Ska långsamma förare plockas av banan av tävlingsledningen?

Ska långsamma förare tas av banan av tävlingsledningen?


  • Antal röstningar
    0
Alla börjar vi någonstans... Men vi börjar inte med tävling.

Man tränar o tränar..... sen tävlar man.

Så: JA! plocka av "mycket" långsamma/farliga förare.

PunGt
 
Och sen är det så att ex. Sthlms-crossen som är en jättelik sak med väldigt många deltagare, med allt från sopor som jag till SM-åkare, är uppdelat i 3 klasser med 3 sub-klasser i varje klass och ALLT är uppdelat med fart som enda parameter (tidskvalen må vara lite annorlunda).

Exakt så funkar det här i Hallandcupen också. Och det är bra. På träningar när Mozz glider runt bland svenska eliten (som det blev en gång här hemma) så är det inte bra. Det tyckte ingen, varken de snabba (som tyckte det var jobbigt men en vingelpelle på tvåan där de slog i fyran) eller de långsamma. Fartskillnader är farligt där också men de undviks om det går med träningar indelat efter snabbhet. I ovanstående fall fick jag och några till köra med knattarna (som iofs körde ifrån mig de också:) ).
Visst hanterar man det i crossen (precic som i RR) men det är inte bra.
 
Och sen är det så att ex. Sthlms-crossen som är en jättelik sak med väldigt många deltagare, med allt från sopor som jag till SM-åkare, är uppdelat i 3 klasser med 3 sub-klasser i varje klass och ALLT är uppdelat med fart som enda parameter (tidskvalen må vara lite annorlunda).
Med andra ord precis som vi inom RR skiljer på förare genom A- och B-licens och som i princip alla bandagsarrangörer skiljer förare åt med olika grupper för att undvika för stora fartskillnader.

Det pratas en hel del om sunt förnuft i den här tråden men ändå missar många det mest självklara av allt, att fartskillnader är farligt oavsett vilken motorsport man håller på med (förutom dragracing) :confused:
 
Det tar emot, men med tanke på att fartskillnaden på Atorpsrakan är bra mycket större än ens toppfarten crossen, så håller jag med om att det kan droppas.

Ja visst är det en otroligt dålig parallell att dra. Jag har kört cross till husbehov och har därmed varit med på arrangerade crossträningar på bl.a sviesta så jag har iaf ett hum om vad jag pratar om.

Har faktiskt, tro det el ej, tragglat mig igenom alla inlägg av denna "never ending story" och slås av hur många det är som har en åsikt utan att ha någon tävlings- eller träningsvana inom RR.
Hur man överhuvudtaget Vill uttala sig när man aldrig upplevt problem som kan uppstå vid tävling i RR är totalt oväntat.

Ordet är ju givetvis fritt men det blir en mer konstruktiv diskussion om färre oinsatta personer gör inlägg.

Kan det det verkligen vara svårt att förstå att skadorna Kan bli så mkt värre om man kör på ett fordon som håller halva hastigheten av det omkörande fordonet än om man susar in i en hoj som kör några km/tim långsammare. Risken att den som bara kör liiite långsammare gör en oväntad manöver är dessutom mkt mindre.

Långsamma förare är ett brett begrepp och jag tror att de som är emot "långsamma" förare här pratar om riktigt långsamma förare. De som inte ens med perfekt material kan köra på kanske runt 2+ min på a-torp, 1,25 på Åsen, 55-60 sek på Falken osv...
 
Last edited:
...röstar inte pga fel frågeställning i pollen.
Alla vill ju att en FÖR långsam förare ska bort från banan. Åsiktsskillnaden ligger i HUR mycket långsammare den föraren behöver vara.

Alternativen borde typ vara om en förare kör konsekvent på mer än:
1. 110 % av snabbaste varvtid
2. 120 % "
3. 130 % "
4. 140 % "
5. 150 % "
6. Enligt subjektiv bedömning av tävlingsledningen.

Jag röstar på alt.3 i REC & alt.2 i NEC.
 
Vi kanske ska starta en ERF-serie då uppenbarligen varken NEC eller REC verkar vara det:näsblod

Äh, när vi väl kör är det bara glada miner och inget gnäll. Men vi har ju 8 månader vinter framför oss... Då dyker humöret ;)
 
vad är det med folk,alla a förare kör fortare än jag,alla som kör i nec får inte köra rec.jag välte för att jag blev varvad av en a-förare,det händer inte mig med b-förare i samma spår.
vi förbjuder de som är långsammare än jag och sedan klagar vi på dåligt med folk på gridden.
så bara fortsätter det tugga sida upp och sida ner...
ska vi bilda en egen serie där man bara får vara från halmstad kommun osv.....
kanske ett erf för varje sec man kvalar på....

nästa år så är det väl för dyra hojar så det ska lagstiftas mot det,eller varför inte fel färg på hojarna.skitdisskussioner,jag har inget emot andras åsikter,bara de inte strider mot mina egna
:)
alla ska få köra erf och de som kör under 45 (a-torp)typ kan köra nec så har ni er delning på fältet.
dessa disskussioner kommer bara leda till att ingen vågar prova tävla tillslut och då är återväxten inom racingen borta,och sedan kan vi 50+ gubbar ligga och leka själva om några år:tummenupp
och de som inte ens kör erf och "upplevt" problemet själva tycker jag inte ska sitta och disskutera hur det är under ett erf,visst är deras åsikt välkommen men ibland är den till överdrift.
 
