Ska man acceptera böjd fälgkant vid däckbyte?

E1M7

Medlem
Gick med
28 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Street Triple R '14
Känner på mig att det här är en väldigt naiv fråga, men jag är nybliven motorcykelägare och de perioder när jag ägt bil har jag oftast sålt dem innan däcken tagit slut, så jag har inte mycket erfarenhet av däckbyte och däckfirmor.

Fick nya Metzler påkrängda av verkstaden och såg när jag kom hem att ena fälgkanten är stukad. Känns inte helt OK tycker jag.

Svårt att ta en rättvis bild, men IRL syns det tydligt.

IMG_0142.jpg
 
Det skulle jag aldrig acceptera. Tyvärr finns det många däckmojar som fortfarande inte klarar av att skifta däck på vare sej bil eller mc
 
Nej, det är inte okej tycker jag. Böjd aluminium kan få sprickor, och sprickor i fälgar kan få katastrofala följder även om det inte ser ut att vara så illa på din fälg. Det där tycker jag du ska skälla öronen av verkstan för.
 
Last edited:
Det är absolut inte okej.
Åk tillbaka till verkstaden och informera dom lugnt om vad dom har gjort och fråga hur dom tänker lösa detta, ifall du får fingret så kan du börja kriga och kasta skit, för det där är fan inte okej någonstans.
 
Nån mindre lackskada på fälgkanten hade jag kanske accepterat, men verkligen inte nåt sånt där.
 
Nej givetvis inte, vad är det för klåpare du hittat?

Jag hade inte ens godkänt färgskrap eftersom dom som kan mc inte ställt till med sånt.

Edit: som Goffen frågar i nästa post så är mitt svar på att du är säker på att däckkrängaren är bevisad orsak till skadan.
 
Last edited:
Du har inte kört i nån håla nångång när du va ute o kört? Jag trodde också att däckkrängaren hade stukat fälgen när jag bytt en gång men sen mindes jag att jag kört i en liten håla med nerlägg och mig veterligen kan det där inte hända vid en krängning.
 
OK, bra, tack, då känner jag att jag har på fötterna.

Ska ändå åka tillbaka och gnälla då de har gjort några ordentliga hack i centrum på fälgen. Tycker också att det är aningen oprofessionellt av en märkesverkstad att dra i 0,2 bar för mycket i framdäcket samtidigt som man varnar mig för att nya däck är hala.

IMG_0137.jpg
 
OK, bra, tack, då känner jag att jag har på fötterna.

Ska ändå åka tillbaka och gnälla då de har gjort några ordentliga hack i centrum på fälgen. Tycker också att det är aningen oprofessionellt av en märkesverkstad att dra i 0,2 bar för mycket i framdäcket samtidigt som man varnar mig för att nya däck är hala.

View attachment 422533

Va i helvete? För att lyckas med det där måste man ju vara så jävla kass på att kränga däck att jag inte skulle lita på att klåparn skruvat fast bromsarna efter sig ens... :mad:
 
Du har inte kört i nån håla nångång när du va ute o kört? Jag trodde också att däckkrängaren hade stukat fälgen när jag bytt en gång men sen mindes jag att jag kört i en liten håla med nerlägg och mig veterligen kan det där inte hända vid en krängning.

Jag är rätt nojig när det gäller mina däck och inspekterar dem och fälgarna vid varje kedjesmörj. Det är omöjligt att jag hade missat det där.

Sedan har jag inte kommit så långt med mina nerlägg än. Om jag åkt ner i ett hål med så mycket lut hade jag skitit ner mig, och det hade jag kommit ihåg.
 
Att de drar i 0,2 bar för mycket har ingen större inverkan på hur hojen beter sig i vardagstrafik.
Hur vet du att det är 0,2 bar för mycket? Och vad jämför du emot?( kan vara så att däcktillverkare och hojtillverkare kanske har olika rekommendationer i sina listor)

Men skadorna på fälgen känns inte okej om de uppstod vid monteringen av däcket.
 
Att de drar i 0,2 bar för mycket har ingen större inverkan på hur hojen beter sig i vardagstrafik.
Hur vet du att det är 0,2 bar för mycket? Och vad jämför du emot?( kan vara så att däcktillverkare och hojtillverkare kanske har olika rekommendationer i sina listor)

Jag mätte upp 2,55 bar med min mätare från Longacre Racing. Både Triumphs och Metzelers rekommendation är 2,35 bar.

Om vi ska spekulera i att mätaren är felkalibrerad och visar för höga värden så kan jag tilllägga att jag också mätte upp 2,62 bak där det ska vara 2,9 (vilket jag personligen tycker är på tok för mycket om man inte skjutsar.)
 
Kallt eller varmt? 0,2 bar ligger innom
alla felmarginaler så den striden skall du nog inte använda i kriget.
 
Jag mätte upp 2,55 bar med min mätare från Longacre Racing. Både Triumphs och Metzelers rekommendation är 2,35 bar.

Om vi ska spekulera i att mätaren är felkalibrerad och visar för höga värden så kan jag tilllägga att jag också mätte upp 2,62 bak där det ska vara 2,9 (vilket jag personligen tycker är på tok för mycket om man inte skjutsar.)

Varm eller kall temp :P
 
Kallt eller varmt? 0,2 bar ligger innom
alla felmarginaler så den striden skall du nog inte använda i kriget.

Nej, jag kommer inte ta upp det.

Uppmätt tidig morgon innan färd. Stod inte i solen. Runt 18° vill jag minnas.
 
Om du ser brytmärken av verktyg där fälgen böjer in har du ändå mer på fötterna att det inte blivit när du kört utan de har orsakat det vid däckbytet.
 
Kan det vara så att dom tappat hela fälgen utan däck.
Det var ju ganska grova märken kan man säga.
 
Ja det ser lite udda ut för att vara gjort i en däckmaskin, men vad vet jag egentligen.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top