Ska indianerna (och andra ursprungsbefolkningar) vara oroliga?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag identifierar mig som same, ibland. Så jag borde få brappa runt var jag vill, tycker jag ;) Jag har inga större hordar av djur, bara två jobbiga fanskap, ett mindre hårigt gulligt och ett större långhårigt gnälligt tvåbent och klumpigt, som jag måste sköta om så att dom inte spyr ner hemmet.

På tiden att nån skapade en sån här tråd. Ett av mina favvisämnen faktiskt, kanske inte direkt biometrin eller genetiken i detalj (sånt är jag lite för jag för) men jag får erkänna att jag alltid varit fascinerad av skillnader mellan olika folkslag och människor. Speciellt gällande kvinnor. Herman Lundborg gjorde slag av saken och gifte sig med en samiska, samt behöver nämnas att allt Herman gjorde var för vetenskapen och ämnet som han, säkert fler, hade ett äkta intresse för.

Han tog sig tiden och besväret att mäta skallar på folk, tecknade ner allt för statistik och data. Vad sedan myndigheterna och den tidens popkultur gjorde med informationen är inte Hermans fel. Det var nog fler lösa skruvar hos dom autistiskt noggranna 'arierna' med sina glasögon och mätinstrument, än hos dom etablerade lantisar som gärna hade fått vara ifred.

Googlade nyss på samiska kvinnor och fick upp bl a Ann-Helen Laestadius, en i mitt tycke vacker och sensuell kvinna jag gärna skulle vilja träffa en dag. Och dom är säkert fler där uppe i norr som skulle få mig att trivas väldigt bra. Glimmrande mörkblåa ögon som norrsken i polarnatten, en hy vit som snö och ett hår svart som väl använd motorolja. Nej, det var ingen 'ai' utan det kom från djupet av mitt hjärta. Det är för fasen min typ av kvinna!

Det här med ursprungsbefolkning; inget jag hänger upp mig på. Människan är och har alltid varit i ständig utveckling. Vi har alltid flyttat på oss och vandrat, äventyrat omkring världen (inte alltid på hoj), och stannat där vi trivdes. Är vi bara snälla mot varandra, ömsesidigt bidrar till varandras utveckling, så bör det anses vara ett framgångsrikt förhållande. Här i sverige finns inga "minoriteter" då vi till stor del avlat bort ursprungliga gener ur "minoriteten". Det finns som bäst bara halvblod kvar, och det duger inte för att klassas som minoritet. Vill man vara speciell och stå ut idag behövs lite mer än att bara 'identifiera sig', byta kön, eller ens ha tre bröstvårtor.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Precis så.

Det ironiska i sammanhanget är att mycket av det som skett har gjorts under förespeglingen om förståelse för andra kulturer, när det snarare vittnar om en total oförståelse för hur kulturer fungerar.
Citerar bara för att det är så rätt!

Kan f ö appliceras på en rad andra områden. Soc, FK, Kriminalvård, vården etc och mm.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det hemska är att godhetssignaleringen inte bara är trasig. Den blir nettonegativ för oss, den svenska befolkningen, de mammar och systrar som blir våldtagna och de fäder och bröder som blir pissrånade och misshandlade. Rädsla, misstänksamhet, slutenhet osv osv kommer på köpet. Allt bara degenererar samhället.
Tar vi hit barbarer så får vi barbari. Tar vi hit islamister så får vi terrorism.

Godhetshetsen och värdegrunden ger inte ett neutralt utfall, den ger ett negativt utfall hos de som politiker borde rå om som allra bäst, hos de som borde komma i första och andra hand, hos de som politikerna borde ha närmast hjärtat. Deras egna befolkning.

Segregering sker naturligt. Det är ett något som sker organiskt för att delvis undvika konflikt. Det blir inge bra att tvångsblanda.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Det blir inge bra att tvångsblanda.
Ja, jag tänker på olja och vatten.

Förresten nån som ser den nya serien på SVT? Historien om Sverige >>
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja. Eller egentligen en oförståelse om vad en kultur är, hur den uppstår/vad den springer ur och då varför det öht finns olika kulturer.
Ja, exakt. Skrev faktiskt ungefär så först, men kortade ned det. Kulturer uppstår ju organiskt genom bl.a. relationer som byggs över oftast lång tid och där det så småningom skapas strukturer, värderingar, artefakter och annat som vidmakthåller kulturen över generationer. Att tro att det går att skapa en viss kultur artificiellt (som vid "tvångsblandning") är samma typ av misstag som när man tror att det centralt går att styra en ekonomi.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Citerar bara för att det är så rätt!

Kan f ö appliceras på en rad andra områden. Soc, FK, Kriminalvård, vården etc och mm.
Även i privata organisationer. När ledningsgruppen åker på tvådagars off-site och kommer tillbaka med en samling värdeord eller liknande som de försöker "installera" med hjälp av mängder av PPT-presentationer, i tron att de kan skapa en ny företagskultur. De som inte jublar ses som bakåtsträvare och hamnar på en särskild lista hos HR.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Godhetsknarkandet har ju en annan negativ effekt: det blir färre "stackare" som får hjälp per investerad krona.
Att låta en "stackare" leva en livstid på bidrag i Sverige hjälper bara den personen. Att investera samma mängd pengar i (förnuftiga) biståndsprojekt eller flyktingläger hjälper så oerhört många fler.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Godhetsknarkandet har ju en annan negativ effekt: det blir färre "stackare" som får hjälp per investerad krona.
Att låta en "stackare" leva en livstid på bidrag i Sverige hjälper bara den personen. Att investera samma mängd pengar i (förnuftiga) biståndsprojekt eller flyktingläger hjälper så oerhört många fler.
PErsonligen tror jag inte att bidståndsprojekt eller flyktingläger hjälper ett dugg heller. Vill vi lyfta länderna ur misär måste vi bygga upp en möjlighet för länderna att kunna producera sitt eget nödtorft och att kunna generera mervärde med arbete.
Investera i infrastruktur, produktion och utbildning helt enkelt. Och ställ krav på samma sätt som all annan investering, det ska genera vinst men kanske ha längre tidshorisont än vad riskkapital normalt sett kräver.
Gåvor kan lösa att folk dör av svält just nu, men det kommer inte lösa svältproblemet.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Biståndsprojekt: infrastruktur och utbildning.
Flyktingläger: tak över huvudet, mat för dagen, utbildning och frihet från förtryck. Kort sagt det som låter människor bygga upp sina liv.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Biståndsprojekt: infrastruktur och utbildning.
Flyktingläger: tak över huvudet, mat för dagen, utbildning och frihet från förtryck. Kort sagt det som låter människor bygga upp sina liv.
Bistånd är inte investering, och ställer bara massa irrelevanta krav, för att inte tala om biståndsorganisationerna som gärna ser att det fortsätter finnas behov av bistånd och därför inte vill se grundproblemen lösta.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top