uppenbart. Att det gör landet och lokala företag mer beroende av andra länder i leverantörs- och kund-leden är också uppenbart. Det betyder dock inte att andra länder förväntas hålla tullar stabila i all evighet - detta är helt enkelt något man bör ha tagit med i sin riskanalys och något man får justera för.
Jag har svarat hur det drabbar mig. Du svarade på det inlägget.
Jag arbetar med distribution av elektroniska komponenter och produkter och har fått problem med att vissa kunder vill undvika amerikanska produkter och att andra produkter drabbas på andra sätt.

Mina kunder drabbas eftersom de inte vet vad som gäller när det är slumpvis justeringar av tullar och andra importregler och det drabbar mig genom minskad försäljning.
Hela världen har förhandlat regler över långa perioder och inte baserat på något puckos uppfattning om vad handelsbalans innebär.

Vad som händer globalt när RFK får spridning av olika virus återstår att se. Förhoppningsvis slipper jag drabbas i närtid.

Jag har svarat hur det drabbar mig. Du svarade på det inlägget.
Jag arbetar med distribution av elektroniska komponenter och produkter och har fått problem med att vissa kunder vill undvika amerikanska produkter och att andra produkter drabbas på andra sätt.

Mina kunder drabbas eftersom de inte vet vad som gäller när det är slumpvis justeringar av tullar och andra importregler och det drabbar mig genom minskad försäljning.
Hela världen har förhandlat regler över långa perioder och inte baserat på något puckos uppfattning om vad handelsbalans innebär.

Vad som händer globalt när RFK får spridning av olika virus återstår att se. Förhoppningsvis slipper jag drabbas i närtid.

Okej, du äger alltså företaget. Efterfrågan ändras ständigt inom många områden och är extra volatil inom elektronikindustrin pga de korta produktcyklerna, så detta borde du vara van vid.

Att det gör det svårare för företag i tredje land försvarar fortfarande inte en position där USA inte får sätta sina egna tullsatser. Sverige sätter tex tullar gentemot EU - hur kan det vara OK i så fall?

Okej, du äger alltså företaget. Efterfrågan ändras ständigt inom många områden och är extra volatil inom elektronikindustrin pga de korta produktcyklerna, så detta borde du vara van vid.

Att det gör det svårare för företag i tredje land försvarar fortfarande inte en position där USA inte får sätta sina egna tullsatser. Sverige sätter tex tullar gentemot EU - hur kan det vara OK i så fall?
Nä, jag äger inte företaget, men har givetvis lön som påverkas av vad jag gör.
Har Sverige tullar gentemot EU? Det var en nyhet för mig.

Det stora problemet är inte tullarna utan att det kommer olika besked om dem med kort varsel. Under den tid det tar att frakta en container över Atlanten kan det ändras flera gånger.
Annars tycker jag att det Reagan sa om tullar 1987 stämmer rätt bra. Det brukar främst drabba en själv över tid.

Det stora problemet är inte tullarna utan att det kommer olika besked om dem med kort varsel. Under den tid det tar att frakta en container över Atlanten kan det ändras flera gånger.
Annars tycker jag att det Reagan sa om tullar 1987 stämmer rätt bra. Det brukar främst drabba en själv över tid.

Man har valt att kalla det punktskatt och dessa tillämpas även på import från EU-land. Hur ställer ni er till dessa?

Njae, jag är ju här och läser, så det får nog tolkas som att jag är utanför min kammare

Självklart ser även jag problem med nuvarande politik, men kritiken bör stå i relativ jämförelse till alternativen. Hur hade det sett ut om USA inte fått sätta egna tullar? Om landet fortsatt agera världspolis? Om skattesatser fortsatt öka för att subventionera insatser motsatt folkets önskan? Osv

Om det krävs ökat tryck på tex Kina och Ryssland, varför kommer då inte detta från Sverige? Från övriga Europa? Varför anses det på något sätt självklart att just USA ska axla den rollen?
Haha, sant! 👍

Jag vet inte om man kan försvara dåligt politik med mer/annan dåligt politik?
Just det här med världspolis tror jag är ett av skälen till att man blivit "the world greatest country" till att börja med och inte något som hållit USA tillbaka.

Jag tror vi alla tillsammans behöver axla den rollen.
Och en massa andra roller som vi tidigare axlat tillsammans.
Nu vet jag inte om det finns något "tillsammans"alls längre vilket jag som sagt tror är dåligt för alla liberala demokratier.
Ensam är inte stark ensam är bara ensam.

