Ska bygga "rallybil" av skrotbil

Spray

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Hoj
Cagiva
Hej allihop. Tycker om att pula så därför tänkte jag köpa en gammal Ford och bygga om till busbil för att ha och köra med på sjön vintertid...

Budgeten är ganska minimal, ca 6000kr :)

Tänkte ta ur all inredning utom ratt och växelspak, lätta så mycket som möjligt. Har en mängd modifieringar nedskrivna.

Nu till den första frågan: Bilmodellen jag riktat in mig på har en remdriven fläkt. Är det inte bättre att sätta dit två stycken termostatstyrda elfläktar istället? Trimmade motorer brukar väl inte ha remdriven fläkt? :confused:

Tips på billigt trim är intressant. Trimlistan hittils är följande

* bygga ett eget 3" system från grenrör, ur med katten
* öppet luftfilter

Eftersom bilen inte ska vara varesig inregistrerad eller besiktigad så är ombyggnationen i princip helt "fri".

Har varit i kontakt med polisen och vägverket och har fått grönt ljus för körning av min bil på isbelagd sjö.

Det är väl ungefär det trim du kommer att behöva.
På en isbil behöver du inget luftfilter alls, såvida du inte har tänkt sanda isen.
Huvudsaken är att du drar insuget till ett bra ställe så att det inte packar in snö. (det finns helt enkelt inte speciellt mycket att filtrera bort ur luften ute på en sjö)

Tänk också på att ha med dig en hink och en spade i bilen hela tiden, så att du snabbt kan skotta upp eventuella olje/glykolläckage och i "depån" har du en pressenning/spillbalja under bilen.
(när du står längst ut på banan med skjuten motor kommer du att tacka mig)

Ska ni köra flera bilar samtidigt så bör ni antingen förbjuda närkontakt eller svetsa någon form av båge i bilen, samt att förbjuda andra däck än vanliga dubbdäck (rallydäck/isdäck driver upp hastigheten och ökar riskerna)

Lägg isbanan rejält krokig, det håller ner hastigheten, men variera långa öppna böjar med korta tvära, dom långa öppna böjarna är härliga att vinkla ut bilen i, dom korta tvära bromsar upp farten.

Dom senaste två åren har jag hållit uppe en bana på isen där mina ungar har kört vanlig bil och vi har testat rallybilar, givetvis har andra också fått utnyttja banan och därför försökte jag ploga den så att den skulle passa alla.
Motorcykelåkarna har tyckt att den är för rak, rallyåkarna har velat ha den mer lik vanlig väg och ungarna (och alla andra med vanlig bil) har tyckt att den har varit för snäv.

Det är svårt att göra alla nöjda, eftersom mina barn (då 9 och 11 år) hade hastigheter på över 100 med en standardbil in i vissa böjar funderade jag på att lägga alternativa spår, men det ställer till besvär om någon tar det alternativa spåret och någon annan kör huvudspåret, det är risk för krockar när dom kommer ut på huvudbanan.

TÄNK SÄKERHET, MAN HALVERAR RISKERNA GENOM ATT SÄNKA HASTIGHETEN 25%!

Last edited:
GuW skrev:
2256471

Ska ni köra flera bilar samtidigt så bör ni antingen förbjuda närkontakt eller svetsa någon form av båge i bilen, samt att förbjuda andra däck än vanliga dubbdäck (rallydäck/isdäck driver upp hastigheten och ökar riskerna)

Inget rolig att köra med vanliga dubbdäck på sjön heller. :gnissla

Går att ha rolig som fan med rallydäck. För det främsta så styr det mycket bättre, man kan bromsa utan att låsa hjulen, kan slänga upp till långa kontrollerade sladdar som skulle gått åt helvete driekt med vanliga dubbdäck. Och det går mycket fortare. :)

Ser bara fördelar med det ja..

H3dlund skrev:
2256485 Inget rolig att köra med vanliga dubbdäck på sjön heller. :gnissla

Går att ha rolig som fan med rallydäck. För det främsta så styr det mycket bättre, man kan bromsa utan att låsa hjulen, kan slänga upp till långa kontrollerade sladdar som skulle gått åt helvete driekt med vanliga dubbdäck. Och det går mycket fortare. :)

Ser bara fördelar med det ja..

Jag ser inga fördelar med att driva upp hastigheten i fordon som totalt saknar säkerhetsutrustning, vill du köra fort, köp en rallybil/folkrace bil.

GuW skrev:
2256513 Jag ser inga fördelar med att driva upp hastigheten i fordon som totalt saknar säkerhetsutrustning, vill du köra fort, köp en rallybil/folkrace bil.
Kan inte göra annat än att hålla med efter att ha sett den iskörningsbilen som grannen omkom i. Det gick alldeles för fort i förhållande till säkerhetsutrustning. Mycket tragisk olycka.

Elfläkt är effektmässigt bättre än remdrivet, eftersom det går åt en hel del motoreffekt för att driva en remdriven fläkt. Det krävs självklart även effekt för att driva elfläktar, men när de är avstängda (och de är de nog större delen av tiden vid iskörning) drar de inget.

3" avgasrör låter onödigt stort, antagligen kommer det bara låta mer (och eventuellt SÄNKA effekten). Lagom är bäst, 2-2½" räcker nog till det mesta. Om det inte är någon riktigt vass bil/turbobil du ska ha?

Köpa en fräsch folcracebil måste väl va optimalt?! Oftast redan lite piffade i motorn och du har bur. Sen stol o bälte till. Rallydubbade däck krossar din budget redan innan du har varken bil eller annat.

FreddaAbborre skrev:
2256594 Köpa en fräsch folcracebil måste väl va optimalt?! Oftast redan lite piffade i motorn och du har bur. Sen stol o bälte till. Rallydubbade däck krossar din budget redan innan du har varken bil eller annat.

Stol och bälte får la man inte med, när man köper folkracebil?

Jesper Cronelid skrev:
2256698 Stol och bälte får la man inte med, när man köper folkracebil?

Näe, ÅAS kostar en folkracebil 4500:- + anbudsavgift 100:- och då har man råd med stol och bälte.

Begade rallydäck kan man få tag på för en billig peng, när dom inte längre duger att köra i skogen med funkar dom bra på isen en vinter till...

Men jag tycker det är bättre att köra vanliga (smala) dubbdäck med kompletteringsdubb ändå, då går det brett utan att man behöver köra apfort.

Flummo skrev:
2256579
3" avgasrör låter onödigt stort, antagligen kommer det bara låta mer (och eventuellt SÄNKA effekten). Lagom är bäst, 2-2½" räcker nog till det mesta. Om det inte är någon riktigt vass bil/turbobil du ska ha?

Tack för informationen om elfläkten, det var ungefär så jag trodde.

Bilen jag tänkte satsa på har 2.9liter och V6a, fyrhjulsdrift. ABS...
2.9l med 3" måste väl låta underbart :D

Sänks effekten även på en fyrtaktare med för lite mottryck? Trodde det endast gällde två taktare..Anledningen till att jag vill ha 3" är att jag vill ha kvar möjligheterna att turbokonvertera vid ett senare skede.

Jag tänkte köra med MC hjälm etc. Kommer ju låta helvete innne i bilen när all inredning är urplockad och ett 3" gör väl sin lilla del också haha

Spray skrev:
2256919 Tack för informationen om elfläkten, det var ungefär så jag trodde.

Bilen jag tänkte satsa på har 2.9liter och V6a, fyrhjulsdrift. ABS...
2.9l med 3" måste väl låta underbart :D

Sänks effekten även på en fyrtaktare med för lite mottryck? Trodde det endast gällde två taktare..Anledningen till att jag vill ha 3" är att jag vill ha kvar möjligheterna att turbokonvertera vid ett senare skede.

Jag tänkte köra med MC hjälm etc. Kommer ju låta helvete innne i bilen när all inredning är urplockad och ett 3" gör väl sin lilla del också haha

Antagligen lär bilen bara ryta godare och orka varava mera utan kattar och annat strypnings godis..se till att den kan andas ordentligt också bara

Spray skrev:
Sänks effekten även på en fyrtaktare med för lite mottryck? Trodde det endast gällde två taktare..
Liksom alltid annars gäller "lagom är bäst". Hade större alltid varit bättre så hade det suttit stuprör på väldigt många bilar... I boken "Four Stroke Performance Tuning" anges att 3" är lagom för sugmotorer med 250-320hk, och riktigt SÅ vass är väl inte din fordsexa? :D För 2½" står det 180-235hk och det borde vara betydligt närmre verkligheten, även om det också känns optimistiskt...

