Ska iväg till TriumphCenter o behöver hjälp!!! :)

Killen har ju fast anställning. Och visst man kan betala kontant och det är säkrare. Men fan så mkt roligare o va lite fattigare med skuld till banken och ha en nice hojj.

Jo absolut, men i generella termer är det ju lite risky att slösa just nu, det var det jag menade med att man kanske ska se om sitt hus lite mer nu.

1. Enkel matte: Ränta på 100K tills man kan köra första gången (ex. 6 månader, 6% ränta inte inräknat skattered.): 3K
2. Försäkring tills man kan köra första gången (ex. 6 månader, if 1500/månad): 9K
3. Tappat värde tills man kan köra första gången (ex. 6 månader, osäkert hur mycket, tillgång/efterfrågan i en nedåtgående nationell ekonomi, men minst): 5K

MAO. 5000+9000+3000 = 17K, fick han inte minst 17K rabatt när han köpte bågen har han med andra ord gjort en kass affär. Man får tänka efter lite före!

Alla är olika, men sån är jag :tummenupp

Last edited:
Faktum kvarstår ju dock att om folk kunde lära sig att köpa saker för sina egna pengar så skulle problemen vara ur världen.

Banken lånar pengar för att kunna låna ut pengar för att nån ska kunna köpa nåt dem inte kommer ha råd att betala av.
Det säger sig ju självt att de blir skit teslut.

Väldigt OT nu men jag menar inte bara hojjar nu men det va ett exempel. Kollar vi på aktier som ju styr vår börs rejält så är det ju ändå svart på vitt(enkelt sagt) att destu fler som vill köpa och destu mer som köps destu högre går priserna.Vill inte folk köpa så sjunker det. Jag ska lätt köpa aktier nu på rea och göra vinst nästa år=)

Är det inte just den typen av människor som inte vågar handla som gör hela grejen svårare än vad det är med finanskrisen? dom som knappt vågar gå och handla käk pga börsen rasar, det är dom som gör krisen värre! Stör mig på alla dessa fega människor, hade alla varit som nash och stött konsumtionen hade vi inte inte varit i samma nedgång som idag!

Lev som vanligt och sluta fega!
Det där var ett dumt resonemang, och då är jag inte ens ekonomiskt lagd.

För att fortsätta OT så är det ju iallfall bättre här än i amerikat. Där tappar ju folk förtroendet för hela ekonomiska systemet så fort det blir lågkonjuktur...
Om du tar dig tid att läsa lite om svensk nittonhundratalshistoria kommer du förstå att det knappast är unikt för amerikatt.

Jo absolut, men i generella termer är det ju lite risky att slösa just nu, det var det jag menade med att man kanske ska se om sitt hus lite mer nu.

1. Enkel matte: Ränta på 100K tills man kan köra första gången (ex. 6månader): 3K
2. Försäkring tills man kan köra första gången (ex. 6månader): 9K
3. Tappat värde tills man kan köra första gången (ex. 6 månader): 5K(osäkert hur mycket)

MAO. 5000+9000+3000 = 17K, fick han inte minst 17K rabbat när han köpte bågen har han med andra ord gjort en kass affär. Man får tänka efter lite före!

Alla är olika, men sån är jag :tummenupp

Håller med till hundra, hade aldrig gjort det själv. Men gillar killen 08an så får betala o va glad=) Iförsig så kan man lösa billig garageförsäkring under vintern men bra affär gör man nog inte när man köper nytt om han inte fick rabatt som satan=)

Last edited:
huvva ..22k för en försäkring..för en 600..:confused:

åja se till att inte krascha den så du slipper den där självrisken på vad den nu var..
köp kraschkåpor är ett hett tips..:tummenupp

före slipon och bling bling färgar..:tummenupp

Om du tar dig tid att läsa lite om svensk nittonhundratalshistoria kommer du förstå att det knappast är unikt för amerikatt.

Hm... Jo, min heltidssysselsättning är att plugga nationalekonomi... det jag ville säga, väldigt OT var det att trots att det självklart är ett globalt fenomen, så är det absolut tydligast i USA. Iallfall om vi pratar om stora industrialliserade länder.