Om usa sänkt övriga skatter samtidigt som han höjt tullarna så att nettot blir noll för medelamerikanen så förlorar ju inte de amerikanska konsumenterna något. Samtidigt som han styr över konsumtionen till amerikanskt producerat.

Resten av världen har ju varit så rädda att dom inte vågat möta tullkriget, och därmed står resten av världen som förlorare när vi tappar försäljning till USA utan att vi tar till de motåtgärder som kunde ha jämnat ut det även för oss.

Då har New York's nya borgmästare Zoran Mamdani svurits in på en Koran.
Jag gissar att han får det svårt att få igenom sin politik trots att han och gubb-sur verkade komma alldeles utmärkt överens.
"Proof is in the puddin'."

Då har New York's nya borgmästare Zoran Mamdani svurits in på en Koran.
Jag gissar att han får det svårt att få igenom sin politik trots att han och gubb-sur verkade komma alldeles utmärkt överens.
"Proof is in the puddin'."
Vad jag har läst så har de inte alls särskilt mycket gemensamt så på vilket sätt menar du att han och Trump kommit utmärkt överens? :va

Vad jag har läst så har de inte alls särskilt mycket gemensamt så på vilket sätt menar du att han och Trump kommit utmärkt överens? :va
När de hade ett möte i vita huset uppträdde de, eller ja främst Trump, som om de var bästa kompisar förevigt. Men det går nog över

Hihi, den var skoj! :hihi

Om usa sänkt övriga skatter samtidigt som han höjt tullarna så att nettot blir noll för medelamerikanen så förlorar ju inte de amerikanska konsumenterna något. Samtidigt som han styr över konsumtionen till amerikanskt producerat.

Resten av världen har ju varit så rädda att dom inte vågat möta tullkriget, och därmed står resten av världen som förlorare när vi tappar försäljning till USA utan att vi tar till de motåtgärder som kunde ha jämnat ut det även för oss.
Problemet i den Amerikanska ekonomin är väl snarare en skenande statsskuld, som gör att en väldigt stor del av skatteintäkterna går till räntor för "gamla synder". Något inte jag hade velat sätta mina skattepengar på.
USA är ju knappast ensamma där, man de är ganska extrema.

För egen del så borde vi satsat mycket mer på en ekonomi som klarar av att bära sig själv, utan att nödvändigtvis vara isolerande. ÄVEN OM DET KOSTAR. Och det är ju just den sista punkten som är ett problem där, man blundar gärna för mycket eventuella långsiktiga problem om man kan spara lite nu.
Samma anledning till att man lånar till en kortsiktig politisk vinst som nästa mandat för betala av på...

Angående världspolis så kan ju jag tycka att det är allas ansvar och intresse att motverka att gangsters sitter på kärnvapen, men jag är ju lite blödig på så vis.

Problemet i den Amerikanska ekonomin är väl snarare en skenande statsskuld, som gör att en väldigt stor del av skatteintäkterna går till räntor för "gamla synder". Något inte jag hade velat sätta mina skattepengar på.
USA är ju knappast ensamma där, man de är ganska extrema.

För egen del så borde vi satsat mycket mer på en ekonomi som klarar av att bära sig själv, utan att nödvändigtvis vara isolerande. ÄVEN OM DET KOSTAR. Och det är ju just den sista punkten som är ett problem där, man blundar gärna för mycket eventuella långsiktiga problem om man kan spara lite nu.
Samma anledning till att man lånar till en kortsiktig politisk vinst som nästa mandat för betala av på...

Angående världspolis så kan ju jag tycka att det är allas ansvar och intresse att motverka att gangsters sitter på kärnvapen, men jag är ju lite blödig på så vis.

Men om Trump lyckas styra över till mer amerikanskt producerat så blir det ju mer pengar i landet för att betala av den där skulden.

Egentligen ser jag inte riktigt varför du citerar mig med nåt av det där. Jag tycker inte att nåt av det egentligen har någon relevant koppling till mitt inlägg.

MTG håller inte direkt igen på kritiken i sina YT-avsnitt. :skrämd
Visst, lite "sviken fru" över henne men ändå intressant att höra från en som var mitt i centrum ett antal år.
Hon säger bla att hon inte ångrat att hon stöttat honom men att han nu har "turned into the person his enemies always said he was".
Ganska bra beskrivet över skillnaden på gubb-sur 1.0 och 2.0.

*/ ?>
Back