Alatalo
The Build Quality Police
Nä där hade jag faktiskt fel. Så jag raderade mitt inlägg.
Att du försöker smutskasta en finsk nationalidol utan några som helst kunskaper säger allt om dig. Ta dina ryska fyllbyggen och flytta till Moskva, tack.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nä där hade jag faktiskt fel. Så jag raderade mitt inlägg.
Skönt att höra en äkta åsikt för en gångs skull. Sånt respekterar jag.Bara ett tvättäkta rysstroll eller en betald putinist försöker vrida detta till att vara Finlands fel.
Att du försöker smutskasta en finsk nationalidol utan några som helst kunskaper säger allt om dig. Ta dina ryska fyllbyggen och flytta till Moskva, tack.
^ ^ ^ DETTA ^ ^ ^
Oavsett vilken ryssvänlig åsikt någons styvfar från Karelen torgför så är den åsikten knappast den åsikt som gäller bland övriga kareler eller finnar i allmänhet...
Min farmors släkt kommer från Karelen så jag har liksom fått höra ett och annat genom åren. Om en underbar barndom i ett bördigt landskap. Om den politiska upptrappningen. Om konspiratoriska kommunistgubbar som smög runt och lobbade för att Karelen skulle ansluta sig till Sovjetunionen. Om sovjetiska styrkor som började med att anfalla civila mål långt före militära mål. Om att tvingas nödslakta hela bondgårdens djur under natten och att snabbt fly morgonen efter. Om sovjetiska "soldater" som inte kunde hålla sig från att hoppa på försvarslösa flickor. Likt de opålitliga untermensch som kosacker / sovjeter / ryssar alltid har varit och fortfarande är.
Bara ett tvättäkta rysstroll eller en betald putinist försöker vrida detta till att vara Finlands fel.
Finland blev straffade i Paris-freden -47 för sitt agerande under WWII. Finland deporterade judar till Tyskland och en massa annat otrevligt som finnarna idag inte vill prata om.Man brukar ju inte anfalla andra länder om man är mån om sin egen befolkning ...
Tyskarna var inte omtyckta, de var ett nödvändigt ont, källa på det?
Min morfar, som plockades upp av tyskarna efter att deras båt bombats sönder vid fronten nån gång i slutet av 39 ...
"I norr hade även Finlands armé nått landets gamla gräns med Sovjetunionen som den låg före vinterkriget men den finska regeringen ville inte delta i vidare anfall då man ansåg sig ha uppnått sina mål med kriget i att återta territorium man tidigare hade förlorat till Sovjet plus ytterligare områden i ryska Östkarelen så att en fördelaktig försvarslinje kunde upprättas norr om Svir, varefter deras offensiv slutgiltigt avslutades av Mannerheim den 31 augusti.[8].[9][10] Istället stannade finska trupper cirka 20 km norr om Leningrad och upprätthöll en blockad på Karelska näset med lågintensiv och sporadisk artillerield."
Direkt citat ur artikeln du själv länkade till ...
Citatet du nämner är ut ett sovjetiskt perspektiv, tror knappast att din styvfar sympatiserar med de ...
Det står ju även stort och tydligt i samma artikel att även Ryssland medgav 1994 att de var aggressorerna i detta krig ...
Så lösningen enligt dig skulle ha varit att ge bort landområden åt en aggressiv stat?
Jag som finländare skulle starkt uppskatta att du slutar av med att förvränga vår historia. Den är väldokumenterad och inte vacker alls i många fall. Även jag har helt säkert flera släktingar som gjort saker i krigets namn som ingen av dem (av de som kom hem) är stolt över, men kriget var ett försvarskrig, de gjorde sitt bästa och tog alla möjligheter (även om man bäddade sängen tillsammans med icke önskvärda personer) för att säkra ett fritt Finland i framtiden.
Jag blandade ihop honom med Lauri Törni och erkände missen.
Personliga påhopp kan du lägga ner omedelbart.
Det var Jeltsin som gjorde . Den största katastrofen någonsin som gjorde allt som amerikanarna sa till honom i stort. Han lät USA genomföra sin "chockterapi" vilket gynnade några få ryssar och några amerikanare och lämnade resten av befolkningen i ett totalt kaos..... Gorbachev som första president erkände några år tidigare att Sovjet utfört Katyn-massakern. Vilket det troligtvis inte fanns någon sanning bakom. Tyskarna var i den delen av Ryssland då och tom Goebbles konstaterade att man hittat tysk ammunition i massgravarna. Han tyckte att man måste utforska hur den hamnat där...... Och han tyckte också att man måste hålla hemligt att det var tysk ammunition i gravarna. Ryssarna/Sovjet hade ingen orsak att mörda polska officerare. Man krigade inte mot Polen. Vilket däremot tyskarna gjorde. Det här var under den tiden som nazzarna mest hela tiden ägnade sig åt liknande typer av massaker. Det skedde i Ryssland, Polen, Ukraina etc...... TUSENTALS blev uppställda och skjutna......Det står ju även stort och tydligt i samma artikel att även Ryssland medgav 1994 att de var aggressorerna i detta krig ...
Så lösningen enligt dig skulle ha varit att ge bort landområden åt en aggressiv stat?
Ryssarna förlorade 28 miljoner människor under WWII för att bekämpa nazismen och för att försvara sitt lands frihet. Är det ok för dig att förolämpa dessa människor? Någon ovan konstaterade att dom var "untermench"...... Ok?Men du får gladeligen fortsätta med förolämpningar mot alla som gav sitt liv för sitt lands frihet…?
Ett tips - googla ”oprovocerad invasion”, ”faktaresistens” och ”avvika från ämnet”. Eller bara ”rysstroll”.
Ja, vilken arrogans av Finland att ha sin gräns så nära Ryssland. Det borde de straffas för. Att de bara vågade ha den där....Finska gränsen låg för nära St Petersburg
Så du säger att inte ens när vi har sanningen i backspegeln att det var en obefogad oro?Ja, vilken arrogans av Finland att ha sin gräns så nära Ryssland. Det borde de straffas för. Att de bara vågade ha den där....
![]()
Så du ser inte några problem med att använda ett gammal nazistuttryck.....? Du tar Hitler och hans uttryck i försvar och nyttjar dom nu så här retroaktivt?Och du fortsätter gladeligen att friskt blanda in saker som inte har med det ursprungliga ämnet att göra…
Nåväl, jag tror inte att 28 miljoner ryssar gick åt enbart till att ”bekämpa nazism” eller ”försvara sitt land”. De hade fler anledningar än så. T.ex. att HELT OPROVOCERAT invadera ett fredligt och näst intill obeväpnat grannland för att skaffa sig mer mark och naturtillgångar och förbättra sitt militärstrategiska läge. Ganska långt ifrån ”bekämpa nazism” och ”försvara sitt land”, eller…?
Och ja - UNTERMENSCH är ett synnerligen väl valt ord när man beskriver ryska och sovjetiska armeers härjningar. Mängder med dokumentation antyder ett stort fokus på civila hellre än militära mål och dessutom mängder med barbariska övergrepp mot kvinnor och barn. Oavsett om man studerar saker som hände för flera hundra år sedan, under finska vinterkriget eller det som nu sker i Ukraina.
Så oavsett vad man tycker om en liten mustaschprydd man från Linz så hade han i alla fall rätt om en sak - moskoviter beter sig sannerligen som UNTERMENSCH så fort de drar ut i krig.
Finnarna använde symbolen innan nazisterna. Det är gott om länder i asien som fortfarande använder symbolen med. Jag tycker personligen att det är synd att en symbol som stals av nazisterna fortsätter vara stulen av dem. Den borde ges tillbaka sin ursprungsbetydelse, och ta ytterligare lite åska och dunder från nazisterna.Så du ser inte några problem med att använda ett gammal nazistuttryck.....? Du tar Hitler och hans uttryck i försvar och nyttjar dom nu så här retroaktivt?
Här har du nåt annat att ta ställning till......
![]()
Finland's air force quietly drops swastika symbol
The force, which has been using a swastika in its emblem since 1918, said it had caused misunderstandings.www.bbc.com
I princip alla länder som vart inblandade i WWII har tagit avstånd från svastikan och inte använt den sedan mitten av 40-talet oavsett att den inte hade koppling till Hitler ursprungligen. Med ett undantag. Finska flygvapnet. Som fasade ut den lite anonymt för bara några få år sedan....... Finland fick ett flygplan med svastikan på av svenske greve Eric von Rosen. Släkt med Herman Göring. von Rosen blev senare en av dom svenska aktiva nazisterna....... Svastikan är totalförbjuden i Tyskland och inget land som var med i WWII har använt den...... Men finska flygvapnet har valt att ha kvar den fram tills helt nyligen. Konstigt?
Hur skulle Herr Hell beskriva händelserna i Ungern 1956?
Så du ser inte några problem med att använda ett gammal nazistuttryck.....?
Finnarna använde symbolen innan nazisterna. Det är gott om länder i asien som fortfarande använder symbolen med. Jag tycker personligen att det är synd att en symbol som stals av nazisterna fortsätter vara stulen av dem. Den borde ges tillbaka sin ursprungsbetydelse, och ta ytterligare lite åska och dunder från nazisterna.
I EN EGEN TRÅD!!!Hur skulle Herr Hell beskriva händelserna i Ungern 1956?

|
|
Publikrekord under World Ducati Week
Ducati slog publikrekord un... |
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!