Ska man skratta eller gråta?

ninsan

Envis som synden!
Gick med
15 May 2010
Hoj
Sukka igen, sv650s -06
Jag svarade idag på ett okänt nummer på mobilen. Damen som ringde presenterade sig som en utredare vid Polisen.
Hon frågade om jag visste vad det handlade om? Nej svarar jag givetvis, jag har inga, eller har haft några ärenden hos nån utredare vid Polisen. Då förklarade hon vad det gällde.
Jag har tydligen tagit emot en betalning till mitt bankkonto 15 oktober 2009 på en summa av 1000 kr. Den skulle avse en Traderaauktion, försäljning av Lego. Sitter framför datorn, kollat mitt konto, kommer inte så långt tillbaka, kan ej se om det stämmer, att jag fått pengarna till mitt konto. Men det måste ju stämma eftersom hon sitter med utdragen från banken i sin hand. Hon frågar om jag är medlem på Tradera, ja svarar jag. Har du sålt Lego då, frågar hon. Nej, svarar jag, aldrig. Jag har sålt (nu var det jättelänge sen jag sålde senast) hästgrejer och smink. Jag motfrågar om det är mitt alias som sålt Legot, Nej svarar hon. Det är ett annat alias.
Summan av detta samtal är att jag nu är misstänkt för bedrägeri i oktober 2009, för hela 1000 kr. Så jag måste gå på förhör hos Polisen pga det.

Så jag tänkte igenom den tusingen, märkte jag inte att jag "fick" den till mitt konto?, Joda, den kommer från en försäljning av hästgrejer, eller trodde jag. Hade grejer ute på Blocket, en tjej mailar och vill ha grejerna. Hon skulle samla ihop pengarna och sätta över på mitt konto. Vi hade sagt 5000 för allt, 1000 kr sätts över på mitt konto. Tjejen slutar höra av sig, jag mailar till henne, minst 2 gånger. Hon hör inte av sig ändå. Så jag gör inget åt pengarna. Tar det som en typ av handpenning, fick ju ändå inte tag på henne. Hur fan ska jag kunna veta att det är tydligen nån helt annan som satt över pengarna?

Antagligen är det nån som skrivit fel bankkontonummer nånstans och nu får jag skiten för det.

Vad kan hända? Känner mig lite skraj, har inte varit med om något sånhär innan! Ska jag betala tillbaka tusingen? Vad händer på förhöret? Vad händer sen? Kan det gå vidare?

Du kan nog vara lugn... Dom kommer att förstå missförståndet som du förklarar här... Antagligen blir det bara att du får betala tillbaka pengarna...

Det är ju knappast ett brott att ta emot pengar på sitt konto, det är ju öppet för alla att sätta in pengar, med massor av transaktioner (mest minus :gnissla) varje månad så märker man ju inte alltid det.

Blir nog avskrivet snabbt. Märkligt att de ens utreder något. Varje gång jag behövt hjälp av polisen har de bara tagit min anmälan och direkt skickat "spaningsuppslag saknas, utredning nedlagd" med posten hem. :D

Begagnatmarknaden är mest full av träsktrolloch idioter.

Så fort man sätter ut saker på annons så kommer de som flugor. Av 20 som hör av sig är kanske 3st som mest seriösa.
Ja, man blir förbannad!

Sånt är inget vidare skoj. Jag råkade ut för att en betalade min mobilräkning en gång, inget jag reflekterade över förräns tjejen i fråga ringde och sa att hon betalt en räkning till mig. -Bussigt svarade jag och la på.... Nä det gjorde jag inte, fick ju snällt ge henne pengarna.
Att polisen ringer och ens utreder ett sådant här brott är ju löjligt! Med tanke på alla andra obefintliga straff i det här landet borde det här ju trilla i papperskorgen kan man tycka.
Du behöver knappast oroa dig för något iaf. Så mitt förslag till din fråga Skratta och det mycket :D

Men nu får ni väl ge er, det är väl bra att man utreder sådana här saker, det har ju uppenbart blivit fel men det är inte TS som begått felet. Någon stackare saknar ju 1 000 kr.

Ring polisen innan förhöret och begär att få en offentlig försvarare förordnad som kan följa med på förhöret. Denne kan sen bedöma i vad mån du bör åberopa egen bevisning om den affär som du trodde avsågs med den tusenlapp som kom in i på kontot.

Det är inte alls säkert att misstankarna avskrivs efter ett förhör. Det beror nog på vad polisen kan få fram om det alias som bedragaren använt samt vad du själv kan få fram enligt ovan om den affär som du trodde att pengarna kom ifrån.

kontaktar du Tradera så kan du säkert få en lista av dom på vad du har sålt där. Finns inte Lego med på den listan får väl Pålisen kontrollera saken.

Efter detta kan ju knappast vara skyldig till ngt brott iaf.

Sen får du säkert betta tillbaka degen ändå :gnissla

Så jag tänkte igenom den tusingen, märkte jag inte att jag "fick" den till mitt konto?, Joda, den kommer från en försäljning av hästgrejer, eller trodde jag. Hade grejer ute på Blocket, en tjej mailar och vill ha grejerna. Hon skulle samla ihop pengarna och sätta över på mitt konto. Vi hade sagt 5000 för allt, 1000 kr sätts över på mitt konto. Tjejen slutar höra av sig, jag mailar till henne, minst 2 gånger. Hon hör inte av sig ändå.

Gammalt trick!

Hon har fejkannonser (tex lego) folk betalar till ditt konto och hon får din pryl, tyvärr lyckades hon bara sälja för 1000kr och smet.

Alternativet hade varit att du suttit med 5 anmälningar plus att hon fått dina grejjer.

Rent allmänt så måste man polisanmäla för att bankerna ska släppa information om en kontoinnehavare, så det kan ju helt enkelt vara något sådant.

Men ta med en advokat, om det är en offentlig försvarare eller nån din släkt använder spelar ingen jättestörre roll, men att knalla in på förhör för bedrägeri utan det, oavsett hur oskyldig du är, kan nog vara lite dumt.

Det fanns inget uppsåt från din sida. Så antagligen kommer du inte att bli åtalad för något. Eventuellt kanske du måste betala tillbaka tusenlappen, men du lär inte åka på några böter.

Men seriöst, begagnat Lego för en tusenlapp? Är alla på Tradera galna eller? :tomten

Det fanns inget uppsåt från din sida. Så antagligen kommer du inte att bli åtalad för något. Eventuellt kanske du måste betala tillbaka tusenlappen, men du lär inte åka på några böter.

Men seriöst, begagnat Lego för en tusenlapp? Är alla på Tradera galna eller? :tomten

Har du sett vad Lego kostar nytt? :jisses

Lego Mindstorm?

mmm det där är ett vanligt förekommande typ av bedrägeri.
(som i detta fall misslyckades)
Person A: sätter ut en vara för säg 1000kr
Person B vill ha persons As vara utan att betala för den.
Person B sätter då ut en sälj annons på en påhittat vara och anger person As kontonummer.
Person C ser person Bs anons o vill köpa den och därför stoppar person C in pengar på person As konto (i tron att det är person B's konto)
Person A ser att det kommer in pengar på sitt konto och skickar därför varan till person B.
Person C upptäcker att det inte kommer nån vara och kollar upp vem som äger kontot person C stoppade in pengarna på, och anmäler sendan denna person (som är person A)

Person A står där då med skägget i brevlådan.

Så vitt jag vet brukar person A inte bli dömd för bedrägeri, däremot att person A måste betala tillbaka pengarna.

Nu hade du ju tur att pengarna inte är mer än 1000:- och att du inte skickade varan till person B.
Du kan dessutom begära ut kontoutdrag från upptill 10 år tillbaka om du kontaktar banken.Lag på att de måste spara uppgifterna så länge. Men denna "extra" tjänst att få ut från mer än ett år tillbaka brukar banken ta betalt för.
Jag har en gång begärt ut alla kontohändelser för ett år, detta år var 3-4år bakåt i tiden. Har för mig att det kostade mig typ 300spänn eller nått.

