Ska man vara orolig för Ryssland?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det varierar en del beroende på vart man är.
Åker du till Turkiet och tröttnar på inkastarna som försöker få in en på restauranger och i butiker så är det ytterst effektivt att säga att man är från Ryssland när dom frågar vart man kommer ifrån. Och har varit så i väldigt många år.
Generellt så har vi Svenskar dåligt anseende framför allt i alperna och en del andra ställen där Ryssar inte varit i några större mängder.
De semesterorter som haft större mängder ryska turister anser istället att det är ryssarna som är hemska.
Snackat med lite folk från orter som blivit ryska resmål, och de tycker väl att tyskar och svenskar är jobbiga med hur de blir aspackade varenda jävla natt, men när ryssarna kom förvandlade de precis allt till skit och deras horribla beteende drev bort de andra turisterna, och med dem pengarna.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Snackat med lite folk från orter som blivit ryska resmål, och de tycker väl att tyskar och svenskar är jobbiga med hur de blir aspackade varenda jävla natt, men när ryssarna kom förvandlade de precis allt till skit och deras horribla beteende drev bort de andra turisterna, och med dem pengarna.
Förr var det alltid tyskar som var illa sedda på turistorter, sen var det dryga norrmän som tog över den rollen. Nu verkar det vara (nyrika) ryssar, i alla fall på vissa resmål. Svenskar är kända för att supa hejdlöst, p g a Systembolaget här hemma. Billig alkohol blir oemotståndligt för oss.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
För 20-25 år sen kändes det som att fulla britter (engelsmän i synnerhet?) i grupp var mest hatade av alla. Men senaste 10 åren har ryssarna tagit över den platsen.

Svenskar var väl mest hatade på 80 och början av 90-talet då vi var "skyddade" av systembolaget och hårda regler på krogen vilket gjorde att vi inte hade vana när vi kom ut, idag känns det mer som vi har anpassat oss till andra västerlänningars beteende. Tyskar har väl haft en förmåga att muta in vad de än hittar, som solstolar, liftköplatser etc men de blir i alla fall inte fulla och slåss på samma sätt som britter och ryssar. Och tidigare svenskar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förr var det alltid tyskar som var illa sedda på turistorter, sen var det dryga norrmän som tog över den rollen. Nu verkar det vara (nyrika) ryssar, i alla fall på vissa resmål. Svenskar är kända för att supa hejdlöst, p g a Systembolaget här hemma. Billig alkohol blir oemotståndligt för oss.
Jag hade en kollega som drev en camping för sådär 20 år sen, och han sa att tyskarna var extremt jobbiga. Tills man sa åt dem, då skötte de sig exemplariskt och utan knussel. Kommer inte ihåg vilka han verkligen hade problem med längre, men det var några andra.
Men visst har svenskar ett ohälsosamt förhållande till spriten, och helgalkoholism är ju ett ganska relevant fenomen här. Istället för att ta en vin till maten, eller ett glas virre innan sängdags så super vi som folk hejdlöst på helgen. Men det verkar ju iaf den senaste generationen bättra på avsevärt.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Det varierar en del beroende på vart man är.
Åker du till Turkiet och tröttnar på inkastarna som försöker få in en på restauranger och i butiker så är det ytterst effektivt att säga att man är från Ryssland när dom frågar vart man kommer ifrån. Och har varit så i väldigt många år.
Generellt så har vi Svenskar dåligt anseende framför allt i alperna och en del andra ställen där Ryssar inte varit i några större mängder.
De semesterorter som haft större mängder ryska turister anser istället att det är ryssarna som är hemska.
Förlåt. Och tack. Jag inser nu att du har rätt. Det finns inga trevliga ryssar, dom är fulla precis hela tiden, allihop har björnar som husdjur och dom äter bäbisar till frukost. Och ingenting har hänt sedan -91 Jag har kommit till insikt..... 🙏


 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
För 20-25 år sen kändes det som att fulla britter (engelsmän i synnerhet?) i grupp var mest hatade av alla. Men senaste 10 åren har ryssarna tagit över den platsen.

Svenskar var väl mest hatade på 80 och början av 90-talet då vi var "skyddade" av systembolaget och hårda regler på krogen vilket gjorde att vi inte hade vana när vi kom ut, idag känns det mer som vi har anpassat oss till andra västerlänningars beteende. Tyskar har väl haft en förmåga att muta in vad de än hittar, som solstolar, liftköplatser etc men de blir i alla fall inte fulla och slåss på samma sätt som britter och ryssar. Och tidigare svenskar.
Tro mig när jag skriver detta....... Ryska ungdomar dricker mindre alkohol idag än vad svenska ungdomar gör......
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Förlåt. Och tack. Jag inser nu att du har rätt. Det finns inga trevliga ryssar, dom är fulla precis hela tiden, allihop har björnar som husdjur och dom äter bäbisar till frukost. Och ingenting har hänt sedan -91 Jag har kommit till insikt..... 🙏


Vem har sagt att alla ryssar är otrevliga eller att alla alltid är fulla.
Nu hittar du på saker.
Jag hävdar bara att det verkar som att på dom semesterorter som är populära för ryssar så verkar dom ha betydligt sämre anseende än Svenskar.
Det betyder inte att alla är otrevliga. Det betyder däremot att tillräckligt många av dom beter sig såpass illa att ryssar som nationalitet får dåligt anseende.

Det är ganska svårt annars att förklara hur det kommer sig att om man avslöjar att man kommer från Sverige eller säger att man kommer från något annat europeiskt land så är dom extremt ihärdiga för att få in en på restaurangen eller butiken men om man säger att man är från Ryssland så blir dom knäpptysta och går tillbaka till sin hörna.

Med den logik du använder så kan ju jag hävda att du påstår att alla ryssar är jättetrevliga och hyvens och att det inte finns en enda ryss som är otrevlig eller har något annat än rent mjöl i påsen.
Och jag antar att det inte är det du påstår. Men jag kan ju såklart ha fel.

Skärp dig lite och försök hålla dig saklig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bläckfiskar har långa armar, de når långt ut i NATO tycks det.
1708423752914.png
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Vem har sagt att alla ryssar är otrevliga eller att alla alltid är fulla.
Nu hittar du på saker.
Jag hävdar bara att det verkar som att på dom semesterorter som är populära för ryssar så verkar dom ha betydligt sämre anseende än Svenskar.
Det betyder inte att alla är otrevliga. Det betyder däremot att tillräckligt många av dom beter sig såpass illa att ryssar som nationalitet får dåligt anseende.

Det är ganska svårt annars att förklara hur det kommer sig att om man avslöjar att man kommer från Sverige eller säger att man kommer från något annat europeiskt land så är dom extremt ihärdiga för att få in en på restaurangen eller butiken men om man säger att man är från Ryssland så blir dom knäpptysta och går tillbaka till sin hörna.

Med den logik du använder så kan ju jag hävda att du påstår att alla ryssar är jättetrevliga och hyvens och att det inte finns en enda ryss som är otrevlig eller har något annat än rent mjöl i påsen.
Och jag antar att det inte är det du påstår. Men jag kan ju såklart ha fel.

Skärp dig lite och försök hålla dig saklig.
Jag har konstaterat att det självklart finns otrevliga ryssar också. Men en majoritet är jättetrevliga. Att du inte förstår ironi är ditt problem......
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Om du kommer ihåg starten till den här diskussionen så är det ju Norges inställning och ambition som ryssarna protesterar emot.
Svalbard tillhör konungariket Norge. Ett ryskt bolag äger en gruva på ön. Detta utnyttjar staten Ryssland genom att flytta fram sina positioner och göra större anspråk än de har rätt till. Det lyfter Norge upp och du svamlar om att Svalbard är ryskt.

