Skulle vi bli angripna så hoppar jag på hojen och kör till släktingar i Norge (Bergen). Skulle sedan Norge bli angripna så tar vi deras båt över till släktingar som bor i Aberdeen (Skottland). Skulle aldrig stanna kvar och riskera mitt liv för ett Sverige som inte längre finns kvar tack vare all... tja, ni vet.
Det får du faktiskt inte.
Sedan 2017 omfattas vi alla av totalförsvarsplikten och får inte lämna landet i händelse av krig eller kris.
Det räknas som en form av desertering, och är märkligt okänt.
Spiken i Sabunis kista var just hennes aningslösa uttalande om att fly till Norge om det hettar till här hemma.
Hur en politiker kan vara ovetande om det är helt obegripligt, men även vanligt folk behöver uppmärksammas över våra tvingande plikter i krig och kris. Det är nära nu!
Närmre än jag någonsin upplevt i hela mitt liv.
Du säger något halvkvädet om ett Sverige som du anser har förändrats åt ett håll du inte uppskattar?
Min fråga till dig är: vad har du gjort för att påverka utvecklingen i en riktning du tycker är bättre?
Röstat? Bra så. Något mer...? Det behövs mer engagemang än så för att åstadkomma förändring.
Att förespråka fanflykt är ett ytterligt osvenskt beteende, och känns nästan lite Petrogradianskt...
Dessutom! Att klaga på flyktingströmmar genom att själv välja att bli en flykting känns väldigt illa genomtänkt.
Apropå det!
Jag konfronterade två desertörer i förra veckan!
Två ryssar på en rastplats. Trötta, ofräscha och lätt desorienterade.
Nej - inte den vanlige lastbilschauffören. Detta var välklädda killar i 30-årsåldern, ryskreggad Range Rover med så mycket grejer i att dom inte kunde fälla sätena, utan fick sitta och sova.
Vi vet alla vad det gör med humöret...
Hallå grabbar, vad gör ni här?
"Vi flyr från mobiliseringen i Ryssland".
Desertörer, alltså.
"Nej nej, vi vill bara inte slåss mot Ukraina"
Varför inte? Kallar inte Moder Ryssland på er? (Rodina-mat' zovyot!)
Plötsligt blev dom mycket sämre på engelska, och ville inte prata mer.
Jag fortsatte grilla dem:
Det är ni som låtit Putin dra sitt vansinne dithän vi är nu, och ni har inte gjort ett skvatt åt det.
Ni har tjänat på det och nu ni sitter här i en Range Rover och tycker synd om er själva.
Shame on you! Vill ni inte slåss mot Ukraina så åk dit och slåss med dem istället!!!
Ta hand om de sårade, bygg upp landet - vad som helst! Eller kör hem och störta Putler, för helvete!
Här skall ni fan inte sitta och skräpa ner!
(Dom hade kastat ut McDonalds-skräp rakt ner på marken 5 meter från soptunnorna, och slängt uten massa fimpar.
Ingen accepterar en desertör! sade jag till dem, och åkte därifrån.
Det gäller dig med, Kåtte.