Ska man vara orolig för Ryssland?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Foliehattvarning var det på dig om du trodde att ryssland skulle attackera ukraina för så där två år sedan.
Öh, nej!? de har ju både attackerat Ukraina lågintensivt men konstant sedan 2014. Och hotat ungefär sedan dess. Annekterat Ukrainskt territorium med ryska soldater, Aktivt stött utbrytarrepubliker, skickat in bland annat luftvärn med tillhörande soldater på Ukrainskt territorium under hela den tiden.

Men nu var det mr Gates som din kommentar gällde....
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Men håller ni inte med om att allt faller liksom på plats lite för bra här? Med stigande priser på bränset och miljöfjantarnas strävan att få bort bilarna ur samhället, och att äta mindre kött, och nu det här med elen och hur viktigt det är att spara energi, så ryssarnas krig på det. Det verkar klaffa lite väl bra, tycker jag. Eller är det bara en väldigt bekväm tillfällighet?

.. och "pandemin" förra året.
Okey, var det rymdödlor eller judar som höll i alla dessa saker som du tror hänger ihop. Eller kanske frimurarna? Ja Gates har du ju redan på något sätt pekat ut, men han är väl inte själv bakom allt?

För det har ju aldrig hänt förr i historien att orelaterade saker händer ungefär samtidigt och påverkar varandra.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Finns många klipp på just rostiga Aks
Vissa får helt klart bättre material.
Stålhjälm och en Mosint Nagant ?
View attachment 476734
Lite intressant är hur många patroner han har.
Min farbror hade 20 patroner till sin m/96 när han låg vid norska gränsen i Jämtland vid början av 1940-talet.
Tyska soldaterna på andra sidan gränsen hade kpistar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om det verkligen skulle sluta med Ukraina så skulle jag kunna tänka mig att offra Ukraina genom att låta dom klara sig själva men Ryssland kommer ju inte sluta där utan de kommer bara bygga upp sig för att sedan gå på nästa land om dom får som dom vill.

Och oavsett hur det går i Ukraina så kommer det väl sluta med att Putin avsätts och sedan ska vi i resten av världen tro att det var hans fel och nu är Ryssland et snällt land igen som vi återigen ska göra affärer med. Fram tills det är dags att flytta gränserna igen.

Snarare borde resten av världen ställa krav på att Ryssland delas upp i ett flertal mindre länder för att återuppta handel med dem igen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men håller ni inte med om att allt faller liksom på plats lite för bra här? Med stigande priser på bränset och miljöfjantarnas strävan att få bort bilarna ur samhället, och att äta mindre kött, och nu det här med elen och hur viktigt det är att spara energi, så ryssarnas krig på det. Det verkar klaffa lite väl bra, tycker jag. Eller är det bara en väldigt bekväm tillfällighet?

.. och "pandemin" förra året.

Det är brukligt att dåliga tider orsakar krig, så helt överraskande är det inte att krig brutit ut. Och att det är ?? som är i farten? Ska något land i Europa anfalla något annat land i Europa var de väl rätt högt upp på listan. Balkan kanske lite högre?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Och precis som 2014 så finns det folk som säger "Låt ryssland ta lite mark så är kriget slut sen"

Det funkade inte 2014, det funkar inte 2022 och det funkar inte i framtiden heller.

Låt Ukraina ta 2km av ryssland längst hela gränsen, kalhugga och minera området och ställa upp vakttorn.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag läste nyss en Twitter att ryssar som försöker ta sig över gränsen låter sina flickvänner sitta kvar i kön med bilen och går/cyklar/sparkcyklar själva över gränsen utan packning för att det ryktas om att inrikes trupper är på väg till gränsövergångarna med "värvningsbussar"

Att som gående utan packning ta sig över går mycket fortare.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Givetvis tjänar någon pengar på vapnen, de som skänks till Ukraina skall ju ersättas här hemma.
Mina aktier i vapenindustrin steg rejält, så jag tjänar också pengar på kriget.
Men den stora vinsten är att Putler inte har resurser att fortsätta till Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Sverige vilket han nog gärna gjort annars.
Och hans södra grannländer är nog också glada, även om de verkar ha svårt att samsas inbördes trots externt hot.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Givetvis tjänar någon pengar på vapnen, de som skänks till Ukraina skall ju ersättas här hemma.
Mina aktier i vapenindustrin steg rejält, så jag tjänar också pengar på kriget.
Men den stora vinsten är att Putler inte har resurser att fortsätta till Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Sverige vilket han nog gärna gjort annars.
Och hans södra grannländer är nog också glada, även om de verkar ha svårt att samsas inbördes trots externt hot.
Kloka tankar.
Sedan dag 1 är det säkert många (i smyg) hoppas på ett långt krig.
- vapenindustrin får testa sina grejer i strid = kan ta mer betalt nu då de visat sig funka
- alla länder som
Ser hotet från Ryssland minska destå mer de förbrukar sina gunnar och mtrl
Har haft samma tankar sedan kriget startar
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
slarviga rökare vid minst tre olika värvningskontor i Ryssland bara idag. Men numera behövs de väl knappt, soldaterna hämtar man frivilliga eller ej...


Tre mönstringsbyråer utsattes för brandattentat natten mot söndagen på olika platser i Ryssland, rapporterar tidningen Meduza.
Därmed har totalt tio mönstringsbyråer i landet satts i brand sedan Putins mobilisering inleddes i onsdags.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
slarviga rökare vid minst tre olika värvningskontor i Ryssland bara idag. Men numera behövs de väl knappt, soldaterna hämtar man frivilliga eller ej...


Tre mönstringsbyråer utsattes för brandattentat natten mot söndagen på olika platser i Ryssland, rapporterar tidningen Meduza.
Därmed har totalt tio mönstringsbyråer i landet satts i brand sedan Putins mobilisering inleddes i onsdags.
Garanterat orsakat av klimatförändringarna, stigande temperaturer. MvH Klimatintresserad.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
slarviga rökare vid minst tre olika värvningskontor i Ryssland bara idag. Men numera behövs de väl knappt, soldaterna hämtar man frivilliga eller ej...
Nja, i städerna håller man ju faktiskt det man har lovat och hämtar bara in sådana som har tidigare militär erfarenhet, och dom finns på papperslistor och i fysiska foldrar på dom där kontoren som brinner upp.

Se ett par dagars respit får dom ju, och det kan ju räcka för att hinna åka på besök hos någon släkting väldigt långt bort, helst i ett annat land
 
Last edited:
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top