Nyen var en svensk bosättning som låg öster om St Petersburg. Jag har varit där. Sverige har aldrig aldrig St Petersburg så där ljuger du. Tyskarna däremot..... Sverige krigade ganska mycket i Ryssland under lite mindre än 100 år. Det var Sverige som var ockupationsmakten. Inte Ryssland. Ryssarna bodde där Nyen låg för 1.000 år sedan och man byggde en befästning där redan på 1200-talet. Tyrgils Knutson härjade runt där på 1300-talet men blev ivägkörd efter ett år. Strax efter det blev han anklagad för förräderi och halshuggen här i Sverige.

Karelen har under dom flesta år tillhört Ryssland. Finland blev inte ett eget land förrän 1917 även om dom fick autonom status och eget parlament efter att ryssarna snodde Finland från Sverige. Om dom inte gjort det hade inte ens Finland existerat som land idag för Sverige hade ALDRIG släppt Finland. Som vi för övrigt behandlade som tredje klassens medborgare under dom år som Finland hörde till Sverige...... Det var dom vita i Finland som ville införliva delar av östra Karelen i det Finska territoriet för att skapa ett Storfinland i samband med inbördeskriget i Finland. Sen gjorde ju Finland bort sig REJÄLT under andra världskriget då dom officiellt stred på Hitlers sida..... Parisfreden 1947 där blev Finland av med mark och fick betala 300,000,000 dollar i dåtidens pengar till Sovjetunionen..... England förklarade officiellt krig mot Finland 1941.

Just 1917och inbördeskriget i Finland...... Sverige och Tyskland stödde dom vita som vann inbördeskriget. Den kopplingen som där och då uppstod mellan Sverige, Finland och Tyskland blev ursprunget till den union som inte avbröts förrän sent 1944 då Finland bytte sida och Sverige slutade kränga järnmalm etc till Hitler. Vi krängde så mycket råvaror, kullager och annat att vi förlängde kriget med flera år. Heja vad bra gjort!! Sverige och Tyskland var även den främsta orsaken till att bolsjevikerna kunde ta över makten i Ryssland under/efter den ryska revolutionen. Utan det hade Ryssland aldrig ens blivit kommunistiskt. Vi tvättade bolsjevikernas stöldgods efter att dom skövlat kyrkor och annat på allt värdefullt. Skickade tillbaka vapen som tack för kaffet. Bofors gick strålande bra på den tiden..... Vi smälte bl.a. om över 500 ton stulet guld här i Stockholm, satte svenska Tre Kronors emblem på och skickade vapen till bolsjevikerna...... Robban Ashbergs farfar Olof var en av nyckelpersonerna tillsammans med svenska staten..... "Den röde bankiren". Nationalmuseet här i Stockholm har fortfarande hundratals hyfsat ovärderliga ryska ikoner i källaren som vi vägrar lämna tillbaka......

Den största skymf någonsin......? Ryska revolutionen där bolsjevikerna vann startades av att skott avfyrades från pansarkryssaren Auroras kanoner i St Petersburgs hamn 1917. Nästan exakt på veckan 100 år senare genomförde NATO den största krigsövning någonsin på svensk mark hösten 2017. Man döpte den till "Aurora 17". Svensk militär stammade lite skamset fram att det var en "tillfällighet". Det råkade bara bli så och Aurora betyder norrsken och det är ju vackert....... Men det var ju givetvis ett YTTERST noggrant valt namn för att provocera och skymfa...... Så håller vi på och det ligger givetvis helt i linjen när det kommer till Sveriges och NATO´s propaganda mot ryssarna. Vi vill ha vår "fiende". Vi skiter helt och totalt i vad vi själva gör, vilket helt ärligt är en hel del skit..... Sverige har haft vår militär i Afghanistan, Libyen, Syrien etc...... Vi var med och totalsabbade Libyen. Syrien funkade lyckligtvis inte. Afghanistan borde USA själva fått tagit hand om då det var dom som helt och till 100 % startade skiten där.....