En offentlig försvarare kan vara en bra ide.
Uppge dessutom till polisen vid förhörstillfället att
"Eftersom du först nu, genom polisen, fått veta om att pengarna inte var handpenning för den vara du sålde, utan för nått annat som du inte haft med att göra, så bestrider du bedrägeri anklagelserna, samt eftersom det då bevisligen inte var någon handpenning, så kan du tänka dig betala tillbaka summan"

Visst det suger att behöva lägga ut en tusing för nått så gammalt o nått som du eg inte haft med att göra, men det kan vara en billig peng att slippa bedrägeri anklagelserna

Last edited:
Fyfan,gissar på 4år för bedrägeri. Hoppas du gillar vatten och bröd:tummenupp ;)

...och framförallt att bli flickvän till någon 150kg'ss butchflata på anstalten...

Näerå, dom kommer att inse att köparen har klantat till en siffra i kontonummret och betalat till fel person och sedan varit otrevlig med säljaren som påstår att pengarna aldrig har kommit fram.

Jag fyllde på kontantkortet till telefonen åt någon en gång (skulle fylla åt dottern och skrev fel telefonnummer) jag skickade ett SMS från min telefon och skrev "Hoppsan, jag råkade skriva fel nummer när jag skulle fylla på min dotters telefonkort, nu blev du allt bra snopen"

Två dagar senare pep det till på min telefon och pengarna kom in på mitt telefonkort?

Antingen hade personen som fått pengarna satt in samma summa åt mig, eller så hade den personen kontaktat halebop och bett dom reda ut det, jag hörde aldrig mer av personen....

Det är ju knappast ett brott att ta emot pengar på sitt konto, det är ju öppet för alla att sätta in pengar, med massor av transaktioner (mest minus :gnissla) varje månad så märker man ju inte alltid det.

Blir nog avskrivet snabbt. Märkligt att de ens utreder något. Varje gång jag behövt hjälp av polisen har de bara tagit min anmälan och direkt skickat "spaningsuppslag saknas, utredning nedlagd" med posten hem. :D

Ja precis, och just det kontot är ett sånt konto jag avänder till föräsljning och stuff. Om jag sålt nått via blocket eller tradera. Jag såg bara avsändaren, och tänkte inte mer på det. Kommer inte ihåg vad tjejen heter som skulle köpa grejerna heller, dammit.

Svensk rättvisa drabbar bara medelsvensson :huvet Yrkeskriminella verkar alltid klara sig hur bra som helst :gnissla

kan man lugnt säga

Ring polisen innan förhöret och begär att få en offentlig försvarare förordnad som kan följa med på förhöret. Denne kan sen bedöma i vad mån du bör åberopa egen bevisning om den affär som du trodde avsågs med den tusenlapp som kom in i på kontot.

Det är inte alls säkert att misstankarna avskrivs efter ett förhör. Det beror nog på vad polisen kan få fram om det alias som bedragaren använt samt vad du själv kan få fram enligt ovan om den affär som du trodde att pengarna kom ifrån.

känns det inte lite väl overkill att få med sig en försvarare liksom?

kontaktar du Tradera så kan du säkert få en lista av dom på vad du har sålt där. Finns inte Lego med på den listan får väl Pålisen kontrollera saken.

Efter detta kan ju knappast vara skyldig till ngt brott iaf.

