Ska man acceptera böjd fälgkant vid däckbyte?

Arbetar med däck, skulle aldrig accepterar den skadan som kund.

Om fälgen var helt ok innan däckbytet så får de väl stå för kostnaderna att fixa din fälg.
Finns de som fixar fälgar.
Jag rekommenderar www.felga.se
Vi använder oss av dem vid reparationer av fälgar.

När en kund kommer till oss på PRM MOTORSPORT med mc eller lös fälg
för däckbyte så kontrollerar vi alltid fälgen innan just för att slippa klagomål i efterhand.
Skulle vi upptäcka skada eller skev fälg informerar vi kunden om det innan vi monterar det nya däcket på
fälgen. Vi fotograferar även om kunden inte är närvarande eller svara på telefon.

Vi använder alltid fina fälgskydd till montering och avmontering på Aluminiumfälgar.
Att misslyckas så illa kan man inte göra utan riktigt dålig kunskap.

Byt däckleverantör och montör!
 
Lämnade in min Fz6 för däckbyte idag och (förutom min övriga tråd om bromsarna) så fick jag 2st fina skrapmärken på fälgen, hur skulle ni reagerat på detta?:gråta


Obs. Dåliga bilder....
 

Bifogat

  • DSC_0558.JPG
    DSC_0558.JPG
    634.2 KB · Visningar: 332
  • DSC_0559.JPG
    DSC_0559.JPG
    784.2 KB · Visningar: 289
Jag mätte upp 2,55 bar med min mätare från Longacre Racing. Både Triumphs och Metzelers rekommendation är 2,35 bar.

Om vi ska spekulera i att mätaren är felkalibrerad och visar för höga värden så kan jag tilllägga att jag också mätte upp 2,62 bak där det ska vara 2,9 (vilket jag personligen tycker är på tok för mycket om man inte skjutsar.)

Är tyvärr ingen garanti att din mätare mäter rätt bara för att den visar "för mycket" resp "för lite". Så 0,2-0,3 bar avvikelse mot ett visst börvärde får nog klassas att vara inom giltig felmarginal och inget att hänga upp sig på. Den avvikelsen kommer du aldrig känna någon skillnad på hur motorcykeln beter sig vid vardagsbruk.
 
Hade jag fått den skadan på fälgarna till Husqvarnan så hade jag grinat.

Hur ersätter man fälgar som är tillverkade i en uppsättning?
 
Jag mätte upp 2,55 bar med min mätare från Longacre Racing. Både Triumphs och Metzelers rekommendation är 2,35 bar.

Om vi ska spekulera i att mätaren är felkalibrerad och visar för höga värden så kan jag tilllägga att jag också mätte upp 2,62 bak där det ska vara 2,9 (vilket jag personligen tycker är på tok för mycket om man inte skjutsar.)

så om jag förstår dig rätt så gnäller du för dom fyllt på 0,2 bar för mycket.... men du ser inga problem med att köra med 0,32 bar för lite i bak för du tycker det ska vara så och att tillverkaren har fel i sina rekomendationer????.
 
Nikel;6190011 Hur ersätter man fälgar som är tillverkade i en uppsättning?[/QUOTE skrev:
Du har ju varit hemma.. Man hand bygger nya ekerfälgar i det antal man tycker är lagom:fyllisar
 
Du har ju varit hemma.. Man hand bygger nya ekerfälgar i det antal man tycker är lagom:fyllisar

Haha jo jag vet att man bygger dom igen.
Men vad säger företaget när räkningen landar.

Jo du jag skickade dom till Stockholm där en custombyggare gjorde nya.
Här är en räkning på 15000 kr för en fälg inkl arbete.
 
Sommarjobbare som bytt för hand och sluntit...? Hursomhelst så åker du givetvis tillbaka så snart som möjligt och frågar vad de tänker om det hela.
Om det nu är så att någon anställd behöver lära sig att kränga hojostar ordentligt så är de säkert intresserade av att veta det innan hon förstör fler fälgar.
 
Lämnade in min Fz6 för däckbyte idag och (förutom min övriga tråd om bromsarna) så fick jag 2st fina skrapmärken på fälgen, hur skulle ni reagerat på detta?:gråta


Obs. Dåliga bilder....

Jag har fått några såndär på mina fälgar med, tyvärr inte upptäckt det i tid. Jag hade nog gnällt på däckmupparna om det. Jag lyckades ju inte ens repa fälgarna på rejshojen sådär när jag krängde av däck med däckjärn metall mot metall.
Nuförtiden kränger jag däcken på alla egna hojar, för har varit med om så jävla mycket klåp vid däckbyten nu.
 
så om jag förstår dig rätt så gnäller du för dom fyllt på 0,2 bar för mycket.... men du ser inga problem med att köra med 0,32 bar för lite i bak för du tycker det ska vara så och att tillverkaren har fel i sina rekomendationer????.

Önskar att jag inte hade nämnt det jävla trycket i min allmänna irritation.

Jag tyckte bara det var onödigt överfylla ett nytt däck. Högre tryck lär inte förbättra greppet och det gör att däcket tar längre tid att bli varmt. Är inte rekommendationen för ett sprillans nytt däck att få upp det i ordentlig temperatur för att snabbast bli av "halheten" som det varnas för? (Även om vissa menar att tillverkningen är annorlunda nu för tiden och moderna nya däck inte är hala.)

Bak har jag tidigare experimenterat med olika tryck i kombination med olika dämparinställningar och kommit fram till att 2,6 bar känns bättre för mig på alla sätt än de rekommenderade 2,9. Känns inte osannolikt då Triumph måste ta höjd för folk som väger mer än mina 72 kg och som dessutom skjutsar. De bryr sig säkert också mer om bränsleförbrukning och livslängd på däcken än vad jag gör.
 
De gamla ska väl av. Man vet ju inte hur de såg ut när dom va klara me de.

Titta åt vilket håll fälgen är knäckt, det är å fel håll för att ha skett vid avläggning av däcket. Jag tror att skadan redan fanns på fälgen men TS har bara besiktat sina prylar efteråt och inte före så han har helt enkelt inte sett skadan. Det ska till så pass stort våld att jag har mycket svårt tänka mig att nåt sånt där ska ske vid däckkrängning.

Jag tror som någon var inne på tidigare att det handlar om ett genomslag vid körning.
 
OK, bra, tack, då känner jag att jag har på fötterna.

Ska ändå åka tillbaka och gnälla då de har gjort några ordentliga hack i centrum på fälgen. Tycker också att det är aningen oprofessionellt av en märkesverkstad att dra i 0,2 bar för mycket i framdäcket samtidigt som man varnar mig för att nya däck är hala.

View attachment 422533

Vem skruvade av och på hjulet? Du eller verkstaden?
 
Last edited:
Jag tar för vana att säga till innan att jag inte vill ha några nya märken när jag byter däck. Då är de ofta noggranare och tittar på fälgarna innan de sätter igång så de vet vilka ev. Märken som redan fanns.
 
Titta åt vilket håll fälgen är knäckt, det är å fel håll för att ha skett vid avläggning av däcket. Jag tror att skadan redan fanns på fälgen men TS har bara besiktat sina prylar efteråt och inte före så han har helt enkelt inte sett skadan. Det ska till så pass stort våld att jag har mycket svårt tänka mig att nåt sånt där ska ske vid däckkrängning.

Jag tror som någon var inne på tidigare att det handlar om ett genomslag vid körning.

Tittar du på fälgen ser du att dom troligtvis använt ett däckjärn för att bryta däcket över kanten när de skulle av. Har själv misslyckats på min hoj med samma resultat.
 
Lite OT, men jävulskt kul att folk inte vill betala för att få sina däck krängda (okvalificerat arbete, som vissa här uttrycker sig). Det ska kosta 20:- per däck och däcknasare är jävla ockrare om dom vågar ta en hundring per däck, men sen när någon får en repa i sin fälg, så ska han ha en ny. Det får ju däcknasaren stå för, han som tjänar så inihelvete med pengar. :D

Fast såklart ska han ju laga din fälg, om det nu är så att han bucklat och/eller repat den.
 
Lite OT, men jävulskt kul att folk inte vill betala för att få sina däck krängda (okvalificerat arbete, som vissa här uttrycker sig). Det ska kosta 20:- per däck och däcknasare är jävla ockrare om dom vågar ta en hundring per däck, men sen när någon får en repa i sin fälg, så ska han ha en ny. Det får ju däcknasaren stå för, han som tjänar så inihelvete med pengar. :D

Fast såklart ska han ju laga din fälg, om det nu är så att han bucklat och/eller repat den.

Vem har klagat på priset för däckbyte? Själv betalar ja gärna för att få hjälp med sånt ja inte klarar själv men tar någon på sej att hjälpa till och dessutom tar betalt ska de väl bli bättre än de va från början inte tvärt om. Alla kan göra bort sej men då får man stå för de.
 
Vem har klagat på priset för däckbyte? Själv betalar ja gärna för att få hjälp med sånt ja inte klarar själv men tar någon på sej att hjälpa till och dessutom tar betalt ska de väl bli bättre än de va från början inte tvärt om. Alla kan göra bort sej men då får man stå för de.

Jag refererar till tidigare trådar i ämnet. Inte riktat till dig, eller TS. Den som vill känna sig träffad är dock välkommen att göra det.

Jag håller f.ö helt med dig, precis som jag deklarerade i mitt inlägg.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top