Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Eftersom Tyskland också är med i NATO så citat:
Om detta är grundbulten i ett gemensamt NATO-försvar så vet det fan vad det är värt......
Vilket är precis vad Trump påpekade, kan inte EU med 10 ggr Rysslands BNP inte försvara sig själva så varför ska USA lägga några US$ på EU's försvar ?

USA har alltid velat ha ett starkt europa som kan stoppa ryssen, det är ju betydligt bättre att dom rysk båtarna sänks i europa än att dom tar sig hela vägen över till USA's östkust.
Dessutom är det ju ganska schysst att få ha baser på någon annans mark i närheten av ryssland.
På samma sätt som Sovjet ville ha baser på Cuba för att ha nära till fienden.
Utan NATO skulle dessutom fler länder ha anskaffat kärnvapenförmåga, något som USA inte ville.

Har det kostat USA något? Ja
Har dom tjänat något på det? Ja

Dom satte kravet att alla medlemmar ska investera 2% av sitt BNP i sitt försvar, sedan gjorde man inga uppföljningar på det, utan nöjde sig med "i nästa budget..."

Nu visar det sig att Tyskland kanske har investerat mindre än vad dom redovisat, om nu ladorna är så tomma som det påstås.

Eller så är dom bara jävligt rädda att dom kommer att måsta frysa i vinter.

Det låter ju något märkligt att ett NATO land som har varit med i NATO sedan andra världskriget inte har uppdaterat mjukvaran i sina vapen för att skjuta NATO ammunition?

Är vapnen sedan före andra världskriget så finns ingen mjukvara att uppdatera, är dom sedan tiden efter andra världskriget så visste rimligtvis dom om att dom skulle skjuta NATO ammunition.

Det går inte ens att skylla på att det är gamla östtyska vapen, för då är dom över trettio år gamla och skjuter rysk ammunition och har ingen mjukvara
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Samt att de inte har it-tekniker som kan göra det på mindre än ett halvår.
Är prylarna låt oss säga 30 år gamla kan hårdvaran vara CPU Intel 386.
Hur många här på SH födda efter 1980 kan snabbt uppdatera mjukvaran till en 386:a ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du tror på tomten också va !?
USA har vågat använda kärnvapen i ett krig. Mot ett land utan kärnvapen....
USA har BEHÖVT använda kärnvapen en gång.
(fast i efterhand har man väl reviderat behovet av att använda dom den gången också)

Jag hoppas att dom aldrig BEHÖVER använda dom igen, speciellt inte mot ett annat land som har kärnvapen.

Det finns inga vinnare då, bara dom som förlorar något mindre än sin motståndare.

Men dom har MÖJLIGHETEN, och det fungerar avskräckande
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Du tror på tomten också va !?
USA har vågat använda kärnvapen i ett krig. Mot ett land utan kärnvapen....
Har USA haft behovet att skydda ett NATO land med kärnvapen sen de bildades?
Du tror inte NATO skulle göra det om det behövdes.
Då kanske vi skulle skaffa en egen avskräckande förmåga i form av kärnvapen då.
Är prylarna låt oss säga 30 år gamla kan hårdvaran vara CPU Intel 386.
Hur många här på SH födda efter 1980 kan snabbt uppdatera mjukvaran till en 386:a ?
De är lite modernare än så.
Här på SH så skulle nog majoriteten av medlemmarna klara av det ?
Våran återväxt är så dålig
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
för tretti år sedan körde man Pentiumprocessor, just saying....

När någon säger "för tretti år sedan" tänker jag 70 tal, mina barn, som är tretti påminner mig om att det inte riktigt stämmer...
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
för tretti år sedan körde man Pentiumprocessor, just saying....

När någon säger "för tretti år sedan" tänker jag 70 tal, mina barn, som är tretti påminner mig om att det inte riktigt stämmer...
486DX2 kom 1992 och SX tror jag. De flesta av oss hade dock bara råd med 286 i XT-chassi och kanske 386 om man var stadd vid god kassa.
Men första Pentium dök upp 1993, så det är nära... :)

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
för tretti år sedan körde man Pentiumprocessor, just saying....

När någon säger "för tretti år sedan" tänker jag 70 tal, mina barn, som är tretti påminner mig om att det inte riktigt stämmer...
När jag jobbade på posten företagspaket 1993 -1994 var det för mig något av en aha upplevelse att sorteringdatorn på paketterminalen hade en 386:a.
Det är stor skillnad på vad som finns och vad som används.
Du vet lägsta anbud vinner.
Och det är inte senaste processorn från Intel.....
 

Raderad medlem 51742

Guest
När jag jobbade på posten företagspaket 1993 -1994 var det för mig något av en aha upplevelse att sorteringdatorn på paketterminalen hade en 386:a.
Det är stor skillnad på vad som finns och vad som används.
Du vet lägsta anbud vinner.
Och det är inte senaste processorn från Intel.....
Hur svårt kan det va, liksom. Gissar att behovet blev större på avdelningen som hanterar ruttoptimeringsalgoritmen, så den kraftfulla 386:an har fått göra tjänst där på senare år ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur svårt kan det va, liksom. Gissar att behovet blev större på avdelningen som hanterar ruttoptimeringsalgoritmen, så den kraftfulla 386:an har fått göra tjänst där på senare år ?
Jag kan lägga till att paketterminalen var splitt språngande ny när jag fick jobb där våren 1993. Orsaken var att den fina helt nya terminalen bara kunde hantera 4-kantiga paket. Ock kunderna skickade inte hela tiden 4 -kantiga kartonger.
Utan tex runda paket typ cylinder 1 meter lång och 3 dm tjock. (Kläder till Vero Moda tex.)
Så mitt jobb som extraanställd (med några till extraanställda) var att se till att det 386:an inte klarade, det skulle lika fullt hamna hos rätt chaufför för utkörning.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag kan lägga till att paketterminalen var splitt språngande ny när jag fick jobb där våren 1993. Orsaken var att den fina helt nya terminalen bara kunde hantera 4-kantiga paket. Ock kunderna skickade inte hela tiden 4 -kantiga kartonger.
Utan tex runda paket typ cylinder 1 meter lång och 3 dm tjock. (Kläder till Vero Moda tex.)
Så mitt jobb som extraanställd (med några till extraanställda) var att se till att det 386:an inte klarade, det skulle lika fullt hamna hos rätt chaufför för utkörning.
Aha, du hade alltså jobbet att få en rund kloss att passa i ett fyrkantigt hål ?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tysklands stöd till Ukraina verkar vara väldigt komplicerarat.
Alla lite större/tyngre system än handeldvapen har "problem" som gör att de inte kommer fram.
Man börjar ju undra om Tysklands militär är en enda stor papperstiger. Om detta är grundbulten i ett gemensamt EU-försvar så vet det fan vad det är värt :va



Bonusbild som är lite mc-relaterad
Snart skickar Frankrike GRG-vespor :D
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Tror inte man behöver kunna arkitekturen på processorn för att ladda in mjukvaruuppdateringen. Och som någon skrev tidigt, borde det inte varit NATO ammunition som den var konfigurerad för vid leverans?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top