Ska du vara med i SMC nästa år?

Jag ska vara med i SMC säsong 2011

• Antal röstningar
    0
Vad jag vet så finns inget annat sätt att köra på bana och fortfarande ha försäkring på bågen medan du kör. Bara det faktumet gör det värt för mig iaf.

Jag tror att jag blev medlem förra året för att få gasa på en bandag. Det regnade H E L A tiden och kostade totalt över 3tusen spänn - för INGENTING!

Aldrig mer.
Ja, så tjurig ska jag vara över det, i all oändlighet.

Jag tror att jag blev medlem förra året för att få gasa på en bandag. Det regnade H E L A tiden och kostade totalt över 3tusen spänn - för INGENTING!

Aldrig mer.
Ja, så tjurig ska jag vara över det, i all oändlighet.

3000:-...!?

Betalade du 10års medlemsskap i förskott?

/KentW

Betalade väl kanske för körningen och det var för dåligt väder. Vet dock inte vad det har med SMC att göra men jag lider med dig!

Jag var med så länge jag körde på väg och försäkrade grupper på bandagar.
Nu kör jag bara bana i oförsäkrade grupper.
Lägger försäkringspengarna på min privata "kraschfond" istället.
(Ja, jag har privat sjukvårdsförsäkring).

10% rabatt hos Bilsport MC, billigare gocartkörningar och eventuellt någon storbanekörning som komplement till övriga bandagar. Det är mitt "utnyttjande" av SMC varför medlemskap känns självklart.

Till detta kommer allt det positiva jobb som de gör för hojkollektivet. Hade jag mer tid skulle jag engagera mig mer. Men familj och företag tar den mesta fritiden för stunden.

Var föresten på en avrostning förra året med SMC som arrangör. Enkla övningar, bla en inbromsning i olika hastigheter.
Surt för en tjej blev det när hon vurpade i inbromsning i ca 80-90 km/h med bruten fot som följd!!:näsblod Amulans kom...polis kom....räddningstjänst kom....Sen fick vi bara hålla 50km/h vid inbromsningar!:gnissla

Nästan identiskt med SMC´s avrostning på Ljunbyheds flygfält 2008. En förare bromsade omkull (brutet ben) på bromsövningen och vips! så var bromsning i hastigheter över 50 km/h inte längre tillåtet.
Inbromsning i landsvägsfart kan ju annars ses som baskunskap. Svårt att förstå SMC´s logik...
Näst sämsta arrangemanget jag varit på med SMC.

Egentligen Folksams fel, men att inte SMC gått ut med den informationen tydligare gör mig sugen på att avstå iår.

En anledning till att påverka INNIFRÅN kanske är ett alternativ....

/KentW

SMC:s fel hit och SMC:s fel dit! Vädret var dåligt - SMC:s fel! Försäkringsbolagen höjer premier, vill inte försäkra modellen, har slutat ge rabatt hit eller dit - SMC:s fel! Jag har inte blivit informerad i min mejlbox eller på mitt fejskonto att olja och filter kostar mer på min verkstad - SMC:s fel! Stackare! Jobbigt att leva va, när inte allt serveras på precis rätt ställe på tallriken! Att sedan jämföra SMC med facket och ha det som argument MOT att vara medlem - det är bara lysande klartänkt. SMC är ju i själva verket grundat i resterna av gamla kommunist-nazistidéer från tidigt förra seklet. MC-åkning är bara en täckmantel. Målet är (som alltid) världsherravälde och egen rikedom. :tummenupp

Nä, det kan inte vara seriöst menat. Är man på allvar så bortskämd och lat? Har ni någonsin tänkt var er mentalitet leder? Framåt? Bättre? Billigare? Att era jobbiga problem löser sig själv? Mamma/pappa/knark kommer och löser dem?

Om det stämmer så blir det säkert MYCKET bättre om det inte finns någon intresseorganisation för MC-åkare. Politikerna och vägförvaltarna har ju full tumme på MC-åkarnas behov numera så det är väl hög tid att nästa SMC-årsmöte tar upp nedläggning till diskussion..

Du/ni som är beredd att lägga energi på att ordna egen knix - du vet att (trafik)försäkringen kanske inte gäller om du gör det utanför SMC?! Vagnskada är väl en sak att stå utan - men personskador med invaliditet en annan. Ish om man orsakar det hos någon annan.

Att gå instruktörsutbildningen är gjort på en (trevlig) helg samt en heldagskurs ledarskap och en kväll med HLR. Hur skulle det funka utan utbildning? Kan du/ni nu på egen hand - grattis! Men trist om ni inte vill göra det inom SMC när ni ändå gör jobbet och dessutom beklagar att andra inte gör ideellt arbete åt er.. Haltar det inte lite i resonmanget?

Hoppas ni kan få med någon instruktör och att ni tänker om och blir instruktörer själva på sikt så ni fyller luckan av knix. Ideellt arbete är såhär - finns det inte får man gå samman och lösa det ihop. SMC:s stöd är värt ev. "bök" av att göra det på egen hand. Bland SMC:s instruktörer finns det alla sorter (och några till) så ingen kan säga sig vara för mycket/lite vfsh och känna sig udda.

Som tur är finns det många som klarar att se större sammanhang och vad SMC:s viktigaste uppgift är - Att vi kan åka mc öht i detta land med sin haltande, skeva trafikpolitik.

Jävlar vad jag gnäller..:6surkart

Last edited:
Det är väl en högst hypotetisk fråga men..

Om SMC och liknande organisationer inte funnits så hade väl MC troligen varit förbjudet sen länge med tanke på olyckorna.

Och hade det varit tillåtet men ingen stått upp för motorcyklister så hade nog en MC haft en kraftig straffskatt på sig.

Jag tror att utan SMC så hade livet som MC-åkare varit riktigt jävligt, och det är väldigt svårt att se Ghostrider (ETT exempel bara) och sen påstå att MCåkare inte utgör en stor fara för andra och därför bör kosta skjortan. Ni kan jämföra med Snöskotrar och i viss mån båtar, alla tre har man funderat på att förbjuda helt nån gång...

Jag är med för att det är det stora hela som räknas, det är jävligt själviskt att inte gå med för en sån skitsumma faktiskt.

Det med tiden är något som är viktigt för alla och att då avsätta flera dagar i månaden varje månad på säsongen kanske inte är så lockande för instruktörer som redan har bokat in dagar på storbana.

Så det som behövs för att få till det är helt enkelt fler instruktörer i distriktet, med fler instruktörer så behöver inte alla lägga lika mycket tid på det.

Sen är det väl ganska självklart att SMC ställer lite krav på de som skall agera instruktörer i SMC´s namn och inte bara sätter upp vem som helst som instruktör.

Så jag säger som SGM, engagera er istället för att motarbeta.

Givetvis håller jag med om att nån form av handledarkurs och lämplighetskontroll görs av SMC. det vore konstigt om det inte fanns.
Va dock inte sugen på att lägga X antal 1000-lappar på att gå steg 1-? för att anmäla mig som intresserad för att vara instruktör och sen få köra lite gokartbana..

vi engagerade oss.. tro mig..

Vart i landet håller ni till då?
Pratade ni med ert distrikt elelr med nån på kansliet?

Jag bor i skövde.
pratade först med nån på kanslit som hänvisade mig till nån som hade hand om västra götaland.
Kommer inte ihåg namn såhär på rak arm..

Själv är jag med i SMC av den enkla anledningen att de bevakar och driver motorcykelfrågor mot de beslutande organen. Nummerskylt fram känns ju inte så snyggt på min hoj tex.
Deras ban- och gokartarrangemang jag deltagit i är mest bonus.

Hade jag varit yngling på klass 7 sporthoj hade jag känt medlemskapet som ett obligatorium. Det finns ju inget annat motorekipage i trafiken som har högre olyckstatistik än dessa, och det är den kombination av förare/fordon som det ofta ropas på förbud mot. Ibland tom från utredningar från vv/trafikverket och regering. I kombination med att dessa förare ofta är rätt oorganiserade (ej medlemmar i tex Ducati, HOG eller BMW-klubben etc) så är det så gott som bara SMC som för deras talan varje gång det tex föreligger ett lagförslag om totalförbud eller begränsningar vad gäller tex försäkringar, effekt, ålder etc.

Instämmer till fullo med Jörgen. Inte bara pga ålderskategori och klass på hoj, utan det är helt enkelt en principsak. SMC bevakar mina MC-intressen, allt utöver det är bara bonus. Grina över höga försäkringspremier, ofördelaktiga trafikåtgärder samt "vi-har-ingen-bana" är ordentligt obefogat om man samtidigt grinar över att pynta några ynka hundralappar till SMCs verksamhet.

Att vara med i facket kostar per månad vad smc kostar för ett helår och jag är inte med i facket för jag inte tycker det är värt det!
Att vara med i smc tjänar jag in på 4 gokartbane-körningar och är således ekonomiskt gagnande om du gillar att köra på dessa banor!

För mig är det helt enkelt billigare att vara med i smc än inte!

Ditt argument köper jag fullt ut eftersom du har svart på vitt att du sparar pengar på att sponsra SMC, men i mitt fall som inte kör gata finns det överhuvudtaget ingen anledning att gå med.

Sporthojförare som är med pga att det är det mest "moraliskt rätta" att göra förstår jag mig inte alls på. Finns det ingen som för talan för gatåkare med sporthojar så finns det heller ingen anledning att lägga krutet på den kategorin heller.

Om man är med i SMC enbart för att få en lägre försäkringspremie så har man nog inte hajat poängen med organisationens existens ö ht.. enklare att köpa en hoj man har råd med isåfall.

Det ropas ofta på det här forumet om att "någon" borde se till att vägarna är mc-dugliga, att det inte monteras farliga "mördarräcken" överallt, eller hal asfalt.. eller att "någon" polisanmäler trafikverket för det ena eller det andra..

I många av dessa fallen är SMC "någon".. och utan dem skulle det inte hända ett skit + att vartenda förbud och galna ideér över regplåtar över hela hojen skulle röstas igenom. Jag ser det nästan som en skyldighet för alla gatåkare att vara med.

Det är ju jävligt lustigt att man anser sig ha råd med en sporthoj för 100k och en försäkring på 2 papp i månaden men inte en årsavgift på några hundralappar/år till dem som faktiskt jobbar för att man ens ska få använda sin dödsmaskin på allmän väg..

Last edited:
För att just din hoj ligger i hela MC-Sveriges intresse?

Alla har sina anledningar varför de är med, detta är ett av Jörgens. Och det är nog många fler som inte vill ha skylt fram och det är nåt SMC satt ner foten för och sett till att det inte blir en verklighet inom en framtid.

Men Hawk, inte kan ni behöva gå storbanekurser för att vara instruktör på knix? Där är det ju GI (grundinstruktörer) som instruerar. Kan ni inte få med en enda storbaneinstruktör (behöver ju inte vara samma varje gång) som kan leda/stå för instruktörskapet så det faller inom SMC. Ni andra är ju ok som aspiranter i så fall tills ni varit på grundinstruktörshelgen och de andra två momenten. Det är gjort i ett nafs. Dessutom har ni ju löst ett problem som annars kommer vara kvar olöst.

SMC Närke kör knix på Täby (flygplatsen Örebro) och SMC Värmland go-kartbanan i Kristinehamn. Vill ni praoa hos era grannar i norr går säkert det bra. (12-15 mil bort beroende på hur kul väg man vill åka.)

gört! :)

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back