Ska bygga garage! Behöver inspiration!

Väggar, minst 145 + 45.
Betong sula.
Vattenburen golv värme är bekvämt, men en luft värme pump är bra, billig i inköp jämfört med ett komplett golvärme anordning. Luftvärme pumpen cirkulerar luften och det torkar fort upp i garaget efter en tvättning eller om det har snöat på bilen.

Låt någon som kan göra markjobbet så här i efterhand skulle jag då ha gjort det. En bekant anlitade byggnads på gymasie skolan att göra grunden, bara man hade sakerna hemma, kostade typ en 500 lapp för alla gubbar totalt. Hör med en lärare från byggnads.

Takstolarna skulle jag nog kanske be någon anna göra för att få riktigt exakt. Bara man är noga själv så kan man nog göra +- 5 till 7mm diff. Det hade då jag, men ingeting man så efter taket har kommit på.

Finns hur mkt tips som helst att ge om man inte har hållit på med hus byggnationer. Själv skulle jag vilja klappa ner skite och göra om.

Lägger upp lite bilder när jag började bygga i våras + en ritning

25063390.jpg

25063391.jpg

25063394.jpg

25063396.jpg

25063401.jpg

25063403.jpg

25063389.jpg

Väggar, minst 145 + 45.
Betong sula.
Vattenburen golv värme är bekvämt, men en luft värme pump är bra, billig i inköp jämfört med ett komplett golvärme anordning. Luftvärme pumpen cirkulerar luften och det torkar fort upp i garaget efter en tvättning eller om det har snöat på bilen.

Låt någon som kan göra markjobbet så här i efterhand skulle jag då ha gjort det. En bekant anlitade byggnads på gymasie skolan att göra grunden, bara man hade sakerna hemma, kostade typ en 500 lapp för alla gubbar totalt. Hör med en lärare från byggnads.

Takstolarna skulle jag nog kanske be någon anna göra för att få riktigt exakt. Bara man är noga själv så kan man nog göra +- 5 till 7mm diff. Det hade då jag, men ingeting man så efter taket har kommit på.

Finns hur mkt tips som helst att ge om man inte har hållit på med hus byggnationer. Själv skulle jag vilja klappa ner skite och göra om.

Lägger upp lite bilder när jag började bygga i våras + en ritning

Snyggt!

Ännu finurligare kan det bli om man anlitar någon som spikar ihop takstolarna åt en efter ritning. Då blir det exakt på pubishåret och inte så särskilt dyrt som jag har förstått det.

Bara en inflikning.

du skall ha minst två portar elmanövererade +1 manuell ( där du har långtidsprojekten) målat betonggolv, luftvärme egen avskärmad svetsavdelning, separat maskinrum med plats för svarv, fräs, pelarborr osv. en 4 pelarlyft en mc lyft, x antal tryckluftanslutningar och bamsekompressor. Alla tänkbara verktyg som finns samt en minilägenhet ala vindsmodell

du skall ha minst två portar elmanövererade +1 manuell ( där du har långtidsprojekten) målat betonggolv, luftvärme egen avskärmad svetsavdelning, separat maskinrum med plats för svarv, fräs, pelarborr osv. en 4 pelarlyft en mc lyft, x antal tryckluftanslutningar och bamsekompressor. Alla tänkbara verktyg som finns samt en minilägenhet ala vindsmodell

+ CNC styrd fräs + svarv
+ Vattenskärningsmaskin
+ Laserskärningsmaskin
+ 5t travers
+ Ultraljudstvätt
+ Ett stort kar för att kunna oxidera detaljer

Osv osv. Framför allt, en fantastisk sambo som tillåter detta. :hihi

Snyggt!

Ännu finurligare kan det bli om man anlitar någon som spikar ihop takstolarna åt en efter ritning. Då blir det exakt på pubishåret och inte så särskilt dyrt som jag har förstått det.

Bara en inflikning.
Ju bredare garage du har desto större är chansen du behöver takstolar från ett företag. Min sula är 7.5 meter bred, och 10.5 meter djup.
Med 400mm utstick av takstolarna på båda långsidorna så är en sida av takstolen 4.52 cm lång. Jag ska inte säga att det är omöjlilgt, men dom växer inte på "träd" plank/bräda som är längre än ca 4.50 hos bygghandlare. Far du till en såg kanske dom kan såga till rätt längd åt dig för takstolarna.

Ju längre takstolar du har desto viktigare är det att "fackverket" är på rätt ställe i takstolarna. Ska du bygga bredare än 7.5 meter sula så överväg en fabrik att göra dom

Pappa tyckte att han tog till när han byggde 70 kvadrat till mopparna. Nu en sisådär 20 år senare önskar han sig minst 300m2 för att få plats med allt. Tyvärr säger både chefen och bygglovsfolket nej...

Ha koll på www.fortv.se. De säljer ut lite gamla "förråd" här och var.
Jupp. Känner en som köpte ett par såna förråd. Var ganska billigt när han monterade ner och fraktade bort grejerna själv. Väggarna var byggda i av ett flertal sektioner som var ihopskruvade med varandra (2,5x2m eller något i den stilen). Som Lego i jätteformat ungefär.