Frågan är hur långsam är en "långsam förare", precis som det skrivs så händer det att halvtrasiga hojar sniglar runt på dom sista varven enbart för att ta målflagg och även om dom håller sitt spår så är fartskillnaderna enorma.

Skippa målpoäng och ge poäng för den faktiska körtiden istället, kör man hela racet så får man 1 poäng per timme, mular man eller tvingas bryta pga electrical problems efter tex 3 timmar så får man 3 poäng.

Självinsikt är att träna tills man kör i ungefär samma tempo som snittet gör i den klass som man tänker tävla i.

Varvtiderna för olika banor och klasser går att hitta på www.erf.nu
 
en liten sak...


som arrangör så skulle jag vilja säga att nästa år 2008 om jag är med och arrangerar så blir det nog så att vi plockar av förare som snittar 2.40 pga säkerhets risk!

men den största faktorn alla arrangörer brottas med är följande: ekonomin!
Vi behöver stora start-fält för att ha "råd" att arrangera em tävling som erf då det inte är en publik tävling, vilket i sig genererar en blandad kompott av snabba förare och långsamma förare men som sagt 2.40 då måste man ta in föraren i depån och prata med vederbörande och som tävlings-ledare ifrågasätta: varför han/hon vill tävla?
 
Plocka bort dom snabba i REC och dom långsamma i NEC.
Vi har samma problem i 125 Jnr klassen.

I en instegs/nybörjar-klass så kan man inte ha A/600:a/125R -förare som kör fort satan bara för att vinna förstapriset som är en splitt ny Aprilia 125RS värde 60000kr.

Önskar att vi också kunde dela upp 125Std i 2 klasser,
125Jnr-nybörjare & 125Std-erfarna.
 
Skippa målpoäng och ge poäng för den faktiska körtiden istället, kör man hela racet så får man 1 poäng per timme, mular man eller tvingas bryta pga electrical problems efter tex 3 timmar så får man 3 poäng.
Låter som ett mycket vettigt förslag :tummenupp
men den största faktorn alla arrangörer brottas med är följande: ekonomin! Vi behöver stora start-fält för att ha "råd" att arrangera em tävling som erf...
En lösning, som knappast lär bli populär, är ju att höja startavgiften en aning för att täcka upp eventuellt bortfall om team med extremt långsamma fordon inte anmäler sig.
 
En lösning, som knappast lär bli populär, är ju att höja startavgiften en aning för att täcka upp eventuellt bortfall om team med extremt långsamma fordon inte anmäler sig.[/QUOTE]

Tanken finns ju alltid med hos arrangörer men det är ingen lösning som någon gillar! :va
 
Plocka bort dom snabba i REC och dom långsamma i NEC.
Vi har samma problem i 125 Jnr klassen.

I en instegs/nybörjar-klass så kan man inte ha A/600:a/125R -förare som kör fort satan bara för att vinna förstapriset som är en splitt ny Aprilia 125RS värde 60000kr.

Önskar att vi också kunde dela upp 125Std i 2 klasser,
125Jnr-nybörjare & 125Std-erfarna.
Jag tror inte det primära målet för de snabbaste i 125jr är att vinna en ny hoj utan att få så mycket körtid och erfarenhet som smöjligt.
 
Låter som ett mycket vettigt förslag :tummenupp
En lösning, som knappast lär bli populär, är ju att höja startavgiften en aning för att täcka upp eventuellt bortfall om team med extremt långsamma fordon inte anmäler sig.

Jag hade tänkt att inte kommentera mer, men nu kan jag fan inte hålla käft längre! Hur kan du sitta och föreslå dyrare startavgifter för att kompensera för något som du inte vet något om? Nån jävla måtta får det väl ändå vara på eländet?! Först blåser du upp problemet till astronomiska proportioner, för att sedan ha en lösning som innebär dyrare racing för..... Ja inte är det dej själv iallafall! Startavgifterna är redan i dagsläget höga, att krydda det med en höjning som ska kompensera för att långsamma team kan bli bortskrämda är nog fan det mest korkade jag hört. Isåfall vill jag fan inte höra ett pip från dej om att startavgifterna på nästa års rookie 1000 race är dyra, dom måste ju också i rimlighetens namn kompenseras för att långsamma rookie 1000-förare riskerar att avstå för att inte bli utkvalade.....
Är det inte dags att du nu börjar tänka innan du använder tangentbordet? För om det är så att du tänkte innan du föreslog detta blir man ju mörkrädd över hur det kan komma så mycket kvalificerat strunt från en och samma person.


Det blev en del, det här, somligt kvalar säkert in som personangrepp, men det är inget jag bryr mej så mycket om. Rapportera gärna till Swedie om det roar dej.
Over and out, permanently
//Stefan
 
Jag hade tänkt att inte kommentera mer, men nu kan jag fan inte hålla käft längre! Hur kan du sitta och föreslå dyrare startavgifter för att kompensera för något som du inte vet något om? Nån jävla måtta får det väl ändå vara på eländet?! Först blåser du upp problemet till astronomiska proportioner, för att sedan ha en lösning som innebär dyrare racing för..... Ja inte är det dej själv iallafall! Startavgifterna är redan i dagsläget höga, att krydda det med en höjning som ska kompensera för att långsamma team kan bli bortskrämda är nog fan det mest korkade jag hört. Isåfall vill jag fan inte höra ett pip från dej om att startavgifterna på nästa års rookie 1000 race är dyra, dom måste ju också i rimlighetens namn kompenseras för att långsamma rookie 1000-förare riskerar att avstå för att inte bli utkvalade.....
Är det inte dags att du nu börjar tänka innan du använder tangentbordet? För om det är så att du tänkte innan du föreslog detta blir man ju mörkrädd över hur det kan komma så mycket kvalificerat strunt från en och samma person.


Det blev en del, det här, somligt kvalar säkert in som personangrepp, men det är inget jag bryr mej så mycket om. Rapportera gärna till Swedie om det roar dej.
Over and out, permanently
//Stefan

Jag kan bara hålla med dig...
Låt detta året vara ett läroår för oss alla och hoppas att nästa år blir "bättre" på alla vis och var nöjd med att vi fått till 2 serier.
 
2.40 är långsamt vilket även Alex själv tyckte, däremot så har hon ju kört på 2.14 tidigare på premiären. Tränar hon lite fram till premiären 2008 skulle i alla fall jag bli förvånad om hon kör 2.40 på torpet igen.
Så varför fortsätta att diskutera hennes 2.40-tider? Det hör ju inte heller till varje race att det är SÅ stora skillnader som 1 minut?!


Gällande att ta målpoäng och höjda avgifter så skulle jag personligen tycka att det skulle vara riktigt trist om man i framtiden höjer avgifterna och att teamen inte kommer att kunna ta målpoäng om man får problem med hojen och tvingas köra lite långsammare. Som någon sagt tidigare så är det ju det som är lite tjusningen med ERF.

Jag kan bara hålla med dig...
Låt detta året vara ett läroår för oss alla och hoppas att nästa år blir "bättre" på alla vis och var nöjd med att vi fått till 2 serier.

Well spoken :tummenupp
 
Last edited:
Jag hade tänkt att inte kommentera mer..., men nu kan jag fan inte hålla käft längre! Hur kan du sitta och föreslå dyrare startavgifter för att kompensera för något som du inte vet något om? Nån jävla måtta får det väl ändå vara på eländet?! Först blåser du upp problemet till astronomiska proportioner, för att sedan ha en lösning som innebär dyrare racing för..... Ja inte är det dej själv iallafall! Startavgifterna är redan i dagsläget höga, att krydda det med en höjning som ska kompensera för att långsamma team kan bli bortskrämda är nog fan det mest korkade jag hört. Isåfall vill jag fan inte höra ett pip från dej om att startavgifterna på nästa års rookie 1000 race är dyra, dom måste ju också i rimlighetens namn kompenseras för att långsamma rookie 1000-förare riskerar att avstå för att inte bli utkvalade.....
Är det inte dags att du nu börjar tänka innan du använder tangentbordet? För om det är så att du tänkte innan du föreslog detta blir man ju mörkrädd över hur det kan komma så mycket kvalificerat strunt från en och samma person.


Det blev en del, det här, somligt kvalar säkert in som personangrepp, men det är inget jag bryr mej så mycket om. Rapportera gärna till Swedie om det roar dej.
Over and out, permanently
//Stefan
Det du skriver är svårt att ta på allvar och även som det fanns någon substans skulle jag aldrig få för mig att be Swedie om att banna någon. Om du nu själv tycker att det gränsar till personangrepp kanske du skulle ha tagit det via ett PM.

Sen gör du verkligen en höna av en fjäder. Jag har inte startat den här tråden. Däremot har jag skrivit saker som inte faller dig på läppen och du har i princip enbart hackat på min inlägg av samma anledning. Väx upp och ta diskussionen som en vuxen karl istället för att agera som en tjurig femåring som inte får bestämma i sandlådan.

En höjning av startavgiften är inget varken du eller jag beslutar om men du borde förstå att om man ska utesluta någon (ett alternativ som en arrangör ovan nämnde och som jag kommenterade) som ger pengar så måste de pengarna tas in någon annanstans.
 
köra snabbt på bana

alla börjar någonstans,alla har olika förutsättningar,alla har nästan olika ekonomi,men framförallt alla har olika psyke och det är det som gäller.jag har tävlat ett par gånger i mitt liv och uppmärksammat att vi är olika snabba och olika i utvecklingen. Ex 1996 träningsläger i frankrike jag ,lindström,landström,mm,vi låg på inom 2 tiondelar,nu har vi facit vi sett hur det gick.Landström Lindström, snabbast i sverige utan mig, så låt tiden ha sin verkan man vet aldrig,vi utvecklas alla olika
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top