Ska man vara orolig för Ryssland?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Uttrycket UNTERMENSCH har förekommit före, under och efter nazismen. Att en nazist på ett träffsäkert sätt använder just detta uttryck för att beskriva de moskoviter han genomskådat betyder inte att uttrycket är diskvalificerat för all framtid. Eller ska vi slopa en massa uttryck inom fordonsbranschen och kanske DIN-normen också, som ju växt till under synnerligen nazistiskt ledarskap...? Eller stora delar av den moderna medicinska forskningen, som ju också grundades under nazismen...?

Och tvivlar man angående kopplingen mellan UNTERMENSCH och moskoviter så räcker det ju med att titta på ett fåtal av de tusentals ryska dashcamvideos som finns på youtube. Efter tre-fyra stycken fattar de flesta att något inte står rätt till med impulskontroll, konsekvenstänk och allmän intelligens hos stora delar av befolkningen öster om Ladoga. Så ja - UNTERMENSCH är ett synnerligen väl valt uttryck. Oavsett vem som använde det först.

Detta är fortfarande ett ämne som ligger långt ifrån ditt ursprungliga svammel om att Finland på något sätt får skylla sig själva för att de blev indragna i andra världskriget. Som flera påpekat - precis ingenting i historien antyder något annat än att ett stort och militärt starkt Sovjetunionen helt oprovocerat invaderade ett mindre och militärt svagare Finland, enbart för att vinna mark och strategiskt läge. Inget annat. Finland har mycket riktigt gjort saker som de inte vill stoltsera med. Men du verkar ha bestämt dig för att fullständigt ignorera det faktum att dessa saker hände långt senare, långt efter den sovjetiska invasionen. Och vem vet om dessa saker ens hade inträffat om det inte hade varit för den sovjetiska invasionen...?

Att du har en styvfar från Karelen med åsikter som avviker från gängse uppfattning i resten av Karelen, Finland och världen (minus Ryssland) betyder inte ett skvatt. Var han rent av en av de uppviglande kommunistgubbar som min farmor och hennes systrar berättade om...? Flydde han rent av Karelen eller Finland för att rädda sitt eget liv, men inte från Röda Armen...?

Nä, lägg ner ditt patetiska skitsnack. Enbart ett övertygat rysstroll, en nyttig idiot eller någon som står på Kremls lönelista torgför uppenbart historieförfalskade teorier om att "Finland får skylla sig själva". Sådana troll som torgför teorier om att Ukraina och baltländerna egentligen inte har någon rätt att existera...och kanske inte Finland heller...
Ingenting av det du hävdar att jag tycker där på slutet stämmer över huvudet taget inte. Jag tycker bara att Finland faktiskt valde fel där under WWII. Och Paris-freden -47 säger samma. Annars tycker jag att Finland är ett fantastiskt land.

Och Baltländerna och Ukraina ska existera. Definitivt. Det tycker för övrigt Ryssland också men samtidigt skyddar man sin egen befolkning som utgör 70 % av Donbass befolkning. Och, Nej, "untermench" är ett synnerligen olämpligt uttryck att använda. Det var för övrigt KKK som började använda uttrycket fast på engelska och mot mörkhyade. Och sen kom nazzarna...... Du bör nog/förhoppningsvis vara hyfsat ensam om att tycka att det är ett ok uttryck att använda.




 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
geva kan skapa en egen tråd.
Visst skulle jag kunna skapa en tråd som heter ”Hell förklarar varför Ryssland/Sovjet kvävde Ungern 1956” men det är lika relevant här som bl.a diskussionen om Finland.
Ryssar är alltid ryssar, det vet alla som har besökt ett land bakom järnridån.
Men kanske de längtar tillbaka igen? 🤔
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Visst skulle jag kunna skapa en tråd som heter ”Hell förklarar varför Ryssland/Sovjet kvävde Ungern 1956” men det är lika relevant här som bl.a diskussionen om Finland.
Ryssar är alltid ryssar, det vet alla som har besökt ett land bakom järnridån.
Men kanske de längtar tillbaka igen?

Har du besökt ett land bakom järnridån? Vilket och när i så fall…..
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det där är en komplett omöjlig mening. Jag tror du skriver i affekt.

"Ingenting" och "inte" tar ju rimligtvis ut varandra, så jag tolkar det som att han erkänner sin fulla lojalitet till Vladde. Ungefär så som två minus inom matematiken blir ett plus, eller så som två idioter på ett internetforum blir ett geni.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Godmiddag gott folk, jag har gått och blivit moderator i OT, om någon har stora problem med mig kan ni alltid prata med Swedie om det.
Men jag ska försöka hålla mig i skinnet härikring fortsättningsvis, och om någon känner sig orättvist behandlad är det bara att säga till. Ni är precis lika välkomna som vanligt att kalla mig idiot antingen publikt eller i PM som vanligt. :hihi

Flagga gärna saker ni inte tycker hör hemma i gängse trådar så ska jag försöka hålla någon sorts ordning, annars kommer ni antagligen inte se mig göra värst mycket förutom att säga att ni får lugna ner er.

Så, sköt er i tråden så vi kan ha den öppen fortsättningsvis. Vill ni prata om Kina, USA, Israel, Iran eller annat så har vi redan trådar om det, och vill ni skrika på varandra kan ni alltid göra det i PM eller starta en ny tråd där ni förklarar för varandra varför ni båda har fel.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
😏 .. intressant hur trådar spårar ibland. Hur som helst roligt att se att vi kan fortsätta att *diskutera* ämnet.

Notera att krig, vare sig det händer 1939-1945, 1946-1954 eller 1991 .. så är det vi, alltså människor som krigar.

Fysiskt och psykiskt, även IQ-mässigt är vi på samma nivå idag som redan under stenåldern, dvs en stenåldersmänniska skulle lära sig hantera en iphone lika snabbt och lätt som du och jag.

Vi har alltid kallat varandra slagord och 'namn', kolla på Hammarby och Djurgården, dom hatar varandra. Även AIK ligger kallt om hjärtat på min jobbkollega, vet jag. Om han kom undan med det vore han grymmare mot djurgårdarna än jag var mot grodor i mina tidiga år som nyfiken anatomiker.

Vi hejar på olika lag beroende av vad som gagnar oss, eller var vi kommer från, och vi smutskastar gärna motståndarna på olika raffinerade sätt i mer eller mindre intellektuell kommunikation.

Min mamma och jag brukade sitta på vattenbrunnen och blicka ut över åkrarna i skymningen utanför hennes barndomsgård på landet i Tjeckien. Hon berättade för mig om kriget, om Hitler och tyskarna, om Stalin och ryssarna. Ryssarna sågs av dom flesta som befriare, men ofta hörde jag diskussioner som ".. ifall det inte vore bättre under Hitler".

Tjeckerna är kluriga jävlar, dom var väl på rysslands sida då i princip hela europa var emot tyskland. Men när ryssarna tog prag 1968, under protester, ändrades inställningen hos många. Ena laget var poppis under en period, sen vände man. Några av dom mest entusiastiska 'nazister' finner man idag just i Tjeckien och Polen. Men eftersom tjecker av naturen är ett mestadels fredligt folk håller dom sin ideologi på teoretisk nivå, till skillnad från andra folk.

Jag vill ta som exempel Wernher von Braun. En tysk forskare och nyfiken ingenjör, långt mycket mer nyfiken än jag orkar vara. Först jobbade han åt tyskarna, men efter kriget emigrerade han till USA där han kunde fortsätta utveckla sina raketer. Vi hatar inte honom, han gjorde det han var bra på i sitt ursprungsland, och senare i vad som då var motståndarlandet.

Kaffet är slut nu och jag kanske sätter på mer. Min poäng hur som helst är att jag inte är "orolig för Ryssland", jag är nog mest orolig för människan, mig själv inkluderad, då jag faktiskt inte vet vad jag är kapabel att göra under vansinniga omständigheter. Så ta hand om varandra, framhäv inte dom negativa egenskaperna, ta istället vara på varandras positiva och försök harmonisera med varandra, då blir det bara bra rockenroll.
 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Har du besökt ett land bakom järnridån? Vilket och när i så fall…..
Jodå, en hel del gånger, mest på 80-talet, DDR, Tjeckien och Ungern. Även forna Jugoslavien, men där kändes till inte lika älendigt.
Verkligen spännande upplevelser, inte minst när man åkte mellan öst och västtyskland… Från färg till grått ungefär.
Fick böter i DDR för vi missade en avtagsväg och därmed råkade lämna ”Transitvägen”. Och istället för att få fortsätta söderut mot Dresden tvingades vi lämna landet närmaste vägen, mot Hamburg.
IMG_3343.jpeg

Lite bilder från 80-talet:
Ungern, (min CBR1000 på bilden)
739806202.582360.jpeg
739806498.597743.jpeg

Östtyskland
739806606.915893.jpeg

Så dessa länder ska verkligen vara tacksamma att idag slippa ryssarna!
 
Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag kliver ur den här diskussionen nu. Det är omöjligt att diskutera med någon som avfärdar även väst-källor och upprepar ordet "Whataboutism" som en gammal papegoja...... Tack och adjö.
Äntligen!
Men jag ska läsa ikapp i tråden…du kommer troligen posta massa nya inlägg snart igen tyvärr
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu ska vi inte börja omedelbart, inga direkta personangrepp.
Även om man kanske inte håller med om allt, eller något alls, så är det bra med en avvikande synpunkt i tråden.
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top