Ska man acceptera böjd fälgkant vid däckbyte?

Jag refererar till tidigare trådar i ämnet. Inte riktat till dig, eller TS. Den som vill känna sig träffad är dock välkommen att göra det.

Jag håller f.ö helt med dig, precis som jag deklarerade i mitt inlägg.

Tog de inte personligt. skrev bara vad jag tycker. Är jävligt trött på klåpare som ska hjälpa till me allt men som inte kan något. Egen erfarenhet.
 
Vem skruvade av och på hjulet? Du eller verkstaden?

Verkstaden. Hjulet var dessutom av/på minst tre gånger då de samtidigt fixade ett mystiskt fel på ABS:en. (En intressant historia i sig. Teorin är att bromsskivan blivit magnetiserad, vilket störde ABS-sensorn.)

Var på verkstaden nu. De tog på sig hacken i centrum direkt men menade att skadan på kanten inte ska kunna ske med deras däckmaskin. De tog några bilder och ska återkomma.

Svårt läge för mig. Det är klart att jag inte kan vara 100% på att den stukade kanten är ny. Är den inte det vill jag verkligen inte felaktigt anklaga dem.

Anledningen till att däcken byttes var inte för att de var slut utan för att slitbanan separerat på framdäcket. När jag upptäckte det gick jag igenom bakdäcket centimeter för centimeter för att se om det hänt något liknande där. Att jag då ska ha missat skadan på fälgen känns helt osannolikt. Men som sagt, hur ska jag kunna vara 100%?

Nästa gång blir det att spela in en video på skicket före verkstadsbesöket.
 
Kräv ny fälg. Skicka gärna ett PM till mig med vilka det är så man vet vilka klåpare man ska hålla sig borta ifrån.

PS E1M2 är bäst! DS
 
Ja jag är tyvärr inne lite på krängarens sida... En däckmaskin böjer inte en fälg och man lossar ju inte fälgen mer när man väl spännt upp den bort med däcket o sen dit med det nya direkt så hur man ska tappa fälgen vid själva krängningen är i så fall en gåta.
 
Ja jag är tyvärr inne lite på krängarens sida... En däckmaskin böjer inte en fälg och man lossar ju inte fälgen mer när man väl spännt upp den bort med däcket o sen dit med det nya direkt så hur man ska tappa fälgen vid själva krängningen är i så fall en gåta.

Däckjärnet som bänder upp däckkanten som sen hängs över "haken" som sitter på maskinen gör det. Är man slarvig med järnet kan du säkert böja en alukant som i detta fall.
 
Har det har något samband med ditt förra problem -Bula-på-
framdäck
?

Jag tror att däcket och fälgen har träffat någon hård, typ kantsten eller annat djävelskap eftersom det finns skador både på fälg o däck

\S
 
Fick min bakfälg repad vid förra bytet, påpekade det direkt när jag hämta den och då slutade det med omlackering av båda fälgarna (för att få matchande färg):D
 
Har det har något samband med ditt förra problem -Bula-på-
framdäck
?

Jag tror att däcket och fälgen har träffat någon hård, typ kantsten eller annat djävelskap eftersom det finns skador både på fälg o däck

Det är ju en teori förstås. Men torde inte det varit en ganska dramatisk upplevelse som jag därför kommit ihåg? Bulan var anledningen till att däcken byttes nu.

Bulan satt på höger sida på framdäcket och fälgen bak är stukad på vänster sida. (Vilket inte bevisar någonting, jag vet.)
 
Verkstaden. Hjulet var dessutom av/på minst tre gånger då de samtidigt fixade ett mystiskt fel på ABS:en. (En intressant historia i sig. Teorin är att bromsskivan blivit magnetiserad, vilket störde ABS-sensorn.)

Var på verkstaden nu. De tog på sig hacken i centrum direkt men menade att skadan på kanten inte ska kunna ske med deras däckmaskin. De tog några bilder och ska återkomma.

Svårt läge för mig. Det är klart att jag inte kan vara 100% på att den stukade kanten är ny. Är den inte det vill jag verkligen inte felaktigt anklaga dem.

Anledningen till att däcken byttes var inte för att de var slut utan för att slitbanan separerat på framdäcket. När jag upptäckte det gick jag igenom bakdäcket centimeter för centimeter för att se om det hänt något liknande där. Att jag då ska ha missat skadan på fälgen känns helt osannolikt. Men som sagt, hur ska jag kunna vara 100%?

Nästa gång blir det att spela in en video på skicket före verkstadsbesöket.


Ja, jag tror de har rätt. Skadan nere vid navet är nog gjord på nåt klantigt vis med kedjan vid montering. Därav min fråga.
 
Det är ju en teori förstås. Men torde inte det varit en ganska dramatisk upplevelse som jag därför kommit ihåg? Bulan var anledningen till att däcken byttes nu.

Bulan satt på höger sida på framdäcket och fälgen bak är stukad på vänster sida. (Vilket inte bevisar någonting, jag vet.)

En trottoarkant i för hög fart, eller en onödigt stor sten eller potthål. Stenen eller potthålet hade nog definitivt varit lite spännande och något man minns, men trottoarkant är väl inte nödvändigtvis något man lägger på minnet.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top