Ska man vara orolig för Ryssland?

Söker man på namnet på facebook så dyker det upp ett gäng personer med det efternamnet. Första svenskspråkiga för mig (andra totalt) verkar inte gilla Ukraina, EU eller USA och tycka att folk är orättvisa mot Ryssland och hyllar dess erövringar/"befrielser" i Ukraina. Finns även bild på en kvinna som inte är helt olik kvinnan på hans avatar här ("bild på käringa") samt bilder på motorcyklar. Utan att på något sätt veta skulle jag gissa att det är han som avses.

Vad har hänt nu då?

Dom fortsätter kriga tror jag :sissy Hur fan är det möjligt? Helt galet :dummer

Förstår inte varför männen tvingas kriga men inte kvinnorna? Tror dom inte på jämställdhet i Ukraina? :va

Förstår inte varför männen tvingas kriga men inte kvinnorna? Tror dom inte på jämställdhet i Ukraina? :va
Så är det i väldigt många länder som tror på jämlikhet

Man har (liksom i Sverige och många andra länder) inte tidigare utbildat kvinnor, så det finns få färdigutbildade kvinnor att ta av, men många kvinnor strider dock frivilligt för Ukraina.

Sen finns det aspekten att kvinnor ska vara hemma och ta hand om barn/gamla/skadade, jobba i industri och på så sätt bidra till att livet går runt i landet.

Traditionellt är det många kvinnor som jobbar inom sådant som måste fungera även i krig, vård/skola/omsorg, plus att försvarsindustrin behöver arbetare och om männen redan är utbildade soldater är det bättre att dom åker till fronten och att kvinnor sitter och bygger drönare/knyter nät

Man har (liksom i Sverige och många andra länder) inte tidigare utbildat kvinnor, så det finns få färdigutbildade kvinnor att ta av, men många kvinnor strider dock frivilligt för Ukraina.

Sen finns det aspekten att kvinnor ska vara hemma och ta hand om barn/gamla/skadade, jobba i industri och på så sätt bidra till att livet går runt i landet.

Traditionellt är det många kvinnor som jobbar inom sådant som måste fungera även i krig, vård/skola/omsorg, plus att försvarsindustrin behöver arbetare och om männen redan är utbildade soldater är det bättre att dom åker till fronten och att kvinnor sitter och bygger drönare/knyter nät

Satan va snabb du va GuWen :yoparty

Mjo, det du säger har jag inga större invändningar mot :tummenupp

Tror tyvärr att majoriteten av våra politiker och "ledare" hade kallat dina uttalande för sexistiska mansgrisfasoner :crash Varför ska kvinnor bygga drönarna istället för att strida vid fronten? Kvinnor är väl lika kapabla som män? Det där är typ den ironiska poängen första inläggen siktade på :kulspruta

Jag vet faktiskt inte hur högt jag skulle hänga utbildning i julgranen vad gäller krig. Viktigt? Visst. Avgörande? Tveksamt :va

Jag tror det viktigaste vi här måste lära oss vad gäller krig är att hantera egna förluster. Klarar man inte av det är man extremt jättekörd när första drönaren eller missilen får fullträff :tungan

Uppenbarligen hanterar både ryssland och ukraina egna förluster tämligen väl, problemet är att det finns alltid fler ryssar, både Karl och Adolf lärde sig den hårda vägen :fakta

Tror tyvärr att majoriteten av våra politiker och "ledare" hade kallat dina uttalande för sexistiska mansgrisfasoner :crash Varför ska kvinnor bygga drönarna istället för att strida vid fronten? Kvinnor är väl lika kapabla som män? Det där är typ den ironiska poängen första inläggen siktade på :kulspruta

Jag vet faktiskt inte hur högt jag skulle hänga utbildning i julgranen vad gäller krig. Viktigt? Visst. Avgörande? Tveksamt :va

Dom får kalla mig vad dom vill, mellan 1901 och 2010 var värnplikt obligatorisk för män och frivillig för tjejer, vilket leder till att vi har något fler utbildade män att kalla in i händelse av krig

Det var ett beslut av våra politiker och ledare att det skulle vara så.

Sedan återinförde vi värnpliktsutbilning 2017 igen, och då beslutades att det skulle gälla båda könen.

Vi gick från 25-30 000 mestadels män per år när jag gjorde lumpen, till 6-7000 både män och kvinnor per år nuförtiden.

Det lär dröja innan det blir 50/50

Som vanligt med den så kallade jämlikheten alltså. Bara viktigt att det är lika där det gynnar kvinnor.

Som vanligt med den så kallade jämlikheten alltså. Bara viktigt att det är lika där det gynnar kvinnor.

Det var tyvärr inga kvinnor med i dom bortplockade bilderna, otippat va :smasha Tror jag sett ett (?) blötdjur bli sönderslamsat av en drönare och det var en krypskytt om jag inte missminner mig helt, en ukrainsk har jag för mig :va

Detta kanske beror på att kvinnor helt enkelt är betydligt mycket bättre på att undvika drönare än vad män är :hihi Eller så beror det på att kvinnor har väldigt mycket blod kvar att hälla i vågskålen innan dom kan börja mäta sig med männen på frontlinjerna :7peta

Det är faktiskt enlig mig ett systemhotande samhällsproblem, även inrikespolitiskt. Jag är dock kluven inför huruvida problemet kan kokas ner till kvinnor specifikt eller om man ska måla med bredare penslel över hela västvärlden/feminism. Det jag syftar på är bristande förståelse vad gäller våld och våldsutövning. Det är relativt ovanligt nuförtiden men visst stöter man ibland på folk som förstår sig på vad våld är och hur det funkar. Dom jag stött på som förstår hur våld funkar har aldrig varit fittbärare :fakta

Dom fortsätter kriga tror jag :sissy Hur fan är det möjligt? Helt galet :dummer

Var det inte du som blev permanent bannad?

Var det inte du som blev permanent bannad?

Va? Är Miggen bannad? :va Nä... Nää du de tycker jag inte :tungan

Varför skulle man banna SHs mest populära och älskade skribent genom tiderna? :hihi Miggen är som solen, vinden och natten. Oberörbar, ofrånkomlig, tidskritisk :fakta

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back