Ska man vara orolig för Ryssland?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nån skoj kemikalie är det nog iaf. Finns ju rätt många som kan orsaka såndär effekter vid lite ivrigt intag.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det verkar som om USA kommer skicka lite "Patriots" inom kort.
Bådar gott för Ukrainas luftförsvar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det verkar som om USA kommer skicka lite "Patriots" inom kort.
Bådar gott för Ukrainas luftförsvar.

Ja, vi själva är ju lite tystlåtna om vad vi skickar, men dom skulle tydligen få "terrängfordon" i nästa sändning, så förmodligen bandvagnar.

Det börjar ju vara lite sent att skicka luftvärn då ryssen har skjutit av det dom har i missilväg och inte får fram nya, förutom dom iranska mopederna som flyger så sakta och lågt att dom går att plocka ner med hagelbrakare.

Förstå mig rätt, jag är inte emot att skicka mer luftvärn, det skulle bara ha gjorts mycket tidigare så hade den Ukrainska infrastrukturen klarat sig mycket bättre.
Nu är redan elförsörjningen utslagen och måste byggas upp igen.
Det hade varit bättre att skydda den med luftvärn för en månad sedan
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, vi själva är ju lite tystlåtna om vad vi skickar, men dom skulle tydligen få "terrängfordon" i nästa sändning, så förmodligen bandvagnar.

Det börjar ju vara lite sent att skicka luftvärn då ryssen har skjutit av det dom har i missilväg och inte får fram nya, förutom dom iranska mopederna som flyger så sakta och lågt att dom går att plocka ner med hagelbrakare.

Förstå mig rätt, jag är inte emot att skicka mer luftvärn, det skulle bara ha gjorts mycket tidigare så hade den Ukrainska infrastrukturen klarat sig mycket bättre.
Nu är redan elförsörjningen utslagen och måste byggas upp igen.
Det hade varit bättre att skydda den med luftvärn för en månad sedan
Fast Ryssen verkar ju bygga nya missiler med en takt på 200 i månaden, så lite luftvärn kan nog vara bra. Men skicka dit lite Archer och JAS. Vi behöver få de testade i aktiv konflikt så att vi kan sälja dem till andra länder på merit.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
jag undrar när putin har fått nog av att väst skickar vapen till ukraina o erklärar krig mott nato.
för då brakar hela helvete loss med abomber o skit.
någon förnuftig mäniska måste få slut på detta,
jag tror inte på att det går att bomba putin ut av ukraina,
han skiter i hur många bombar o folk som går åt o hur lång tid det tar
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
jag undrar när putin har fått nog av att väst skickar vapen till ukraina o erklärar krig mott nato.
för då brakar hela helvete loss med abomber o skit.
någon förnuftig mäniska måste få slut på detta,
jag tror inte på att det går att bomba putin ut av ukraina,
han skiter i hur många bombar o folk som går åt o hur lång tid det tar
Det enda alternativet just nu verkar vara att ge Ukraina stöd att trycka tillbaka Ryssland. Att låta Ryssland ta mark är att bjuda in till nästa konflikt, och att aktivt gå in i konflikten skulle innebära en upptrappning.

Och om vi bjuder in till nästa konflikt så ska vi vara medvetna om att nästa konflikt kommer antagligen Ryssland ha lite bättre materiel.

Om Ryssland bestämmer sig för att attackera NATO så är det hela nog över ganska snabbt, alla atomubåtar i murmansk är döda per omgående, och alla kända missilsilos kommer vara grus ungefär samtidigt. Kan de inte skjuta ner ett par urgamla sovjetdrönare så tvivlar jag på att de kan hindra ett regn av moderna kryssningsmissiler och drönare..
Sedan kvarstår bara de gömda ubåtarna och de där tågen med kärnvapen, och förhoppningsvis kan man nå de generalerna som är ansvariga för att trycka på knappen och övertyga dem att det vore en Riktigt Dålig Idé, för tvärtom mot USA där Presidenten bestämmer så är det generalen som bestämmer om kärnvapen ska användas, oaktat vad presidenten tycker.
I bästa fall sker redan den påverkansaktionen med de generalerna. I sämsta fall så får ju väst en ganska grundlig träning i att skjuta ner Ryska missiler i Ukraina just nu. Men kärnvapenattacker kan nog inträffa om det eskalerar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fast Ryssen verkar ju bygga nya missiler med en takt på 200 i månaden, så lite luftvärn kan nog vara bra. Men skicka dit lite Archer och JAS. Vi behöver få de testade i aktiv konflikt så att vi kan sälja dem till andra länder på merit.

