Ska man vara orolig för Ryssland?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tror en stor faktor är att uppköpare av chippen inte är i Ryssland och att dessa handlas runt en stund innan slutdestinationen blir ryssland.
Lite som illegal vapenhandel, fast med chipp/elektronik. Finns nog pengar att tjäna för den som vill.
Kan det vara Turkiet som handlar med chip ?
Turkiet har ju byggt egna droner som finns/fanns i Ukraina.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Priset på dylikt är dels avhängigt antalet, dels på vad som skall ingå.

Min poäng är att "utgifter" inte kan jämföras rakt av i kronor och ören (eller snarare USD), i så fall skall det vara procent av BNP, som här:

Vad använder man procentsatsen av BNP till när man vill jämföra försvar ?
Egypten och Afghanistan satsar båda 1,2 % av BNP vad betyder det ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad vill du jämföra? Priser, förmåga eller graden av korruption?
Jag vet inte.
Det var du som ansåg att procentsatsen av BNP var viktig för bedöma försvarets förmåga.
Så vad vill DU BrooklynS JÄMFÖRA.

Citat:
BrooklynS: Min poäng är att "utgifter" inte kan jämföras rakt av i kronor och ören (eller snarare USD), i så fall skall det vara procent av BNP,

????
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ammunitionsförråd som exploderat hälsar Putler.

Ja, ammunitionsförråd brukar explodera när dom beskjuts av raketartelleri...

Man ser ju två separata explosioner nästan simultant en bra bit ifrån varandra på filmerna, sedan en tredje på ytterligare en plats.

Men den ryska inkompetensen är djupt rotad, det var väl någon i början på kriget som visade rysk ammunitionshantering för hand, ammunitionen ligger inte på pall eller i lådor, utan löst staplad bara...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Märkligt ändå.
Ryssarna hävdar att Ukraina bombar sönder sina egna skolor, bostadshus, sjukhus, mördramotagningar och fängelser för ukrainska krigsfångar.
Men exploderar något ryskt som båtar, ammunitionsförråd eller flygplatser, då har det självantänt.

Konstig special-operation det här... :va
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Märkligt ändå.
Ryssarna hävdar att Ukraina bombar sönder sina egna skolor, bostadshus, sjukhus, mördramotagningar och fängelser för ukrainska krigsfångar.
Men exploderar något ryskt som båtar, ammunitionsförråd eller flygplatser, då har det självantänt.

Konstig special-operation det här... :va
De vill framstå som totalt inkompetenta, till och med värre än vad de faktiskt är? ?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag vet inte.
Det var du som ansåg att procentsatsen av BNP var viktig för bedöma försvarets förmåga.
Så vad vill DU BrooklynS JÄMFÖRA.

Citat:
BrooklynS: Min poäng är att "utgifter" inte kan jämföras rakt av i kronor och ören (eller snarare USD), i så fall skall det vara procent av BNP,

????
Jag vill inte jämföra någonting. Min poäng som du uppenbarligen helt missat och tillskriver mig uppfattningar jag inte har var att om man skall använda "försvarsutgifter" som något meningsfullt mått så måste de ställas i relation till priserna.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
ryssarna törs inte ha radar igång för att Ukraina har antiradar-robotar från väst.
Alltså stänger man ner sin luftförvarsradar.
Ukraina kan sen i princip lobba hantlar i huvudet på ryssen utan att dom ser det komma...

Det var härliga bilköer ut från Krym, dom moskoviter som har legat där nere och solat avlönade från moskva tänker inte stanna och prata med Ukrainarna...
rysskärringarna som har levt i överflöd på ockuperat område grinar i bilarna och kan inte förstå varför dom måste fly tillbaka till skitiga moskva
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det intressanta är om det är supply från Ryssland eller bara stöld från lokala apoteket.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top