Nu ska jag jobba.
🤣 Kan du inte dra den om chemtrails, mrna-vaccin och hemliga underjordiska NATO biovapenlabb i Ukraina med när du ändå håller på att spåra ur helt :rofl
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Svalbard tillhör konungariket Norge. Ett ryskt bolag äger en gruva på ön. Detta utnyttjar staten Ryssland genom att flytta fram sina positioner och göra större anspråk än de har rätt till. Det lyfter Norge upp och du svamlar om att Svalbard är ryskt.


🤣 Kan du inte dra den om chemtrails, mrna-vaccin och hemliga underjordiska NATO biovapenlabb i Ukraina med när du ändå håller på att spåra ur helt :rofl
Kan inte du dra den om ryska ubåtar i Horsfjärden och utanför Nacka så blir det nog bra.....



:banana:rofl
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Bläckfiskar har långa armar, de når långt ut i NATO tycks det.
View attachment 495384
Överlämnar man materiel i samband med desertering så får man väl ganska bra pröjs av Ukraina, så ryssarna kände väl sig tvungna att markera att man kan drabbas av hämnd hemifrån också.

Spanien lär väl inte vara överdrivet glada på Ryssland efter detta, men ryssarna har ju försökt och ibland lyckats med att mörda folk i utlandet redan innan kriget (exempelvis Skripal och Litvinenko) utan att bry sig nämnvärt om reaktioner.

https://en.wikipedia.org/wiki/Poisoning_of_Alexander_Litvinenko

 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Överlämnar man materiel i samband med desertering så får man väl ganska bra pröjs av Ukraina, så ryssarna kände väl sig tvungna att markera att man kan drabbas av hämnd hemifrån också.

Spanien lär väl inte vara överdrivet glada på Ryssland efter detta, men ryssarna har ju försökt och ibland lyckats med att mörda folk i utlandet redan innan kriget (exempelvis Skripal och Litvinenko) utan att bry sig nämnvärt om reaktioner.

https://en.wikipedia.org/wiki/Poisoning_of_Alexander_Litvinenko

Det troligaste gällande Litvinenko är att Boris Berezovsky var den som hade ihjäl honom. Litvinenko´s "sponsor"...... Hjälpte honom ut ur Ryssland, dom två hade smugglat plutonium ut ur Ryssland på 90-talet, Litvinenko var skyldig Berezovsky rejält mycket pengar etc...... Några år senare.....




Berezovsky försökte ta sig tillbaka till Ryssland. Fick inget gehör för det. Samma hade hänt om Bill Browder hört av sig och sagt.....: "Oj förlåt. Får jag flytta tillbaka......"?

Skripal?


När en hamster inte ens blir påverkad av världens farligaste gift någonsin men människor blir det.....? Djuren svalt ihjäl. Polisen glömde bort dom och bommade igen huset..... Helt galet otroligt konstigt..... Det var för övrigt USA som hjälpte Ryssland att förstöra giftlagret på 90-talet under Jeltsin-åren och han som uppfann skiten flyttade till USA strax efter.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Det tror jag lika mycket på som ditt påstående om att Ryssland/Sovjet inte har ratificerat Svalbard-föredraget. Dvs inte alls.
Ok. Du har faktiskt rätt. Ryssland skrev under. Men dom skrev INTE under från början. Skrev dom under 2021? Det hade jag missat för att vara helt ärlig. Jag får krypa till korset...... ;)


Här har du en vinkel på problemet. Men följande kvarstår..... Sovjetunionen som land köpte marken av landet Holland 1932. Sverige har tidigare ägt en del av Svalbard. Idag är det LANDET Ryssland som ÄGER marken och det är FÖRETAGET Arktikugol som bedriver gruvdrift och som har hand om turismen på dessa delar av Svalbard..... Föredraget idag reglerar natur, handel och annat på Svalbard. Och det är där ryssarna tycker att Norge bryter från fördraget då norrmännen försöker blockera in-/utförsel av material, varor etc till/från ryssarnas egen mark på Svalbard..... Norrmännen är definitivt inte oskyldiga helt här..... Ryssland försöker hålla NATO borta från Svalbard och så har det varit sen 1949..... När fördraget först skrevs så fanns inte NATO...... Ryssarna har mig veterligen ingen militär på Svalbard men Norge/NATO försöker....... Ryssland vill att det ska förbli en icke-militär zon utan visa-krav. Och Norge ska inte få ta ifrån ryssarnas deras rättigheter. Det är en dispyt helt enkelt. Där Ryssland står på ena sidan och Norge/NATO på andra.....
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Kan inte du dra den om ryska ubåtar i Horsfjärden och utanför Nacka så blir det nog bra.....



:banana:rofl
Om vi nu ska prata om gamla u-båtar, vad hände här egentligen? Eller har det egentligen inte hänt alls? (U137 ska jag tillägga, eftersom det inte syns på denna bilden.)

1708432615734.png
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Vem har sagt att alla ryssar är otrevliga eller att alla alltid är fulla.
Nu hittar du på saker.
Jag hävdar bara att det verkar som att på dom semesterorter som är populära för ryssar så verkar dom ha betydligt sämre anseende än Svenskar.
Det betyder inte att alla är otrevliga. Det betyder däremot att tillräckligt många av dom beter sig såpass illa att ryssar som nationalitet får dåligt anseende.

Det är ganska svårt annars att förklara hur det kommer sig att om man avslöjar att man kommer från Sverige eller säger att man kommer från något annat europeiskt land så är dom extremt ihärdiga för att få in en på restaurangen eller butiken men om man säger att man är från Ryssland så blir dom knäpptysta och går tillbaka till sin hörna.

Med den logik du använder så kan ju jag hävda att du påstår att alla ryssar är jättetrevliga och hyvens och att det inte finns en enda ryss som är otrevlig eller har något annat än rent mjöl i påsen.
Och jag antar att det inte är det du påstår. Men jag kan ju såklart ha fel.

Skärp dig lite och försök hålla dig saklig.
Problemet med ryssar är att de måste skryta med att äntligen har råd att åka utomlands och allt annat som vi och andra européer gjort i 50-60 år. Vilka andra än ryska kvinnor bär päls idag? Eller smycken med stora kitschiga juveler? De måste verkligen visa att de har pengar. Antagligen har de känt sig som "den fattige kusinen från landet" tidigare och nu ska det tas igen med besked...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om vi nu ska prata om gamla u-båtar, vad hände här egentligen? Eller har det egentligen inte hänt alls? (U137 ska jag tillägga, eftersom det inte syns på denna bilden.)

View attachment 495388

Det var svensk kust som attackerade den helt fredligt sinnade ubåten.

Dessutom har det väl framkommit att det var något landmärke som flyttats så att ubåten därför missade farleden. Dvs återigen Sveriges fel. Fredligt sinnade militära ubåtar måste ju få åka runt och rekognosera.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Om vi nu ska prata om gamla u-båtar, vad hände här egentligen? Eller har det egentligen inte hänt alls? (U137 ska jag tillägga, eftersom det inte syns på denna bilden.)

View attachment 495388
Helt klart en cover up av CIA. I själva verket en något krympt Los Angeles SSN som låtsas vara en äldre rysk dieselubåt för att sätta dit ryssarna.

Dessutom är det egentligen en förstorad mink.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
När en hamster inte ens blir påverkad av världens farligaste gift någonsin men människor blir det.....? Djuren svalt ihjäl. Polisen glömde bort dom och bommade igen huset..... Helt galet otroligt konstigt..... Det var för övrigt USA som hjälpte Ryssland att förstöra giftlagret på 90-talet under Jeltsin-åren och han som uppfann skiten flyttade till USA strax efter.
Du fattar att giftet fanns på dörrhantaget PÅ UTSIDAN. Hur tror du att hamstrarna på insidan skulle komma i kontakt med det utan att samtidigt komma ut och kunna äta?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top