Det där var ett dumt resonemang, och då är jag inte ens ekonomiskt lagd.

Är det inte alls, det är tvärtom sant. Fast vi ska komma ihåg att de stora problemen just nu egentligen inte ligger i svensk ekonomi, visst kunde vi dämpa konjuktursvängningarna genom ändrade konsumptionsvanor men anledningen till att vi upplever en kris av den magnitud som vi upplever idagsläget beror till större del på oroligheter i andra delar av världen, framförallt USA. Svensk ekonomi är stark men liten.

Hm... Jo, min heltidssysselsättning är att plugga nationalekonomi... det jag ville säga, väldigt OT var det att trots att det självklart är ett globalt fenomen, så är det absolut tydligast i USA. Iallfall om vi pratar om stora industrialliserade länder.

Är det inte alls, det är tvärtom sant. Fast vi ska komma ihåg att de stora problemen just nu egentligen inte ligger i svensk ekonomi, visst kunde vi dämpa konjuktursvängningarna genom ändrade konsumptionsvanor men anledningen till att vi upplever en kris av den magnitud som vi upplever idagsläget beror till större del på oroligheter i andra delar av världen, framförallt USA. Svensk ekonomi är stark men liten.
Det är alltså bra att ha en ekonomi som är baserad på en överbelåning. Fascinerande! Och jag som trodde att det var just sk subprimelån som var snöbollen i den här lilla krisen.

Då tycker jag att du ska studera lite hårdare. På vilket sätt menar du att opinionen skiljer sig mellan exvis USA och Sverige när det handlar om överförväntningar på staten och konsekvensen av detta?

Har hojen kommit hem än? Skynda dig och lägg in lite bilder innan grabbarna doktorerar i nationalekonomi i din tråd!!!

Det är alltså bra att ha en ekonomi som är baserad på en överbelåning. Fascinerande! Och jag som trodde att det var just sk subprimelån som var snöbollen i den här lilla krisen.

Jag tror att du missförstår Trickus inlägg. Problemet som han tar upp är det faktum att när konjukturen viker nedåt så ökas denna effekt desto mer folk drar in på sin konsumtion. Onödigt djupa lågkonjukturer kan uppstå vid bristande förtroende för det finansiella systemet och vid överdrivet dämpad konsumtion.

Ni diskuterar tydligen två olika saker, han pratar om onödig återhållsamhet och du om överkonsumering som inte heller är bra.

På vilket sätt menar du att opinionen skiljer sig mellan exvis USA och Sverige när det handlar om överförväntningar på staten och konsekvensen av detta?

Hm... har inte diskuterat detta...

Jag tror att du missförstår Trickus inlägg. Problemet som han tar upp är det faktum att när konjukturen viker nedåt så ökas denna effekt desto mer folk drar in på sin konsumtion. Onödigt djupa lågkonjukturer kan uppstå vid bristande förtroende för det finansiella systemet och vid överdrivet dämpad konsumtion.

Ni diskuterar tydligen två olika saker, han pratar om onödig återhållsamhet och du om överkonsumering som inte heller är bra.

Hm... har inte diskuterat detta...
Nu refererade han till Nash - som har lånat för sin konsumtion - och därför tog jag för givet att han syftade på att en lånebubbla var rätt väg att gå. Något annat har vi inte diskuterat mig veterligen.

Du pratade om att samhällets reaktion på en ekonomisk kris i USA särskiljer sig från den i Sverige. Det skulle jag vilja veta varför du tycker, i ett PM kanske.

Jag säjer bara: Riksbanken, you go girl!!!! :yoparty

Last edited:
Hur som helst så är 675an jäla snygg, jag hade inte bangat (det gjorde jag iofs när jag köpte bumsen. 22lax på försäkring? fakk no).

men ändå "billigt" för en 08 väll? Iaf för mig. Men iförsig 15 eller vad det nu var i självrisk e ju rejält..

Jag har ju en 675 -07, kör IF, typ 15lax/år hel. IF skiter väl i om det är 07 eller 08 det är samma samma tror jag! Tror min självrisk är 6k eller nått, äh, fan sånt måste man veta, ska kolla :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti