Ska indianerna (och andra ursprungsbefolkningar) vara oroliga?

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tror att sporthojsdårarna inte är lyckliga förrän du kör en Indian…...
Jag har kört en Indian(ska) en gång, ingen större upplevelse. Och skalpen sitter kvar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den utan konkurrens största samebyn i Sverige är Stockholm. Och det mycket för att vi på samma sätt som man gjort i USA omöjligjjort för ursprungsbefolkning att kunna livnära sig...... I Sverige efter hand som man försämrat rättigheterna för samerna har många valt att flytta till storstäderna..... Många andra har valt att kämpa emot. Och idag sker det vanligtvis i domstolarna.

På vilket sätt har vi gjort det omöjligt för dom att försörja sig?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
På tal om AI-språkmodeller, motorcyklar och ursprungsbefolkningar. Tyckte det saknade ett skandinaviskt alternativ till Indian Motorcycles så bad ChatGPT och DALL-E generera allt material som behövs, inklusive logga, fejkad historia och ett koncept av företagets senaste motorcykel. Håll i er...


The LappMyst Legacy

In the vast, untouched landscapes of the Arctic, where each snowflake tells a tale and the Northern Lights weave dreams in the night sky, LappMyst Motorcycles was birthed. It wasn't just a motorcycle brand; it was the fusion of Sami traditions and modern adventurism.

During the cool winds of the 1920s, Niklas Isaksson, a proud member of the Sami community, felt the allure of speed and freedom. As he watched the Sami tents (Kåta) against the vast snowy horizons, he envisioned a mechanical steed inspired by the Sami spirit: enduring, versatile, and in perfect harmony with nature.

In the heart of 1933, within the old town of Gällivare, the very first LappMyst motorcycle rolled out. True to Niklas' vision, it was christened "Kåta", symbolizing the strength, shelter, and legacy of the Sami people. The motorcycle bore seats handcrafted with Sami duodji patterns, and its resilient frame mirrored the tenacity of the traditional Sami tents.

View attachment 491304

LappMyst Motorcycles quickly became a beacon of pride in the Arctic. Every motorcycle was an ode to its rider's spirit, etching personal tales of adventure and passion. Elders of the Sami community, recognizing the brand’s commitment to honoring their traditions, blessed each "Kåta", merging ancestral wisdom with modern ambition.

By the mid-century, Niklas' son, Joar Isaksson, carried the LappMyst flame, merging contemporary tech with the age-old soul of the brand. Under his stewardship, the roar of LappMyst Motorcycles was heard far beyond the icy realms of the Arctic.

Today, LappMyst Motorcycles stands tall as a tribute to the indomitable spirit of the Sami and the thrill of modern exploration. Every motorcycle, every ride, embodies the age-old tales of the Sami and the pioneering spirit of today.

View attachment 491306

Join our journey, as we ride into a future where we honor traditions, celebrate adventures, and cherish every turn of the road.

LappMyst Motorcycles
Same, same, but different.

View attachment 491305

Helt otroligt - nästan så man önskar att det vore sant. Loggan är helt OK faktiskt.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Den utan konkurrens största samebyn i Sverige är Stockholm. Och det mycket för att vi på samma sätt som man gjort i USA omöjligjjort för ursprungsbefolkning att kunna livnära sig...... I Sverige efter hand som man försämrat rättigheterna för samerna har många valt att flytta till storstäderna..... Många andra har valt att kämpa emot. Och idag sker det vanligtvis i domstolarna.

Sametinget håller inte med.

”I Sverige beräknas det finnas 20.000-40.000 samer. … Samer är bosatta i hela landet även om de flesta bor i Norrbottens och Västerbottens län, samt efter fjällkedjan.”


Men det här med fakta verkar återigen helt oväsentligt.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Sametinget håller inte med.

”I Sverige beräknas det finnas 20.000-40.000 samer. … Samer är bosatta i hela landet även om de flesta bor i Norrbottens och Västerbottens län, samt efter fjällkedjan.”


Men det här med fakta verkar återigen helt oväsentligt.
8 % av Sveriges röstberättigade (!!) samer bor i Stockholm. Resten är i mindre grupper utspridda över hela Sverige, som du ju själv säger. Det bor fler samer i Stockholm än i Jämtland, Västerbotten etc och det på betydligt större arealer. Antalet samer som faktiskt bor i Stockholm är skyhögt högre än dom som faktiskt är röstberättigade och färre har anmält sig för att rösta i Stockholm än t.ex. norröver. Men likt förbannat bor det faktiskt fler samer i Stockholm än i resterande landet.



Första länken handlar om dom som är röstberättigade, källan är Sametinget. Andra länken handlar om hur det var gällande samerna i stort 1998 och så är det fortfarande.

Sen kan vi ju alltid diskutera vad det innebär att vara same. Definitionen..... Påbrå? Att man själv identifierar sig som same? Att man är röstberättigad? I alla dessa tre fallen verkar det faktiskt vara så att det bor fler ur alla kategorier i Stockholm än i resten av Sverige. Och det gäller definitivt även dom som faktiskt är röstberättigade.
Sametinget håller inte med.

”I Sverige beräknas det finnas 20.000-40.000 samer. … Samer är bosatta i hela landet även om de flesta bor i Norrbottens och Västerbottens län, samt efter fjällkedjan.”


Men det här med fakta verkar återigen helt oväsentligt.
Sen kan man ju också definiera vad som faktiskt är en sameby. Flera samer jag känner här i Stockholm säger själva att Stockholm är Sveriges största "sameby". Enligt många är en sameby "en särskild juridisk person som driver renskötsel i Sverige". Enligt andra är det ett område där det bedrivs renskötsel. Många samer i Stockholm får bedriva renskötsel men gör det inte här utan norröver. Många samer norrut får inte bedriva renskötsel och gör det inte heller. Så definitionen är inte glasklar. Och det med att Stockholm är Sveriges största sameby var givetvis skrivet med glimten i ögat på samma sätt som att många samer här säger det även dom med glimten i ögat. Men defakto är det så att det faktiskt bor fler röstberättigade samer i Stockholm än i någon annan del av landet. Och det gäller troligtvis även dom med samiskt påbrå. Det är väldigt troligt faktiskt
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
8 % av Sveriges röstberättigade (!!) samer bor i Stockholm. Resten är i mindre grupper utspridda över hela Sverige, som du ju själv säger. Det bor fler samer i Stockholm än i Jämtland, Västerbotten etc och det på betydligt större arealer. Antalet samer som faktiskt bor i Stockholm är skyhögt högre än dom som faktiskt är röstberättigade och färre har anmält sig för att rösta i Stockholm än t.ex. norröver. Men likt förbannat bor det faktiskt fler samer i Stockholm än i resterande landet.



Första länken handlar om dom som är röstberättigade, källan är Sametinget. Andra länken handlar om hur det var gällande samerna i stort 1998 och så är det fortfarande.

Sen kan vi ju alltid diskutera vad det innebär att vara same. Definitionen..... Påbrå? Att man själv identifierar sig som same? Att man är röstberättigad? I alla dessa tre fallen verkar det faktiskt vara så att det bor fler ur alla kategorier i Stockholm än i resten av Sverige. Och det gäller definitivt även dom som faktiskt är röstberättigade.

Sen kan man ju också definiera vad som faktiskt är en sameby. Flera samer jag känner här i Stockholm säger själva att Stockholm är Sveriges största "sameby". Enligt många är en sameby "en särskild juridisk person som driver renskötsel i Sverige". Enligt andra är det ett område där det bedrivs renskötsel. Många samer i Stockholm får bedriva renskötsel men gör det inte här utan norröver. Många samer norrut får inte bedriva renskötsel och gör det inte heller. Så definitionen är inte glasklar. Och det med att Stockholm är Sveriges största sameby var givetvis skrivet med glimten i ögat på samma sätt som att många samer här säger det även dom med glimten i ögat. Men defakto är det så att det faktiskt bor fler röstberättigade samer i Stockholm än i någon annan del av landet. Och det gäller troligtvis även dom med samiskt påbrå. Det är väldigt troligt faktiskt

Visst, och Gällivare är Sveriges 08-tätaste håla. När vi ändå bara hittar på definitioner vi inte ens själva håller oss till…
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Visst, och Gällivare är Sveriges 08-tätaste håla. När vi ändå bara hittar på definitioner vi inte ens själva håller oss till…

Så Sametinget ljuger?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Bättre varianter! :tummenupp
Den första liknade en motorcykeltyp som inte är så uppskattad. :tungan

View attachment 491486
De tre sista varianterna var egentligen de den föreslog först, men sen klagade jag på att att de alla såg ut som amerikanska glidare och då fick jag det förslag jag sen använde istället.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Bättre varianter! :tummenupp
Den första liknade en motorcykeltyp som inte är så uppskattad. :tungan

View attachment 491486
För din skull bad jag ChatGPT göra en speciell variant av hela upplägget ;)

The LappMyst Motorcycles Saga: Racing Ahead
In the far reaches of the Arctic Circle, where the terrain is as challenging as it is beautiful, and the badger is admired for its tenacity and agility, LappMyst Motorcycles was born—a brand forged in the spirit of competition and the legacy of the Sami people.

The year was 1933 when a visionary Sami craftsman, Niklas Isaksson, stood in the quaint town of Gällivare, his eyes reflecting the same fierce determination found in the local badgers known for their remarkable resilience. These badgers, thriving in the Nordic wilderness, inspired Niklas. He sought to embody their toughness and resourcefulness in a machine that could conquer the rugged Arctic and the race track.

Thus, he unveiled the first LappMyst motorcycle, "Kåta", a sportsbike that was as nimble and powerful as the badgers that roamed the Lapland forests. The "Kåta" wasn't just built for speed; it was crafted to navigate the complex tapestry of life in the Arctic, turning the challenges of the land into fuel for triumph.

DALL·E 2023-11-04 08.15.10 - Image of an older man with the noble, distinctive features of a b...png

As the decades raced by, LappMyst evolved, their motorcycles becoming a familiar sight on racing podiums across the globe. Niklas' descendants channeled the spirit of the badger into every design, making LappMyst synonymous with unparalleled performance and agility.

By the dawn of the 21st century, LappMyst Motorcycles had cemented its reputation in the world of sportsbike racing. The latest model, sleek and cutting-edge, bore the ancestral Sami patterns gracefully etched into its chassis—a tribute to its roots.

DALL·E 2023-11-04 08.21.38 - Picture of a modern, high-performance LappMyst sportsbike on a ra...png
The LappMyst name now stood for more than just motorcycles; it was the quintessence of heritage racing alongside innovation, with each bike a nod to the fierce badger spirit that started it all.

Join us at the track, and you'll hear the roar of engines, feel the pulse of adrenaline, and witness the seamless blend of old and new. LappMyst Motorcycles continues to race ahead, with the legacy of the Sami, the badger's spirit, and the relentless pursuit of excellence leading the way.

Slogan: "Tradition on the Track, Triumph in the Ride."

DALL·E 2023-11-04 08.15.43 - Design a dynamic and sleek logo for LappMyst Motorcycles featurin...png
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
De är lite långa.
Har nu gjort upprepade försök och DALL-E vägrar förstå vad det innebär att göra hjulbasen kortare. Varje gång jag ber den så gör den bara hjulbasen ännu längre.

DALL·E 2023-11-04 12.44.34 - Create an image of a state-of-the-art LappMyst sportsbike on a ra...png

När jag mitt sista desperata försök ville få den att förstå spottade den ur sig dessa, med någon slags ritning och allt, som om den försökte övertyga mig att jag har fel. Nu ger jag upp ?

DALL·E 2023-11-04 12.48.04 - Design an image of a modern LappMyst sportsbike on a race track, ...png

DALL·E 2023-11-04 12.44.41 - Design an image of a modern LappMyst sportsbike on a race track, ...png
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har nu gjort upprepade försök och DALL-E vägrar förstå vad det innebär att göra hjulbasen kortare. Varje gång jag ber den så gör den bara hjulbasen ännu längre.

View attachment 491533

När jag mitt sista desperata försök ville få den att förstå spottade den ur sig dessa, med någon slags ritning och allt, som om den försökte övertyga mig att jag har fel. Nu ger jag upp ?

View attachment 491535

View attachment 491534
DALL-e är alltså amerikansk. :fakta
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top