Han skruvade sedan ihop de till ett större förråd med en liten lägenhet. Han behövde platsen. Han är en sån som samlar på sig grejer. På gården hans så har han tre bilar som han använder till vardags, 7-8 gamla bubblor som bara står och är mer eller mindre rostiga, ett par gamla lätta lastbilar, ett gäng veteranmopeder, en handfull motorcyklar och en beach buggy. I husen är det inte så mycket bättre. Han har en lada och två små torp som är fyllda med allt från en gammal engelsk mc (har för mig att det är en BSA, upprenoverad till nyskick och sedan inte körd en meter sedan han gjorde det för 10-15 år sedan) till en gammal porschemotor som är isärplockad i molekyler och ska sättas in i buggyn någon gång i framtiden.

(...)egen avskärmad svetsavdelning, separat maskinrum med plats för svarv, fräs, pelarborr osv. (...)

Ett separat "grovrum" är guld värt, speciellt om du tänkt kosta på dig klinkergolv eftersom det kommer se ut som skit ganska fort om du står och nöter med rondellen eller dräller svetsloppor på det.

Alltså, en avskärmad hörna med svets och kapgrejor, ett hörn med svarv, fräs och kallsåg och sen finrummet med shackrutigt klinker, stereo och en lagomt luggsliten soffa med kaffebryggare och kyl bredvid. Gärna ett kallförråd med egen ingång också där du kan förvara svarvämnen, plåt och avstannade projekt så du slipper ha sånt som tar plats inne i garaget.

Ju bredare garage du har desto större är chansen du behöver takstolar från ett företag. Min sula är 7.5 meter bred, och 10.5 meter djup.
Med 400mm utstick av takstolarna på båda långsidorna så är en sida av takstolen 4.52 cm lång. Jag ska inte säga att det är omöjlilgt, men dom växer inte på "träd" plank/bräda som är längre än ca 4.50 hos bygghandlare. Far du till en såg kanske dom kan såga till rätt längd åt dig för takstolarna.

Ju längre takstolar du har desto viktigare är det att "fackverket" är på rätt ställe i takstolarna. Ska du bygga bredare än 7.5 meter sula så överväg en fabrik att göra dom

Preciesely. Nu såg jag att du skrivit det i ditt första inlägg. :död:

Har du någon färdigbild?

tänk på att bygga med rejäl takhöjd... om du vill ha bil lyft nu eller i framtiden...

har hällre mycket verktyg än klinkers på golvet. så tänk på prioriteringarna om du inte har en ändlös budget.

vindor av alla slag är guld! ett par med vatten några med tryckluft och ett gäng med el.

skruvstäd är en guda gåva!

svetsar är roliga.

varmt å skönt är viktigt!

verkstadshoran är en bra vän har du ingen så köp en.

lycka till! måste erkänna att jag är fruktansvärt avis. :näsblod

För lite bygginspiration kan du kika in här.
Målet är att det ska bli klart till våren.
Annars finns det en del bra tips och råd här också.

Klinker i garage är nog inte speciellt tåligt.

Bättre att du gjuter en platta med färgad betong som du sedan lägger en epoxylack på. Blir tåligt som fan.

Golvbrunn ett måste, så att det går att spola av.

Rejält med lyse är aldrig fel.

Vattenburen golvvärme ger skön värme, samt att man slipper klä väggarna med element. Dom vill man ha till annat, väggarna alltså.

:tummenupp

Klinker i garage är nog inte speciellt tåligt.

Bättre att du gjuter en platta med färgad betong som du sedan lägger en epoxylack på. Blir tåligt som fan.

Golvbrunn ett måste, så att det går att spola av.

Rejält med lyse är aldrig fel.

Vattenburen golvvärme ger skön värme, samt att man slipper klä väggarna med element. Dom vill man ha till annat, väggarna alltså.

:tummenupp

Är golvvärme särskilt effektivt i betongsula? Med tanke på hur bra betong transplanterar värme..

Med tanke på brunn och spolning så skulle man, om budget finns, allra helst vilja ha en separat tvätt/lackhall där man har klätt väggarna med tunn plåt eller liknande som är tåligt och sedan ett sjujäkla utsug för eventuell lackering.

Jag vet inte om jag skulle vilja spola av saker med vanliga gipsväggar runt mig. :näsblod :fukt

Är golvvärme särskilt effektivt i betongsula? Med tanke på hur bra betong transplanterar värme..

Jag vet inte om jag skulle vilja spola av saker med vanliga gipsväggar runt mig. :näsblod :fukt

Man ska nog inte spola hej vilt förstås. :) Jag har en kaklad kant nertill just för att undvika uppsug underifrån. Men att spola av golvet lite försiktigt om man kladdat ner det funkar ju.

Om golvvärme i betongsula är effektivare än något annat material vet jag inte, men det ÄR effektivt.

Är golvvärme särskilt effektivt i betongsula? Med tanke på hur bra betong transplanterar värme.

man lägger ju markisolererig !! Minst 300mm är ett måste säger viss, en del säger 100mm, jag la 200mm.

Alltinh handlar om hur gammal "betongaren" är som man frågar. Ju yngre dest mer isolering

Preciesely. Har du någon färdigbild?
Förstår ej vad du vill ha färg bild på ???

Last edited:

Limträbalk å stålbalk går ju att göra nästintill oändligt lång, om man inte sätter sin ära på att tälja ut hela bygget ur samma buske...

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back