Det är nog bara MÖP'ar i USA som runkar till "battle proven" stämpeln.
Det går utmärkt att utveckla och testa militär utrustning utan att kriga.
Det är därför man har övningar, och där har både Archer och Gripen bevisat sig.
jag undrar när putin har fått nog av att väst skickar vapen till ukraina o erklärar krig mott nato.
för då brakar hela helvete loss med abomber o skit.
någon förnuftig mäniska måste få slut på detta,
jag tror inte på att det går att bomba putin ut av ukraina,
han skiter i hur många bombar o folk som går åt o hur lång tid det tar

bunker-tzaren har redan bränt sina bästa resurser, förklarar han krig mot NATO så är kriget över.
Atombomberna är till liten nytta när dom dels inte fungerar, dels inte kan levereras och motståndaren har kärnvapen i bra skick.

Dom har ju provskjutit kärnvapenbärarna mot ukraina, med en betongklump istället för en stridsspets, och dom som har tagit sig över gränsen har blivit nerskjutna och isärplockade och analyserade av väst.

Bombflyget som ska bära stridsspetsarna har ju fått omgruppera från sina baser då Ukraina har lyckats skicka 60 tals drönare på dom närmsta flygplatserna.
Dock blev ju en stor det flygplan kvar då dom inte var i skick att flygas ut.

Kvar är då ubåtarna, vilka inte heller är i bästa skick, och det kan man anta om missilerna dom har ombord också, det är nog 50/50 om missilerna sänker den egna ubåten eller går iväg, vilket ju IOFS är en risk som den väskbajsande dvärgen tycker är acceptabel.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är nog bara MÖP'ar i USA som runkar till "battle proven" stämpeln.
Det går utmärkt att utveckla och testa militär utrustning utan att kriga.
Det är därför man har övningar, och där har både Archer och Gripen bevisat sig.
Det har ju varit en av punkterna som hindrat JAS att bli köpt flera gånger nu, så det kunde ju vara bra att bli av med den ursäkten iaf.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det enda alternativet just nu verkar vara att ge Ukraina stöd att trycka tillbaka Ryssland. Att låta Ryssland ta mark är att bjuda in till nästa konflikt, och att aktivt gå in i konflikten skulle innebära en upptrappning.

Vi delar både analys och slutsats.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det har ju varit en av punkterna som hindrat JAS att bli köpt flera gånger nu, så det kunde ju vara bra att bli av med den ursäkten iaf.

Nej, det har aldrig varit en av punkterna som har hidrat affär.
Däremot har politiska påtryckningar från andra vapensäljande länder legat bakom
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
jag undrar när putin har fått nog av att väst skickar vapen till ukraina o erklärar krig mott nato.
för då brakar hela helvete loss med abomber o skit.
någon förnuftig mäniska måste få slut på detta,
jag tror inte på att det går att bomba putin ut av ukraina,
han skiter i hur många bombar o folk som går åt o hur lång tid det tar
Ryssarna/Sovet gav motsidan vapen i varenda konflikt som USA var med i under kalla kriget utan att USA förklarade krig mot Sovjet. Så det är nog obefintlig risk att han skulle göra det.

Hur många av de 50000 amerikanska/alierade soldater som dog i Vietnamkriget och 200000 i Koreakriget hade gjort det om inte Sovjet och Kina stöttat Nord Vietnam, Vietcong och Nord Korea? Troligtvis ganska få, så Ryssarna ligger nog efter i dödsfall av andra sidans vapen.

Sen är det land som har givit Ukraina flesta tyngre vapen som stridsvagnar och pansarfordon ryssarna själva. Ska han förklara krig mot sig själv?

Du får gärna förklara hur vi ska få Putin att sluta invadera grannländer. Har du en bra plan som fungerar så är vi nog alla intresserade att lyssna. Men du ska nog inte förvänta dig att grannländerna är överdrivet intresserade att ge upp territorium eller suveränitet för att du ska slippa gå runt och oroa dig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja nu har ock så rysska militären börjat jämföra BNP NATO- blocket / Ryssland
och insett verkligheten, mest BNP vinner.
"
Rysk befälhavare uppmanade till kärnvapen i statlig tv
Den ryske befälhavaren Alexander Khodakovsky i Donetsskregionen sa i statskontrollerad TV att Ryssland inte kommer att kunna besegra ”Natoblocket” utan att använda kärnvapen.
Han tillade att den ryska militärens resurser är begränsade och att kärnvapen är den enda utvägen.
”Vi kan inte besegra Nato med konventionella stridsmedel, men vi har kärnvapen för den saken,” yttrade Khodakovsky."
från Svd idag
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nej, det har aldrig varit en av punkterna som har hidrat affär.
Däremot har politiska påtryckningar från andra vapensäljande länder legat bakom
Det det där vet ingen här någonting om, och om någon visste det skulle den inte skriva det här.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
jag undrar när putin har fått nog av att väst skickar vapen till ukraina o erklärar krig mott nato.
för då brakar hela helvete loss med abomber o skit.
någon förnuftig mäniska måste få slut på detta,
jag tror inte på att det går att bomba putin ut av ukraina,
han skiter i hur många bombar o folk som går åt o hur lång tid det tar
Han har väl fortfarande inte förklarat något krig mot Ukraina, så det lär nog inte hända. Kommer väl helt sonika en jesustejpad robot mitt i allt bara.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
desperata mäniskor gör desperata grejor
så jag ser det inte alls omöjligt att han plötsligt tycker att det dags med en abomb mitt i europa
o jag tror ni självutnämda experter har lite fel om rysslands kapacitet
det behövs ju bara en sketen abomb för att ställa med en jävla oreda.
härom dagen upptäckte dom en ubåt vid gotland...DÖH varför viste man inte att den var på väg hit ????
nja än kan vi tyvärr inte räkna ut putin
o när det kommer till en punkt vart putin har målat in sej i ett hörna båda 2 o 3 gångar, o istället för att dra sej tillbaka, så säger han.. jaja åt helvete med allt.. o skickar iväg allt han har o skiter i hur det går.
men jag är tacksam för at ni kan garantera att han inte kommer göra detta.
johan jag oroar mej nock mindra om detta än va du gör o varför fan tror du att jag sitter på en lössning ??????????????
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
desperata mäniskor gör desperata grejor
så jag ser det inte alls omöjligt att han plötsligt tycker att det dags med en abomb mitt i europa
o jag tror ni självutnämda experter har lite fel om rysslands kapacitet
det behövs ju bara en sketen abomb för att ställa med en jävla oreda.
härom dagen upptäckte dom en ubåt vid gotland...DÖH varför viste man inte att den var på väg hit ????
nja än kan vi tyvärr inte räkna ut putin
o när det kommer till en punkt vart putin har målat in sej i ett hörna båda 2 o 3 gångar, o istället för att dra sej tillbaka, så säger han.. jaja åt helvete med allt.. o skickar iväg allt han har o skiter i hur det går.
men jag är tacksam för at ni kan garantera att han inte kommer göra detta.
johan jag oroar mej nock mindra om detta än va du gör o varför fan tror du att jag sitter på en lössning ??????????????

Det var i oktober som man "upptäckte" en ubåt utanför Gotland, den hade dessutom följefartyg. Om du tror att man inte hade koll på den så tror du nog fel.

Putin kan inte skicka iväg allt han har eftersom det skulle innebära förintelse för Ryssland, dessutom skulle nog ganska många av de få fungerande missilerna skjutas ned.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror inte det är ett kalla kriget-scenario vi skall föreställa oss. Sådana scenarier var åtminstone mer förutsägbara.

Det som gör situationen så farlig idag är att en eskalering kan leda till så oförutsägbara konsekvenser. Putin har visat sig vara villig att ta stora risker och blir dessutom mer och mer pressad. Vi har dessutom en värld idag som är multipolär och inte bipolär. Det är extremt svårt att försöka förutse vad som kan bli konsekvenserna och risken för missbedömningar är avsevärd.

Det är lätt att tänka att Rysslands faktiska kärnvapenförmåga är obefintlig, baserat på hur deras andra stridskrafter fungerat i Ukrainakriget. Likaså att NATO:s antimissilsystem automatiskt skjuter ned allt som Ryssland trots allt får iväg. Låt oss hoppas på det om det skulle gå så långt, men hur säkra är vi i såna fall på det och är vi beredda att riskera extremt jävla skitdåliga konsekvenser för att syna de korten? Och med "extremt jävla skitdåliga konsekvenser" menar jag inte att jorden brinner upp i ett eldklot eller att miljontals människor dör omedelbart. Det är inte ett rimligt scenario.

Vad jag menar här är snarare konsekvenserna av att Putin skickar iväg ett mindre taktiskt kärnvapen någonstans, det hela eskalerar och det sedan hinner ske kärnvapendetonationer över någon eller några större europeiska städer innan vansinnet får ett slut. Ett scenario där världen kastas in i extrem geopolitisk instabilitet för lång tid framöver med allt vad det innebär för ekonomi och levnadsvillkor för miljarder människor.

Likaså är det lätt att tänka att om Putin är för kaxig och spelar ut kärnvapenkortet så kommer NATO och USA förvandla Ryssland till en parkeringsplats, Putin störtas och en västvänlig demokrati uppstår i dess ställe.Vi har testat den varianten flera gånger med känt resultat. Jag tror snarare att konsekvenserna av ett sönderfallande Ryssland lika gärna kan bli något ännu farligare.

Ur dessa perspektiv tror jag det är rätt att som nu hjälpa Ukraina att försvara sig och förhindra ryska framryckningar, men samtidigt vara extremt försiktig så att situationen inte tillåts eskalera. Det är snarare så att ju längre tiden går utan att situationen de-eskalerar, desto större är risken för att det hela spårar ur ordentligt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Väskbajsaren har redan blåst hela proppskåpet, det är ingen nyhet, men det krävs beslut av fler gubbar innan atombomberna flyger.

Stanislav Petrov vägrade trycka på knappen 26 september 1983
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top