Sen får du säkert betta tillbaka degen ändå :gnissla

Grejen är den, att det är INTE mitt alias som sålt på Tradera, det är ett helt annat alias.

mmm det där är ett vanligt förekommande typ av bedrägeri.
(som i detta fall misslyckades)
Person A: sätter ut en vara för säg 1000kr
Person B vill ha persons As vara utan att betala för den.
Person B sätter då ut en sälj annons på en påhittat vara och anger person As kontonummer.
Person C ser person Bs anons o vill köpa den och därför stoppar person C in pengar på person As konto (i tron att det är person B's konto)
Person A ser att det kommer in pengar på sitt konto och skickar därför varan till person B.
Person C upptäcker att det inte kommer nån vara och kollar upp vem som äger kontot person C stoppade in pengarna på, och anmäler sendan denna person (som är person A)

Person A står där då med skägget i brevlådan.

Så vitt jag vet brukar person A inte bli dömd för bedrägeri, däremot att person A måste betala tillbaka pengarna.

Nu hade du ju tur att pengarna inte är mer än 1000:- och att du inte skickade varan till person B.
Du kan dessutom begära ut kontoutdrag från upptill 10 år tillbaka om du kontaktar banken.Lag på att de måste spara uppgifterna så länge. Men denna "extra" tjänst att få ut från mer än ett år tillbaka brukar banken ta betalt för.
Jag har en gång begärt ut alla kontohändelser för ett år, detta år var 3-4år bakåt i tiden. Har för mig att det kostade mig typ 300spänn eller nått.

En offentlig försvarare kan vara en bra ide.
Uppge dessutom till polisen vid förhörstillfället att
"Eftersom du först nu, genom polisen, fått veta om att pengarna inte var handpenning för den vara du sålde, utan för nått annat som du inte haft med att göra, så bestrider du bedrägeri anklagelserna, samt eftersom det då bevisligen inte var någon handpenning, så kan du tänka dig betala tillbaka summan"

Visst det suger att behöva lägga ut en tusing för nått så gammalt o nått som du eg inte haft med att göra, men det kan vara en billig peng att slippa bedrägeri anklagelserna

Polisen har ju redan bankkontoutdraget, som jag ska kolla på, på onsdag. Men kan det vara så utstuderat? Legot såldes via Tradera. Mina hästgrejer via Blocket.

Jag har letat som en tok efter mailen till hästgrejer-tjejen, men hittar dem inte. Däremot kommer min familj ihåg att vi pratade om detta förra året. Att jag frågade dem vad jag skulle göra med tusingen. Visst, de är min familj och de är jäviga. Men de skulle inte ljuga om det.

Tänkte bara uppdatera:

Var hos polisen idag på förhör. Jag hade inte med mig någon. Hon frågade om jag nekade. Vilket jag självklart gjorde. Hon frågade en massa och jag svarade precis som det var. Inget knasigt liksom.
Hon frågade också om jag kunde tänka mig att betala tillbaka tusingen, ja svarade jag (tycker ju lite synd om den som pungat ut med pengarna men inte fått nått för det). Så hon skulle höra av sig om ett par dagar om hur det gick.

Stack iväg och tränade, precis när jag kom hem ringde hon igen. Hon trodde inte att det skulle kunna bevisas att jag gjort nått med uppsåt (no shit Sherlock), men däremot skulle jag kunna bli dömd för olovligt hållande av pengar. Jag var ju helt säker på att pengarna kom från tjejen som skulle köpa hästgrejer, ingen annan. Jag mailade ett flertal gånger. Fick inget svar. Så jag gjorde inget mer med det. Enligt polisen skulle jag gått ner till banken, för de kanske kunde hjälpa mig. Eftersom jag inte gjorde det, kan detta gå till rättegång och jag bli dömd för det.

Nu måste jag vänta tills åklagaren tar ett beslut om det ska läggas ner eller gå vidare. Och det kan jag få vänta på.... Med tanke på hur lite jag sovit de senaste två nätterna, så kommer det bli en lååååång väntetid på samtalet...

Med tanke på hur många som faktiskt klarar sig undan bedrägerier på blocket så lär du inte bli åtalad för "olovligt hållande" av pengar, de har garanterat viktigare saker för sig.
Jag är förvånad att de ens tog sig tid att ringa dig och och kontrollera detta överhuvudtaget :va

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti