Ska man vara orolig för Ryssland?

Kaliningrad var ju en gammal vikingstad en gång i tiden med, så om vi verkligen vill kan ju även vi i Sverige göra anspråk på skithålan.
Lite som med allt runt Östersjön... :hihi
Hade ju varit lite häftigt med en svensk exklav och flottbas där.

Mest troligt är väl att om Ryssland startar något med Nato är att Königsberg blir en Natobas utan landsflagg.

Kaliningrad var ju en gammal vikingstad en gång i tiden med, så om vi verkligen vill kan ju även vi i Sverige göra anspråk på skithålan.

Mest troligt är väl att om Ryssland startar något med Nato är att Königsberg blir en Natobas utan landsflagg.

Ja, om man leker med tanken att Kungsberg skulle byta ägare så är det nog bäst om det blir ett land som tar det som exklav och inte något av länderna som har gräns mot i dagsläget.
Och är då det landet NATO anslutet så lär det bli en militärbas där, det är ju inget fel på läget.

Men då är man tillbaka till hur man tar över ett befintligt land med en befolkning som delvis har lojalitet med ryzzland/sovjetunionen.

Då har vi även rätt till delar av norra Tyskland, hela Finland och delar av Baltikum. Om vi ska tillbaka till stormaktstidens Sverige och vad vi en gång ägde.

Det är bara i Sverige som landet har kallats Vitryssland, i resten av världen har det hetat Belarus hela tiden.

Skitsnack…! Alla vet vad en white russian är. Däremot har ingen hört talas om en vit ryss. Det är liksom inte kompatibelt med världens mest alkoholiserade befolkning.

Ja, om man leker med tanken att Kungsberg skulle byta ägare så är det nog bäst om det blir ett land som tar det som exklav och inte något av länderna som har gräns mot i dagsläget.
Och är då det landet NATO anslutet så lär det bli en militärbas där, det är ju inget fel på läget.

Men då är man tillbaka till hur man tar över ett befintligt land med en befolkning som delvis har lojalitet med ryzzland/sovjetunionen.
Ska man göra det till en Natobas kan man ju göra som Sovjet och flytta på de som råkar vara där. Det går ju till och med att betala lite över marknadsvärde för deras hus, lägenheter eller vad de nu råkar ha.

Det är bara i Sverige som landet har kallats Vitryssland, i resten av världen har det hetat Belarus hela tiden.
Du har delvis rätt då det inte är vanligt att andra länder använder det svenska språket. :fakta

Bela är vit på vitryska vet jag men Rus kan jag inte riktigt översätta men du kan nog hjälpa till där. :krama

Nu har jag kört motorcykel i Finland annars hade jag inte kunnat veta hur de säger Vitryssland på finska. :hej

Du har delvis rätt då det inte är vanligt att andra länder använder det svenska språket. :fakta

Bela är vit på vitryska vet jag men Rus kan jag inte riktigt översätta men du kan nog hjälpa till där. :krama

Nu har jag kört motorcykel i Finland annars hade jag inte kunnat veta hur de säger Vitryssland på finska. :hej

" ”Rus” är i ett område i Östeuropa som i grunden inte är Ryssland. Därför fick namnet Vitryssland en negativ klang för många av befolkningen i Belarus"

"Slutdelen rus syftar på Rutenien. Namnet har syftat på olika territorier i nuvarande Ukraina och Ryssland och började först användas som ortnamn för de östra delarna av Belarus på 1300-talet."

" ”Rus” är i ett område i Östeuropa som i grunden inte är Ryssland. Därför fick namnet Vitryssland en negativ klang för många av befolkningen i Belarus"

"Slutdelen rus syftar på Rutenien. Namnet har syftat på olika territorier i nuvarande Ukraina och Ryssland och började först användas som ortnamn för de östra delarna av Belarus på 1300-talet."
Ryssä fick man inte säga i Finland innan Sovjetunionens fall så det borde alltså vara bättre att inte säga Belarus precis som i Finland. :tummenupp

1728845437357.png

För att de har en sinnessjuk ledare som får ribba av sina patetiska stormaktsdrömmar.

Han har ju gjort luddiga uttalanden om att varken Ukraina eller baltstaterna har rätt att existera och även något svammel om att det egentligen är de gamla Sovjet-gränserna som gäller. Sedan är han ju uppenbart influerad av gamla tiders tsar, så det är nog bara en tidsfråga innan Finland måste annekteras för att ha en buffert som skyddar St Petersburg…

Jo, men är väll inte så jeffla dement ändå att han angriper ett NATO-land?

Jo, men är väll inte så jeffla dement ändå att han angriper ett NATO-land?
Det beror väl på hur man värderar "angriper" men jag tycker iaf att om man betalar för sabotage, lönnmord och annat i syfte att påverka militärindustrin inom ett annat lands gränser så angripet man dem.
Sedan hade han nog varit mer sugen på en mer regelrätt invasion om det bara tagit en vecka att ta Ukraina som han tänkte sig.

Självklart. Ordet ruser kommer från beteckningen på de vikingar som färdades i österled. Beteckningen anses ha en koppling till området Roslagen.

Väldigt var russofobin florerar i den här spalten. Om man diskuterade andra folkslag eller raser i de termerna skulle "Sporthoj" bli nedstängt och polisanmält omgående.
Ryssar måste helt enkelt vara en annan art än resten av jordens befolkning. Lite som zigenare förr i tiden. De stjäl, de är lömska och opålitliga, de mördar och våldtar. Fega, destruktiva och allmänt obehagliga. Usch.

Väldigt var russofobin florerar i den här spalten. Om man diskuterade andra folkslag eller raser i de termerna skulle "Sporthoj" bli nedstängt och polisanmält omgående.
Ryssar måste helt enkelt vara en annan art än resten av jordens befolkning. Lite som zigenare förr i tiden. De stjäl, de är lömska och opålitliga, de mördar och våldtar. Fega, destruktiva och allmänt obehagliga. Usch.
Hur vet man att någon har slut på
argument?

saker som ”fobisk” och tydliga markörer för rasistkortet(TM) börjar dyka upp.

Ryss är ingen ras, det är en ideologisk inställning: tror sig vara förmer, andra är lydstater.

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back