Men kör ett 2½" nu, sedan när du sätter på dubbelturbo (en på varje sida är ju ett måste på en V6 :banana ) drar du ett 2½" till så det går ett från varje turbo. :arsele

Så med andra ord, jag får lägre effekt med ett 3"? Kollade på måttstocken, 3" är ju som ett avloppsrör :banana Får kolla lite på priser och sånt också innan man bestämmer sig. Tänkte svetsa systemet på egen hand.

2.9liter borde väl ha kapacitet för trim? Orginaleffekten ur V6an är 150hästar. Tycker det verkar krångligt med V6a om jag skulle turbokonvertera nångång i framtiden. Måste ju som sagt ha twinturbo. Två garret T3 känns för mycket...

Vad är det bästa sättet att sänka kompet? Har funderat på att svarva ur kolvarna lite, men då blir dem ju samtidigt försvagade.

Lätta svänghjul, är det ngt man kan försöka sig på själv? Har pysslat en del med balansering så jag tycker det borde funka att göra själv, bara man är försiktig och noggrann.

Vidare vet jag inte hur pass överdimensionerade stakar och kolvar är i Fords V6or. Det kanske inte håller alls för trimmning.?

En annan tanke jag har är att etanolkonvertera motorn eftersom etanol är mer högoktanigt. Borde ge mycket bättre förutsättningar vid en ev. turbokonvertering. SÅ vitt jag vet är det endast detta som behöver ändras:

* etanolbeständiga packningar
* ändrad tändning
* ändrad bränslemängd vid insprutningen

Last edited:
Köp en gammal volvo istället. Efter ett par övervarvningar med fords v6a så kommer det spruta delar.

Olsson/ som har bytt motorer i fordar :3freak

Angående etanolen så behöver du ett lass med delar. Etanolen är torrare än bensin så har du otur behöver du byta soppapumpar och ledningar osv osv

Olsson; verkligen? Vad är det som brukar gå sönder allra först? / Vad är det vanligaste problemet?

En volvo är uteslutet eftersom jag vill ha 4wd.

Spray skrev:
2258039 Olsson; verkligen? Vad är det som brukar gå sönder allra först? / Vad är det vanligaste problemet?

Motor nummer 1. fullkomligt exploderade. kan inte säga exakt vad det var men troligen ett vev eller ramlager

Motor nummer 2. Ventilhaveri = tvärstopp

Bägge motorerna kördes i kompisens vinterbil.

Spray skrev:
2258039 Olsson; verkligen? Vad är det som brukar gå sönder allra först? / Vad är det vanligaste problemet?

En volvo är uteslutet eftersom jag vill ha 4wd.

Köp dig en BMW 325 ix istället. Drivlinan har jag ingen aning om hur hållbar den är. Men motorns hållbarhet är garanterat större än fordens! Samt att BMW motorerna är tryckladdsvänliga.

Den här kanske ? http://www.blocket.se/vi/7980682.htm?ca=10_s

Olsson skrev:
2258047 Motor nummer 1. fullkomligt exploderade. kan inte säga exakt vad det var men troligen ett vev eller ramlager

Motor nummer 2. Ventilhaveri = tvärstopp

Bägge motorerna kördes i kompisens vinterbil.

1. Lager? Var förmodligen slitet och behövde bytas?
2. Ventilhaveri? Hade han glömt fylla på motorolja?

BMW 325ix, mmm... priset bara. 19000 är alldeless för mkt. Max 5000 får det kosta.

Jag letar efter en bil som man kan få tag i för max 5000kr med följande kriterier uppfyllda:

* insprutning
* 4wd (ett krav!)
* ABS är trevligt.
* sedan / coupe modell

Tips på vad jag kan titta på för bilmodeller?

Spray skrev:
2258076Jag letar efter en bil som man kan få tag i för max 5000kr med följande kriterier uppfyllda:

* insprutning
* 4wd (ett krav!)
* ABS är trevligt.
* sedan / coupe modell

Tips på vad jag kan titta på för bilmodeller?
Insprutning, ABS och 4wd för max 5000kr... :3freak
Låter ju som en skitenkel ekvation att få ihop.

Subaru Leone eller Audi 80 Quattro kanske. Vet dock inte riktigt hur det är med insprutning och ABS på dem.

Får man fråga varför du vill ha just en sedan med fyrhjulsdrift, låsningsfria bromsa och insprutning?

Dessutom har man inte ABS-bromsar på en rallybil. :fakta

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard